Brugt bil, 3 måneders garanti
Fra : Per Rasmussen

Dato : 30-09-04 18:19

Hej gruppe
Håber I kan give mig lidt input i forb. med denne sag.
Jeg købte for knap 6 måneder en Volvo V70 2,4T årgang 2000, af den nye
model.

I vores sommerferie hvor vi kørte til Nordkap, måtte vi på værksted i Kiruna
fordi bilens computer meldte fejl, og bilen mistede trækkraft. Det viste sig
at være en defekt luftmassemåler, som blev skiftet, dagen før vi havde haft
bilen i tre måneder, så vi kunne køre videre.

Bilen kørte uden problemer indtil vi på hjemvejen fik problemer med
servostyringen. Vi fik efterfyldt servoolie i Malmø, og kunne derfra køre
hjem.

Efter hjemkomst har jeg først kontrolleret olieniveauet til servostyringen 8
dage inden 6 måneders reklamationsperiodens udløb, og det viser sig nu at
der mangles en del. (ca. 200 ml)

Ved henvendelsen til forhandleren om den defekte luftmassemåler blev
anmodningen om refusion af regningen fra Volvo i Kiruna afvist med
henvisning til at der var 3 måneders garanti på bilen samt at netop denne
del ikke var defekt da bilen blev leveret, og vi fik tilbudt halv betaling,
hvilket vi accepterede.

Jeg har nu henvendt mig til forhandleren for at få repareret den utætte
tandstang, men det bliver helt afvist med henvisning til at jeg skulle have
henvendt mig tidligere og at, han kan bevise at tandstangen var i orden da
vi overtog bilen. Desværre var det en særdeles ubehagelig oplevelse at
reklamere over fejlen, da jeg måtte høre på sælgerens raseriudbrud og på, at
jeg var meget uforskammet, fordi jeg gjorde opmærksom på, at jeg så ville
lade Volvo i Fredericia undersøge bilen, inden jeg ville opgive mit krav om
udskiftning eller reparation af tandstangen på garanti.

Mit spørgsmål er om jeg har krav på garantireparationen, eller om jeg selv
må påregne en dyr reparation efter så kort tid. Jeg har den 27. september
2004 skrevet til forhandleren for at kunne dokumenter tidspunktet for
reklamationen.

Det lykkedes mig dog ved denne sidste henvendelse til forhandleren at få
fuld dækning for reparationen i Kiruna, da jeg kunne dokumentere at fejlen
var opstået 2 dage før udløbet af 3 måneders garantien.

Med venlig hilsen

Per

Fra : TGD

Dato : 30-09-04 20:23

"Per Rasmussen" <notvalid@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> må påregne en dyr reparation efter så kort tid. Jeg har den 27. september
> 2004 skrevet til forhandleren for at kunne dokumenter tidspunktet for

Du har ALTID 24 mdrs reklamationsret heraf er de første 6 mdr at sammneligne
med en garanti (korrekt formodningsregel man formoder at fejlen var der på
salgstidspunktet), har han derudover givet dig 3 mdrs garanti (husk at
tjekke garantibetngelserne) ændrer ikke på reklamationsretten.

Gør forhandleren opmærksom på de fejl og mangler der er ved bilen vil han
ikke rette dem kan du evt. tage en snak FS, FDM eller find en advokat.

> Det lykkedes mig dog ved denne sidste henvendelse til forhandleren at få
> fuld dækning for reparationen i Kiruna, da jeg kunne dokumentere at fejlen
> var opstået 2 dage før udløbet af 3 måneders garantien.

Bilforhandler har ikke fattet reglerne de forsøger sig stadig med
finurligheder og mærkelige garantier

Fra : Henrik Petersen

Dato : 01-10-04 15:32

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> salgstidspunktet), har han derudover givet dig 3 mdrs garanti (husk at
> tjekke garantibetngelserne) ændrer ikke på reklamationsretten.

Tror du tager lidt fejl det hedder 24 md reklamationsret, hvorfra de første
6 md er forhandleren der skal kunne bevise sin uskyld, deresfter er den
køber der skal kunne bevis at der var fejl på gendstanden.

Men omkring brugt bilkøb er det noget specialt, der er der kun 6 måneders
reklamationsret og det er sælger der skal bevis sin uskyld. at forhandleren
som skrevet giver 3 mds garenti, betyder kun at de første 3 md er der
garenti, derefter de næste 3 md, er der reklamationsret.

Reklamaionsret 6-24 md er faktisk intet vær, det eneste en sælger forpligter
sig til i denne periode er at lytte til dig og sige aha hah og forvel,
derefter må man så lægge sag an¨.

Men ang brugt bil ville jeg gå til FDM....

henrik

Fra : bem

Dato : 01-10-04 17:11

Henrik Petersen wrote:

> Men omkring brugt bilkøb er det noget specialt, der er der kun 6
> måneders reklamationsret

Du stor-vrøvler.

/Bo

Fra : TGD

Dato : 01-10-04 19:15

"Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@boparken(fjern?).dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> 6 md er forhandleren der skal kunne bevise sin uskyld, deresfter er den
> køber der skal kunne bevis at der var fejl på gendstanden.

Det er såmænd også det jeg skriver....

Der er 24 mdrs reklamationsret på ALT hvad du som forbruger køber.

At bevise om en fejl var der eller ikke ved købstidspunktet er ike så svært
som JPs motorskribenter og DAF mener, hvis man køber noget der er i en stand
at det burde holde 2 år og det så går i stykker efter 1 år og man har fuldt
manualen eller andet, så er det bevist at der var noget i vejen med varen.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 05-10-04 19:07

"Per Rasmussen" <notvalid@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
> Håber I kan give mig lidt input i forb. med denne sag.
-KLIP-
Hej

Tak fordi I tog Jer tid, til at komme med ideer og kommentarer.

Jeg skrev til JPs motorbrevkasse, og dagen efter blev jeg ringet op af
forhandleren, som nu ville reparere bilen på formodningen om at fejlen havde
været der da bilen blev afleveret.

Med venlig hilsen

Per