Selvtægt?
Fra : Martin

Dato : 02-10-04 14:32

Hej NG.

Jeg har lige haft min kære søster i telefonen, og hun var gangske
oprørt.

Hun driver en mindre blomsterbutik, hvor hun sælger buketter og en del
haveartikler. Der hvor hun har slået sig ned, er hos et andet
"plantecenter". Ejeren af denne har efter min mening bedrevet selvtægt
mod min søster.

Historien er som følger.

Min søster har anskaffet sig en dankort automat, som benytter hans
telefonlinie, og det viser sig også at dankort automaten er en af hans,
hvilket betyder at den er kodet til hans kontonummer.

Igennem en hel måned, er alle min søsters dankorttransaktioner gået ind
på hans konto, lige i omegnen af 10.000 kroner.

Dem vil hun selvfølgelig gerne have, men han vil ikke udbetale dem i
første omgang, og har så siden et opkald fra min søsters bank, trukket
udbetalingen til her efter den første.

Det han så har gjort, er at trække husleje fra, samt en elregning på 900
kr (Hun har ifølge egen opsat måler, brugt 156 kW i forgående måned, og
det gør at han har taget 5.80 kr. pr. kW, og NESA sælger samme kW for
1.5 kr.). Hun har haft huslejen til ham, så det er ikke fordi hun ikke
har haft pengene til ham.

Han har nu afleveret lidt over 5.000 kr til hende, hvilket er resten
efter modregningen.

Er dette overhoved lovligt, eller er hun i stand til at melde ham til
politiet?

Er det lovligt at sælge el videre for en merpris?
Han påstår selv, at han betaler 3.50 pr kW eksl. moms, hvilket NESA
siger er en direkte løgn.

Hvad kan hun gøre i denne situation?

Med venlig hilsen en bekymret lillebror.

Martin

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-10-04 08:10

"Martin" skrev

> Er det lovligt at sælge el videre for en merpris?

Jeg er i tvivl, men det er under alle omstændigheder
fuldstændig urimeligt. Jeg ville afgjort få talt med en
advokat. Også i lyset af det øvrige forløb. Og så
kigge mig om efter et andet sted til min forretning.

Mvh
Kevin Edelvang