/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Overhaling 2
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 30-09-04 20:37

Hejsa

I lyset af tråden "Overhaling", kom jeg til at tænke på et andet scenarie,
jeg før har tænkt på.

Scenariet er som følger:

På en ganske almindelig vej i en by (altså med 50 km/t fartgrænse), er der
et sted jeg dagligt kører, hvor der som regel et bestemt sted opstår nogle
hundrede meters kø om morgenen, fordi der er en cykelsti til højre for
vognbanen, og de fleste biler skal til højre henne ved det lyskryds - og
mange cyklister skal ligeud. Ved dette lyskryds er det ikke en decideret
højresvingsbane, og der står et helle-anlæg (hedder det det??) i midten, så
biler der skal ligeud, kan ikke umiddelbart køre udenom.

På denne specifikke vej, kører der yderst sjældent biler i den anden retning
om morgenen, og venstre vognbane (altså til trafik i den anden
kørselsretning) er derfor ofte helt tom og ledig.

Jeg kører på mc, og kræver ikke så voldsomt meget plads når jeg skal flette
ind efter en overhaling, og så var det jeg tænkte:

Hvor lang må en overhaling være?? I morges var jeg træt af at holde i kø, og
tænkte så at jeg ville overhale hele bundtet der lå med ca 5 km/t. Jeg kørte
forsigtigt forbi næsten hele rækken af biler (måske 200 meter), i en fart
af 20-25 km/t - og jeg flettede ind længere fremme hvor der var masser af
plads til mig. Jeg har selv troet at dette var ulovligt, men jeg kom så til
at tænke på hvad der måtte være ulovligt i det. Jeg kørte ikke for stærkt,
jeg var ikke til gene for modkørende (der var slet ingen, og vejen er helt
lige - så der er god udsyn) og jeg flettede ind hvor der var masser af
plads.

Jeg vil egentlig synes det er lidt utroligt hvis ovennævnte situation skulle
være lovlig, men jeg kan ikke lige finde argument for at det ikke skulle
være tilfældet.

Så hvad siger I - er det lovligt eller ulovligt, og med hvilken begrundelse?

Det kunne jo være rart at kunne udføre ovenstående handling hver morgen med
god samvittighed, såfremt det skulle være lovligt. Hidtil har jeg "kun"
lavet stuntet 2 gange, hvor jeg af forskellige årsager var blevet møg-træt
af at holde i kø. Man holder sgu hurtigt i kø 5 min på sådan en strækning -
og 5 min ekstra søvn om morgenen, ville være kærkomment

--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438



 
 
Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 20:58

Henrik Davidsen wrote:
>
> Hvor lang må en overhaling være?? I morges var jeg træt af at holde i
> kø, og tænkte så at jeg ville overhale hele bundtet der lå med ca 5
> km/t. Jeg kørte forsigtigt forbi næsten hele rækken af biler (måske
> 200 meter), i en fart af 20-25 km/t - og jeg flettede ind længere
> fremme hvor der var masser af plads til mig. Jeg har selv troet at
> dette var ulovligt, men jeg kom så til at tænke på hvad der måtte
> være ulovligt i det. Jeg kørte ikke for stærkt, jeg var ikke til gene
> for modkørende (der var slet ingen, og vejen er helt lige - så der er
> god udsyn) og jeg flettede ind hvor der var masser af plads.

Hvis der ikke er overhalingsforbud, dobbelt midterstribe o. lign. og du
ikke passerer heller, 'klipfisk' el. lign på strækningen, lyder det
umiddelbart til at være i orden. Det vigtige er at du kan overskue en
vejstrækning som er lang nok i forhold til den strækning du vil
overhale.

Din tilbagevenden til højre vejside efter overhalingen er dog betinget
af at bilisterne i køen giver dig plads, ellers kan du komme noget i
klemme, især hvis der dukker et køretøj op i modsatte retning. Jeg ved
ikke om dette kan være problematisk i forbindelse med vurderingen. Jeg
har hørt om lokaliteter hvor bilister i køen i selvretfærdig harme
konsekvent ikke ville give plads til 'udbrydere'.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Jørgen Linde Sørense~ (17-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Linde Sørense~


Dato : 17-10-04 14:30

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev et indlæg
<cjhod6$4m9$1@news.net.uni-c.dk>:

>Hvis der ikke er overhalingsforbud, dobbelt midterstribe o. lign. og du

Hvis jeg forstår dig korrekt mener du at motorcyklisten ikke må
overhale hvis der er dobbelt midterstribe. I givet fald er jeg ikke af
samme opfattelse som dig - og håber at andre kan afklare sagen:

Hvis der er dobbelt midterstribe er overhaling vel netop tilladt for
motorcyklisten hvis han vel at mærke er på højre side at striberne
idet der ikke normalt vil være modkørende i hans vognbane (dog under
særlige forhold som en forhindring i modkørende vognbane).

