Reklamationsret ved hushandel
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-10-04 11:09

Spørgsmålet er kort og godt:
Har man nogen som helst reklamationsret overfor sælger af et hus, hvis
f.eks. et køleskab holder op med at køle, eller en fjernvarmeinstallation
(synlig) bliver utæt - begge dele vel og mærke *efter* overtagelsesdato?

Der er altså ikke tale om fejl/mangler som sælger på nogen måde kunne vide
ville opstå.

Hvis ja, hvor lang tid har man denne reklamationsret?

Mvh
Michael

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 19:08

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (synlig) bliver utæt - begge dele vel og mærke *efter* overtagelsesdato?

Måske - måske ikke. Det er umuligt at sige ud fra det, du oplyser.

Men som udgangspunkt kan køber ikke gøre noget ved sådanne små-mangler.

Du har vel haft en advokat til at hjælpe dig med handlen? I bekræftende fald
tager du en snak med ham/hende om problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-04 21:18

[snip]
fjernvarmeinstallation

> Måske - måske ikke. Det er umuligt at sige ud fra det, du oplyser.

Hvilke oplysninger mangler du?

> Men som udgangspunkt kan køber ikke gøre noget ved sådanne små-mangler.

Sælgeren taler om en "3-dages regel" som jeg aldrig har hørt om. Iflg.
sælger skulle køber have ret til at få udbedret den slags småmangler han
måtte finde inden 3 dage efter overtagelse. For sælgers regning naturligvis.

De nævnte fejl opstod på selve overtagelsesdagen - utroligt nok! En
fjernvarmeinstallation og et køleskab kører uden problemer i 23 år,
hvorefter en pakning og en termostat beslutter sig for at give op - suk!

> Du har vel haft en advokat til at hjælpe dig med handlen? I bekræftende
fald
> tager du en snak med ham/hende om problemet.

Ved det faktisk ikke... Det er ikke mig der er sælger (eller køber

Mvh
Michael

Fra : Peter

Dato : 04-10-04 21:29

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvilke oplysninger mangler du?

Alt - hvem køber hvad af hvem og ikke mindst hvordan og hvilke regler der
gælder. Det fremgår altsammen af skøde eller købsaftale - det er alt
afgørende for besvarelsen.

> [...]
> sælger skulle køber have ret til at få udbedret den slags småmangler han
> måtte finde inden 3 dage efter overtagelse. For sælgers regning

Har heller aldrig hørt om den regel - den må være meget lokal.

> De nævnte fejl opstod på selve overtagelsesdagen - utroligt nok! En
> fjernvarmeinstallation og et køleskab kører uden problemer i 23 år,
> hvorefter en pakning og en termostat beslutter sig for at give op - suk!

Så gamle installationer kan man næppe gøre meget ved - juridisk.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-10-04 07:23

[snip]

> Alt - hvem køber hvad af hvem og ikke mindst hvordan og hvilke regler der
> gælder. Det fremgår altsammen af skøde eller købsaftale - det er alt
> afgørende for besvarelsen.

Kan det tolkes således, at hvis der ikke står noget om det i købsaftale
(eller skøde), så kan køber ikke forlange udbedring? Altså der findes ikke
lovgivning der giver køber en sådan ret?

Jeg er klar over at hvis det står i købsaftalen, så bliver det nok svært at
komme udenom. Men så tåbelig ( tror jeg næppe sælger har været!

[snip]
> Har heller aldrig hørt om den regel - den må være meget lokal.

Nu er sælger jo hverken advokat eller ejendomsmægler, så jeg vil tro det er
noget han har fået fortalt. Måske af køber?

> Så gamle installationer kan man næppe gøre meget ved - juridisk.

Var også min umiddelbare reaktion/fornemmelse - men der findes jo en del
besynderlige forordninger og undtagelser i den ganske Danske juridiske
verden

Mvh
Michael

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 13:46

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan det tolkes således, at hvis der ikke står noget om det i købsaftale
> (eller skøde), så kan køber ikke forlange udbedring?

Naturligvis ikke.

> Altså der findes ikke
> lovgivning der giver køber en sådan ret?

Mig bekendt findes der ingen reklamationsret på brugte medsolgte hårde
hvidevarer og give en eller anden form for reklamationsret (garanti) på
disse eller brugte gasfyr, oliefyr eller anden opvarmningsform er hovedløst
for ikke at sige økonomisk uansvarligt.

Tingene skal naturligvis overholde gældende lovgivning.

Du kan dog være heldig at de installere effekter stadig er så nye, de er
omfattet af en reklamationsret (garanti) fra leverandørens side.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 05-10-04 19:52

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> disse eller brugte gasfyr, oliefyr eller anden opvarmningsform er
> hovedløst for ikke at sige økonomisk uansvarligt.

Formelt set kan der være, men sædvanligvis er der tale om bagateller som man
ikke kan gøre noget ved.

Endelig kan der gælde reglerne om ansvarsfrihed for sælger i henhold til Lov
om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Diesell

Dato : 05-10-04 20:14

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Endelig kan der gælde reglerne om ansvarsfrihed for sælger i henhold til
Lov
> om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.

