Forskel på tilstandsrapport og besigtigels~
Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 12:06

Hej

Vi er ved at kigge på et lille husmandssted. Der hører et stykke jord til,
som vi dog ikke er interesseret i, da det ligger ca 1 km væk fra ejendommen.
Men der er heldigvis en bondemand, der vil købe jorden.
Hos ejendomsmægleren sagde vi at vi er interesseret i huset og han ville
straks få lavet en tilstandsrapport - troede vi. Men det hedder en
besigtigelsesrapport, når det drejer sig om et landbrug, siger han.

Så spørger jeg: Hvad er forskellen? Jeg tænker her på min positon som køber
i.f.m. ejerskifteforsikring osv.
Ved i noget om det?

På forhånd tak.

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 12:18

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besigtigelsesrapport, når det drejer sig om et landbrug, siger han.
>
> Så spørger jeg: Hvad er forskellen? Jeg tænker her på min positon som

Ja. Du bør finde en advokat som kan bistå dig i handlen. Det trænger du til.

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 12:21

> Ja. Du bør finde en advokat som kan bistå dig i handlen. Det trænger du
til.

Hvad mener du med det?! Hvor tror du jeg spørger hér...?
Jeg spørger i forhåbning om at i ved mere om emnet end jeg gør.
Selvfølgelig tager en advokat med på råd når vi når længere i forløbet, men
så langt er vi altså ikke nået endnu.

Er der andre der gider svare lidt mindre flabet?

--
Hilsen Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 13:22

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message
> [...]
men
> så langt er vi altså ikke nået endnu.
>
> Er der andre der gider svare lidt mindre flabet?

Det er aldeles ikke noget flabet svar.

--
mvh/rg. Christian (som lige har været igennem køb af landbrug MED advokat)

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 13:55

> Det er aldeles ikke noget flabet svar.

- Nå?! Så læste jeg nok svaret forkert...

"Du bør finde en advokat som kan bistå dig i handlen. Det trænger du til."
Jakob læste: "Hvor er du dog uvidende. Ved du ikke engang det?"

Dit svar et andet sted i tråden lød:

> Der laves ikke tilstandsrapporter og tilbydes ikke ejerskifteforsikringer

> landbrug.
> Det betyder så også at sælger hæfter for skjulte fejl og mangler i op til
20
> år.

Det var da et klart svar. Så enkelt kunne det siges.

--
Hilsen Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 14:07

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> wrote in message
> Det var da et klart svar. Så enkelt kunne det siges.

Men skulle lige skrives først

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 14:12

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er der andre der gider svare lidt mindre flabet?

I de handler, hvor jeg medvirker bliver regningen ikke større af, at
klienten drøfter hele handlen med mig. Fra start til slut.

Dit spørgsmål viser, at du har brug for rådgivning - det får du ikke i dette
forum.

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 15:08

> Dit spørgsmål viser, at du har brug for rådgivning - det får du ikke i
dette
> forum.

Nej, det ved jeg osse godt ikke i en konkret sag, men jeg prøvede bare at få
styr på udtrykkene...

--
Hilsen Jakob

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 17:14

> [...]

[klip]

> Nej, det ved jeg osse godt ikke i en konkret sag, men jeg prøvede bare at

Fair nok.

Mit bedste råd har du så fået

Held og lykke med handlen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 13:09

"Jakob G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse

> Så spørger jeg: Hvad er forskellen? Jeg tænker her på min positon som
> [...]

Vi købte et nedlagt landbrug i april i år.
Jorden er så blevet udstykket i forbindelse med handlen.

På vores ejendom blev der ikke lavet tilstandsrapport og heller ikke en
besigtigelsesrapport.
Ifølge vores mægler, kan der ikke tegnes ejerskifteforsikring på en ejendom
uden en tilstandsrapport, så jeg tror heller ikke, at i kan tegne en
ejerskifteforsikring på den ejendom i har kig på.

Besigtigelsesrapport har jeg dog ikke hørt om før, så jeg kan ikke lige
umiddelbart forklare forskellen....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 13:34

> [...]
> besigtigelsesrapport, når det drejer sig om et landbrug, siger han.
>
> Så spørger jeg: Hvad er forskellen? Jeg tænker her på min positon som

Der laves ikke tilstandsrapporter og tilbydes ikke ejerskifteforsikringer på
landbrug.
Det betyder så også at sælger hæfter for skjulte fejl og mangler i op til 20
år.

En besigtigelsesrapport er sikkert bare en rapport lavet af en håndværker
for at fortælle om ejendommens stand. IMO endnu mere værdiløs end en
tilstandsrapport hvis det er sælger som har betalt håndværkeren.

