Regler vedr. beskæring af træer udenfor sk~
Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-09-04 14:39

Hej

Har et træ som står ca. 1.5 meter inde på min grund, naboen kom for et
par år siden og spurgte om ikke jeg ville være med til at fælde træet
da det efter hans udsagn generede ham.

Manden er en gammel gnavpotte og ingen vi spurgte mente at det træ
kunne genere ham og da træet også er (Var) ganske pænt valgte vi at
det ville vi ikke, han truede så med hegnssyn og da vi sagde at det
kunne han bare gøre så truede han med at så ville han bare klippe det
fra skel og så lige op og altså skære en bid af...

Nogen der har nogle kvalificerede bud på nogle love vedr. dette da han
nu 2 år efter pludseligt mens vi var på ferie har gjort dette ?

Hvad gør man i sådan en sag, politi anmelder ham for hærværk eller
hvad. Regner ikke med at det er lovligt at han bare skærer løs i et
træ der er mit og står på min grund...

Henrik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 30-09-04 14:58

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> ..... så truede han med at så ville han bare klippe det
> fra skel og så lige op og altså skære en bid af...

Grenene fra dit træ må slet ikke rage ind over skel.
Din nabo kan kræve dem fjernet (har han gjort) og efterkommer du ikke det
krav kan han selv beskære træet (og det har han nu gjort).

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 15:12

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> Grenene fra dit træ må slet ikke rage ind over skel.
> Din nabo kan kræve dem fjernet (har han gjort) og efterkommer du ikke det
> krav kan han selv beskære træet (og det har han nu gjort).

Er det ikke den gamle diskution om hvor langt oppe i luftrummet over ens
have man bestemmer ? (Må man bestemme om fly må overflyve ens have, osv).

--
Søren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-09-04 15:12

On Thu, 30 Sep 2004 15:58:14 +0200, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

>Grenene fra dit træ må slet ikke rage ind over skel.
>Din nabo kan kræve dem fjernet (har han gjort) og efterkommer du ikke det
>krav kan han selv beskære træet (og det har han nu gjort).

Har du en lovparagraf der understøtter den påstand.. ?

Henrik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-10-04 08:16

> Har du en lovparagraf der understøtter den påstand.. ?

Søren nåede at finde den for mig

Det var afsnittet "Grene og rødder ind over skel" på denne side jeg kunne
huske http://www.ejdadm-ja.dk/hegn.htm

Fra : claus v

Dato : 02-10-04 14:54

> Søren nåede at finde den for mig
>
> Det var afsnittet "Grene og rødder ind over skel" på denne side jeg kunne
> huske http://www.ejdadm-ja.dk/hegn.htm

sakset fra ovenstående link

skal ovenstående forstås sådan at hvis naboen har et generende træ i skel
hvor størsteparten af træet dvs hele kronen med mere er inde over min grund
da træet hælder meget
træet er ca 10 meter højt og dækker fuldstændig for eftermiddagssolen på
terrasen

hvis jeg skriver et pænt brev til naboen og beder ham om at beskære den del
af træet der er inde på min grund feks med en frist på 30 dage hvis han ikke
efterlever dette kan jeg så selv beskære det

claus

Fra : claus v

Dato : 02-10-04 14:59

ups glemte at indsætte det saksede

> sakset fra ovenstående link

Grene og rødder ind over skel

Såfremt naboen har enkeltstående træer eller buske stående med en vis
afstand til skel, er disse ikke omfattet af hegnsloven. Grene og rødder fra
disse kan ved hjælp af naborettens regler kræves fjernet, såfremt de er til
væsentlig ulempe for naboen.
Såfremt grene på generende måde vokser ind over skel skal man skriftligt
anmode naboen om at beskære grenene. Foretager naboen ikke den ønskede
beskæring kan man selv foretage afskæring af grenene i skellinien.
Det samme gælder for rødder som f.eks. løfter fliser eller medfører risiko
for skade på bygninger, kloakledninger eller lignende.
Den der foretager beskæringen, skal selv fjerne de afskårne grene og rødder.

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 15:16

> [...]
> Din nabo kan kræve dem fjernet (har han gjort) og efterkommer du ikke det
> krav kan han selv beskære træet (og det har han nu gjort).

