Hvad er en digital kopi ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-04 09:36

Hvad er en digital kopi ? Eksempelvis af musik, eller andre værker ?

Grundlaget for at tillade analoge kopier, og ikke digitale kopier er,
at en analog kopi mister kvalitet kvalitet.

Vil en MP3 version af et musiknummer på en CD eksempelvis være en
digital kopi ?

Her bortkastes store mængder af information, og kopien er væsentlig
ringere end originalen. Såfremt man konverterer tilbage til CD format,
og tilbage til MP3 igen, så er kvaliteten endnu ringere, og man har
samme effekt som ved kasettebånd, nemlig at hver omgang forringer
kvaliteten.

Så hvad er en digital kopi ?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-10-04 09:45

"Povl H. Pedersen" <pope@my.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvad er en digital kopi ?

http://www.infokiosk.dk/sw10506.asp

Her står i øvrigt meget mere om kopiering og ophavsret.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-04 17:39

In article <4163b023$0$217$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Per Christoffersen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <pope@my.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.infokiosk.dk/sw10506.asp
>
> Her står i øvrigt meget mere om kopiering og ophavsret.

Det er altså alene destinationsformatet der er afgørende.

Men på "mere info" siden skriver de:

I modsætning til analog kopiering (fx kopiering på
video- og kassettebånd) er digital kopiering let, hurtig og
uden kvalitetstab. Dette gør, at skadevirkningen for
rettighedshaverne er større, da en kopi kan erstatte en original.

Men en formatkonvertering vil ofte lide under et væsentligt
kvalitetstab, så deres argument holder ikke.

Digital kopiering er en af flere årsager til det
faldende pladesalg herhjemme.

Det under mig kulturministeriet kommer med vilde udokumenterede
påstande, som alene kommer en side i sagen tilgode.

Der er ingen dokumentation for, at unge mennesker vil flytte
deres pengeforbrug fra mobiltelefoner, SMS, spiritus etc over
til musik, såfremt musik ikke kunne kopieres. Jeg ved ikke engang
om der er dokumentation for at kopisikrede CD'ere sælger væsentligt
flere kopier.

Med computerspil er det sådan, at en meget effektiv beskyttelse
medfører et væsentligt lavere salg end en simpel beskyttelse.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-10-04 08:18

meddelelse news:slrncmas8m.dh.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Digital kopiering er en af flere årsager til det
> faldende pladesalg herhjemme.
>
> Det under mig kulturministeriet kommer med vilde udokumenterede
> påstande, som alene kommer en side i sagen tilgode.

Opfattelsen er en del af det politiske grundlag for lovændringen, så det er
ikke så mærkeligt at de skriver det.

I øvrigt synes jeg ikke den formulering de anvender kan give anledning til
undren. Jeg ved da af personlig erfaring, at den nemme tilgang til digital
kopiering i nogle tilfælde fører til, at CD-en kopieres istedet for at blive
købt.

At der er andre årsager til det faldende pladesalg, er vel ligeså klart.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-10-04 17:56

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> skrev:

> Det er altså alene destinationsformatet der er afgørende.

Netop.

> Men en formatkonvertering vil ofte lide under et væsentligt
> kvalitetstab, så deres argument holder ikke.

Det ville formentligt have været noget rod at have det udpenslet i
lovgivningen, hvor §12 i forvejen er lidt noget rod. Ydermere sker der
jo ikke videre kvalitetstab når kopien først foreligger på digital form
og man ikke skifter format mv.

> Digital kopiering er en af flere årsager til det
> faldende pladesalg herhjemme.
>
> Det under mig kulturministeriet kommer med vilde udokumenterede
> påstande, som alene kommer en side i sagen tilgode.

På en anden side hævder de også at piratkopiering er at sidestille med
tyveri.
http://www.infokiosk.dk/sw10476.asp

Jeg har forgæves forsøgt at gøre dem opmærksomme på, at sammenligningen
med tyveri er uheldig og juridisk set forkert.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-10-04 11:14

pope@my.terminal.dk (Povl H. Pedersen) skrev:

> [...]
> er, at en analog kopi mister kvalitet kvalitet.
>
> Vil en MP3 version af et musiknummer på en CD eksempelvis være en

Ja.

> [...]
> til CD format, og tilbage til MP3 igen, så er kvaliteten endnu
> ringere, og man har samme effekt som ved kasettebånd, nemlig at

Som lov om ophavsret §12 angiver. En digital kopi er en kopi på digital
form uanset om forlægget er analogt eller digitalt.

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke
sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden
måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end
edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Dvs. hvis du indscanner en side fra en avis er der tale om en digital
kopi med de indskrænkninger i brugen der følger af stk. 2 pkt. 5.

Tilsvarende er en udskrift på papir af et billede fra en hjemmeside en
analog kopi, der må bruges mere vidtgående end, hvis kopien var holdt
på digital form.

--
Morten http://miljokemi.dk