Årsopgørelse til banken!
Fra : news

Dato : 04-10-04 22:06

Vores Bank bad om skriftligt at få tilsendt vores årsopgørelser for 2003
uden nærmere begrundelse. I første omgang foretog vi os intet og smed brevet
i skraldespanden. Så kom der et nyt brev, hvor de bad om at få tilsendt
vores årsopgørelser. Nu skrev vi så til banken, at vi ikke sendte vores
årsopgørelser, idet vi ikke havde ansøgt om nye lån eller lign. og bad
samtidig om en god begrundelse til for, at de skulle have vores
årsopgørelser tilsendt.

Så kom der igen brev fra Banken om at vi "OMGÅENDE" skulle sende vores
årsopgørelser. Vi skrev igen at såfremt de ikke kunne give en begrundelse
for at skulle bruge vores årsopgørelser, kunne de kigge i ugeposten efter
dem og bad samtidig om at få tildelt en ny bankrådgiver, idet vi ikke
ønskede at blive tiltalt på den måde. Nu har vi så ikke hørt noget i et
stykke tid.

Vi har kun et banklån i banken og jeg kan ikke se nogen steder at de har
krav på at få tilsendt vores årsopgørelser og jeg har heller aldrig været
ude for det før.

Mit spørgsmål går så på, om Banken kan bede om vores årsopgørelser kun fordi
vi har et banklån, som vi ellers overholder betalingen på?

Mvh. Steffen

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-10-04 22:18

news wrote:

> Mit spørgsmål går så på, om Banken kan bede om vores årsopgørelser kun fordi
> vi har et banklån, som vi ellers overholder betalingen på?

Hvad siger jeres bankaftale? Hvad er det for et lån?
Hvad siger bankens forretningsbetingelser?

mvh

Carsten Riis

Og af ren interesse: hvad er det for en bank?

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-04 22:21

news <steffen_andersen@hotmail> wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål går så på, om Banken kan bede om vores årsopgørelser
> kun fordi vi har et banklån, som vi ellers overholder betalingen på?

Hvad står der i lånebetingelserne? Man kunne måske forestille sig, at
der er en bestemmelse om at I skal give banken løbende oplysninger om
jeres økonomi (f.eks. årsopgørelser), hvis banken ønsker dette.

--
Jesper Lund

Fra : Repzak

Dato : 05-10-04 13:42

> Hvad står der i lånebetingelserne? Man kunne måske forestille sig, at
> der er en bestemmelse om at I skal give banken løbende oplysninger om
> jeres økonomi (f.eks. årsopgørelser), hvis banken ønsker dette.

Det kunne de jo bare skrive og gøre det hele meget lettere...

eller skal bankerne til at ligne kupon hæfter hvor alt er hemmeligt ?

Kasper

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 13:49

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kunne de jo bare skrive og gøre det hele meget lettere...
>
> eller skal bankerne til at ligne kupon hæfter hvor alt er hemmeligt ?

Du har helt ret, når de er så uforskammede at yde kredit.

Væk med alle de dersens kreditmuligheder som eks. kassekreditter og andre
forbrugslån.

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-10-04 16:42

On Tue, 5 Oct 2004 14:49:17 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

> [...]
>
>Du har helt ret, når de er så uforskammede at yde kredit.
>
>Væk med alle de dersens kreditmuligheder som eks. kassekreditter og andre

Bjørn,

Hvis at det stod/står til Eu så skal den danske Kassekredit mulighed
afskaffes da den ikke forefindes i andre EU lande. Så hvos at Eu for
gennemtrumfet det hedder det fremover lån, eller købe kort hvis at man
vil have mulighed for at kunne trække lidt ekstra penge fra tid til
anden.
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 16:55

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis at det stod/står til Eu så skal den danske Kassekredit mulighed
> afskaffes da den ikke forefindes i andre EU lande.

Jeg er glad for, du nævner det Flemming. Det var lige det, jeg havde i
tankerne, da jeg skrev "uforskammethed".

> Så hvos at Eu for
> gennemtrumfet det hedder det fremover lån, eller købe kort hvis at man
> vil have mulighed for at kunne trække lidt ekstra penge fra tid til
> anden.

Kredit er ingen ret, du får i vuggegave.

Det er noget, du ansøger/forhandler dig til, på baggrund af din
kreditværdighed (som ikke behøver at være materiel, men godt kan være din
person (læs: alder og dermed tid til at betale tilbage).

Jeg er sikker på, den tid aldrig kommer, hvor det er låntager der
egensindigt afstikker betingelserne for et lån/kredit.

