Hvilken forsikring dækker flg:
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-10-04 09:24

Min søn på 9 år er på besøg hos en kammerat, der bor på en gård lige uden
for byen.

Fruen kører så ud for at hente ham til aftalt tid
Da hun kører ind på gårdspladsen, kommer huset hund løbende og hopper op af
bilens fordør og ridser derved døren og gummiliste på en næsten spritny bil.

Hvilken forsikring dækker her?

Altså i tilfældet her:
Hunden løber løs, men på egen grund
Fruen kører ind på fremmed grund men i lovligt ærinde til aftalt tid.

Så vidt jeg har forstået, har forsikringsselskabet afslået at dække via den
lovpligtige hundeansvarsforsikring.
Er den afgørelse korrekt?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : jacob nielsen

Dato : 06-10-04 10:03

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> bilens fordør og ridser derved døren og gummiliste på en næsten spritny bil.

Det skal hundens ansvarsforsikring som udsgangspunkt jf. hundelovens §8,
men hvis skaden er dækket af en tingsforsikring, fx en kaskoforsikring,
bortfalder erstatningsansvaret jf. erstatningsansvarslovens §19 og så må
I holde jer til jeres egen forsikring i det omfang den dækker. Dvs.
hundeansvarsforsikringen skal stadig dække en eventuel selvrisiko.
Bagefter må forsikringsselskaberne så slås indbyrdes, men det er jer
uvedkommende.

> Så vidt jeg har forstået, har forsikringsselskabet afslået at dække via den
> lovpligtige hundeansvarsforsikring.
> Er den afgørelse korrekt?
Kun hvis skaden er dækket 100% af en tingsforsikring eller din kone har
medvirket til skaden i et sådant omfang at man vil lade erstatningen
bortfalde helt.

Mvh.
Jacob

Fra : Lars

Dato : 06-10-04 10:06

Hejsa,

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
af
> bilens fordør og ridser derved døren og gummiliste på en næsten spritny

Jeg havde en lignende sag hvor jeg beklageligvis påkørte end lille hund da
den løb ud foran mig for at komme over vejen hvor dens ejer stod. Meget
heldigt skete der intet med hunden - men kofangeren på bilen blev
sprækket(!!)

I første omgang afviste hundens ansvarsforsikring at dække da jeg havde
kasko på bilen med henvisning til EAL §19 - jeg anmeldte derfor skaden til
mit forsikringsselskab, der så alligevel hentede pengene hos hundens
ansvarsforsikring. Præcist hvad der lå til grund for at de så kunne det, er
jeg ikke bekendt med.

Under alle omstændigheder skal skaden meldes til bilens forsikringsselskab,
hvis der er kaskoforsikring.

** Lars