Jeg tillader mig at fortsætte en tråd jeg startede i dk.forbruger (Er dette
spam (eWIRE)) her, for at få det juridiske på plads.
Jeg føler mig meget sikker på, at mfl. §6a er overtrådt, jf. følgende
beskrivelse:
Som ny bruger af tjenesten eWIRE skal man indtaste sin e-mail adresse.
En kode bliver så sendt til den indtastede e-mail som man skal bruge for at
logge ind, og man er derefter oprettet som bruger.
Herefter modtager man løbende nyhedsbreve på den indtastede e-mail adresse
fra eWIRE hvis ENESTE formål er, at reklamere for eWIREs produkter og
samarbejdspartnere. Disse nyhedsbreve kan IKKE afmeldes. Ønsker man således
ikke at modtage dem, er man tvunget til at slette sin konto hos eWIRE.
På intet tidspunkt bliver det nævnt, at man skal læse og/eller acceptere
betingelserne, og man bliver ligeledes ikke på noget tidspunkt opfordret til
at læse disse.
I betingelserne står der bl.a.:
1) "Vilkårene kan revideres af eWIRE. I så tilfælde varsles du om de ændrede
vilkår via e-mail med minimum 14 dages varsel til ikrafttræden. Ændringer af
vilkår der ikke forringer dine vilkår eller din retsstilling, kan dog træde
i kraft uden varsel. Vilkår kan altid ses på
www.ewire.dk."
og
2) "Ved tilmelding skal du give samtykke til at modtage samtlige meddelelser
vedr. eWIRE via e-mail til den eller de e-mailadresser, du skal angive. Som
bruger er du er forpligtet til at sørge for, at den eller de tilmeldte
e-mailadresser til enhver tid er korrekte og virksomme. Meddelelser til
eWIRE skal sendes til support@ewire.dk."
På forbrugerstyrelsens hjemmeside står der om mfl. §6a bl.a. følgende (
http://makeashorterlink.com/?X11225C79 ):
1) "Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at erhvervsdrivendes
nyhedsbreve vil være omfattet af forbudet, hvis hovedsigtet med
nyhedsbrevene er at reklamere for egne produkter."
2) "Løbende kundeforhold er også omfattet af bestemmelsen. Det er dog
Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der kan rettes henvendelse til en
kunde, når henvendelsen ikke har til formål at afsætte varer eller ydelser.
Fx kan der gives meddelelse om, at den erhvervsdrivende har fået nyt
telefonnummer, hvornår allerede bestilte varer ankommer, en oversigt over
løbende aftaler eller lignende. Derimod vil den erhvervsdrivende ikke
uanmodet - eller i strid med en registrering i CPR - kunne rette henvendelse
til en kunde for fx at tilbyde et andet af den erhvervsdrivendes produkter,
som må anses for "bedre" for kunden."
og
3)"En forudgående anmodning (eller samtykke) kan være affattet forholdsvis
bredt, men det skal være konkretiseret i den forstand, at det klart og
utvetydigt fremgår, hvad der meddeles samtykke til. Den, der meddeler
samtykket, skal være klar over, hvad der meddeles samtykke til. Et samtykke,
der alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår eller
forretningsbetingelser, vil således ikke opfylde kravene, medmindre det har
været særligt fremhævet over for den pågældende."
Det antages nu i det følgende, at betingelserne er accepteret, selv om dette
vel reelt set ikke er tilfældet.
Jeg mener ikke, at der ved en accept af betingelserne er givet samtykke til
at eWIRE må sende sine reklame e-mails til deres kunder. "Ved tilmelding
skal du give samtykke til at modtage samtlige meddelelser vedr. eWIRE via
e-mail til den eller de e-mailadresser, du skal angive." mener jeg på ingen
måde giver dem ret til at sende deres reklamer, jf. pkt. 3 fra
forbrugerstyrelsen. For det første har det på intet tidspunkt været
fremhævet, at betingelserne skulle læses, og ydermere mener jeg ikke, at det
overhovedet fremgår af deres betingelser, at man fremover vil modtage
(tvungne) reklamer. Jf. pkt. 1 fra forbrugerstyrelsen mener jeg ikke, at
betegnelsen "Nyhedsbrev" giver dem ret til at omgå mfl. §6a og ligeledes
mener jeg ikke, at betingelserne i pkt. 2 er overholdt.
Nu kunne jeg naturligvis vælge, at rette henvendelse til eWIRE for at få
stoppet, hvad jeg mener er en overtrædelse af mfl. §6a, men da eWIREs
seneste nyhedsbrev blev udsendt til ca. 150.000 personer (ligesom det er en
praksis de har kørt med minimum siden november 2003 hvor jeg tilmeldte mig),
er jeg af den opfattelse, at sagen er af en sådan størrelse, at en
politianmeldelse vil være på sin plads. Deres, i mine øjne, ulovlige
markedsføring har jo uomtvisteligt været medvirkende til, at de i dag er
danmarks største betalingssystem på nettet.
Jeg modtager derfor meget gerne juridiske svar, som kan enten be- eller
afkræfte mine postulater omkring overtrædelse af mfl. §6a, inden jeg sender
en anmeldelse af sted. For at undgå forvirring skal jeg understrege, at det
ikke handler om, hvorvidt deres betingelser er accepteret.
PH