Penge er en handelsvare som alt andet, eksempelvis øl.

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-10-04 20:06

On Tue, 5 Oct 2004 17:54:33 +0200, "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg er glad for, du nævner det Flemming. Det var lige det, jeg havde i
>tankerne, da jeg skrev "uforskammethed".

Jeg har skam altid set det som noget dejligt når at banken har haft
givet mulighed for at man kunne få en kassekredit og jeg ved skam godt
personligt at det ikke "bare er noget" man kan få og/eller har ret/krev
på at få.

> [...]
>kreditværdighed (som ikke behøver at være materiel, men godt kan være din
>person (læs: alder og dermed tid til at betale tilbage).

Lige netop. Men desværre er mange banker idag begyndt at smide om sig
med kassekreditter fordi at det er "In". Fx tror jeg ikke at der ikke er
ret mange unge der faktisk er blevet tilbudt en kassekredit på deres
blanke ansigt, selvom at de måske ikke lige her og nu faktisk kan betale
den tilbage da de er på SU.

Og kan man ikke betale den tilbage over en "rimelig tid" så bør man IMHO
holde sig væk fra en kassekredit og så sparer op i stedet for og så lade
opsparingen opfylde det formål som en mulig kassekredit ville have

>Jeg er sikker på, den tid aldrig kommer, hvor det er låntager der
>egensindigt afstikker betingelserne for et lån/kredit.

Der er vi fuldstændig enige.

Flemming Jacobsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-10-04 21:23

Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>

> Hvis at det stod/står til Eu så skal den danske Kassekredit mulighed
> afskaffes da den ikke forefindes i andre EU lande.

Kilde? Hvornår er EU begyndt at gribe så grundlæggende ind i
aftalefriheden mellem private?

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 21:26

KLIP

> Kilde? Hvornår er EU begyndt at gribe så grundlæggende ind i
> aftalefriheden mellem private?

Det har stået i samtlige af de aviser, jeg holder/læser.

Det er godt nok nogen måneder siden, dette ønske blev nævnt.

Jeg vil da prøve at søge i Dagbladet Børsen database for dig, med mindre du
selv er abonnent.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 21:36

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vil da prøve at søge i Dagbladet Børsen database for dig, med mindre
> du selv er abonnent.

Her er én artikel som tager udgangspunkt i konkurrenceforvridning.

Bevares, kassekreditten afskaffes ikke, men en konsekvens vil være en
betragtelig større overvågning af risikoprofil for de "svageste".

Det er måske heller ikke så ringe endda..?

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 21:37

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

Argg...

Her er linket:

http://borsen.dk/arkiv/cgi/nph-brs?s1=kassekredit&l=25&p=1&u=/arkiv/FOBO/avanceret.php&r=18&f=G&d=FOBO&SECT3=NEWTOC2&op1=AND&SECT1=NEWWEB&SECT2=AND

Bjørn Jørvad

Fra : Rea721

Dato : 05-10-04 21:50

I news:41630602$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev BJ følgende tekst:

> http://borsen.dk/arkiv/cgi/nph-brs?s1=kassekredit&l=25&p=1&u=/arkiv/FOBO/avanceret.php&r=18&f=G&d=FOBO&SECT3=NEWTOC2&op1=AND&SECT1=NEWWEB&SECT2=AND

No can use uden password.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:17

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> No can use uden password.

Nå, men det kan jeg desværre ikke gøre noget ved.

Du kan evt. selv prøve at søge på nettet, i de aviser som er ikke kræver
password/betaling.

Kriterierne kunne være 'EU, kassekredit'.

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-10-04 22:26

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Du kan evt. selv prøve at søge på nettet, i de aviser som er ikke kræver
> password/betaling.

> Kriterierne kunne være 'EU, kassekredit'.

Det giver enten ingenting eller en hel masse artikler der ikke ser ud
til at handle om at EU vil blade sig i hvilke produkter private banker
må tilbyde deres private kunder.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:30

KLIP

> Det giver enten ingenting eller en hel masse artikler der ikke ser ud
> til at handle om at EU vil blade sig i hvilke produkter private banker
> må tilbyde deres private kunder.

Hmmm......

http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=118204

PS: De daglige aviser giver gode oplysninger og DR´s tekst-TV er også en god
(hurtig) kilde.

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-10-04 21:26

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in

> http://www.dr.dk/nyheder/penge/article.jhtml?articleID=118204

Som jeg læser artiklen lyder det til at kassekredit vil blive omlagt
til kreditkort - og forskellen er vel ikke så stor ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 21:36

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som jeg læser artiklen lyder det til at kassekredit vil blive omlagt
> til kreditkort - og forskellen er vel ikke så stor ?

