Fjernelse af cykel
Fra : Steen Hansen

Dato : 06-10-04 10:28

Er der nogen som kan hjælpe mig.

Vores vicevært har fået for vane med mellemrum at fjerne cykler. Disse
sælger han så efter et stykke tid.

Jeg kan ikke helt forstå hvordan han kan have ret til at sælge disse
cyker. Skal de ikke enten destrueres ellers overdrages til Politiet så
de kan sælge dem på offentlig auktion.

Fra : Peter Risager

Dato : 06-10-04 10:42

> [...]
>
> Jeg kan ikke helt forstå hvordan han kan have ret til at sælge disse
> cyker. Skal de ikke enten destrueres ellers overdrages til Politiet så

Det er da tyveri hvis han bare tager dem?
Af samme grund kan butikker heller ikke udføre "cykler fjernes uden ansvar",
altså de kan fint skrive det, men de er ansvarlige hvis de fjerner nogen
cykler.

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-04 10:45

"Steen Hansen" <steen_hansen@eudoramail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke helt forstå hvordan han kan have ret til at sælge disse
> cyker. Skal de ikke enten destrueres ellers overdrages til Politiet så
> de kan sælge dem på offentlig auktion.

De skal afleveres til hittegods. Alternativt til storskrald, som i visse
byer vil tage sig af at samle dem til hittegods.
Han må ikke selv beholde dem eller sælge dem.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-04 10:58

Steen Hansen wrote:

> Er der nogen som kan hjælpe mig.
>
> Vores vicevært har fået for vane med mellemrum at fjerne cykler. Disse
> sælger han så efter et stykke tid.

Du må hellere give ham en kopi af straffelovens §276 og §277

----------
§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager
en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende
en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til
frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet
økonomisk øjemed.

§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem
at skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed
rørlig ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens
forglemmelse eller på lignende tilfældig måde er kommet i
gerningsmandens varetægt.
---------
fra straffeloven.

Køberne af cyklen kan endda blive sigtet for hæleri.

----
§ 290. For hæleri straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del
i udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der
uberettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse
eller på lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden
udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.

Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i 6 år, når hæleriet er af særlig
grov beskaffenhed navnlig på grund af forbrydelsens erhvervsmæssige
karakter eller som følge af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller
når et større antal forbrydelser er begået.

Stk. 3. Straf efter denne bestemmelse kan ikke pålægges den, som
modtager udbytte til sædvanligt underhold fra familiemedlemmer eller
samlever, eller den, der modtager udbytte som normalt vederlag for
sædvanlige forbrugsvarer, brugsting eller tjenester.
----

> Jeg kan ikke helt forstå hvordan han kan have ret til at sælge disse
> cyker.

Det må han heller ikke.

> Skal de ikke enten destrueres ellers overdrages til Politiet så
> de kan sælge dem på offentlig auktion.

jo.

mvh

Carsten Riis

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 11:09

Steen Hansen <steen_hansen@eudoramail.com> skrev:

> Er der nogen som kan hjælpe mig.
>
> Vores vicevært har fået for vane med mellemrum at fjerne cykler.
> Disse sælger han så efter et stykke tid.

Så bør han meldes til politiet.

> Jeg kan ikke helt forstå hvordan han kan have ret til at sælge
> disse cyker.

Det har han heller ikke som andre også har påpeget.

> Skal de ikke enten destrueres ellers overdrages til
> Politiet så de kan sælge dem på offentlig auktion.

De må bestemt ikke destrueres. De skal afleveres som hittegods, men det
kan man ikke bare gøre, da man som udgangspunkt end ikke må flytte en
andens lovligt parkerede cykel. Den normale fremgangsmåde er at der
bliver sat en mærkat på cyklerne med angivelse af at hvis mærkaten ikke
er fjernet efter et angivet tidsrum vil cyklerne blive sendt til
hittegodskontoret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-04 20:39

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> [...]
> er at der bliver sat en mærkat på cyklerne med angivelse af at hvis
> mærkaten ikke er fjernet efter et angivet tidsrum vil cyklerne

Der hvor jeg bor (Frederiksberg) har politiet oplyst om en anden
procedure. De vil ikke have cyklerne som hittegods, men kun stelnumrene
på de cykler som er indsamlet. Hvis cyklerne ikke er stjålne, kan
udlejer/ejerforening/andelsboligforening smide dem ud (det må være
konsekvensen af at de ikke vil modtage dem som hittegods).

