/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Overhaling
Fra : Jimmy


Dato : 30-09-04 12:18

Hej

Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?

F.eks. en to-sporet vej i byen hvor man må køre 50.
Må man så i en kortere periode køre 65 for at komme forbi eller er
overhalinger ligeledes underlagt de normale hastighedsbegrænsninger?

Mvh
Jimmy



 
 
Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 12:25

"Jimmy" wrote

> Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?
>
Ikke hurtigere end forholdene tillader
De gældende hastighedsbestemmelser må ikke overskrides

Bemærk at ved flersporet vej i bymæssig bebyggelse og tæt trafik opererer
man typisk med begrebet forbikørsel

- Peter



Jimmy (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 30-09-04 12:31


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s28pjF1fo7b1U1@uni-berlin.de...
> "Jimmy" wrote
>
> > Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?
> >
> Ikke hurtigere end forholdene tillader
> De gældende hastighedsbestemmelser må ikke overskrides

Altså maks. 50 i benævnte tilfælde.


> Bemærk at ved flersporet vej i bymæssig bebyggelse og tæt trafik opererer
> man typisk med begrebet forbikørsel

Det har jeg ikke hørt om. Det lyder som om der ved "forbikørsel" må køres
hurtigere end 50, men det strider jo mod det første du skrev?

Mvh
Jimmy



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 12:35

"Jimmy" wrote

> Det har jeg ikke hørt om. Det lyder som om der ved "forbikørsel" må køres
> hurtigere end 50, men det strider jo mod det første du skrev?
>
Det betyder at man må køre forbi biler der holder stille eller kører med
lavere hastigheder end tilladt, hvilken vognbane man selv kører i har ingen
betydning, da man ikke foretager en overhaling, men en forbikørsel

- Peter



Jimmy (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 30-09-04 12:50


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s29c6F1fsbjbU1@uni-berlin.de...
> "Jimmy" wrote
>
> > Det har jeg ikke hørt om. Det lyder som om der ved "forbikørsel" må
køres
> > hurtigere end 50, men det strider jo mod det første du skrev?
> >
> Det betyder at man må køre forbi biler der holder stille eller kører med
> lavere hastigheder end tilladt, hvilken vognbane man selv kører i har
ingen
> betydning, da man ikke foretager en overhaling, men en forbikørsel

Jamen så lærte jeg også noget idag. Tak for det.

Dog er jeg stadig lidt forvirret. Er det jeg kalder "overhaling" slet ikke
brugt i færdselsloven?
Altså, at overhalinger er daglig tale mens man i lovmæssig sammenhæng taler
om forbikørsel?

Men under alle omstændigheder fik jeg svar på mit spørgsmål og at 50 er max
i 50 områder.

Mvh
Jimmy



Bertel Lund Hansen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-04 12:59

Jimmy skrev:

>Dog er jeg stadig lidt forvirret. Er det jeg kalder "overhaling" slet ikke
>brugt i færdselsloven?

Jo.

>Altså, at overhalinger er daglig tale mens man i lovmæssig sammenhæng taler
>om forbikørsel?

Nej. Det er to forskellige ting. Det er forbudt at overhale
indenom - altid.

Det er under visse omstændigheder tilladt at køre forbi både
venstre og højre om. Det er det f.eks. ved kørsel i to baner i en
by og også på en motorvej ved f.eks. køkørsel.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jimmy (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 30-09-04 15:16


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:b2tnl0tbmn4b30o6k2k1um6uc6hg8v15p2@news.stofanet.dk...
> Jimmy skrev:
>
> >Dog er jeg stadig lidt forvirret. Er det jeg kalder "overhaling" slet
ikke
> >brugt i færdselsloven?
>
> Jo.
>
> >Altså, at overhalinger er daglig tale mens man i lovmæssig sammenhæng
taler
> >om forbikørsel?
>
> Nej. Det er to forskellige ting. Det er forbudt at overhale
> indenom - altid.
>
> Det er under visse omstændigheder tilladt at køre forbi både
> venstre og højre om. Det er det f.eks. ved kørsel i to baner i en
> by og også på en motorvej ved f.eks. køkørsel.


Alles klar - Tak, Jimmy
PS.: Godt I kunne finde på noget at bruge tråden til



Claus E Beyer (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 30-09-04 15:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:b2tnl0tbmn4b30o6k2k1um6uc6hg8v15p2@news.stofanet.dk

> Nej. Det er to forskellige ting. Det er forbudt at overhale
> indenom - altid.

Cykel har mig bekendt lov til at overhale køretøj af anden art "indenom".

-cb


Bertel Lund Hansen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-04 15:56

Claus E Beyer skrev:

>> Nej. Det er to forskellige ting. Det er forbudt at overhale
>> indenom - altid.

>Cykel har mig bekendt lov til at overhale køretøj af anden art "indenom".

Ja, og knallert-30 må også (så længe de ikke er indregistrerede).
Men jeg tænkte nu kun på bilerne.

(Og opfatter en 'cyklistoverhaling' højre om som en forbikørsel)

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Reino Andersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 01-10-04 16:01

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det er to forskellige ting. Det er forbudt at overhale
> indenom - altid.

Nej - § 21, stk. 1.

--
Reino



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 12:38


"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
news:415bee5f$0$55824$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> > Bemærk at ved flersporet vej i bymæssig bebyggelse og tæt trafik
opererer
> > man typisk med begrebet forbikørsel
>
> Det har jeg ikke hørt om. Det lyder som om der ved "forbikørsel" må køres
> hurtigere end 50, men det strider jo mod det første du skrev?

Forbikørsel er det naturlige skift imellem hvilken vognbane der "overhaler"
hvem i bytrafik. Alternativet ville være at der ved 2 vejbaner, og en
billist i yderste venstre vejbane skal svinge til venstre og dermed
midlertidigt stopper trafikken i venstre vejbane, skulle alle billister i
højre vejbane stoppe op, da det ikke er tillade at overhale indenom. *S

--
Søren



Steen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 30-09-04 12:53

Søren wrote:

> Forbikørsel er det naturlige skift imellem hvilken vognbane der
> "overhaler" hvem i bytrafik. Alternativet ville være at der ved 2
> vejbaner, og en billist i yderste venstre vejbane skal svinge til
> venstre og dermed midlertidigt stopper trafikken i venstre vejbane,
> skulle alle billister i højre vejbane stoppe op, da det ikke er
> tillade at overhale indenom. *S

Skal det forstås derhen, at det er tilladt at "forbikøre" en anden bil
indenom, f.eks. på motorvej, hvis denne kører langsommere end den på stedet
gældende hastighedsbegrænsning?

/steen



Bertel Lund Hansen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-04 13:02

Steen skrev:

>Skal det forstås derhen, at det er tilladt at "forbikøre" en anden bil
>indenom, f.eks. på motorvej, hvis denne kører langsommere end den på stedet
>gældende hastighedsbegrænsning?

Nej!

§ 24.   Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
   hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det
   ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane
   føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
   tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er
   påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5,
   eller det sker for at parkere eller standse.

Der stilles altså nogle betingelser før der kan blive tale om
forbikørsel.

En overhaling indenom er forbudt, og det samme er i øvrigt
slalomkørsel.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-09-04 13:08


"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:415bf3b1$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Skal det forstås derhen, at det er tilladt at "forbikøre" en anden bil
> indenom, f.eks. på motorvej, hvis denne kører langsommere end den på
> stedet gældende hastighedsbegrænsning?

Nej.
Forbikørsel er meget stramt defineret i færdselsloven:
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er forbeholdt
en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane, som ikke er
forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver det forbikørt, anses dette
ikke som overhaling.



Stk. 2 dækker feks. venstresvingsbaner.

Men bare rolig, din kørelærer vil gennemgå det grundigt for dig, når du skal
tage kørekort



/Per



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 13:12


"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message
news:415bf3b1$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Skal det forstås derhen, at det er tilladt at "forbikøre" en anden bil
> indenom, f.eks. på motorvej, hvis denne kører langsommere end den på
stedet
> gældende hastighedsbegrænsning?

Nej. At en billist ikke overholder færdelsreglerne (man skal på motorvejen
til hver en tid holde så langt til højre som muligt), gør ikke at du må.