Nævnte artikel er et uddrag fra en i Jyllands Posten.

Du skal også købe adgang til Jyllands Posten for at se den fulde artikel.

Om du bor i Danmark eller udenfor, kan du sagtens se artiklerne på både
Dagbladet Børsen og Jyllands Posten, men det kræver, du slipper nogen
slanter.

Vil man ikke det, kan jeg ikke hjælpe.

Bjørn Jørvad

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-10-04 23:03

> Nævnte artikel er et uddrag fra en i Jyllands Posten.
[snip]
> Vil man ikke det, kan jeg ikke hjælpe.

Læste du ikke mit spørgsmål ?
Jeg bad ikke om mere artikel, jeg spurgte om ikke resultatet i
praksis ikke vil være så meget anderledes end det vi har nu.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 23:06

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Læste du ikke mit spørgsmål ?

Jo da.

> Jeg bad ikke om mere artikel, jeg spurgte om ikke resultatet i
> praksis ikke vil være så meget anderledes end det vi har nu.

Det vil det sandsynligvis ikke være, hvis du læser artiklerne i omtalte
aviser.

Bjørn Jørvad

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-10-04 23:23

On 06 Oct 2004 20:26:09 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
wrote:

>"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in

>Som jeg læser artiklen lyder det til at kassekredit vil blive omlagt
>til kreditkort - og forskellen er vel ikke så stor ?

større/dyrere renter
Flemming Jacobsen

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 23:31

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> større/dyrere renter

Vel kun til dem som ikke kan opnå et kreditkort som eksempelvis American
Express osv.

Alternativt, ingen kredit overhovedet.

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-10-04 21:56

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Her er linket:

Det leder til en "giv os penge før du kan læse noget"-side.

--
Henning Makholm "And why should I talk slaves' and fools' talk? I
don't want him to live for ever, and I know that he's

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:18

KLIP

Fra : Repzak

Dato : 05-10-04 18:58

> Du har helt ret, når de er så uforskammede at yde kredit.
>
> Væk med alle de dersens kreditmuligheder som eks. kassekreditter og andre
> forbrugslån.

Hey

Jeg mener stadigvæk at de lever af dem der låner penge og dem der sætter
penge ind i banken de kan bruge til at "tjene" penge med...

derved kunne de måske være lidt service minded og bare putte 2 linier på at
det er for den årlige kredit vurdering, så tror jeg heller ikke der var
nogle problemer...

Kasper

Fra : David T. Metz

Dato : 05-10-04 14:06

Repzak wrote:

> Det kunne de jo bare skrive og gøre det hele meget lettere...

Hvis det STÅR i aftalen, så må de jo teknisk set også have skrevet det. Det
er lidt urimeligt at drage dem til ansvar for at det ikke er læst ...

David

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-04 14:31

Repzak wrote:

> Det kunne de jo bare skrive og gøre det hele meget lettere...
>
> eller skal bankerne til at ligne kupon hæfter hvor alt er hemmeligt ?

Hvad med at man begynder at læse, hvad man skriver under på!

At disse hersens forretningsbetingelser og "det med småt" gerne måtte
blive fremstillet i et mere læsevenligt format...tja det er så en anden
snak.

mvh

Carsten Riis

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 14:37

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> At disse hersens forretningsbetingelser og "det med småt" gerne måtte
> blive fremstillet i et mere læsevenligt format...tja det er så en anden
> snak.

En tanke .... kan disse hersens forretningsbetingelser og "det med småt"
ikke gå hen og fylde en 10 til 30 sider så.

Mon det så bedre kan opfattes som et læsevenligt format..?

PS: Jeg ville heller ikke låne penge ud (give langvarig kredit) uden at
kende (løbende) debitors finansielle situation.

Bjørn Jørvad

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-04 15:31

BJ wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> En tanke .... kan disse hersens forretningsbetingelser og "det med småt"
> ikke gå hen og fylde en 10 til 30 sider så.

Og?

Mange af pengeinstituternes* brochurer og markedsføringsmateriale består
af halvtomme sider og tekst som kun fylder en meget lille del af
papiret.

Så jeg køber altså ikke den der "for miljøets skyld". Eller tilsvarende
undskyldninger.

*: Og andre firmaer som har forretningsbetingelser som kunden skal
acceptere.

> Mon det så bedre kan opfattes som et læsevenligt format..?