Jeg fandt lige hegnsloven:
§ 19. Den til hegnet stødende jord må ikke behandles eller benyttes således,
at hegnet derved beskadiges.
Stk. 2. Grene, som vokser ind gennem hegnet eller så tæt hen over hegnet, at
dette herved udsættes for beskadigelse, eller som er til ulempe for den for
naboejendommens drift nødvendige færdsel med redskaber, maskiner og
køretøjer, er naboen berettiget til at afkappe i skellinien.
Stk. 3. Grene, der på grund af alder, råd el. lign. skønnes at være farlige
for sikkerheden på naboejendommen, kan hegnsynet efter naboens begæring
pålægge ejeren at fjerne.
Stk. 4. Ejeren af en til skov grænsende ejendom kan kræve, at skovejeren i
skellinien kapper grene i større højde end i stk. 2 anført, når hegnsynet
efter indhentet erklæring fra lederen af statsskovdistriktet eller, hvis
denne skønnes inhabil, fra en af Miljøministeriet udpeget sagkyndig finder,
at betydningen af sådan kapning væsentlig overstiger de af kapningen
følgende ulemper for skovbrynets landskabelige værdi eller for skoven.
Stk. 5. Om grene, som fra andre bevoksninger end skove vokser ind over
hegnet til nabogrunden i større højde end i stk. 2 anført, kan kappes eller
forlanges kappet, afgøres af domstolene.
Stk. 6. Hække om gårds- og huspladser, haver, gartnerier, planteskoler og
frugtplantager er hver af parterne berettiget til at klippe på den mod hans
ejendom vendende side.
Stk. 7. Hvor kapning eller klipning foretages i henhold til stk. 2, 4 og 6,
skal arbejdet udføres på forsvarlig måde og på passende årstid. Det ved
kapningen eller klipningen fremkomne kvas tilfalder den, som har ladet
arbejdet udføre.
Stk. 8. Drives der løsdrift af husdyr på de til et levende hegn eller en
skelgrøft grænsende arealer, skal den pågældende lodsejer i passende afstand
herfra opsætte og vedligeholde et beskyttelseshegn af tråd el. lign.,
således at beskadigelse ikke kan finde sted.
Stk. 9. Husdyr må ikke tøjres så nær ved levende hegn eller skelgrøft, at
dyrene kan beskadige hegnet eller grøften.

Der står intet sted af grenene ikke må gå ind over naboens grund, men i Stk.
2 står der at naboen må beskære lave grene. I Stk. 5. står der så at grene
højere end beskrevet i Stk 2. skal igennem en domstol før de kan forlanges
kappet.

Så umiddelbart taget du vist fejl.

--
Søren

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 14:59

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hvad gør man i sådan en sag, politi anmelder ham for hærværk eller
> hvad. Regner ikke med at det er lovligt at han bare skærer løs i et
> træ der er mit og står på min grund...

Tommelfingerreglen er vist at man/han må klippe de grene han kan nå fra
jorden der hænger ind over hans grund. Begrundelse er at disse grene kan
være til fare for ham (han kan gå på sin græsplæne og få en gren i øjet).

--
Søren

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-09-04 15:14

On Thu, 30 Sep 2004 15:59:16 +0200, "Søren" <soren@ingenmail.dk>
wrote:

>Tommelfingerreglen er vist at man/han må klippe de grene han kan nå fra
>jorden der hænger ind over hans grund. Begrundelse er at disse grene kan
>være til fare for ham (han kan gå på sin græsplæne og få en gren i øjet).

Her har været brugt en kran og der er skåret op i skel i mindst 8-10
meters højde. (ADskillige meter over hans tagryg's højde)...

Som træet stod før skamferingen kunne han ikke nå nogle af grenene fra
træet simpelthen af den grund at de grene der kunne falde ind under
den kategori blev klippet ned af mig umiddelbart efter hans besøg for
2 år siden så der ikke kunne blive noget ballade af den grund..

Henrik

Fra : Verner

Dato : 30-09-04 16:16

On Thu, 30 Sep 2004 16:14:24 +0200, Henrik Madsen
<hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> wrote:

>Her har været brugt en kran og der er skåret op i skel i mindst 8-10
>meters højde. (ADskillige meter over hans tagryg's højde)...

Helt ærligt, mener du at et træ der står kun 1.5 meter fra skel bør
være 8-10 meter højt, og herudover hænge ind over naboens grund ?

Jeg syn's nu nok at du er den egoistiske part her ..

mvh
Verner

Fra : Henrik Madsen

Dato : 30-09-04 18:05

On Thu, 30 Sep 2004 17:16:08 +0200, Verner <Verner@post.dk> wrote:

>Helt ærligt, mener du at et træ der står kun 1.5 meter fra skel bør
>være 8-10 meter højt, og herudover hænge ind over naboens grund ?
>
>Jeg syn's nu nok at du er den egoistiske part her ..

Altså træet er 90%+ på min grund og er ikke en skid højere eller
lavere end de træer som kommunen har stående på græsplænerne foran
vores huse på vejen. (Minus vores hus da vi jo har detteher i haven.)

Desuden er dette vist et forum hvor der diskuteres jura, altså
paragraffer, og spørgsmålet gik på hvad jeg kunne gøre når manden har
ødelagt/skamferet et træ som står på min grund ikke om jeg er rimelig
eller urimelig...Desuden syntes jeg sgu det er et noget tyndt grundlag
at beskylde mig for den slags på, du har ikke engang set træet eller
min grund..

I bund og grund er problemet at manden er en gammel kværvulant som
hvis han ikke bliver stoppet nu vil fortsætte med det næste han sætter
sig i hovedet.. Har snakket med vores fælles bagbo og han har OGSÅ
problemer med ham og han siger at hans anden nabo OGSÅ har problemer
med ham..

Henrik