--
Søren



Per Christoffersen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-09-04 13:27


"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:415bf7f3$0$303$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> news:415bf3b1$0$271$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Skal det forstås derhen, at det er tilladt at "forbikøre" en anden bil
>> indenom, f.eks. på motorvej, hvis denne kører langsommere end den på
> stedet
>> gældende hastighedsbegrænsning?
>
> Nej. At en billist ikke overholder færdelsreglerne (man skal på motorvejen
> til hver en tid holde så langt til højre som muligt),

Lige som man skal alle mulige andre steder:
§ 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
øvrigt holde så langt til højre som muligt.



Det lader i øvrigt til (når man studerer biltraffikken) at denne paragraf er
faldet ud af kørelærernes undervisning.

Det er lidt mystisk, men det virker som om mange definerer højrekørsel som
'at der altid skal være plads til, at nogle kan køre højre om', og derfor
konsekvent placerer sig i venstre- eller mditerbanerne.



/Per



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 13:39


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:415bfb2c$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Lige som man skal alle mulige andre steder:
> § 15. Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i
> øvrigt holde så langt til højre som muligt.

Enig, men nu besvarede jeg et spørgsmål der gik på motorvej.

> Det lader i øvrigt til (når man studerer biltraffikken) at denne paragraf
er
> faldet ud af kørelærernes undervisning.

Den bliver nok snarere ikke overholdt. Mener du også at paragrafferne vedr.
at overholde fartgrænserne er faldet ud af kørelærernes undervisning, da der
er mange der kører for hurtigt ?

> Det er lidt mystisk, men det virker som om mange definerer højrekørsel som
> 'at der altid skal være plads til, at nogle kan køre højre om', og derfor
> konsekvent placerer sig i venstre- eller mditerbanerne.

Det hører vist til i dk.politik.trafik

--
Søren



Per Christoffersen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-09-04 13:49


"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:415bfe4a$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Den bliver nok snarere ikke overholdt. Mener du også at paragrafferne
> vedr.
> at overholde fartgrænserne er faldet ud af kørelærernes undervisning, da
> der
> er mange der kører for hurtigt ?

Det kunne man da tænke sig som en mulighed.
Det kan også være, at mange godt ved hvor stærkt de må køre, men bare blæser
på det.
Men så grimt kan jeg ikke få mig til at tænke om mine medmennesker.

/Per



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:08

"Søren" wrote
>
> Nej. At en billist ikke overholder færdelsreglerne (man skal på motorvejen
> til hver en tid holde så langt til højre som muligt), gør ikke at du må.
>
Depends
Steder hvor motorvejene deler eller samler sig og der i øvrigt er tættere
trafik gør at forbikørsel kan blive relevant
Ex:
En blokvogn placerer sig i midterbanen for at fortsætte ud af forgreningen
mod venstre
Du kommer bagfra fx med 90 km/t og skal videre mod højre
Skal du så trække helt ud mod venstre og ind til højre igen og derved skabe
en farlig situation (tildels slalomkørsel)
Eller skal du naturligt forbikøre blokvognen i den del af forgreningen der
fører dig mod højre?
Alternativet er at du sænker hastigheden til den hastighed blokvognen har

- Peter



BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 14:10


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2s2eqiF1fk48vU1@uni-berlin.de...

KLIP

> Alternativet er at du sænker hastigheden til den hastighed blokvognen har

Det ville måske endda være en fremragende disposition set i lyset af din
fremstilling.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:22

"BJ" wrote

> Det ville måske endda være en fremragende disposition set i lyset af din
> fremstilling.

Hmm, hvad har jeg lige overset?
At der er tydelig markering på vejbanen og ved skiltning hvordan motorvejen
deler sig
At man evt laver en farlig situation ved at sænke hastigheden pga bagved
kommende trafik

Imho er der tale om simpel forbikørsel
Men man skal nok kunne se situationen for sig

- Peter



BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 14:27


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2s2fklF1g9b8fU1@uni-berlin.de...

KLIP

> Imho er der tale om simpel forbikørsel
> Men man skal nok kunne se situationen for sig

Jeg ser næsten situationen dagligt i udfletningen fra Vejle mod henholdsvis
(venstre) Lillebæltsbroen og (højre) Kolding.

Her behøves det bestemt ikke være en blokvogn med 30 km/t, der er årsag til
utrolige manøvre fra hurtigere bilisters side.

Så ja, jeg kan tydeligt se situationen for mig.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 14:31


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s2fklF1g9b8fU1@uni-berlin.de...
> Hmm, hvad har jeg lige overset?

Det ved jeg ikke lige. *S

> At der er tydelig markering på vejbanen og ved skiltning hvordan
motorvejen
> deler sig

Hvis du er så langt i forgreningen at der er fuldt optrukne linier imellem
de 2 vejbaner, er det vel at brtragte som 2 forskellige veje, og så må du
godt tage den indenom (nu er det min mening der snakker, jeg har ikke lige §
parat).

> At man evt laver en farlig situation ved at sænke hastigheden pga bagved
> kommende trafik

Hvordan skulle situationen blive mindre farlig af at du overhaler indenom ?
Blokvognen kører jo stadigvæk samme hastighed.

>
> Imho er der tale om simpel forbikørsel
Jcf. FL §24 skal der være tale om tæt trafik, og det er en enkelt blokvogn
ikke.

> Men man skal nok kunne se situationen for sig

Jeg tror såmænd godt at Bjørn kan se situationen. Det virker bare som om at
du mener at dit 3. alternativ næsten var utåleligt (hvor du venter bag
blokvognen de par 100 meter). For det er det korrekte at gøre jvf.
færdelsloven.

--
Søren

>
> - Peter
>
>



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:39

"Søren" wrote

> Jeg tror såmænd godt at Bjørn kan se situationen. Det virker bare som om
> at
> du mener at dit 3. alternativ næsten var utåleligt (hvor du venter bag
> blokvognen de par 100 meter). For det er det korrekte at gøre jvf.
> færdelsloven.
>
Det vil sige at jeg sænker hastigheden fra fx 80 km/t (jeg forudsætter at
forholdene iøvrigt tillader den hastighed) til fx 30 km/t som er blokvognens
hastighed (jeg vil formode at blokvognen kører med højere hastighed?) og
riskerer derved en påkørsel bagfra af fx en lastbil
En af forudsætningerne jeg lagde til grund for min påstand var jo at der er
tættere trafik på stedet

Btw hvad er minmumshastigheden på en motorvej?

- Peter



BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 14:45


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2s2gk4F1fphphU1@uni-berlin.de...

KLIP

> Btw hvad er minmumshastigheden på en motorvej?

Du skal søge om en tilladelse til blokvogn.

I den fremgår det, hvad den må fremføres med og også hvor du fremfører
godset.

http://www.ask-teori.dk/ask15/loven15.html

Se under § 86.

PS: Jeg oplever mange gange i tæt trafik at måtte nedsætte hastigheden
betydeligt fra eks. 130 km/t til 50 km/t.

Det har endnu ikke voldt mig problemer.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:53

"BJ" wrote
>
> PS: Jeg oplever mange gange i tæt trafik at måtte nedsætte hastigheden
> betydeligt fra eks. 130 km/t til 50 km/t.
>
130?
Hvor få du det tal fra?
I langt de fleste motorvejsfletninger er der sat en hastighedsbegæsning der
er betydeligt lavere

> Det har endnu ikke voldt mig problemer.
>
Hvis forholdene påbyder at 50 km/t er den højeste hastighed man kan føre sit
motorkøretøj på betryggende vis, så er det da selvfølgelig den hastighed
(eller lavere) der er relevant

- Peter



BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 14:56


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:2s2hddF1fiqmcU1@uni-berlin.de...

KLIP

> 130?
> Hvor få du det tal fra?

Tjaee i Tyskland.

Ellers kan vi da godt skrive 110 km/t og ned til 40 km/t.

> I langt de fleste motorvejsfletninger er der sat en hastighedsbegæsning
> der er betydeligt lavere

Blot ikke i den føromtalte og jeg garanterer dig for, der findes lignende
andre steder i Danmark.

> Hvis forholdene påbyder at 50 km/t er den højeste hastighed man kan føre
> sit motorkøretøj på betryggende vis, så er det da selvfølgelig den
> hastighed (eller lavere) der er relevant

Jeg kan ikke være mere enig med dig heri.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 14:55


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s2gk4F1fphphU1@uni-berlin.de...