Der er sgu da forskel på punktstørrelse 8 i farven halvgrå vs.
punktstørrelse 12 med sort tryksværte.

> PS: Jeg ville heller ikke låne penge ud (give langvarig kredit) uden at
> kende (løbende) debitors finansielle situation.

Samme her. Specielt ikke ved større lån.

På den anden side, når kunden passer sine afbetalinger og øvrige forhold
(fx fast indtægt, styr på budgettet fx via budgetkonto) er i orden, så
er der ingen grund til spørge om den slags ting.

mvh

Carsten Riis

Fra : news

Dato : 06-10-04 23:09

Vi vil også gerne samarbejde med vores bank men ikke når det sker i en
krævende ubehøvlet tone og der står intet i forretningsbetingelserne eller
låneaftalen om at vi efterfølgende er forpligtet til at holde banken
orienteret om vores økonomiske situation. Når vi så beder banken om en
forklaring og bare får et nyt brev, hvor de beder om omgående at få tilsendt
årsopgørelser uden en forklaring så stiller vi os på bagbenene.

MVH. SSA

Fra : BJ

Dato : 06-10-04 23:11

"news" <steffen_andersen@hotmail> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> tilsendt
> årsopgørelser uden en forklaring så stiller vi os på bagbenene.

Hvor lang tid kan i stå der, til banken opsiger sit engagement med jer..?

Bjørn Jørvad

Fra : news

Dato : 07-10-04 19:28

Banken kan ikke opsige sit engagement med os så længe vi ikke har
misligeholdt en aftale.

Folk de vrøvler løs herinde og der er endnu ikke en eneste der er er kommet
med et konkret svar.

Mvh. SSA

Fra : David T. Metz

Dato : 07-10-04 21:47

news wrote:

> Folk de vrøvler løs herinde og der er endnu ikke en eneste der er er
> kommet med et konkret svar.

Ork jo. Du har fået svar på dit spørgsmål for længst. Derfor kan der jo godt
være andre aspekter at diskutere, men noget af det er bare stikpiller.

David

Fra : BJ

Dato : 07-10-04 21:57

"news" <steffen_andersen@hotmail> skrev i en meddelelse

KLIP

> Banken kan ikke opsige sit engagement med os så længe vi ikke har
> misligeholdt en aftale.

Fint, fint. Så lader du blot som ingen ting (alternativt meddeler banken) og
beholder din/jeres årsopgørelse tæt ind til kroppen.

> Folk de vrøvler løs herinde og der er endnu ikke en eneste der er er
> kommet med et konkret svar.

Det er vi så ikke enige i, men måske ikke lige *det* svar du forventede.

Bjørn Jørvad

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-10-04 06:45

On Thu, 7 Oct 2004 20:28:18 +0200, "news" <steffen_andersen@hotmail>
wrote:

>Banken kan ikke opsige sit engagement med os så længe vi ikke har
>misligeholdt en aftale.
Har du læst lånebetingelserne, både dem du skrev under på, og dem der
blev henvist til i det dokument du skrev under på ? Jeg er bange for
at banken stort set altid har op til flere "nødbremser".
Hint, Banker er meget proffesionelle når det kommer til at låne penge
ud, de har lavet fejl, og lært af dem.

>Folk de vrøvler løs herinde og der er endnu ikke en eneste der er er kommet
>med et konkret svar.
Du har fået flere svar (Og nogle "kommentarer")
At du ikke kan lide svarene, er sådan set dit eget personlige problem
som du skal søge hjælp til et andet sted. Efter min overbevisning bør
du læse de papirer du fik i forbindelse med lånet (Og de dokumenter
der refereres til i disse). Så har du måske nogle andre ting at spørge
om.

/Hans

Fra : Devilicious

Dato : 05-10-04 18:12

> Vores Bank bad om skriftligt at få tilsendt vores årsopgørelser for 2003
> uden nærmere begrundelse.

Mange banker indhenter hvert år årsopgørelsen for deres kunder. Specielt de
kunder som de har en en løbende kontakt med, eller som har et 'større'
engagement hos banken. Dette er helt normalt, også selv om der ikke er
dialog om ny udlån eller lignende. Specielt de mindre banker som ikke har
adgang til kreditvurderingssystemer, vil ofte bede om årsopgørelser, så de
hurtigere kan agere såfremt de får brug for at vurdere økonomien.

I har sikkert jeres grunde til ikke at ville samarbejde med jeres bank, men
for langt de fleste mennesker, er det altså en hjælp for dem, at banken har
mulighed for at få indsigt i deres økonomi.

MK