Købeloven - varer til unormal lav pris (ve~
Fra : Jan Skov

Dato : 02-10-04 20:41

Hejsa

Håber på at nogle kloge hoveder her kan hjælpe mig lidt..

Jeg mindes fra min HH tid for mange år siden at det hedder sig sådan, at ser
man en vare i et butiksvindue til en ekstrem lav pris (f.eks. jakke til
normal pris 2000) til 200 kr., kan man ikke kræve varen til den lave pris,
da man 'bør' vide at det ikke er den gængse pris, og der må være tale om en
fejl.

Man er således i ond tro, hvis man kræver den til de 200 kr.

Min kæreste påstår hårdnakket, at man godt kan kræve varen til den lave
pris, og det er butikkens fejl.

Som I kan gætte, mener jeg noget andet...

Kan I hjælpe med en paragraf - da min kæreste kun giver sig hvis hun får det
dokumteret skriftligt..

på forhånd tak

Jan
www.kennel-grejsdalen.dk

Fra : PH

Dato : 02-10-04 21:51

Jan Skov wrote:
> [...]
>
> Som I kan gætte, mener jeg noget andet...
>
> Kan I hjælpe med en paragraf - da min kæreste kun giver sig hvis hun

"Aftalelovens §32 - Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved
fejlskrift eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet indhold
end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem
erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en
fejltagelse."

Da man i dit eksempel klart bør indse, at der er tale om en fejl, er
butikken ikke bundet af tilbudet. Hvor grænsen går må vurderes i hvert
enkelt eksempel, men var jakken fx fejlagtigt blevet sat til salg for 1500
kr. vil jeg mene, at du (eller kæresten) ville have krav på at få den til
den pris.

Du husker sikkert det eksempel der satte standarden indenfor området. Det
var nogle tv-apparater der var sat til salg i et butiksvindue. Det blev af
retten fastslået, at prismærkede varer netop er at betragte som et tilbud,
hvorfor prisen derfor er bindene. Men det lidt pudsige ved dommen var, at de
drenge der ville købe tv-apparaterne til den pris de havde set i vinduet,
IKKE fik medhold i deres påstand om, at prisen i deres tilfælde skulle være
gældende, netop fordi de var klar over der var tale om en fejltagelse, idet
de havde sikret sig fotografiske beviser. (sådan husket lidt løst fra
hukommelsen)

PH

Fra : Jan Skov

Dato : 03-10-04 07:32

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[znip]
> [...]
> end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem
> erklæringen er afgivet, indså eller burde indse, at der forelå en

[znip]
> PH

Du er simpelthen en knag -

Du har reddet min weekend.. ;-D
- og spoleret min kærestes.. hehe.. :)

/Jan

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-10-04 20:33

"Jan Skov" <janskovchristensen@hotmail.comx> skrev i en meddelelse news:cjo6bp$7qp$1@news.net.uni-c.dk...

> Du har reddet min weekend.. ;-D
> - og spoleret min kærestes.. hehe.. :)

Betyder det ikke i praksis at din weekend er spoleret?

/Jakob

Fra : Jan Skov

Dato : 04-10-04 07:59

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jan Skov" <janskovchristensen@hotmail.comx> skrev i en meddelelse

> Betyder det ikke i praksis at din weekend er spoleret?
>
> /Jakob

Nope - vi skal ikke ses, da hun har arbejdsweekend.. :)

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 03-10-04 20:48

On Sun, 3 Oct 2004 08:32:29 +0200 Jan Skov wrote:

> [znip]
>>

> Du er simpelthen en knag -
>
> Du har reddet min weekend.. ;-D
> - og spoleret min kærestes.. hehe.. :)

Har du ikke glemt at fortælle, hvad jeres væddemål gik ud på? :)

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Jan Skov

Dato : 04-10-04 08:01

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke glemt at fortælle, hvad jeres væddemål gik ud på? :)

Hun er ret påståelig, så bare dét er en sejr..
- men hun ved stadig ikke jeg har ret så måske skulle jeg indgå et
væddemål... ;-D

/Jan

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-10-04 16:35

Jan Skov wrote:

> Hun er ret påståelig, så bare dét er en sejr..
> - men hun ved stadig ikke jeg har ret så måske skulle jeg indgå et
> væddemål... ;-D

Tja, så er vi jo over i, at du er i ond tro.

Men når kærsten opdager det, så skal du nok få kærligheden at føle.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jan Skov

Dato : 05-10-04 19:04

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, så er vi jo over i, at du er i ond tro.
>

> Men når kærsten opdager det, så skal du nok få kærligheden at føle.

Heldigvis læser hun ikke nyhedsgrupper...
så med mindre en sladrer...

/Jan
www.kennel-grejsdalen.dk