Hvis der er fuldt stiplet linie til venstre og fuldt optrukket linie
til højre (tættest på motorcyklisten) må der ikke overhales da der kan
være modkørende overhalende.

Det er i hvert fald det jeg husker at have lært for mange år siden.

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget i færdselsloven eller
vejafmærkningen der kan af- eller bekræfte ovenstående, bortset fra at
der i vejafmærkningsreglerne[1] står at man ikke må overskride en
spærrelinie.

Færdselslovens regler om overhaling synes jeg ikke tager stilling til
problematikken med den stiplede linie til venstre og den fuldt
optrukne (spærre)linie til højre for denne. Hvis jeg har overset noget
vil jeg gerne have en henvisning.

[1]
BEK nr 590 af 24/06/1992, punktet Q 44
<http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B1992/0059005.htm>
--
mvh
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Erik Olsen (17-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 17-10-04 14:37

Jørgen Linde Sørensen wrote:
> Erik Olsen skrev
>
>> Hvis der ikke er overhalingsforbud, dobbelt midterstribe o. lign. og
>> du
>
> Hvis jeg forstår dig korrekt mener du at motorcyklisten ikke må
> overhale hvis der er dobbelt midterstribe. I givet fald er jeg ikke af
> samme opfattelse som dig - og håber at andre kan afklare sagen:

Den oprindelige spørger skrev at han måtte over i venstre vejbane for at
overhale.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Jørgen Linde Sørense~ (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Linde Sørense~


Dato : 20-10-04 18:07

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev et indlæg
<cktsbf$a4o$1@news.net.uni-c.dk>:

>
>Den oprindelige spørger skrev at han måtte over i venstre vejbane for at
>overhale.

Vist kun indirekte - men skidt med det. Jeg opfattede din bemærkning
som overhaling generelt, hvor du altså tænkte på overhaling hvor den
overhalende kommer over i kørebanen for de modkørende. Og så kan jeg
tilslutte mig din bemærkning om de dobbelte linier.
--
mvh
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

BB (17-10-2004)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 17-10-04 15:43


"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis der er dobbelt midterstribe er overhaling vel netop tilladt for
> motorcyklisten hvis han vel at mærke er på højre side at striberne
> idet der ikke normalt vil være modkørende i hans vognbane (dog under
> særlige forhold som en forhindring i modkørende vognbane).

Han må naturligvis godt overhale - hvis han 100% bliver på egen
banehalvdel - dvs. der skal være plads til både bil, motorcykel og en
forsvarlig afstand mellem dem, hvis overhaling finder sted. Sådanne
luksuriøse forhold findes få steder - så lad som hovedregel være at
overhale.

BB


Henning Sørensen (20-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 20-10-04 19:13

"BB" <bbslet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:417284cf$0$234$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> skrev i en
> meddelelse
>>
>> Hvis der er dobbelt midterstribe er overhaling vel netop tilladt for
>> motorcyklisten hvis han vel at mærke er på højre side at striberne
>> idet der ikke normalt vil være modkørende i hans vognbane (dog under
>> særlige forhold som en forhindring i modkørende vognbane).
>
> Han må naturligvis godt overhale - hvis han 100% bliver på egen
> banehalvdel - dvs. der skal være plads til både bil, motorcykel og en

Korrekt

> forsvarlig afstand mellem dem, hvis overhaling finder sted. Sådanne
> luksuriøse forhold findes få steder - så lad som hovedregel være at
> overhale.

Sludder - det er "100%" tilladt at overhale- under samme forudsætninger
som alle andre overhalinger samt at man ikke overskrider den fuldt optrukne
linie.
Det lyder ikke til, at du har kørt meget på motorcykel, sådanne luksuriøse
forhold findes masser af steder

/Henning.