Ja, de regler kan jo godt gælde i handlen, men ingen af de nævnte "mangler"
er jo omfattet af ordningen og dermed heller ikke af sælgers ansvarsfrihed.
Så hvorvidt Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
finder anvendelse gør vel her ingen forskel.

Iøvrigt er jeg enig i, at man sædvanligvis ikke kan gøre/gør noget ved
problemerne.

---
Jesper

Fra : Peter

Dato : 06-10-04 08:37

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> Så hvorvidt Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom
> finder anvendelse gør vel her ingen forskel.

Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men hvad er begrundelsen for at de
mangler ikke er omfattet af ordningen? Det er jo installationer som er en
del af ejendommen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Diesell

Dato : 06-10-04 16:25

> [...]

> Jeg har ikke undersøgt det nærmere, men hvad er begrundelsen for at de
> mangler ikke er omfattet af ordningen? Det er jo installationer som er en

Tja, jeg ved det ikke, måske at besigtigelsen ved udarbejdelsen af
tilstandsrapporten alene er visuel og at der ikke foretages destruktive
indgreb.

Der er som standard i den autoriserede tilstandsrapport anført hvilke
forhold, der ikke er omfattet af huseftersynet og VVS installationer er en
af undtagelserne.

At stort set alle ejerskifteforsikringer kan udvides til alligevel at dække
skader på disse "undtagelser" er så noget andet - det er ikke en "lovmæssig"
del af ordningen.

---
Jesper

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 21:17

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Formelt set kan der være, men sædvanligvis er der tale om bagateller som
> man ikke kan gøre noget ved.

I den nævnte "sag" tales der om installationer og hårde hvidevarer, der er
23 år gamle.

Normalt ville man som køber ikke give en klink for sligt og sætte sit
købstilbud derefter.

(Det bør enhver god ejendomsmægler/advokat også gøre klart for en
førstegangskøber)

> Endelig kan der gælde reglerne om ansvarsfrihed for sælger i henhold til
> Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom.

O.k. den er jeg med på.

Bjørn Jørvad

Fra : Diesell

Dato : 05-10-04 21:41

> O.k. den er jeg med på.

Igen, loven finder ikke anvendelse på de omtalte "mangler"....

---
Jesper

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 21:43

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Igen, loven finder ikke anvendelse på de omtalte "mangler"....

Det har jeg vist heller ikke påstået ....

Bjørn Jørvad

Fra : Diesell

Dato : 05-10-04 21:56

> Det har jeg vist heller ikke påstået ....

Det har jeg heller ikke påstået at du har...

---
Jesper

Fra : BJ

Dato : 05-10-04 22:18

"Diesell" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det har jeg heller ikke påstået at du har...

Har vi det ikke herligt...

Bjørn Jørvad

Fra : Diesell

Dato : 05-10-04 23:22

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> "Diesell" <jensn@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Har vi det ikke herligt...

Vi har det rigtig godt

---
Jesper

Fra : Peter

Dato : 05-10-04 19:51

> [...]

> Kan det tolkes således, at hvis der ikke står noget om det i købsaftale
> (eller skøde), så kan køber ikke forlange udbedring?

Nej.

> [...]

> at
> komme udenom. Men så tåbelig ( tror jeg næppe sælger har været!

Hvor om alting er så får hverken du eller din makker svar på spørgsmålet i
dette forum.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-04 12:36

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
> [...]
> (synlig) bliver utæt - begge dele vel og mærke *efter* overtagelsesdato?

Hvis det virker ved overtagelsen, er sælger skadesløs. Hvis det ikke virker
ved overtagelsen, skal sælger dække. I praksis har man en kort frist
(udefineret, men højst en 2-3 dage) til at undersøge om fx. de hårde
hvidevarer har fejl, som man så skal reklamere over. Du har vel haft en
advokat tilknyttet i forb. med købet - tag en snak med denne om, hvordan du
skal forholde dig.

Fra : Peter

Dato : 05-10-04 13:41

"Mikael" <none> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> (udefineret, men højst en 2-3 dage) til at undersøge om fx. de hårde
> hvidevarer har fejl, som man så skal reklamere over.

Hvor kommer de regler fra?

> Du har vel haft en
> advokat tilknyttet i forb. med købet - tag en snak med denne om, hvordan
du
> skal forholde dig.

Nemlig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 05-10-04 20:11

Peter wrote:

[klip]

> Hvor kommer de regler fra?

Overtagelsesdagen er risikoens overgang ved handel med fast ejendom.
Hvis de forskellige fejl er opstået efter overtagelsen uden latent at
være tilstede ved overtagelsen, så er det sælger uvedkommende (a'la
tilsvarende KBL § 17, stk. 1)

/Rune Wold

Fra : Peter

Dato : 05-10-04 21:27

"Rune Wold" <uuu@uuu.invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Peter wrote:
>
> [klip]

> Overtagelsesdagen er risikoens overgang

Ja ja - det ved vi vist alle sammen godt.

Det var mere de helt sære regler med 3 dages frist mv...... jeg har aldrig
hørt om dem. Heller ikke på kurser - interne som adv.fm.kurser.

/Peter

--
http://www.grauslund.com