Provision og fritstillelse?
Fra : Brian Binnerup

Dato : 06-10-04 18:54

Hejsa.

Tænkt situation:

A er ansat som funktionær i virksomheden B og er delvist provisionslønnet. A
tjener et fast beløb på 10.000 kr. pr. måned, og optjener snitlit 30.000 kr.
i provisionsløn pr. måned.

B foretager ændringer i virksomheden som medfører "væsentlige ændringer" i
A's ansættelsesforhold, disse ændringer varsles efter funktionærloven
tidsnok i henhold til A's opsigelsesvarsel. A vælger at takke nej til de nye
"væsentlige ændringer", og må anse sig selv som fyret. Virksomheden B tager
dette til efterretning og vælger at fritstille A.

Hvad er A's løn i opsigelsesperioden? 10.000 kr. som er det fast tjente
beløb, eller 40.000 kr. som er det fast tjente beløb plus den snitlige
provisionsløn over en bestemt periode, eller 10.000 plus en procentvis værdi
af den snitlige provisionsløn?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-10-04 21:23

Brian Binnerup wrote:
-snip-
> [...]
> provisionsløn over en bestemt periode, eller 10.000 plus en procentvis værdi

Jeg har selv været ansat på lignende vilkår som annoncesælger. Jeg ville
mene at lønnen er den som er aftalt og fastsat i ansættelseskontrakten,
dvs. kr.10.000 + provision som nok udgør 0 kr, når ikke der sælges noget...

Men der står måske noget andet i kontrakten, der kan være til A´s fordel
i denne periode, som du selv er inde på.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-04 12:48

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> provisionsløn over en bestemt periode, eller 10.000 plus en procentvis værdi

jeg er pt. fritstillet. Godt nok er jeg ikke provisionslønnet, men jeg
skal have for de aften- og lørdags-tillæg som jeg skulle have haft som
om jeg mødte. Ligeså med det overarbejde jeg har haft før opsigelsen
blive indregnet (gennemsnitsbetragtning) i opsigelsestiden.

Jeg er så derudover dækket af en overenskomst og funktionærlov, som så
giver mig disse rettigheder.
Jeg kan så ikke huske om det er overenskomsten eller funktionærloven som
giver rettighederne.

Om det så er gældende din situation, tja det ved jeg ikke.
Standardrådet må være, at du bør kontakte den faglige organisation som
er gældende for det område du arbejder i.

mvh

Carsten Riis