Betal din egen håndværker for at gå ejendommen igennem, det gjorde vi, og
det kostede 1,5 timer @ 300 + moms.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 13:50

> [...]

> landbrug.
> Det betyder så også at sælger hæfter for skjulte fejl og mangler i op til

Tak for det. Mere ville jeg jo slet ikke vide...

Go' idé... Tak igen.

--
Hilsen Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 14:08

ejerskifteforsikringer
> på
> 20
>
> Tak for det. Mere ville jeg jo slet ikke vide...

Hvorfor ikke ?
Afskrækker det dig ?
Eller bekræftiger det dig bare ?

> Go' idé... Tak igen.

Vi ville have gjort det samme selv hvis der havde været ansvarsfrihed.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 15:14

> Hvorfor ikke ?

Fordi jeg egentlig bare var ude efter forskellen på de to begreber.

> Afskrækker det dig ?

Overhovedet ikke må jeg indrømme...
Huset er tilpas gammelt og ikke renoveret i de sidste mange år, så vi skal
alligevel til at flå det meste af det ud.
Så der dukker helt sikkert noget op, men det er vi jo forberedt på.
Og hvis man vi have huset er det jo ligemeget hvad en såkaldt ekspert synes
er godt og skidt.
Jeg ved godt at vinduerne er gamle og delvist rådne osv...

--
Hilsen Jakob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-04 09:38

> [...]
synes
> er godt og skidt.
> Jeg ved godt at vinduerne er gamle og delvist rådne osv...

Netop derfor er tilstandsrapporter nok bedst til nyere huse (under 20 år
gamle)

--
mvh/rg. Christian

Fra : Diesell

Dato : 04-10-04 18:58

> [...]

> straks få lavet en tilstandsrapport - troede vi. Men det hedder en
> besigtigelsesrapport, når det drejer sig om et landbrug, siger han.

Ja, landbrugsejendomme (ejendomme med landbrugspligt) er ikke omfattet af
muligheden for at sælger kan fraskrive sg sit 20-årige ansvar ved at få
udarbejdet tilstandsrapport og tilbud på ejerskifteforsikring. Det betyder
at du som køber ikke kan tegne en ejerskifteforsikring.

Man kan imidlertidig godt få lavet en "rigtig" tilstandsrapport og tilbud på
ejerskifteforsikring på en landbrugsejendom såfremt handlen betinges af, at
landbrugspligten fjernes. Det forudsætter igen af det jordtilliggende der
kommer til at følge med din ejendom i handlen er under 2 ha. Det er herefter
muligt i nogle tilfælde at få udfærdiget en desideret tilstandsrapport med
deraf følgende tryghed og mangel på samme

En besigtigelsesrapport er typisk lavet af den samme konsulent der også
laver tilstandsrapporter. Dog behøver disse i sagens natur ikke at være
beskikket af Boligministeriet da der ikke er tale om en autorisret rapport
og indholdet er hermed heller ikke fastlagt i loven.

> Så spørger jeg: Hvad er forskellen? Jeg tænker her på min positon som
køber
> i.f.m. ejerskifteforsikring osv.
> Ved i noget om det?

Besigtigelsesrapport = 20 årigt ansvar for sælger, ingen
ejerskifteforsikring
Tilstandsrapport = intet ansvar for sælger, mulighed
forejerskifteforsikring.

Husk iøvrigt at når du handler landbrugsejendomme er der ingen lovpligtig
fortrydelsesret.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Jakob G.

Dato : 04-10-04 19:17

> Husk iøvrigt at når du handler landbrugsejendomme er der ingen lovpligtig
> fortrydelsesret.

Gider du forklare det også? Tak for den første forresten.
Det vil sige at vi ikke kan fortryde overhovedet, når vi først har skrevet
under?
Det bliver jo nok ikke aktuelt, men bordet fanger altså...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-04 19:30

> [...]
> skrevet under?
> Det bliver jo nok ikke aktuelt, men bordet fanger altså...?

I en almindelig ejendomshandel har du 6 hverdage til at fortryde
handelen (fra det tidspunkt hvor aftalen er indgået, dvs. normalt at
sælger har skrevet under), dog mod at betale sælger 1% af købssummen.

--
Jesper Lund

Fra : Diesell

Dato : 04-10-04 21:16

> [...]
> under?
> Det bliver jo nok ikke aktuelt, men bordet fanger altså...?

Ja, landbrugsejendomme er ikke omfattet af den "alm." lovbestemte
fortrydelsesret på 6 hverdage.

Hvis du får indsat et "rådgiverforbehold" for godkendelse af handlen gælder
dette selvfølgelig stadig. Det er blot fortrydelsesretten der bortfalder.

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar