Lejeret - misligholdelse
Fra : Peter

Dato : 08-10-04 08:10

Hypotetisk spørgsmål.

Vi har en lejer, der lejer et alm. beboelseslejemål på alm vilkår.

Eneste særlige vilkår er, at der ikke må holdes dyr.

Hvad kan udlejer gøre, når udlejer konstaterer, at der rent faktisk holdes
dyr, f.eks. en kat eller en fugl eller en hamster.

Lad mig høre om praksis.

På forhånd tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Gerner

Dato : 08-10-04 11:18

On Fri, 8 Oct 2004 09:09:37 +0200, "Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>
>Hvad kan udlejer gøre, når udlejer konstaterer, at der rent faktisk holdes
>dyr, f.eks. en kat eller en fugl eller en hamster.

Der findes en længere artikkel i TBB om husdyr/kæledyr, som også indeholder
henvisning til retspraksis.

T:BB 2003, s. 471
Lejerens kæledyr i beboelseslejemål
Af fuldmægtig cand. jur. Martin Birk, Århus Kommune

4.1.1. Ulovligt hold af kæledyr
Hvis lejeren har haft et kæledyr i strid med sine forpligtigelser i henhold til
lejeforholdet, og lejeren ikke har reageret på udlejerens påkrav om at udbedre
dette forhold efter en rimelig frist, kan lejemålet hæves efter LL § 93, stk. 1,
litra b/LLAB § 90, stk. 1, nr. 2, eller alternativt LL § 93, stk. 1, litra g/
LLAB § 90, stk. 1, nr. 7 eller opsiges efter LL § 83, stk. 1, litra e/LLAB § 85,
stk. 1, nr. 3. Der er ikke retlige konsekvenser forbundet med at vælge den ene
eller anden hjemmel til at ophæve lejemålet, men af fremstillingsmæssige årsager
har jeg valgt at behandle dem samlet, således at lejerens overtrædelse af "skik
og orden" alene vedrører genepåvirkning, jf. nærmere om gener under pkt. 4.1.3.
Der findes kun to trykte domme, hvor et lejemål er ophævet som følge af ulovligt
husdyrhold: U 1951.620/3 Ø samt GD 1967:8 B. Dette kunne tyde på, at udlejerne
har været lidt tilbageholdende med at anvende denne sanktion over for lejeren.
Til gengæld har udlejerne valgt at opsige lejeforholdet, når de har konstateret
et ulovligt dyrehold, jf. GD 1994:45 Ø, GD 1979:11 Ø (stadfæstelse af GD 1978:6
B), GD 1976:4 Ø, GD 1976:16 B, U 1975.174 H (=GD 1975:7 H), U 1974.841 Ø 30)
samt GD 1971:10 B. Årsagen hertil skal formodentlig findes dels i kravet om
væsentlighed ved ophævelse, dels i "chanchemomentet" ved opsigelsen.
Ved at opsige i stedet for at ophæve behøver udlejeren ikke at sandsynliggøre,
at der er tale om en væsentlig misligholdelse, jf. LL § 94, stk. 1/LLAB § 91,
stk. 1. Dertil kommer, at udlejeren har en chance for, at lejeren ikke gør
indsigelser efter LL § 87, stk. 2/LLAB § 89, stk. 2, hvorved opsigelsen kan
eksekveres direkte ved fogedretten uden forudgående domsforhandling 31). Med
andre ord er det nemmere for udlejeren at opsige end at hæve lejemålet som følge
af ulovligt hold af kæledyr.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Holst

Dato : 08-10-04 12:27

Peter wrote:

> [...]
>
> Hvad kan udlejer gøre, når udlejer konstaterer, at der rent faktisk holdes
> dyr, f.eks. en kat eller en fugl eller en hamster.

Jeg fik engang at vide, at forbud mod dyr generelt kun gælder større dyr
og/eller større antal. Altså, er der forbud mod dyr, så gælder det
generelt kun dyr som hunde og katte. En enkelt fugl eller datterens
hamster må man gerne have. Et større fuglevoliere med 50 fugle vil
naturligvis heller ikke være tilladt.

Men om det fungerer sådan i praksis, ved jeg ikke.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-10-04 12:57

Holst skrev:

> Jeg fik engang at vide, at forbud mod dyr generelt kun gælder større
> dyr
> og/eller større antal.

Det kan være svært at administrere. Et tænkt eksempel:

En stor jagtedderkop render rundt på stuegulvet - det tæller naturligvis
ikke som husdyr.
Edderkoppen sættes nu i et terrarium - er det så et husdyr?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-04 13:06

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message

> [...]
> ikke som husdyr.
> Edderkoppen sættes nu i et terrarium - er det så et husdyr?

I vores boligforenings skal vi søge om tilladelse til hund og kat, det er
det eneste der skal tilladelse til.

--
mvh/rg. Christian

Fra : SE

Dato : 08-10-04 13:14

> "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in message

> I vores boligforenings skal vi søge om tilladelse til hund og kat, det er
> det eneste der skal tilladelse til.

Hos os skiller det ved "burdyr". Altså må vi ikke holde hund eller kat (dog
heller ikke "eksotiske dyr"), men gerne hamster, marsvin, fugle og fisk.
Kaniner er kun tilladt, såfremt de er i bur størstedelen af tiden (hvordan
man så vil administrere det)

/se

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-10-04 13:23

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> I vores boligforenings skal vi søge om tilladelse til hund og kat,
> det er det eneste der skal tilladelse til.

Hvad mon der ville ske, hvis en af beboerne fik sig en kælegris?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kay

Dato : 09-10-04 13:21

Morten Bjergstrøm wrote to everybody in dk.videnskab.jura :

> Hvad mon der ville ske, hvis en af beboerne fik sig en kælegris?

Barbeque!

/Kay

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-10-04 09:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Hvad mon der ville ske, hvis en af beboerne fik sig en kælegris?

Jeg ved det ikke

--
mvh/rg. Christian