Licens og TV tuner kort
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-04 13:28

Det har flere gange været oppe om der skal betales licens når man har
et tv tuner kort i en PC som eneste tv-kilde i en husstand.
Spørgsmålet har svjh været oppe i både dk.forbruger og
dk.videnskab.jura hvorfor jeg xposter til begge - sæt venligst selv
FUT til relevant gruppe ved svar.

Jeg har lige købt et TV tuner kort til min PC og var derfor
interesseret i at få DRs egen opfattelse af reglerne for
licensbetaling. Det er der svjh ingen der tidligere har gjort i
forbindelse med spørgsmål om emnet :)
Well, grib knoglen, hæng ca. 6-7 min i kø hos DR Licens - det gav et
svar.

Iflg. DR's hjemmeside om licens skal der ikke betales licens af
PC´ere, mobiltelefoner og lign. der kan modtage radio og/eller tv
opstår der jo her en selvmodsigelse - et tv tuner kort er altså både
omfattet af licenspligt og licenspligtig...

Svaret fra DR Licens' servicetelefon - og det må jo sætte en stopper
for ydeligere diskussion om emnet :) - er at *når TV tuneren sidder i
en PC skal der ikke betales licens*.
DR regner dog med reglerne bliver ændret i fremtiden.

Det var lige en serviceoplysning - håber nogen kan bruge den :)

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-10-04 15:03

> [...]
> en PC skal der ikke betales licens*.
> DR regner dog med reglerne bliver ændret i fremtiden.

Samme svar fik en person på ing.dk for et stykke tid siden, da han også
ringede og spurgte dem.
Det er ikke helt logisk hvorfor de ikke vil tage licens for en TV-tuner i en
PC, men det må de jo selv om..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-10-04 15:08

> Samme svar fik en person på ing.dk for et stykke tid siden, da han
> også ringede og spurgte dem.
> Det er ikke helt logisk hvorfor de ikke vil tage licens for en
> TV-tuner i en PC, men det må de jo selv om..

Jeg fandt lige indlægget i googles cache:
http://64.233.161.104/search?q=cache:lmdrYG0_8DoJ:www.b-2-b.dk/konf/root/digifoto/html/0858.html+licens-lars&hl=en

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-04 15:25

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in

> Jeg fandt lige indlægget i googles cache:
> http://64.233.161.104/search?q=cache:lmdrYG0_8DoJ:www.b-2-b.dk/ko
> nf/root/digifoto/html/0858.html+licens-lars&hl=en

Well, lidt mere omfattende end hvad jeg undersøgte.

Det er jo ikke ligefrem et nyt indlæg, mærkeligt at ingen har
refereret den tidligere i disse grupper.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : Peter T.

Dato : 01-10-04 15:55

Henrik Stidsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det er jo ikke ligefrem et nyt indlæg, mærkeligt at ingen har
> refereret den tidligere i disse grupper.

Enig. Men nu er der et link, der kan refereres til, når spørgsmålet atter
engang stilles i juragruppen.
Og så fik det også fjernet min skråsikkerhed, da jeg bestemt her kunnet
erindre, at tv-kort til pc ikke var omfattet af licenslovgivningen ifølge
et interview med en ansat ved tv-licensen tidligere på året, som jeg ikke
kunne huske kilde på. :)

--
"KVINDER PÅ CYKEL TÆNKER FANDME KUN MED RØVEN OG SKULLE SKYDES!!!"
Citat Peter T. efter at han var tæt på at blive majet ned af endnu en

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-10-04 16:51

> Det er jo ikke ligefrem et nyt indlæg, mærkeligt at ingen har
> refereret den tidligere i disse grupper.

Jeg har nævnt den herinde før, men nu er det jo ikke alle folk der læser
alle indlæg og kan huske dem..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 01-10-04 15:49

> [...]
> en PC skal der ikke betales licens*.
> DR regner dog med reglerne bliver ændret i fremtiden.

Ovenstående har tidligere fremgået direkte på DR licens's hjemmeside -
Men der er det blevet fjernet fra. Så jeg vil ikke udelukke at
medarbejderen ved servicetelefonen blot ikke er opdateret.

Måske en gider besværet med at få det skriftligt fra DR Licens ?
(Det er ikke aktuelt for mig da jeg også har et alm. fjernsyn)

En pc består jo af flere dele. En bærbar pc er har det hele bygget
sammen mens en alm. pc har adskilt skærm, tastaur og "den egentlige pc".
Told og skat regner det jo for en PC hvis tingene er beregnet til at
blive brugt sammen. F.eks medregner de endda en printer.

Men det afføder bare flere spørgsmål i forhold til Licens
- Hvad hvis tuneren er en ekstern boks der overfører signalet digitalt
til pc'en (USB) - kan ikke anvendes uden "hele" pc'en
- Hvad hvis tuneren er en ekstern boks der sidder mellem selve pc'en og
en alm pc-skærm - Kun boks og skærm er nødvendig for tvkiggeri
- Hvad hvis tuneren er indbygget i pc'ens skærm.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-10-04 00:27

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
wrote in news:415d6e6b$0$55826$14726298@news.sunsite.dk

> Ovenstående har tidligere fremgået direkte på DR licens's
> hjemmeside - Men der er det blevet fjernet fra. Så jeg vil ikke
> udelukke at medarbejderen ved servicetelefonen blot ikke er
> opdateret.

Det fremgår sådan set stadig af DR's hjemmeside, dog lidt mindre
tydeligt.
Det står i deres "Ofte stillede spørgsmål".

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : René Jacobsen

Dato : 02-10-04 09:00

anders majland wrote:

> [...]
> en alm pc-skærm - Kun boks og skærm er nødvendig for tvkiggeri
> - Hvad hvis tuneren er indbygget i pc'ens skærm.

I følge de ofte stillede spørgsmål, som Henrik kom med en henvisning
til, så skelner DR mellem "andre apparater" og ”traditionelle” radio- og
fjernsyns-apparater.

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=kontakt&subsektion=105&FaqId=6&SearchString=pc

Alle de løsninger du nævner, må da kategoriseret som noget andet end
”traditionelle” radio- og fjernsyns-apparater, og dermed i følge DR's
hjemmeside være fritaget for licens.

René