Rykkergebyr for at rykke for regning ?
Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 06-10-04 20:49

Vi har et lille problem med et af de større danske mobil tlf. selskaber
(ingen nævnt - ingen glemt)
Vi har tidligere har nogle problemer med selskabet, da de i en lang periode
valgte at sende reninger & opgørelser til en anden adresse end vores, med
det til følge at der pludselig dukkede en rykker op - med bla. en del
rykkergebyrer. Selskabet slugte dog rykkergebyrene selv, efter en hel del
fax og tid- da de se godt kunne se at et manglende stednavn medførte at
posten blev leveret ca. 7 km fra hvor vi bor.
Og ja - regningen blev betalt med det samme uden rykkergebyr, da regningen
endelig ankom for telefonerne efter 7 måneder.

Nå - vi har så (desværre) endnu engang tegnet abb. hos selskabet, og
modtaget et velkomst brev. Altså - firmaet kender den rigtige adresse.
Og så er det altså at jeg synes jeg genkender lidt fra sidste gang - der er
endnu ingen regninger eller opgørelser sendt fra selskabet til os. Betaling
er derfor endnu ikke oprettet vis PBS.

Her er det vi har brug for et råd.

For at give selskabet et lidt større incitament til at få sendt regninger i
stedet for rykkere, overvejer jeg om ikke vi kan sende et brev til
selskabet, hvor vi rykker dem for at regninger sendes til os løbende og
rettidigt - som det fremgår af selskabets egne betingelser.
Såfremt dette ikke sker, og vi derfor skal behandle rykkere fra selskabet
ser vi os desværre nødsaget til at tage et gebyr på Kr. 100,- pr. behandling
af rykkere. Beløbet vil blive fratrukket fakturaen til selskabet. Gentagne
henvendelser som selskabet har ønsket ang. samme rykker vil derfor også
blive faktureret med kr. 100 pr henvendelse.

Jeg ved der er lidt snak om det i FST, men ville en formulering ala
ovenstående sendt som henv. brev og fax, kunne berettige os til at tage et
gebyr pr. rykker (som naturligvis fratrækkes regningen) ?
Naturligvis skal brev/fax indeholde informationer som tydeligt angiver tlf.
abb. og korrekt fakturerings adr.

Og nej - det er ikke et firma (men vi overvejer da at oprette nogle
forretningsbetingelser - som vi herefter henviser til på nettet).

Ville sådanne offentlige forretningsbetingelser kunne benyttes i en sådan
sammenhæng, og ville det i såfald kræve at nogle specifikke forudsætninger
er opfyldt - tvist afgørelser eller lign. ?

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-10-04 18:42

Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.) wrote:
-snip-
> [...]
> selskabet, hvor vi rykker dem for at regninger sendes til os løbende og
> rettidigt - som det fremgår af selskabets egne betingelser.

Selvfølgelig kan du det, men du får nok ikke noget ud af det.

> [...]
> ovenstående sendt som henv. brev og fax, kunne berettige os til at tage et
> gebyr pr. rykker (som naturligvis fratrækkes regningen) ?

Nej.

> [...]
> sammenhæng, og ville det i såfald kræve at nogle specifikke forudsætninger
> er opfyldt - tvist afgørelser eller lign. ?

En sådan aftale kræver samtykke.

mvh.
Martin Jørgensen