Ang. bilkørsel
Fra : Mel A

Dato : 27-09-04 21:27

Hej ng

Min mand og jeg sidder lige og snakker lidt om det med biler, seler og
kørekort. Vores bil holder på vejen (offentlig vej) ude foran vores hus, men
der var mange biler her tidligere i dag, så derfor holdt bilen længere nede
af vejen.
Måtte min mand flytte bilen mindre end 25 meter uden at have sit kørekort på
sig? Måtte han køre de få meter uden sele?
Han mener nej, men jeg tror at det er ok, da jeg syntes at have hørt man må
køre uden sele 100 meter. Dog kan det godt være den med kørekortet ikke
holder vand, men det er jo lige uden foran huset.
Hvad siger loven til det?

Mvh Melanie

Fra : DM

Dato : 27-09-04 21:38

"Mel A" <melanie@_slettes_dinven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på
> sig? Måtte han køre de få meter uden sele?

§ 80. Såfremt en siddeplads i bil, trehjulet motorcykel eller trehjulet
knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes
af den person, der benytter siddepladsen.

Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller
under lignende forhold.

/DM

Fra : Mel A

Dato : 27-09-04 22:03

"DM" <ingen@sollok.dk> wrote in message

> [...]
>
> Stk. 3. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning
> eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde

I det tilfælde jeg skriver om, hvad så?

Hvad med det med kørekortet?

> /DM

Mvh Melanie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-04 22:38

Mel A skrev:

>I det tilfælde jeg skriver om, hvad så?

Ifølge § 56 skal han have kørekortet med.

Ifølge § 80 må han manøvrere uden sele.

--
Bertel

Fra : Rea721

Dato : 28-09-04 01:04

I news:012hl0pn2p9ab96qcbgrujlecfrvqfsmpl@news.stofanet.dk
skrev Bertel Lund Hansen følgende tekst:

> Ifølge § 80 må han manøvrere uden sele.

Hvilket ikke syntes at være tilfældet her.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-04 11:24

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev:

>Hvilket ikke syntes at være tilfældet her.

Hvad synes ikke at være tilfældet?

Så vidt jeg kan se falder en lille flytning af en parkeret bil
ind under § 80 stk. 3 (lignende forhold).

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-09-04 14:38

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så vidt jeg kan se falder en lille flytning af en parkeret bil
> ind under § 80 stk. 3 (lignende forhold).

§ 80, stk. 3 nævner ikke noget om distancen eller tiden, det tager at køre -
den nævner noget om de fysiske forhold på stedet (parkeringsplads,
servicestation, værkstedsområde). "Lignende forhold" må derfor antages at
knytte sig til stedet, hvor kørslen sker.

--
Reino

Fra : Rea721

Dato : 28-09-04 19:02

I news:fteil0dnollorei4nf18kv560psmc5gmv4@news.stofanet.dk
skrev Bertel Lund Hansen følgende tekst:

> Så vidt jeg kan se falder en lille flytning af en parkeret bil
> ind under § 80 stk. 3 (lignende forhold).

Definer "lille"...er det 25m, 40m, 90m 500m?

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-09-04 20:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Så vidt jeg kan se falder en lille flytning af en parkeret bil
> ind under § 80 stk. 3 (lignende forhold).

Nej, reglen tager udgangspunkt i selen er til gene under manøvren.
Det er selen ikke hvis man skal køre 25m ligeud af en villavej.

Thore

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-04 04:52

SmaRTrxxv skrev:

>Nej, reglen tager udgangspunkt i selen er til gene under manøvren.
>Det er selen ikke hvis man skal køre 25m ligeud af en villavej.

Jo, for man skal orientere sig bagud også i det tilfælde. Og
denne'ligeudkørsel' kan f.eks. nemt ende med at man laver en
sidelæns parkering.

--
Bertel

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 29-09-04 21:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, for man skal orientere sig bagud også i det tilfælde. Og
> denne'ligeudkørsel' kan f.eks. nemt ende med at man laver en
> sidelæns parkering.

Nu er vi vist "ude i hampen" man skal altid orientere sig bagud når man
foretager en svingning, og det skal foregå ved at dreje hovedet og kigge
over skulderen- og ja det foregår med sikkerhedssele anlagt.

Det er vist for længe siden du har taget kørekort.

Thore

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-04 21:34

SmaRTrxxv skrev:

>Det er vist for længe siden du har taget kørekort.

Jeg siger at (parkerings)manøvrering på en vej svarer til
manøvrering på en parkeringsplads, servicestation,
værkstedsområde eller lignende.

Du kan skrive til mig i en mail hvis du brænder efter at vide
hvornår jeg har taget kørekort.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 01-10-04 11:25

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg siger at (parkerings)manøvrering på en vej svarer til
> manøvrering på en parkeringsplads, servicestation,
> værkstedsområde eller lignende.

Ja, men der er ikke noget godt argument for det. Der er jo netop tale om at
køre på en vej.