> Det vil sige at jeg sænker hastigheden fra fx 80 km/t (jeg forudsætter at
> forholdene iøvrigt tillader den hastighed) til fx 30 km/t som er
blokvognens
> hastighed (jeg vil formode at blokvognen kører med højere hastighed?) og
> riskerer derved en påkørsel bagfra af fx en lastbil

Ja for det skal du være istand til at gøre, ellers har du ikke kørt efter
forholdende.

> En af forudsætningerne jeg lagde til grund for min påstand var jo at der
er
> tættere trafik på stedet
>
> Btw hvad er minmumshastigheden på en motorvej?

Der er ikke nogen minimumshastighed som sådan, dog mener jeg at køretøjet
skal være istand til at køre 60 km/t. Hvis der var en minimumshastighed på
motorvejen skulle Bjarne betjent da bare stille sig op på
indfaldsmotorvejene ved københavn hver morgen, og uddele bøder til alle der
sidder fast i morgentrafikken. Eller forestil dig at få en bøde, fordi man
har sænket hastigheden til 30 km/t pga tæt, tæt, tæt tåge på motorvejen.

--
Søren



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 15:00

"Søren" wrote

> Der er ikke nogen minimumshastighed som sådan, dog mener jeg at køretøjet
> skal være istand til at køre 60 km/t.

Ok

> Hvis der var en minimumshastighed på motorvejen --

Arghh, ja - forkert formulering

- Peter



Per Christoffersen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-09-04 15:06


"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:415c1023$0$221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Der er ikke nogen minimumshastighed som sådan, dog mener jeg at køretøjet
> skal være istand til at køre 60 km/t. Hvis der var en minimumshastighed på

Du er tæt på

§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan
vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres
med en hastighed af mindst 40 km i timen.



/Per



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 15:09


"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:415c123d$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Du er tæt på

Da**...Jeg havde forventet mere af min hukommelse. *G

--
Søren



BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 15:10


"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:415c138f$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> news:415c123d$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Du er tæt på
>
> Da**...Jeg havde forventet mere af min hukommelse. *G

LOL..

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:32

Peter Lykkegaard wrote:
>
> Btw hvad er minmumshastigheden på en motorvej?

Der er ingen minimumshastighed på motorvej.

Færdselsloven § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og
frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på
vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i
timen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Henning Sørensen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 30-09-04 20:10

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh5ac$t5r$1@news.net.uni-c.dk...
> Peter Lykkegaard wrote:
>>
>> Btw hvad er minmumshastigheden på en motorvej?
>
> Der er ingen minimumshastighed på motorvej.
>
> Færdselsloven § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og
> frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på
> vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i
> timen.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/
>

EU knallerter ??

/Henning.



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 20:44

Henning Sørensen wrote:

>> Færdselsloven § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og
>> frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på
>> vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i
>> timen.
>
> EU knallerter ??

Er ikke et motorkøretøj.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Bendt Rasmussen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 30-09-04 21:21


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjhnj0$4da$1@news.net.uni-c.dk...
> Henning Sørensen wrote:
>
> >> Færdselsloven § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og
> >> frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på
> >> vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 40 km i
> >> timen.
> >
> > EU knallerter ??
>
> Er ikke et motorkøretøj.
>

Så et kvaj på en eu-knallert blive stoppet på bispeengbuen (Kbh) mens han
kom kørende i nødsporet inden om myldertidskøen. Der holdt en fotovogn og
betjenten sprang ud af vognen.

Vil han både få en bøde for at køre i nødsporet, og for at køre på en vej
hvor han ikke må færdes ? - Bispeengbuen er en motortrafikvej.

mvh
Bendt



Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 08:35


"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in message
news:415c6b17$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Så et kvaj på en eu-knallert blive stoppet på bispeengbuen (Kbh) mens han
> kom kørende i nødsporet inden om myldertidskøen. Der holdt en fotovogn og
> betjenten sprang ud af vognen.

Det var vel fordi han kørte i nødsporet (nu læste jeg længere ned og læste
at bispebuen er en motortrafikvej og ikke en motorvej)..

> Vil han både få en bøde for at køre i nødsporet, og for at køre på en vej
> hvor han ikke må færdes ? - Bispeengbuen er en motortrafikvej.

Han vil få en bøde for at køre i nødsporet. En EU knallert må så vidt jeg er
vidende godt køre på en motortrafikvej, men ikke på en motorvej.

--
Søren



Ukendt (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-04 08:49


"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message
news:415d097c$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> wrote in message
> news:415c6b17$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Så et kvaj på en eu-knallert blive stoppet på bispeengbuen (Kbh) mens han
>> kom kørende i nødsporet inden om myldertidskøen. Der holdt en fotovogn og
>> betjenten sprang ud af vognen.
>
> Det var vel fordi han kørte i nødsporet (nu læste jeg længere ned og læste
> at bispebuen er en motortrafikvej og ikke en motorvej)..
>
>> Vil han både få en bøde for at køre i nødsporet, og for at køre på en vej
>> hvor han ikke må færdes ? - Bispeengbuen er en motortrafikvej.
>
> Han vil få en bøde for at køre i nødsporet. En EU knallert må så vidt jeg
> er
> vidende godt køre på en motortrafikvej, men ikke på en motorvej.
>

Hej

Der gælder de samme regler for hvilke køretøjer der må færdes på motorvej
som på motortrafikvej.

Mvh. Jacob.



Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 09:13


"Jacob Holm Jorgensen" <holmATnork.aau.dk> wrote in message
news:415d0bf4$0$55828$14726298@news.sunsite.dk...
> Der gælder de samme regler for hvilke køretøjer der må færdes på motorvej
> som på motortrafikvej.

En hurtig søgning på google viser at du har ret. Jeg beklager (jeg blundede
sku' nok i den time i teori). *G

--
Søren



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 14:23


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s2eqiF1fk48vU1@uni-berlin.de...
> Depends

Nope, men lad os tage det i dine eksempler.

> Steder hvor motorvejene deler eller samler sig og der i øvrigt er tættere
> trafik gør at forbikørsel kan blive relevant

Forbikørsel må gerne finde sted, også på en motorvej.

> Ex:
> En blokvogn placerer sig i midterbanen for at fortsætte ud af forgreningen
> mod venstre

Så har lastbilen jo placeret sig rigtigt, da det er så langt til højre som
den kan placerer sig når den skal til venstre i forgreningen længere fremme
(forbehold tages lige for at det ikke er om 2-3 kilometer at forgreningen
kommer).

> Du kommer bagfra fx med 90 km/t og skal videre mod højre
> Skal du så trække helt ud mod venstre og ind til højre igen og derved
skabe
> en farlig situation (tildels slalomkørsel)

Kommer jo så an på hvor tæt på forgreningen man er, men hvis du vil overhale
skal du venstre om.

> Eller skal du naturligt forbikøre blokvognen i den del af forgreningen der
> fører dig mod højre?

Det må du så ikke (hvor naturligt du så ellers mener det ville være), da det
er en overhaling. Er der ligger et køretøj foran dig gør ikke per definition
trafikken til tæt. jvf. §24 i FL
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der
bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et
køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne
tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter §16,
stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller
standse.

Man må ikke overhale indenom. forgrening eller ikke forgrening, lastbil
eller ikke lastbil.

> Alternativet er at du sænker hastigheden til den hastighed blokvognen har

Ja. Det kan meget vel blive eneste mulighed. Tallene på skiltene der
fortæller hvor hurtigt du må køre er ikke en regel, så engang imellem må man
sætte farten længere ned end der står på skiltet. *S

--
Søren



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:32

"Søren" wrote

> Ja. Det kan meget vel blive eneste mulighed. Tallene på skiltene der
> fortæller hvor hurtigt du må køre er ikke en regel, så engang imellem må
> man
> sætte farten længere ned end der står på skiltet. *S
>
Hmm, jeg tror at jeg nævnede det forbehold er der skal være tættere trafik
på stedet

- Peter



Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 14:50


"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
news:2s2g70F1h0ah5U1@uni-berlin.de...
> Hmm, jeg tror at jeg nævnede det forbehold er der skal være tættere trafik
> på stedet

Jeg kan stadigvæk ikke se det i dit eksempel. Jeg kan dog godt se at du
skriver løst om det før eksemplet.
Men som jeg læser det er vi kommet til at skulle sætte tæt trafik i
kategori, og det er næsten umuligt. Dog vil jeg mene at hvis trafikken
tillader at man kører med 90 km/t som i dit eksempel kan der dårlig være
tale om tæt trafik, da bremseafstanden alene vil være omkring 45 meter, og
det er ikke tæt trafik der muliggører det, der hvor jeg er vant til at køre.