Dennis Lange (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Lange


Dato : 30-09-04 21:00

Henrik Davidsen wrote:
> Hvor lang må en overhaling være?? I morges var jeg træt af at holde i
> kø, og tænkte så at jeg ville overhale hele bundtet der lå med ca 5
> km/t. Jeg kørte forsigtigt forbi næsten hele rækken af biler (måske
> 200 meter), i en fart af 20-25 km/t - og jeg flettede ind længere
> fremme hvor der var masser af plads til mig. Jeg har selv troet at
> dette var ulovligt, men jeg kom så til at tænke på hvad der måtte
> være ulovligt i det. Jeg kørte ikke for stærkt, jeg var ikke til gene
> for modkørende (der var slet ingen, og vejen er helt lige - så der er
> god udsyn) og jeg flettede ind hvor der var masser af plads.

Forstår jeg dig ret: Du kører uden om helleanlægget, over i den modgående
vejbane og tilbage igen. Altså så at sige overhaler udenom midterhellen?

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk



Henrik Davidsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 30-09-04 21:17

> Forstår jeg dig ret: Du kører uden om helleanlægget, over i den modgående
> vejbane og tilbage igen. Altså så at sige overhaler udenom midterhellen?

Nej du misforstår mig vist.. Helleanlægget er bare nævnt som en af grundene
til køens opståen, fordi folk ikke kan køre udenom de højresvingende biler
der bliver nødt til at vente på cyklisterne.

Jeg overhalede ca 200 meters kø, og flettede ind ca 10 biler FØR
helleanlægget.

Men som Erik også har svaret, så kan det godt være at et eventuelt "problem"
kan være, at jeg ved påbegyndelsen af overhalingen ikke kan se hvor og
hvornår jeg kan trække ind. I praksis er det ikke noget problem, men det
lyder umiddelbart rigtigt, at man ifølge færdelsloven nok ville skulle kunne
se hvornår man kan flette ind igen.


--
/Sjang

Honda CB 500 - Årg. 2000
http://www.dfmc.dk/?id=438



anders majland (01-10-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 01-10-04 16:42

> Jeg overhalede ca 200 meters kø, og flettede ind ca 10 biler FØR
> helleanlægget.

Du skal inden du påbegynder overhalingen sikrer dig at du kan afslutte
den uden gene. Det kan nok være svært i en kø...

Men hvis vejbanen er bred nok til at du kan være på venstresiden af af
højresvingende bil, må betingelsen for at du kan foretage overhalingen
at du kan se en sådan. Ellers er det nok lidt tvivlsomt. Men hver
opmærksom på at mange bilister har en tendens til at trække til venstre
før et højresving som om de kører lastbil....

Så vær forberedt på at nogle bilister vil gøre hvad de kan for at
forhindre at du "snyder" i køen. Ja sådan er der nogen der ser det
selvom du reelt ikke forsinker dem et sekund.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Henrik Davidsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 01-10-04 19:38

> Så vær forberedt på at nogle bilister vil gøre hvad de kan for at
> forhindre at du "snyder" i køen. Ja sådan er der nogen der ser det selvom
> du reelt ikke forsinker dem et sekund.

Bestemt... Jeg har også været super-opmærksom de par gange jeg har lavet
stuntet.. Det er jo heller ikke til at vide om en bil på et tidspunkt skal
til venstre. Der er vist dog ikke lige nogle veje til venstre, men han kunne
jo i teorien bo i et af husene i venstre side, og så være på vej over til
hans indkørsel

Jeg lader som om det er forbudt, og forsøger at lade være med at gøre det
for tit.

/Sjang



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 23:11

"Henrik Davidsen" wrote

> Jeg vil egentlig synes det er lidt utroligt hvis ovennævnte situation
> skulle være lovlig, men jeg kan ikke lige finde argument for at det ikke
> skulle være tilfældet.
>
Hvad er der af afstribning på vejbanen på den nævnte strækning
Hvad er der af skiltning på strækningen

- Peter



Henrik Davidsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 01-10-04 19:36

>> Jeg vil egentlig synes det er lidt utroligt hvis ovennævnte situation
>> skulle være lovlig, men jeg kan ikke lige finde argument for at det ikke
>> skulle være tilfældet.
>>
> Hvad er der af afstribning på vejbanen på den nævnte strækning
> Hvad er der af skiltning på strækningen

Der er kørebanestriber (hedder det vist). Altså de stiplede linier der
betyder at man godt må overhale. Der er ingen skilte der fortæller
overhaling forbudt.

Men igen, som Majland skriver, så skal man jo nok på forhånd kunne se hvor
man kan trække ind igen... Så umiddelbart vil jeg nok fortsat gå ud fra at
det er ulovligt, og så ellers overbevise mig selv om, at det nok ikke er så
slemt at holde i kø i 5 min

/Sjang



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste