Nedlukning af virksomhed
Fra : C.Stensgaard

Dato : 07-10-04 11:41

Hvis jeg påtænker at nedlukke en virksomhed jeg startede for 21 måneder
siden, grundet manglende omsætning - hvordan skal jeg så forholde mig.

Jeg havde 1 år et underskud på 135.000 og forventer også dette år et
underskud, dog noget mindre. Jeg fik udbetalt negativ skat i år.

Der er indkøbt en del inventar og udstyr til virksomheden - hvordan skal jeg
forholde mig overfor skattemyndighederne.

Jeg har selv postet over 200.000 i foretagenet, men det er simpelthen for
vanskeligt at få en hæderlig omsætning.

Er der nogen herinde der ved hvordan jeg skal forholde mig og hvem jeg skal
kontakte.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-04 11:45

C.Stensgaard telepaterede følgende til sin PC:
> Er der nogen herinde der ved hvordan jeg skal forholde mig og hvem
> jeg skal kontakte.

Du skal vel blot afhænde inventaret o. lign. Når dette er gjort, meddeler du
Told&Skat, at virksomheden ophører pr. xx/xx-20xx...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : C.Stensgaard

Dato : 07-10-04 11:46

Hvad med den kapital som udstyret så indbringer ?

--
Venlig hilsen
Claus Stensgaard

//Ved Reply - Husk at fjerne det danske bogstav og indsæt det rigtige

meddelelse news:41651e13$0$59397$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Holst

Dato : 07-10-04 12:09

C.Stensgaard wrote:

> Hvad med den kapital som udstyret så indbringer ?

Det er en indtægt i dette års regnskab, og vil dermed være med til at
nedbringe underskuddet dette år.

Fra : C.Stensgaard

Dato : 07-10-04 12:34

Hvis jeg har et underskud på anslået 30.000 i år, skal jeg så afhænde alt
udstyr indkøbt under hele virksomhedens levetid - eller skal jeg blot
afhænde udstyr for 30.000 ?

Nu er der utrolig meget tab på det nævnte udstyr - typisk en
værdiforringelse på 50% allerede det første år - så værdien af udstyret er
væsentlig nedsat ved salg i eks. Den blå avis eller andet.

Og hvis alt udstyret skal afhændes, kan jeg så selv købe det af virksomheden
som privatperson ? Det er jo privatsalg som der stadig skal beregnes moms
af. Men kunne jeg købe inventar ud af virksomheden som var indkøbt til

Fra : Holst

Dato : 07-10-04 13:19

C.Stensgaard wrote:

> Hvis jeg har et underskud på anslået 30.000 i år, skal jeg så afhænde alt
> udstyr indkøbt under hele virksomhedens levetid - eller skal jeg blot
> afhænde udstyr for 30.000 ?

I teorien skal du jo afhænde alt udstyr. Udstyret er jo virksomhedens
ejemdom og ikke din. Derfor skal du afhænde det hele. Kan du med
ovenstående eksempel afhænde alt dit udstyr for 50.000 kr., ja, så går
du faktisk ud af året med et overskud på 20.000 kr.

> Nu er der utrolig meget tab på det nævnte udstyr - typisk en
> værdiforringelse på 50% allerede det første år - så værdien af udstyret er
> væsentlig nedsat ved salg i eks. Den blå avis eller andet.

Ja, det vil der naturligvis være.

> [...]
> som privatperson ? Det er jo privatsalg som der stadig skal beregnes moms
> af. Men kunne jeg købe inventar ud af virksomheden som var indkøbt til

Ja, du kan sagtens selv købe det som privatperson.

Dog kører Told & Skat med en eller anden fast nedskrivning, så afhænder
du det til dig selv, så bør man nok følge denne afskrivning, idet Told &
Skat måske ellers vil mene, at man har "snydt" sig billigt til den givne
ting.

Andre ting har selvfølgelig en så lille værdi, at de afskrives stort set
øjeblikkelig.

Men jeg ved, at Told & Skat har udgivet en lille folder om ophør af
virksomhed. Prøv at ring til dit lokale Told & Skat-kontor og få dem til
at sende dig denne folder. Heri kan du sikkert finde svar på de fleste
af dine spørgsmå.

Og ja, så vil jeg lige tilføje, at min viden om dette er ret lille. Jeg
har for et godt stykke tid siden sat mig en lille bitte smule ind i det,
og da jeg ikke har planer om at nedlægge min virksomhed, så har jeg
aldrig prøvet det i praksis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-10-04 13:22

> [...]

> Hvis jeg har et underskud på anslået 30.000 i år, skal jeg så afhænde
> alt udstyr indkøbt under hele virksomhedens levetid - eller skal jeg

Alt skal afhændes. Hvis det ikke skulle snydes skattefar...

> Nu er der utrolig meget tab på det nævnte udstyr - typisk en
> værdiforringelse på 50% allerede det første år - så værdien af
> udstyret er væsentlig nedsat ved salg i eks. Den blå avis eller andet.

Hvor dyrt udstyr er der tale om?
Hvis anskaffelsesprisen er over (svjh) 10.500 kr. ekskl. moms. kan du maks.
afskrive 25% PR. ÅR.