--
Søren



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:44

Søren wrote:

> Men som jeg læser det er vi kommet til at skulle sætte tæt trafik i
> kategori, og det er næsten umuligt. Dog vil jeg mene at hvis trafikken
> tillader at man kører med 90 km/t som i dit eksempel kan der dårlig
> være tale om tæt trafik, da bremseafstanden alene vil være omkring 45
> meter, og det er ikke tæt trafik der muliggører det, der hvor jeg er
> vant til at køre.

Tæt trafik indebærer at hastigheden bestemmes af den forankørende.

Hvis tilladt hastighed er 110 km/h, en forankørende (i samme vognbane)
kører 90 km/h og det pga. tæt trafik i vognbanen til venstre ikke kan
lade sig gøre at overhale, er din hastighed bestemt af den forankørende
(90 km/h).

Der skal stadig holdes tilstrækkelig afstand, jvnf. Færdselsloven §15
Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at
der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets
hastighed nedsættes. (...)

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 08:45


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjh5vq$tdo$1@news.net.uni-c.dk...
> Tæt trafik indebærer at hastigheden bestemmes af den forankørende.

Der er vist nogle huller i den forenkling eller hvad ? (jeg prøver at
beskrive det i dit eksempel).

> Hvis tilladt hastighed er 110 km/h, en forankørende (i samme vognbane)
> kører 90 km/h og det pga. tæt trafik i vognbanen til venstre ikke kan
> lade sig gøre at overhale, er din hastighed bestemt af den forankørende
> (90 km/h).

Så i dette tilfælde mener du at det er tilladt at skifte vognbane og
"forbikøre" højre om (forudsat selvfølgelig at der er 3 vognbaner og den
forankørende kører i midterbanen) ?

> Der skal stadig holdes tilstrækkelig afstand, jvnf. Færdselsloven §15
> Stk. 3. Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at
> der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets
> hastighed nedsættes. (...)

Selvfølgelig

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 09:50

Søren wrote:
> Erik Olsen wrote

>> Tæt trafik indebærer at hastigheden bestemmes af den forankørende.
>
> Der er vist nogle huller i den forenkling eller hvad ? (jeg prøver at
> beskrive det i dit eksempel).
>
>> Hvis tilladt hastighed er 110 km/h, en forankørende (i samme
>> vognbane) kører 90 km/h og det pga. tæt trafik i vognbanen til
>> venstre ikke kan lade sig gøre at overhale, er din hastighed bestemt
>> af den forankørende (90 km/h).
>
> Så i dette tilfælde mener du at det er tilladt at skifte vognbane og
> "forbikøre" højre om

Nej, for i tæt trafik må man ikke skifte vognbane for at overhale:

§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed,
der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling,
hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden
vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det
er påkrævet efter §16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det
sker for at parkere eller standse.

De nævnte §§16-18 omhandler svingning, kørsel bort fra kørebanen, når
antallet af kørebaner formindskes, og ved kørsel på til- og
frakørselsbaner.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 14:33


"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message
news:415c08b6$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Der skulle have stået i sidste afsnit

> Ja. Det kan meget vel blive eneste mulighed. Tallene på skiltene der
> fortæller hvor hurtigt du må køre er ikke en regel om mindstehastighed, så
engang imellem må man
> sætte farten længere ned end der står på skiltet. *S

Jeg beklager

--
Søren



Per Christoffersen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-09-04 14:40


"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
news:415c08b6$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det må du så ikke (hvor naturligt du så ellers mener det ville være), da
> det
> er en overhaling. Er der ligger et køretøj foran dig gør ikke per
> definition
> trafikken til tæt. jvf. §24 i FL

Man skal have fat i §24, stk. 2.
Efter den må man gerne. Der skal selvfølgelig tolkes lidt på, hvornår der er
tale om vognbaner til seperat trafik, - min kørelærer sagde at det i praksis
betdyer efter det første skilt, der angiver udfletningen.

/Per



Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 14:42

"Per Christoffersen" wrote

> Man skal have fat i §24, stk. 2.

Oh, tak
Jeg kan se at det kan blive lidt "underligt" med forbikørselsreglen en mørk
nat i selskab med en række vindmølletransporter

- Peter



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:46

Per Christoffersen wrote:
> "Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:415c08b6$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det må du så ikke (hvor naturligt du så ellers mener det ville
>> være), da det
>> er en overhaling. Er der ligger et køretøj foran dig gør ikke per
>> definition
>> trafikken til tæt. jvf. §24 i FL
>
> Man skal have fat i §24, stk. 2.
> Efter den må man gerne. Der skal selvfølgelig tolkes lidt på, hvornår
> der er tale om vognbaner til seperat trafik, - min kørelærer sagde at
> det i praksis betdyer efter det første skilt, der angiver
> udfletningen.

Endnu vigtigere her er §21 stk. 1: "Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
sådant sving. "

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 15:48


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh64e$tes$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Endnu vigtigere her er §21 stk. 1: "Dog skal overhaling ske højre om et
> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
> sådant sving. "

Det er noget vrøvl.

§ 21 kan ikke anvendes på en motorvej.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:54

BJ wrote:
>
> Det er noget vrøvl.
>
> § 21 kan ikke anvendes på en motorvej.

Naturligvis kan den det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 15:55


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh6iu$tke$1@news.net.uni-c.dk...
> BJ wrote:
>>
>> Det er noget vrøvl.
>>
>> § 21 kan ikke anvendes på en motorvej.
>
> Naturligvis kan den det.

Nu er det så, jeg håber på at Reino kommer ind og klarer paragrafferne.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Reino Andersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 01-10-04 16:09

BJ wrote:

>>> § 21 kan ikke anvendes på en motorvej.
>>
>> Naturligvis kan den det.
>
> Nu er det så, jeg håber på at Reino kommer ind og klarer
> paragrafferne.



Jeg er på Eriks side - en vejforgrening på en motorvej er et vejkryds jf. §
2, nr. 27. Hvis en bilist tydeligt tilkendegiver, at han vil "svinge" til
venstre ad denne forgrening, må man overhale højre om (og fortsætte ad
forgreningen til højre).

--
Reino



BJ (01-10-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-10-04 18:20


"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
news:jqe7d.1280$Qo.192@news.get2net.dk...

KLIP

> Jeg er på Eriks side - en vejforgrening på en motorvej er et vejkryds jf.
> § 2, nr. 27. Hvis en bilist tydeligt tilkendegiver, at han vil "svinge"
> til venstre ad denne forgrening, må man overhale højre om (og fortsætte ad
> forgreningen til højre).

Jeg bøjer mig i støvet for Eriks argumentation og din ekspertise.

PS: Det er vel det mindste, man kan gøre selvom det ikke er meget brugt..

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 20:34

BJ wrote:
>
> Jeg bøjer mig i støvet for Eriks argumentation og din ekspertise.
>
> PS: Det er vel det mindste, man kan gøre selvom det ikke er meget
> brugt..

Især det der med støvet er ikke meget brugt, og er heller ikke
nødvendigt. Men tak alligevel

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 08:57


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjh64e$tes$1@news.net.uni-c.dk...
> Endnu vigtigere her er §21 stk. 1: "Dog skal overhaling ske højre om et
> køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et
> sådant sving. "

Når en motorvej deler sig foretager man ikke et sving. Man følger vejens
forløb, så paragraffen kan efter min bedste overbevisning ikke komme i
betragtning ved den beskrevne situation. Hvis et sving til venstre alene er
at vejen ændre retning (mod venstre velsagtens) , må en overhaling
indenom foretages hver gang motorvejen svinger 1 eller 2 % til venstre.