--
Jesper Lund

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 21:14

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev:

> [...]
> stjålne, kan udlejer/ejerforening/andelsboligforening smide dem ud
> (det må være konsekvensen af at de ikke vil modtage dem som

Cyklerne må under absolut ingen omstændigheder smides ud under de
betingelser og jeg håber og tror på at politiet på Frederiksberg ikke
opfordrer til den slags.

§ 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.

Stk. 2. Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk
eller organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet
skyldig efter nærværende paragraf eller efter § 180, § 181, § 183, stk.
1 og 2, § 184, stk. 1, § 193 eller § 194, kan straffen stige til
fængsel i 6 år.

Stk. 3. Forvoldes skaden under de i stk. 2 nævnte omstændigheder af
grov uagtsomhed, er straffen bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

§ 292. Den, der ved at ødelægge, beskadige eller bortskaffe sine
ejendele unddrager dem fra at tjene sine fordringshavere eller nogen
enkelt af disse til fyldestgørelse, straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år.

Konsekvensen af det du skriver er i øvrigt, at såfremt du har din cykel
stående et sted på Frederiksberg kan det forventes at cyklen bliver
smidt ud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-10-04 22:29

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Konsekvensen af det du skriver er i øvrigt, at såfremt du har din
> cykel stående et sted på Frederiksberg kan det forventes at cyklen
> bliver smidt ud.

Nu er forudsætningen at vi taler om cykler, som står på en ejendoms
fællesarealer, og hvor der til beboerne er givet meddelelse om at der
skal ryddes op i cykelskure. Det er ikke et tilfældigt sted på
Frederiksberg. Hvis nogen savner en cykel, må man formode at de har
meldt den stjålen til politiet, og så bliver den jo ikke smidt ud.

Logikken er formentlig at fordi politien alligevel kasserer cykler
indleveret som hittegods (de kan ikke opbevare dem i al evighed...), så
kan det offentlige spare penge ved at overlade det arbejde til
ejendommens admistrator.

--
Jesper Lund

Fra : NFL

Dato : 08-10-04 00:46

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
>
> § 291. Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
> tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6

Og hvor står så definitionen på, hvornår ting er hittegods og hvornår ting
ejes af andre?

> Konsekvensen af det du skriver er i øvrigt, at såfremt du har din cykel
> stående et sted på Frederiksberg kan det forventes at cyklen bliver
> smidt ud.

Ja, så parker endelig ikke din cykel der.

> --
> Morten http://miljokemi.dk

Nicolai

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 21:20

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> § 292.

Bare lige for en god ordens skyld. §292 kom med ved en fejl.

--
Morten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-10-04 08:35

> [...]
> tilfældigt sted på Frederiksberg. Hvis nogen savner en cykel, må
> man formode at de har meldt den stjålen til politiet, og så bliver

Nu melder man ikke sin cykel stjålet *før* den er væk og der er for
sent med den ulovlige og strafbare praksis du giver udtryk for er
gældende på Frederiksberg.

> [...]
> indleveret som hittegods (de kan ikke opbevare dem i al
> evighed...), så kan det offentlige spare penge ved at overlade det

Men det er altså strafbart. Politiet kan ikke dispensere fra
Straffeloven og Straffeloven gælder også for politiet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-10-04 06:50

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=175

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Tordrup

Dato : 08-10-04 09:02

Hvad siger jeres vedtægter??

Vedtægterne kan vel godt sige at man ikke må henstille cykler i evt.
trappeopgang. Også er det vel viceværten opgave at udføre dette.

Men sælge dem, kan han vel ikke

Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-10-04 07:11

"Per Tordrup" <ds013aper@airmat.dk> skrev:

> Hvad siger jeres vedtægter??
>
> Vedtægterne kan vel godt sige at man ikke må henstille cykler i evt.
> trappeopgang.

Det behøver slet ikke stå i vedtægterne. Der må intet henstilles i en
trappeopgang. Det er i strid med brandregulativerne.

> Også er det vel viceværten opgave at udføre dette.
>
> Men sælge dem, kan han vel ikke

Og heller ikke smide dem ud.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen Hansen

Dato : 17-10-04 20:22

I dag har jeg fået min cykel tilbage. Dog er jeg ikke sikker på at
viceværten har forstået hvad han har gjort galt.

Han føler sig stadig i sin gode ret til at sælge cykler efter 2 år,
uagtet at han ikke er i stand til at henvise hvordan han kan have
denne ret.

Ii hvert fald vil jeg gerne sige tak til alle som har taget sig tid
til at besvare mit indlæg og give mig gode henvisninger.