David

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-09-04 21:45

"SmaRTrxxv" wrote

> Nu er vi vist "ude i hampen" man skal altid orientere sig bagud når man
> foretager en svingning, og det skal foregå ved at dreje hovedet og kigge
> over skulderen- og ja det foregår med sikkerhedssele anlagt.

Ikke altid
Hvis man fører en alm personbil så jo, men ellers kan det være fysisk
umuligt

- Peter

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 12:17

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> Ikke altid
> Hvis man fører en alm personbil så jo, men ellers kan det være fysisk
> umuligt

Hvilken § angiver at man skal dreje hovedet ved sving i almindelig personbil
? Jeg er med på at man skal orienterer sig, men hvor står det med at dreje
hovedet ?

--
Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-04 12:22

Søren skrev:

>Hvilken § angiver at man skal dreje hovedet ved sving i almindelig personbil?

Ikke alting er nævnt eksplicit i loven. Kravet følger af at man
skal orientere sig bagud og af at bilens spejle ikke dækker hele
det område som man har brug for at scanne.

--
Bertel

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 12:35

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> Ikke alting er nævnt eksplicit i loven.

Det er jeg med på. Men heller ikke alt kan læses ind i de paragraffer der
er.

> Kravet følger af at man
> skal orientere sig bagud og af at bilens spejle ikke dækker hele
> det område som man har brug for at scanne.

Kravet er at man skal orienterer sig bagud. Det nævner intet om at bilens
spejle er mangelfulde. Nogle biler har ikke spejl i højre side, nogle har 1
(nogle er vidvinkel) og andre har 2. Altså kan man ikke per definition gå ud
fra at spejlene er mangelfulde.

At jeg så er helt enig i at man i det daglige da bør gøre det ved sving er
en anden sag. Men lad os holde os til hvad der står i §'erne, og der savner
jeg stadigvæk den paragraf jeg kan få en bøde efter, hvis politiet fanger
mig i ikke at kigge mig over skylderen ved et højresving, og 4 spejle i
højre side ad bilen, så jeg har det fornødne scannings område.

--
Søren

Fra : Reino Andersen

Dato : 01-10-04 16:11

Søren wrote:

> [...]
> efter, hvis politiet fanger mig i ikke at kigge mig over skylderen
> ved et højresving, og 4 spejle i højre side ad bilen, så jeg har det

Den paragraf finder du aldrig, og du vil aldrig får en bøde for ikke at have
kigget dig over skulderen.

--
Reino

Fra : Søren

Dato : 04-10-04 10:20

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
> Den paragraf finder du aldrig, og du vil aldrig får en bøde for ikke at
have
> kigget dig over skulderen.

Det er også min påstand.

--
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-04 13:26

"Søren" wrote

> Hvilken § angiver at man skal dreje hovedet ved sving i almindelig
> personbil

Hvis man ikke gør det ved den praktiske køreprøve til alm personbil så får
man ikke pappet
Jeg ved ikke hvilken paragraf der evt skulle regulere det
Jeg kommenterede blot påstanden om at man _altid_ skal dreje hovedet

- Peter

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 13:42

> Hvis man ikke gør det ved den praktiske køreprøve til alm personbil så får
> man ikke pappet

Til en køreprøve bliver man bedømt i mere end det at kunne overholde loven.
Også i at udvise overblik og være bevist om de farer der er ved forskellige
manøvre, som man blandt andet gør ved at kigge sog over skulderen ved sving.

> Jeg ved ikke hvilken paragraf der evt skulle regulere det

Den findes vist heller ikke (jeg har aldrig hørt eller set den ihvertifald).

> Jeg kommenterede blot påstanden om at man _altid_ skal dreje hovedet

Ja og det er efter min bedste overbevisning forkert at give ret i det, da
reglen ikke findes.

--
Søren

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-04 14:17

"Søren" wrote

> Ja og det er efter min bedste overbevisning forkert at give ret i det, da
> reglen ikke findes.

Ok
Jeg skrev vist at i en del tilfælde er det ikke muligt at orientere sig ved
at dreje hovedet og kikke over venstre skulder

- Peter

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-04 15:24

Søren wrote:
> [...]
> ihvertifald).

> Ja og det er efter min bedste overbevisning forkert at give ret i

Færdselsloven, § 16.:
Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal
før forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan
foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme
retning.

Dette indebærer at man udover at orientere sig fremad, skal orientere
sig til siderne (i hvilken retning afhænger af omstændighederne) og
bagud. For at gøre det, må man i almindelighed dreje hovedet. Brug af
spejlene alene er ikke tilstrækkeligt pga. de døde vinkler. Førere som
ikke kan dreje hoved tilstrækkeligt f. eks. pga. fysisk handicap, skal
have installeret ekstra spejle.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 15:31

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message
> [...]
> bagud. For at gøre det, må man i almindelighed dreje hovedet. Brug af
> spejlene alene er ikke tilstrækkeligt pga. de døde vinkler.

Det er jo netop op til føreren at bedømme hvad der er tilstrækkelig
orientering. Det står ikke i den §.

> Førere som
> ikke kan dreje hoved tilstrækkeligt f. eks. pga. fysisk handicap, skal
> have installeret ekstra spejle.

Så det er ikke et lovkrav at jeg skal dreje hovedet.

--
Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-09-04 15:53

Søren skrev:

>Så det er ikke et lovkrav at jeg skal dreje hovedet.

Det er heller ikke et lovkrav at man skal se i spejlene.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-04 16:02

Søren wrote:

> Så det er ikke et lovkrav at jeg skal dreje hovedet.

Det er heller ikke et lovkrav at du har kørekort.

Fra : BJ

Dato : 30-09-04 16:03

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er heller ikke et lovkrav at du har kørekort.

Med andre ord, der er intet lovkrav om at bruge hovedet.... overhovedet.

Bjørn Jørvad

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-09-04 16:09

BJ wrote:
> "Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Med andre ord, der er intet lovkrav om at bruge hovedet....
> overhovedet.

Næh, ikke eksplicit. Implicit lægges der i færdselsloven op til at bruge
hovedet idet føreren af et køretøj skal foretage en række vurderinger
der afhænger af forholdene. Men man kan se både af trafikken i praksis
og debatten i gruppen her at der netop er mange der ikke gør det.

Fra : BJ

Dato : 30-09-04 16:10

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> der afhænger af forholdene. Men man kan se både af trafikken i praksis
> og debatten i gruppen her at der netop er mange der ikke gør det.

Jeg kan ikke være mere enig med dig.

Bjørn Jørvad

Fra : Peter

Dato : 30-09-04 16:43

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Med andre ord, der er intet lovkrav om at bruge hovedet.... overhovedet.

LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Søren

Dato : 30-09-04 12:15

"SmaRTrxxv" <thoreentotre@firefemseksget2net.dk> wrote in message
> Nu er vi vist "ude i hampen" man skal altid orientere sig bagud når man
> foretager en svingning, og det skal foregå ved at dreje hovedet og kigge
> over skulderen- og ja det foregår med sikkerhedssele anlagt.

Øhhhh...Gider du ikke lige smide den paragraf af dig, hvor det står skrevet
?

> Det er vist for længe siden du har taget kørekort.

At en kørelærer lærer en elev at kigge over skulderen er på grund af at 1)
Det er mere sikkert, og 2) At kørelærerens opgave er at ruste eleven til en
køreprøve, hvor eleven med næsten overdrevene bevægelser skal vise at eleven
orienterer sig ordentligt i trafikken. Har du aldrig hørt en kørelærer sige
at man ikke kun må skæve i bakspejlet. Man skal kigge på bakspejlet. Det er
for at en motorsagkyndig (og for den sags skyld også kørelæreren) kan se at
man orienterer sig.

--
Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 09:55

> Hvilket ikke syntes at være tilfældet her.

Prøv at læs igen:
[...]

Bemærk "eller under lignende forhold". Har du et argument for, hvorfor
spørgerens situation ikke skulle være omfattet af dette?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 28-09-04 19:01

I news:Xns95726F1688176.miljokemi.dk@miljokemi.dk
skrev Morten Bjergstrøm følgende tekst:

> Bemærk "eller under lignende forhold". Har du et argument for, hvorfor
> spørgerens situation ikke skulle være omfattet af dette?

Jeg har svært ved at se en flytning af en bil på offentlig vej (ca 25m)
skulle kunne presses ind under de forhold.

Hvad nu hvis det var 40m, 90m 500m hvor går grænsen?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-09-04 21:16

> Jeg har svært ved at se en flytning af en bil på offentlig vej (ca
> 25m) skulle kunne presses ind under de forhold.
>
> Hvad nu hvis det var 40m, 90m 500m hvor går grænsen?

En parkering vil i sagens natur være noget, der foregår over en ret
begrænset afstand. Spørgsmålet står og falder med, hvad "lignende
forhold" omfatter. Det kan relateres til både området og til
handlingen. Hvis det er handlingen så må man parkere uden brug af
selen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Rea721

Dato : 27-09-04 22:02

I news:415877a1$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Mel A følgende tekst:

> Måtte min mand flytte bilen mindre end 25 meter uden at have sit
> kørekort på sig?

Kort og godt nej.

§ 56. Motorkøretøj må kun føres af en person, der har erhvervet kørekort.
Føreren skal under kørslen have kørekortet hos sig og skal på forlangende
vise det til politiet.

> Måtte han køre de få meter uden sele?

Kort og godt nej. Med mindre at han bakkede, men det tvivler jeg på?

> Hvad siger loven til det?

At det er forbudt. Lyt du bare til Farmand.....for èn gangs skyld

Fra : Mel A

Dato : 28-09-04 07:00

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kort og godt nej. Med mindre at han bakkede, men det tvivler jeg på?

> At det er forbudt. Lyt du bare til Farmand.....for èn gangs skyld

Øv øv igen har han ret! Piv!

Nå, men tak for jeres hjælp. Jeg var bare så sikker på det med de 100 meter.
Står det ingen steder?

Mvh Melanie

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-04 11:24

Mel A skrev:

>Nå, men tak for jeres hjælp. Jeg var bare så sikker på det med de 100 meter.
>Står det ingen steder?

Nej.

--
Bertel