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 09:57

Søren wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
> news:cjh64e$tes$1@news.net.uni-c.dk...
>> Endnu vigtigere her er §21 stk. 1: "Dog skal overhaling ske højre om
>> et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder
>> et sådant sving. "
>
> Når en motorvej deler sig foretager man ikke et sving. Man følger
> vejens forløb, så paragraffen kan efter min bedste overbevisning ikke
> komme i betragtning ved den beskrevne situation.

Man kan ikke læse alle praktiske regler ud fra færdselslovens konkrete
formuleringer.

Prøv at forestille dig alternativet, nemlig den normale overhaling
venstre om. Det vil afgjort være ret farligt. Det er netop årsagen til
at overhaling højre om et køretøj der drejer ad motorvejens venstre gren
er tilladt (når man selv skal ad den højre gren). Ellers skulle der jo
være overhalingsforbud, og det er ikke tilfældet.

> Hvis et sving til
> venstre alene er at vejen ændre retning (mod venstre velsagtens) ,
> må en overhaling indenom foretages hver gang motorvejen svinger 1
> eller 2 % til venstre.

Vi taler kun om når motorvejen deler sig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 10:09


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjj61f$fgm$1@news.net.uni-c.dk...
> Man kan ikke læse alle praktiske regler ud fra færdselslovens konkrete
> formuleringer.

Det er dit valg, men det er færdelslovens formuleringer du bliver dømt eller
får bøde efter. Ikke en bunke uskrevne regler.

> Prøv at forestille dig alternativet, nemlig den normale overhaling
> venstre om. Det vil afgjort være ret farligt.

Enig...Derfor foretager man ikke overhalingen, men venter indtil motorvejen
har forgrenet sig, og kørebanen igen er fri.

> Det er netop årsagen til
> at overhaling højre om et køretøj der drejer ad motorvejens venstre gren
> er tilladt (når man selv skal ad den højre gren). Ellers skulle der jo
> være overhalingsforbud, og det er ikke tilfældet.

Der er ikke overhalingsforbud. Men der er heller ikke tilladelse til at
overhale højre om.

> > Hvis et sving til
> > venstre alene er at vejen ændre retning (mod venstre velsagtens) ,
> > må en overhaling indenom foretages hver gang motorvejen svinger 1
> > eller 2 % til venstre.
>
> Vi taler kun om når motorvejen deler sig.

Ja, og der foretager man ikke et sving, men følger vejens forløb. Der er en
stor forskel.

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 10:35

Søren wrote:
> Erik Olsen wrote
>
>> Man kan ikke læse alle praktiske regler ud fra færdselslovens
>> konkrete formuleringer.
>
> Det er dit valg, men det er færdelslovens formuleringer du bliver
> dømt eller får bøde efter. Ikke en bunke uskrevne regler.

Der er ikke tale om "uskrevne regler", men regler der fremgår af f. eks.
bekendtgørelser eller domspraksis, og som indgår i køreundervisningen.
Eksempel: Hvor i færdselsloven finder man regler om kørsel i
rundkørsler?

> Der er ikke overhalingsforbud. Men der er heller ikke tilladelse til
> at overhale højre om.

Det bliver vi ikke enige om.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Ukendt (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-10-04 10:44


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjj890$g8a$1@news.net.uni-c.dk...
> Søren wrote:
>> Erik Olsen wrote
>>
>>> Man kan ikke læse alle praktiske regler ud fra færdselslovens
>>> konkrete formuleringer.
>>
>> Det er dit valg, men det er færdelslovens formuleringer du bliver
>> dømt eller får bøde efter. Ikke en bunke uskrevne regler.
>
> Der er ikke tale om "uskrevne regler", men regler der fremgår af f. eks.
> bekendtgørelser eller domspraksis, og som indgår i køreundervisningen.
> Eksempel: Hvor i færdselsloven finder man regler om kørsel i
> rundkørsler?
>

Ved ikke om du finder regler der specifikt nævner rundkørsler, men det
faktum, at et stykke vej tilfældigvis er ført i en stor rundkreds betyder da
ikke, at de gældende regler bliver sat ud af kraft. I en rundkørsel skal du
da blot følge de regler du (forhåbentlig) følger i trafikken når du kører på
en vej der er lige .

Mvh. Jacob.



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 10:52

Jacob Holm Jorgensen wrote:
>
> Ved ikke om du finder regler der specifikt nævner rundkørsler, men det
> faktum, at et stykke vej tilfældigvis er ført i en stor rundkreds
> betyder da ikke, at de gældende regler bliver sat ud af kraft. I en
> rundkørsel skal du da blot følge de regler du (forhåbentlig) følger i
> trafikken når du kører på en vej der er lige .

For det meste, men der er nogle særregler vedr. placering og tegngivning
som ikke fremgår af færdselsloven. Det gør faktisk at analogien med en
tværgående vej der er ensrettet mod højre, ikke er fyldestgørende.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 10:56


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjj890$g8a$1@news.net.uni-c.dk...
> Der er ikke tale om "uskrevne regler", men regler der fremgår af f. eks.
> bekendtgørelser eller domspraksis, og som indgår i køreundervisningen.
> Eksempel: Hvor i færdselsloven finder man regler om kørsel i
> rundkørsler?

Hvad er der nu specielt ved rundkørsler ? Det er et stykke vej der er
skiltet med ensretning af færdslen (højre om), og ved skilte og hajtænder
vises der, at man har ubetinget vigepligt når man kører ind i den.. Da man
når man forlader en rundkørsel foretager et sving, skal der selvfølgelig
vises af med afviserblink. Jeg ved godt at ORDET rundkørsler ikke findes i
færdelsloven, men det gør ikke en rundkørsel til en blackboks, som du vil
have at en motorvej og regler vedr. overhaling på dem skal være. En
rundkørsel har ikke nogle unikke spisfindigheder som der ikke er skiltet i
rundkørslen eller på anden måde skrevet i færdelsloven.

>
> > Der er ikke overhalingsforbud. Men der er heller ikke tilladelse til
> > at overhale højre om.
>
> Det bliver vi ikke enige om.

Det går så nok også i sidste ende.

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 11:20

Søren wrote:

> En rundkørsel har ikke nogle
> unikke spisfindigheder som der ikke er skiltet i rundkørslen eller på
> anden måde skrevet i færdelsloven.

Jo, se news:cjj98n$gi4$1@news.net.uni-c.dk.

Det er netop problemet hvis man tager formuleringerne i færdselsloven
bogstaveligt, jvnf. vores diskussion vedr. overhaling højre om.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 11:31


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjjasc$h3k$1@news.net.uni-c.dk...
> Jo, se news:cjj98n$gi4$1@news.net.uni-c.dk.

Jeg ser ingen spisfindigheder vedr. placering og tegngivning.
Der er ubetinget vigepligt når du kører ind i rundkørslen (ingen
spisfindighed der). Det er skiltet og markeret med tegn på asfalten.
Når du vil ud af rundkørslen benytter du afviserblinket som man skal normalt
gør når man skal svinge.
Hvori ser du spisfindigheden ?

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 11:50

Søren wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
> news:cjjasc$h3k$1@news.net.uni-c.dk...
>> Jo, se news:cjj98n$gi4$1@news.net.uni-c.dk.
>
> Jeg ser ingen spisfindigheder vedr. placering og tegngivning.
> Der er ubetinget vigepligt når du kører ind i rundkørslen (ingen
> spisfindighed der). Det er skiltet og markeret med tegn på asfalten.
> Når du vil ud af rundkørslen benytter du afviserblinket som man skal
> normalt gør når man skal svinge.
> Hvori ser du spisfindigheden ?

Jeg kender til to forhold.

Lad os sammenligne en rundkørsel med fire tilstødende veje med en lige
vej, ensrettet mod højre, hvor der udmunder fire veje tæt efter
hinanden, og hvor man nærmer sig ad den første tilstødende vej set i
ensretningen.

Tegngivning:
Når man kører til højre ad den ensrettede lige vej, skal man give tegn
til svingning mod højre. Når man forlader den ensrettede, lige vej, skal
man igen give tegn til svingning mod højre.
Når man kører ind i en rundkørsel, afhænger tegngivningen af det videre
kørselsforløb. Når man forlader rundkørslen, skal man ligesom eksemplet
med den ensrettede, lige vej, give tegn til svingning mod højre.
Forskellen er her tegngivningen ind på den ensrettede, lige vej hhv. ind
i rundkørslen.

Placering:
Består den ensrettede, lige vej hhv. rundkørslen af kun en vognbane, er
der ingen forskel.
Består den ensrettede, lige vej hhv. rundkørslen af to vognbaner, er der
forskel:
Når man kører til højre ad den ensrettede lige vej, skal man placere sig
under hensyntagen til den videre kørsel. Da man altid skal forlade vejen
mod højre og vejene ligger tæt, skal man altid benytte højre vognbane.
Når man kører ind i rundkørslen, skal man placere sig i den af de to
vognbaner der svarer til den videre kørsel: I den højre vognbane hvis
man skal forlade rundkørslen ad den første eller anden vej, og i den
venstre vognbane hvis man skal forlade rundkørslen ad den tredje vej.
Forskellen er her placeringen i de to vognbaner på den ensrettede, lige
vej hhv. i rundkørslen.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 12:05


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjjclu$hlh$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg kender til to forhold.

Goddi.

> Lad os sammenligne en rundkørsel med fire tilstødende veje med en lige
> vej, ensrettet mod højre, hvor der udmunder fire veje tæt efter
> hinanden, og hvor man nærmer sig ad den første tilstødende vej set i
> ensretningen.
>
> Tegngivning:
> Når man kører til højre ad den ensrettede lige vej, skal man give tegn
> til svingning mod højre. Når man forlader den ensrettede, lige vej, skal
> man igen give tegn til svingning mod højre.

Forkert. Man skal ikke give tegn når man kører ind i en rundkørsel, men kun
når man har tænkt sig at forlade den.
Færdelsloven omSignaler og tegn

§ 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge
fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede
andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af
motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er
overhængende. Lydsignal må ikke anvendes uden for de tilfælde, der er nævnt
i 1. og 2. pkt., og må ikke vare længere end nødvendigt. Lyssignal gives ved
blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

Stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og
før vending og svingning. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden skal kørende give tegn, når det er
påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp
af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og
i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.

> Når man kører ind i en rundkørsel, afhænger tegngivningen af det videre
> kørselsforløb. Når man forlader rundkørslen, skal man ligesom eksemplet
> med den ensrettede, lige vej, give tegn til svingning mod højre.
> Forskellen er her tegngivningen ind på den ensrettede, lige vej hhv. ind
> i rundkørslen.

Min svar er det samme...Man skal ikke give tegn på vej ind i en rundkørsel,
men kun på vej ud af den.

> Placering:
> Består den ensrettede, lige vej hhv. rundkørslen af kun en vognbane, er
> der ingen forskel.

Enig

> Består den ensrettede, lige vej hhv. rundkørslen af to vognbaner, er der
> forskel:

Ikke enig

> Når man kører til højre ad den ensrettede lige vej, skal man placere sig
> under hensyntagen til den videre kørsel.

Det skal man da på alle veje.

> Da man altid skal forlade vejen
> mod højre og vejene ligger tæt, skal man altid benytte højre vognbane.
> Når man kører ind i rundkørslen, skal man placere sig i den af de to
> vognbaner der svarer til den videre kørsel: I den højre vognbane hvis
> man skal forlade rundkørslen ad den første eller anden vej, og i den
> venstre vognbane hvis man skal forlade rundkørslen ad den tredje vej.
> Forskellen er her placeringen i de to vognbaner på den ensrettede, lige
> vej hhv. i rundkørslen.

Smider du ikke lige en § eller 2 afsted, eller et par bekendgørelser eller
domsafsigelser (eller hvad som helst der er mere end en enkelt persons
mening), der underbygger din påstand om at man ved indkørsel i en
rundkørsel, og der er 2 vejbaner i rundkørslen SKAL tage den inderste bane
(længst mod midten), hvis man ikke skal dreje af ved første eller anden
vej/finger ? Hvad forresten hvis der er 5, 6 eller 7 veje ? Husk på at 3.
vej meget vel kan være placeret der hvor man normalt ser 2. vej placeret
(altså ligefrem).

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 12:54

Søren wrote:

> Forkert. Man skal ikke give tegn når man kører ind i en rundkørsel,
> men kun når man har tænkt sig at forlade den.
> Færdelsloven omSignaler og tegn

Forkert.

Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den
efterfølgende (første vej), skal man vise af mod højre ved indkørslen,
og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt rundkørslen.

Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den anden vej,
skal man ikke give tegn ved indkørslen, men give tegn til højre fra man
passerer den første vej og vedblive med tegngivningen indtil man har
forladt rundkørslen.

Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
(eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
rundkørslen.
..
> Smider du ikke lige en § eller 2 afsted, eller et par bekendgørelser
> eller domsafsigelser (eller hvad som helst der er mere end en enkelt
> persons mening), der underbygger din påstand om at man ved indkørsel
> i en rundkørsel, og der er 2 vejbaner i rundkørslen SKAL tage den
> inderste bane (længst mod midten), hvis man ikke skal dreje af ved
> første eller anden vej/finger ?

Indgår i køreundervisningen. Jeg skal forsøge at finde noget herom.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 13:06


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjjgd1$isg$1@news.net.uni-c.dk...
> Forkert.

Mener du at færdelsloven er forkert ? For det var den jeg citerede fra !

> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den
> efterfølgende (første vej), skal man vise af mod højre ved indkørslen,
> og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt rundkørslen.

Vis mig bare een § der siger det !

> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den anden vej,
> skal man ikke give tegn ved indkørslen, men give tegn til højre fra man
> passerer den første vej og vedblive med tegngivningen indtil man har
> forladt rundkørslen.

Der er vi enige.

> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
> (eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
> tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
> rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
> rundkørslen.

Igen vis mig bare een § der siger det !

> > Smider du ikke lige en § eller 2 afsted, eller et par bekendgørelser
> > eller domsafsigelser (eller hvad som helst der er mere end en enkelt
> > persons mening), der underbygger din påstand om at man ved indkørsel
> > i en rundkørsel, og der er 2 vejbaner i rundkørslen SKAL tage den
> > inderste bane (længst mod midten), hvis man ikke skal dreje af ved
> > første eller anden vej/finger ?
>
> Indgår i køreundervisningen. Jeg skal forsøge at finde noget herom.

Kan vi blive enige om 1 ting ? Hvad man lærer som god køreskik til
køreundervisning og hvad der står i loven er ikke sjældent 2 forskellige
ting ? Kan vi blive enige om det ?

Jeg har lært præcis det du skriver da jeg tog kørekort også, så idéen er
ikke fremmede for mig, men der er ikke nogle paragraffer i færdelsloven der
siger at man SKAL. Jeg er også af den overbevisning at der er en fremragende
idé at gøre det (blinke), men der er langt derfra og så til at mene at det
står i loven.

Så jeg kan også sagtens gå hjem og finde min gamle teoribog frem, og finde
de billeder der beskriver at man blinker når man kører ind i en rundkørsel
og skal af vej 3, men det gøre det bare ikke til lovstof.

--
Søren



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 13:29

Søren wrote:
> Erik Olsen wrote
>
>> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den
>> efterfølgende (første vej), skal man vise af mod højre ved
>> indkørslen, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
>> rundkørslen.
>
> Vis mig bare een § der siger det !

Sågerne, se nednefor.

>> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
>> (eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
>> tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
>> rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
>> rundkørslen.
>
> Igen vis mig bare een § der siger det !

Sågerne, se nedenfor.

>> Indgår i køreundervisningen. Jeg skal forsøge at finde noget herom.
>
> Kan vi blive enige om 1 ting ? Hvad man lærer som god køreskik til
> køreundervisning og hvad der står i loven er ikke sjældent 2
> forskellige ting ? Kan vi blive enige om det ?

Nej det kan vi ikke blive enige om.

Se Rigspolitiet: "Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B",
http://www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf.

