Stillingsopslag offentlige stillinger
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 12:30

Jeg synes tit man hører, at offentlige stillinger skal slås op. Hvilken
lovgivning regulerer dette?

Hvis det offentlige definerer et 100% offentligt ejet selskab til at
være et selskab, der kører under privatretlige regler gælder
forvaltningsloven så ikke for det pågældende selskab og gælder
ovenstående om opslag af stillinger ikke?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 28-09-04 22:45

Morten Bjergstrøm skrev sålydende:

> Jeg synes tit man hører, at offentlige stillinger skal slås op.
> Hvilken lovgivning regulerer dette?

Tjenestemandslovens § 5. Ansættelse som tjenestemand sker efter
offentligt opslag, medmindre den pågældende ansættes efter forudgående
ansættelse på prøve.

Stk. 2. Opslaget skal angive ansættelsesområdet og stillingens
betegnelse samt den for tiden for stillingen gældende lønmæssige
placering og det for tiden gældende tjenestested.

Andre regler på området findes her:

http://www.perst.dk/1024/visArtikel.asp?artikelID=9895

høa

Fra : Padre

Dato : 28-09-04 23:11

In news 4159db54$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote:

> Tjenestemandslovens § 5. Ansættelse som tjenestemand sker efter

Det er et forsvindende lille antal af de nuværende ansættelser i det
offentlige, der sker under tjenestemandsreglerne. Så vidt jeg husker skyldes
pligten til at opslå stillingerne offentligretlige betragtninger vedrørende
pligten til saglige afgørelser på et fyldestgørende grundlag.

--
Padre

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 29-09-04 21:07

Padre skrev sålydende:

> Det er et forsvindende lille antal af de nuværende ansættelser i det
> offentlige, der sker under tjenestemandsreglerne.

Men til gengæld gælder det næsten alle chefstillinger.

høa

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 07:37

"Padre" <spirito_santo@yahoo.spammenot.com> skrev:

> [...]
> husker skyldes pligten til at opslå stillingerne offentligretlige
> betragtninger vedrørende pligten til saglige afgørelser på et

Dvs. vi er ude i nogle Forvaltningsretlige partsbetragtninger og det
forvaltningsretlige princip om officialmaksimen?

Dvs. at alle der kan tænkes at søge stillingen formelt set er parter i
sagen og forvaltningen har som bekendt pligt til at oplyse om en sags
faktiske forhold.

Den tanke har jeg haft, men kom med mig selv frem til, at det nok
alligevel var at strække Forvaltningsloven lidt vel meget, men det er
det måske ikke?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 29-09-04 10:01

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> men det er det måske ikke?

Forvaltningsloven gælder kun for den offentlige forvaltning, jf. FVL §
1, stk. 1.

Hvis staten opretter et selskab, f.eks. et A/S, og de til dette
nødvendige regler iagtages, så vil dette selskab som altovervejende
hovedregel falde uden for forvaltningslovens anvendelsesområde, idet
retssubjektet er stiftet på privatretligt grundlag. Det gælder også
selvom staten ejer 100 % af aktierne. Der er dog mulighed
for undtagelse i FVL § 1, stk. 2.

Og nej, at det forholder sig sådan giver ikke mulighed for omgåelse,
idet oprettelser af 100 % statsejede selskaber i det mindste kræver
lovhjemmel, hvis det overhovedet er muligt i medfør af EF-retten, der
sætter visse begrænsninger i denne henseende.

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 11:19

Rune Wold <uuu@uuu.invalid.com> skrev:

> Forvaltningsloven gælder kun for den offentlige forvaltning, jf.
> FVL § 1, stk. 1.

Enig.

> [...]
> anvendelsesområde, idet retssubjektet er stiftet på privatretligt
> grundlag. Det gælder også selvom staten ejer 100 % af aktierne.

Men har de været meningen at myndighederne på den måde reelt omgår [1]
de regler der ellers gælder for forvaltningen i henhold til
Forvaltningsloven og Offentlighedsloven i særdeleshed?

> Der er dog mulighed for undtagelse i FVL § 1, stk. 2.
>
> Og nej, at det forholder sig sådan giver ikke mulighed for
> omgåelse, idet oprettelser af 100 % statsejede selskaber i det
> mindste kræver lovhjemmel,

En lovhjemmel kræver jo ikke andet end et flertal i Folketinget.

[1] Det er måske ikke rigtigt at tale om omgåelse i juridisk henseende
når der er lovhjemmel men se bort fra det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rune Wold

Dato : 29-09-04 11:43

Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> Men har de været meningen at myndighederne på den måde reelt omgår [1]
> de regler der ellers gælder for forvaltningen i henhold til
> Forvaltningsloven og Offentlighedsloven i særdeleshed?

Problemet har i hvert fald været behandlet i lovenes forarbejder, og det
er i øvrigt en grundlæggende forvaltningsretlig antagelse.

[klip]

> En lovhjemmel kræver jo ikke andet end et flertal i Folketinget.

Det har du ret i, men det samme gør en ændring i forvaltningsloven også.
Med det mener jeg, at hvis A/S'erne var omfattet, så kunne man bare
konkret undtage dem ved simpelt flertal.

/Rune Wold

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-09-04 21:41

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> skrev:

> Men til gengæld gælder det næsten alle chefstillinger.

Den anden del af mit spørgsmål relaterer sig rigtigt nok til den
aktuelle sag. Mit første spørgsmål var dog af mere generel karakter..

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bo Meyer

Dato : 04-10-04 18:19

Morten Bjergstrøm wrote:

> Jeg synes tit man hører, at offentlige stillinger skal slås op. Hvilken
> lovgivning regulerer dette?

Klip fra Personalestyrelsens hjemmeside:

"1. Opslag
Reglerne om offentligt opslag af statslige stillinger er beskrevet i
Personaleadministrativ Vejledning kap. 17.

Herefter skal ansættelse som hovedregel ske efter offentligt opslag,
uanset om der er tale om en tjenestemandsstilling eller en
overenskomstansættelse m.v. Dette følger af tjenestemandslovens § 5,
stk. 1 og opslagscirkulæret (Fmst. cirkskr. 8/3 1976 om opslag af ledige
stillinger og lønnede hverv i staten).

Disse regler bygger på en almindelig forudsætning om at ledige
stillinger inden for staten skal besættes med den bedst kvalificerede
blandt ansøgerne, og i den forbindelse skal offentligt opslag sikre at
den interesserede offentlighed får kendskab til at der er ledige
stillinger."

Mvh. Bo Meyer

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-10-04 08:19

Bo Meyer <bo.meyer.stop.spam@net-hotel.dk> skrev:

> Klip fra Personalestyrelsens hjemmeside:

Fornemt. Tak.

--
Morten http://miljokemi.dk