> Og hvis alt udstyret skal afhændes, kan jeg så selv købe det af
> virksomheden som privatperson ?

Ja. Bare pas på prisen, så skattefar ikke bliver mistænksom...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-10-04 13:28

meddelelse news:41653500$0$59391$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja. Bare pas på prisen, så skattefar ikke bliver mistænksom...

Eller check det med dem konkret på forhånd.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-04 18:00

In article <416529ac$0$59396$14726298@news.sunsite.dk>, C.Stensgaard wrote:
> Hvis jeg har et underskud på anslået 30.000 i år, skal jeg så afhænde alt
> udstyr indkøbt under hele virksomhedens levetid - eller skal jeg blot
> afhænde udstyr for 30.000 ?

Hvis du opløser virksomheden, så skal virksomheden afhænde alt den
har købt, og indtægtsføre dette. Det der er straksafskrevet sidste år
tjener virksomheden penge på, det der er købt i år taber den nok på.
Det der er for dyrt til straksafskrivning kan gå begge veje.

> Nu er der utrolig meget tab på det nævnte udstyr - typisk en
> værdiforringelse på 50% allerede det første år - så værdien af udstyret er
> væsentlig nedsat ved salg i eks. Den blå avis eller andet.

Det har alene betydning for den pris du sælger det videre for.

> [...]
> som privatperson ? Det er jo privatsalg som der stadig skal beregnes moms
> af. Men kunne jeg købe inventar ud af virksomheden som var indkøbt til

Når du sælger disse varer, så skal du momse salgsprisen. Hvis du
afhænder til dig selv, så skal du tænke dig meget godt om, og sælge
ret dyrt. Har selv prøvet det samme, og T&S værdisatte de solgte
effekter til et pænt stykke over hvad jeg havde betalt mig selv for dem,
så der kom et skattesmæk

Men jeg vil da muligvis gerne købe noget af det :) Hvad har
har du med L eller EX på i den korte ende ?

Hvis du køber af dig selv, så gem dokumentation på markedsprisen,
enten i form af skrftlig tilbud/vurdering, eller priser fra
Den Blå Avis.

Fra : Kim

Dato : 07-10-04 13:31

On Thu, 7 Oct 2004 12:41:25 +0200, "C.Stensgaard" <kamisu@håtmail.com>
wrote:

>Hvis jeg påtænker at nedlukke en virksomhed jeg startede for 21 måneder
>siden, grundet manglende omsætning - hvordan skal jeg så forholde mig.

Spørg i en relevant gruppe : news:dk.erhverv

fut : dk.admin.netikette

--
Kim

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-04 19:35

C.Stensgaard wrote:

> Hvis jeg påtænker at nedlukke en virksomhed jeg startede for 21 måneder
> siden, grundet manglende omsætning - hvordan skal jeg så forholde mig.

Ren nysgerrighed: Hvad laver/lavede virksomheden, dvs. branche og er det
et selskab?

> Jeg havde 1 år et underskud på 135.000 og forventer også dette år et
> underskud, dog noget mindre. Jeg fik udbetalt negativ skat i år.

Jeg troede mindst at man kunne betale 0 kr i skat...??? Og ikke at man
kunne få udbetalt noget i skat...

> Der er indkøbt en del inventar og udstyr til virksomheden - hvordan skal jeg
> forholde mig overfor skattemyndighederne.

Sælg det. Hvilken slags udstyr?

> Jeg har selv postet over 200.000 i foretagenet, men det er simpelthen for
> vanskeligt at få en hæderlig omsætning.

Ærgerligt. Men godt at se at nogen udviser initiativer.

> Er der nogen herinde der ved hvordan jeg skal forholde mig og hvem jeg skal
> kontakte.

Du skal vel bare sælge det hele og lukke firmaet. Dernæst afregnes der
personlig beskatning som normalt...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Holst

Dato : 07-10-04 20:47

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg troede mindst at man kunne betale 0 kr i skat...??? Og ikke at man
> kunne få udbetalt noget i skat...

Jeg tror, at det var en lille smutter. Mon ikke han mente negativ moms?

Fra : C.Stensgaard

Dato : 07-10-04 21:08

Jeg fik 75.000 retur i for meget indbetalt skat

Fra : C.Stensgaard

Dato : 07-10-04 21:09

Deri indregnet virksomhedens underskud på 135.000

Fra : Holst

Dato : 07-10-04 22:06

C.Stensgaard wrote:

> Jeg fik 75.000 retur i for meget indbetalt skat

Okay, sådan at forstå. Men det skyldes jo blot, at du har
forskudsregistreret forkert. Men det er da rart, at du har haft et
positivt syn på virksomheden

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-04 21:10

In article <41659d38$0$208$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Jeg tror, at det var en lille smutter. Mon ikke han mente negativ moms?

Det kan man godt få udbetalt. Negativ skat kan vel alene fremføres
(virksomhedsskatteordning).

Er det ikke noget med at landmænd kan/kunne få negativ skat
udbetalt ?

Nu er det dog ikke den branche han er i.