"7.14 Kørsel i rundkørsel
....
7.14.4 Manøvre-færdigheder
Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder ved kørsel i
rundkørsel:
Fremkørsel mod rundkørsel
? Køre med passende lav hastighed, så der er tid til at orientere sig om
færdselsregulerin-gen, respektere signallys eller overholde vigepligten
som ved fremkørsel mod kryds.
? Hvis rundkørslen skal forlades ad første sidevej placere sig i forhold
til cyklister og knallertkørere som ved højresving i kryds og give tegn
til højresving.
? Hvis rundkørslen skal forlades ad sidste sidevej placere sig som ved
venstresving i kryds.
? I øvrigt vælge den vognbane, som er mest hensigtsmæssig, eller placere
sig i eventuelt anvist vognbane efter kørselsmålet.
? Holde tilbage for gående og i øvrigt overholde vigepligten før
indkørsel i rundkørslen.
? Køre ind i rundkørslen, hvis vejen er fri.
Udkørsel ad første sidevej
? Normalt blive i rundkørslens højre vognbane og køre så tæt på
kørebanekanten som muligt samt fortsætte tegngivningen til højresving.
? Placere sig i forhold til cyklister og knallertkørere som ved
højresving i kryds.
? Holde tilbage før udkørslen for cyklister og knallertkørere, som ved
højresving i kryds.
? Holde tilbage for gående, der krydser kørebanen ved udkørslen, eller
som er på vej ud i fodgængerfelt.
Udkørsel ad sidste sidevej
? Placere sig i rundkørslens venstre vognbane og eventuelt give tegn med
venstre blinklys til vejledning for andre.
? Skifte til rundkørslens højre vognbane (efter reglen om vognbaneskift)
og give tegn til højresving ud for sidevejen før den, man vil køre ud
ad.
? Placere sig i forhold til cyklister og knallertkørere som ved
højresving i kryds.
Udkørsel mellem første og sidste sidevej
? Vælge den vognbane, der er mest hensigtsmæssig efter
færdselsforholdene og kørsel-smålet.
? Skifte til højre vognbane og give tegn som ved udkørsel ad sidste
sidevej.
? Placere sig i forhold til cyklister og knallertkørere som ved
højresving i kryds."

Jeg ser at tegngivning til venstre når man skal ud ad sidste sidevej
ikke er obligatorisk, men kan ske for at vejlede andre. Jeg har
tidligere hørt om at undervisningen på dette punkt foregår på forskellig
måde i forskellige egne af landet.

PS. Tegnformatering i pdf-dokumentet som jeg citerer fra, afviger fra
standardtegnsættet. Jeg undskylder hvis nogle af tegnene ikke vises
korrekt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 13:44


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjjiep$ji3$1@news.net.uni-c.dk...
> > Vis mig bare een § der siger det !
>
> Sågerne, se nednefor.

Du har endnu ikke vist en eneste paragraf.

>
> >> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
> >> (eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
> >> tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
> >> rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
> >> rundkørslen.
> >
> > Igen vis mig bare een § der siger det !
>
> Sågerne, se nedenfor.

Du har endnu ikke vist en eneste paragraf.

> > Kan vi blive enige om 1 ting ? Hvad man lærer som god køreskik til
> > køreundervisning og hvad der står i loven er ikke sjældent 2
> > forskellige ting ? Kan vi blive enige om det ?
>
> Nej det kan vi ikke blive enige om.

Du mener altså i fulde alvor at alt hvad man lærer til køre og
teoriundervisning kan findes som en paragraf i færdelsloven ? Hvis ja, burde
det da heller ikke være så svært for dig at finde den paragraf der
understøtter dine ytringer om rundkørselens mærkværdigheder. (og mens du
alligevel har næsen godt nede i lovstoffet kan du så ikke lige finde den §
der fortæller at jeg skal holde hænderne "10 i 2" på rattet ?

> Se Rigspolitiet: "Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori B",
>
http://www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf.

Det er ikke lovstof som jeg kan blive straffet efter i trafikken. Det er en
undervisningsplan, og beskriver derfor også hvordan politiet gerne ser at
man som billist bliver trænet til at bevæge sig i trafikken.

> Jeg ser at tegngivning til venstre når man skal ud ad sidste sidevej
> ikke er obligatorisk, men kan ske for at vejlede andre.

Modsiger du så ikke dig selv lidt, når du længere oppe ikke kan give mig ret
i at kørelærere også underviser efter hvad man kan kalde god kørselsskik,og
ikke kun efter hvad der står i færdelsloven ?

> Jeg har
> tidligere hørt om at undervisningen på dette punkt foregår på forskellig
> måde i forskellige egne af landet.

Er det ikke samme færdelslov der gælder i hele Danmark ?

> PS. Tegnformatering i pdf-dokumentet som jeg citerer fra, afviger fra
> standardtegnsættet. Jeg undskylder hvis nogle af tegnene ikke vises
> korrekt.

I orden...Det var til at tygge sig igennem alligevel.



Erik Olsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 01-10-04 13:59

Søren wrote:
> Erik Olsen wrote
>
>>> Vis mig bare een § der siger det !
>>
>> Sågerne, se nednefor.
>
> Du har endnu ikke vist en eneste paragraf.

Jeg giver op. EOD herfra.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 01-10-04 14:23


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjjk81$k3v$1@news.net.uni-c.dk...
> > Du har endnu ikke vist en eneste paragraf.
>
> Jeg giver op. EOD herfra.

Ja det er ikke nemt at finde de ikke eksisterende paragraffer.

Men enige var vi nok heller ikke blevet. *G

--
Søren



Reino Andersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 01-10-04 15:57

Erik Olsen wrote:

>> Kan vi blive enige om 1 ting ? Hvad man lærer som god køreskik til
>> køreundervisning og hvad der står i loven er ikke sjældent 2
>> forskellige ting ? Kan vi blive enige om det ?
>
> Nej det kan vi ikke blive enige om.

Det er ikke desto mindre korrekt.

> Se Rigspolitiet: "Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori
> B",
> http://www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf.

Undervisningsplanen kan ikke bruges til noget som helst i retten - de vil se
paragraffer og dem har du ikke formået at henvise til.

--
Reino



Erik Olsen (02-10-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 02-10-04 09:18

Reino Andersen wrote:
> Erik Olsen wrote:
>
>> Se Rigspolitiet: "Undervisningsplan for køreuddannelsen til kategori
>> B",
>>
http://www.politi.dk/koereuddannelse/Kat_B/Tekster_B/Undervis_plan_B_0804.pdf.
>
> Undervisningsplanen kan ikke bruges til noget som helst i retten - de
> vil se paragraffer og dem har du ikke formået at henvise til.

Den har jeg tygget lidt på.

Jeg nævnte i tråden "rundkørsler" som eksempel på et emne som ikke er
beskrevet eksplicit i færdselsloven. Da Søren afkrævede mig
dokumentation på forskelle mellem en rundkørsel og en ensrettet vej
(tegngivning og placering), fandt jeg undervisningsplanen. Ved at læse
denne blev jeg selv klogere (tegngivning for svingning mod venstre).

Jeg er overbevist om at de detaljerede regler for rundkørsler som er
beskrevet i undervisningsplanen, ikke er grebet ud af luften, men jeg
orker ikke at lede videre efter grundlaget. Det skyldes nok at
undervisningsplanen er tilstrækkelig dokumentation for mig mht. korrekt
praktisk adfærd i trafikken.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Henning (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-10-04 13:17


>Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
>(eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
>tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
>rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
>rundkørslen.

Man _skal_ ikke blinke til venstre, men det ville ofte være en hjælp
til bagfra kommende.



Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Reino Andersen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 01-10-04 15:57

Erik Olsen wrote:

> Når man kører ind i en rundkørsel og skal forlade den ad den tredje
> (eller senere) vej, skal man vise af mod venstre ved indkørsel, give
> tegn til højre fra man passerer den vejen før den man skal forlade
> rundkørslen ad, og vedblive med tegngivningen indtil man har forladt
> rundkørslen.

Man *skal* ikke give tegn - man *kan*.

--
Reino



Søren (04-10-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 04-10-04 10:18


"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
news:bfe7d.1188$Nk7.433@news.get2net.dk...
> Man *skal* ikke give tegn - man *kan*.

Enig...En typo. *S

--
Søren



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:36

Søren wrote:
>
> Man må ikke overhale indenom. forgrening eller ikke forgrening,
> lastbil eller ikke lastbil.

Forkert, se tidligere indlæg news:cjh540$t1m$1@news.net.uni-c.dk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 15:38


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh5hm$t8v$1@news.net.uni-c.dk...
> Søren wrote:
>>
>> Man må ikke overhale indenom. forgrening eller ikke forgrening,
>> lastbil eller ikke lastbil.
>
> Forkert, se tidligere indlæg news:cjh540$t1m$1@news.net.uni-c.dk.

Hmmm....:

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og knallertkører kan overhale køretøjer af andre arter til
højre.

Hvad forstår du ved et sving..?

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:48

BJ wrote:
>
> § 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre
> om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt
> forbereder et sådant sving. Cyklist og knallertkører kan overhale
> køretøjer af andre arter til højre.
>
> Hvad forstår du ved et sving..?

Det gælder også på motorvej hvor den deler sig og pågældende drejer ad
den venstre gren.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 15:50


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh674$tft$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Det gælder også på motorvej hvor den deler sig og pågældende drejer ad
> den venstre gren.

Nej, der foretages intet sving.

Jeg giver dig lige hele paragraffen.

§ 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling ske højre om et
køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt forbereder et sådant
sving. Cyklist og knallertkører kan overhale køretøjer af andre arter til
højre.

Stk. 2. Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden
fare, herunder særlig:

a.. 1) at den vognbane, hvor overhalingen skal foregå, på en tilstrækkelig
lang strækning er fri for modkørende færdsel, og at der ikke er anden
hindring for overhalingen,
b.. 2) at den foran kørende ikke giver tegn til overhaling af et andet
køretøj,
c.. 3) at bagfra kommende køretøjer ikke har påbegyndt overhaling, og
d.. 4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en vognbane,
hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen utvivlsomt er
muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe
for denne.
Stk. 3. Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem
sit køretøj og det køretøj, der overhales. Sker overhaling til venstre, skal
den overhalende holde til højre, så snart dette kan ske uden fare eller
ulempe. Køretøjet behøver dog ikke at blive ført tilbage i vognbanen til
højre, hvis den overhalende efter overhalingen har til hensigt straks at
overhale endnu et køretøj, og betingelserne for at foretage overhaling i
øvrigt er opfyldt.

Stk. 4. Køretøj, som anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed
overhales på den måde, der er mest hensigtsmæssig.


--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 16:00

BJ wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:cjh674$tft$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>> Det gælder også på motorvej hvor den deler sig og pågældende drejer
>> ad den venstre gren.
>
> Nej, der foretages intet sving.

Det angives ikke i færdselsloven med hvilken krumning svinget skal
udføres for at der er tale om en svingning til venstre. Hvor en motorvej
deler sig og køretøjet der overhales, kører ad den venstre gren, gælder
reglen om overhaling til højre.

> Jeg giver dig lige hele paragraffen.

Og?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 16:02


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh6u0$tnk$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Og?

.... svingning er for mig ikke at sammenligne med vognbaneskift.

Svingning er for mig en radikal drejning.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 16:03

BJ wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:cjh6u0$tnk$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>> Og?
>
> ... svingning er for mig ikke at sammenligne med vognbaneskift.
>
> Svingning er for mig en radikal drejning.

Og?

Det er da godt at det ikke er din private fortolkning der er gældende
når vi ses i retten.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


BJ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-09-04 16:05


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:cjh74l$tr5$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Det er da godt at det ikke er din private fortolkning der er gældende
> når vi ses i retten.

Det kan Reino vel udrede for os.

--
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:29

Peter Lykkegaard wrote:
> "Søren" wrote
>>
>> Nej. At en billist ikke overholder færdelsreglerne (man skal på
>> motorvejen til hver en tid holde så langt til højre som muligt), gør
>> ikke at du må.
>>
> Depends
> Steder hvor motorvejene deler eller samler sig og der i øvrigt er
> tættere trafik gør at forbikørsel kan blive relevant
> Ex:
> En blokvogn placerer sig i midterbanen for at fortsætte ud af
> forgreningen mod venstre
> Du kommer bagfra fx med 90 km/t og skal videre mod højre
> Skal du så trække helt ud mod venstre og ind til højre igen og derved
> skabe en farlig situation (tildels slalomkørsel)
> Eller skal du naturligt forbikøre blokvognen i den del af
> forgreningen der fører dig mod højre?

Færdselsloven § 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling
ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt
forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af ikke
registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af andre arter til
højre.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 15:33


"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
news:cjh540$t1m$1@news.net.uni-c.dk...
> Færdselsloven § 21. Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling
> ske højre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre eller tydeligt
> forbereder et sådant sving. Cyklist og fører af ikke
> registreringspligtig knallert kan overhale køretøjer af andre arter til
> højre.

Rigtigt, men den opdigtede blokvogn (jeg ved godt de findes i virkeligheden
) forbereder netop ikke et venstresving, men forbereder at følge vejen
til venstre. Der er forskel.

--
Søren



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:48

Søren wrote:
>
> Rigtigt, men den opdigtede blokvogn (jeg ved godt de findes i
> virkeligheden ) forbereder netop ikke et venstresving, men
> forbereder at følge vejen til venstre. Der er forskel.

Nej.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Peter Lykkegaard (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 30-09-04 15:42

"Erik Olsen" wrote

> Færdselsloven § 21.

Nok snarere §24, stk. 2.

Forbikørsel og vognbaneskift i tæt færdsel
§ 24. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en
hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses
som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et
køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes
vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17,
stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.
Stk. 2. Føres et køretøj i en vognbane, der ved afmærkning er
forbeholdt en vis art af færdsel, forbi et køretøj i en anden vognbane,
som ikke er forbeholdt en sådan art af færdsel, eller bliver
det forbikørt, anses dette ikke som overhaling.

- Peter



Erik Olsen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 30-09-04 15:51

Peter Lykkegaard wrote:
> "Erik Olsen" wrote
>
>> Færdselsloven § 21.
>
> Nok snarere §24, stk. 2.

Uanset om der er tale om tæt trafik må overhaling ske til højre efter
reglerne i §21 stk. 1 når pågældende drejer ad motorvejens venstre gren
og man selv drejer ad den højre (det fysiske forløb er ikke afgørende,
den ene af nævnte retninger kan fysisk være lige ud.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/


Søren (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 30-09-04 12:26


"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
news:415bebd1$0$55826$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?

Det kommer an på hvor hurtigt den normale hastighedsbegrænsning er.

> F.eks. en to-sporet vej i byen hvor man må køre 50.
> Må man så i en kortere periode køre 65 for at komme forbi eller er
> overhalinger ligeledes underlagt de normale hastighedsbegrænsninger?

Det ligger lidt i ordet hastighedsbegrænsning at det er en begrænsningen i
hastigheden for hvor hurtigt du må kører ikk' ?

--
Søren



Bertel Lund Hansen (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 30-09-04 12:24

Jimmy skrev:

>Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?

Med den laveste af følgende to hastigheder:

1) Den hastighedgrænse der gælder på strækningen.
2) Den højeste hastighed der er forsvarlig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Christian B. Andrese~ (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 30-09-04 12:28


"Jimmy" <nyhedsgruppe2001@SPAM.yahoo.co.uk> wrote in message
news:415bebd1$0$55826$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?
>
> F.eks. en to-sporet vej i byen hvor man må køre 50.
> Må man så i en kortere periode køre 65 for at komme forbi eller er
> overhalinger ligeledes underlagt de normale hastighedsbegrænsninger?

Hvad tror du selv ?


--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop
thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do
we."
George W. Bush 2004 http://www.dubyaspeak.com/mp3/harmcountry.mp3



Mobil-Finn (30-09-2004)
Kommentar
Fra : Mobil-Finn


Dato : 30-09-04 12:43

> Hvor hurtigt må man køre, når man overhaler en anden bil?

I praksis så hurtigt du vil, bare der er andre til at tage balladen.

Begrundelse:
I søndags kørte jeg bag ved en Fiat der kørte ca. 80 km timen, så da der
blev plads, overhalede jeg den.
Bag ved mig kørte en stor Audi, og denne overhalede både Fiat'en og mig. Vi
kom dog ikke op i ret høj fart før Audi'en pludselig bremsede hårdt op, så
jeg også måtte bremse op.
Først da opdagede jeg, at der lå en patruljevogn lige bag ved mig!
De overhalde mig og vinkede Audi'en ind på den næste rasteplads. Jeg tror
ikke de havde nogen måling på ham, men han har sikkert fået en lap på grund
af den pludselige opbremsning.

M.F.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste