Straffelovens §222 i teori og praksis
Fra : Thomas

Dato : 27-09-04 19:29

Hej Nyhedsgruppe,

Jeg har i længere tid debateret indholdet af Straffelovens § 222:

"§ 222. Den, som har samleje med et barn under 15 år, straffes med
fængsel indtil 8 år.
Stk. 2. Har barnet været under 12 år, eller har gerningsmanden forskaffet
sig samlejet ved tvang eller fremsættelse af trusler, kan straffen stige
til fængsel indtil 12 år."

fra: http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Straffeloven_kap_
24.html

Ét er "teorien" et andet er praksis.
Hvad sker der i henhold til § 222 hvis begge personer er under 15? -
bryder de begge loven? De er begge samtidig under den kriminelle lavalder
og vil derfor ikke umiddelbart kunne "straffes" for deres handlinger, men
vil man kunne, hvis det viser sig at den ene var tvunget til at have
samleje med den anden, eller hvis det ikke var med begges 100% accept,
kunne rejses tiltale i en eller anden form mod "modparten"?
Iflg. familieadvokaten.dk (http://www.familieadvokaten.dk/Emner/345.html)
vil loven ikke håndhæves mod et kærestepar på f.eks. 14 og 16, selvom det
iflg. § 222 er et klart brud, da det ikke er det loven er "til for",
nemlig at forhindre sexovergreb på mindreårige.

Så ét er hvad lovens bogstav siger, et andet er hvad man gør i praksis.
Er det ulovligt for en under 15 at have samleje med en anden under 15?
Eller er der en magisk uskreven regel der siger at når de er
"jævnaldrene" (og her under den kriminelle lavalder), at det så er
tilladt?

Personligt vil jeg i alle tilfælde gerne kunne sige at det ER ulovligt at
have samleje i alle tilfælde hvor en af parterne er under 15 for derefter
at sige at man ikke normalt går ind og gør en sag ud af det hvis begge er
indeforstået med det og klar over konsekvenserne af det (man kan så
stille spørgsmål til modenhed hos børn i den alder, men det er en anden
diskussion). - Altså at det ER ulovligt, men praksis på området gør det
faktisk "lovligt".

Er der nogen der har erfaring med dette spørgsmål eller som kan komme med
en analyse/henvisning til praksis på området?

--
/Thomas

Fra : Michael Møller

Dato : 27-09-04 21:10

"Thomas" <me@home.here> skrev i en meddelelse
> [...]
> samleje med den anden, eller hvis det ikke var med begges 100% accept,
> kunne rejses tiltale i en eller anden form mod "modparten"?

Nej ALDRIG idet de er under lavalderen kan der aldrig straffes.

> [...]
> iflg. § 222 er et klart brud, da det ikke er det loven er "til for",
> nemlig at forhindre sexovergreb på mindreårige.

´jf. praksis gives der et tiltalefrafald tril den 16 årige hvis han erkender
samlejet dvs. at han er skyldig og det kommer på hans straffeattest men at
han ikke skal i fængsel eller får en betinget straf.

> Så ét er hvad lovens bogstav siger, et andet er hvad man gør i praksis.
> Er det ulovligt for en under 15 at have samleje med en anden under 15?

ja men ikke strafbart

Fra : Thomas

Dato : 27-09-04 23:47

"Michael Møller" <chh@dlgnet.dk> wrote:

> Nej ALDRIG idet de er under lavalderen kan der aldrig straffes.

Hvordan defineres "straf" juridisk set, set i forhold til evt. anden
ingriben fra sociale myndigheder?

> [...]
> erkender samlejet dvs. at han er skyldig og det kommer på hans
> straffeattest men at han ikke skal i fængsel eller får en betinget

Hvordan kombineres et tiltalefrafald med en straf i form af en betinget
straf?
I hvilken grad er der formildende omstændigheder der giver basis for
tiltalefrafald? er det alene alderen på lovbryderen?

> ja men ikke strafbart

Hvad betyder det i praksis? Hvilke konsekvenser kan man drage ud af en
ulovlig handling som ikke kan straffes?

--
/Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-09-04 07:36

"Thomas" skrev 28.09.2004 0:47:

> Hvordan defineres "straf" juridisk set, set i forhold til evt. anden
> ingriben fra sociale myndigheder?

Straf er de foranstaltninger, der er angivet i straffelovens kapitel 6:
"Straffene". Indledningsbestemmelsen lyder:
"§ 31. De almindelige straffe er fængsel og bøde."

> Hvordan kombineres et tiltalefrafald med en straf i form af en betinget
> straf?

Ved tiltalefrafald straffes man ikke - tiltalen frafaldes jo. Men man kan
dog få et tiltalefrafald med vilkår om vedtagelse af bøde eller konfiskation
eller i øvrigt de samme vilkår som i betingede domme. Ved overtrædelse af
vilkårene genoptages sagen fra det stadium hvor tiltalen blev frafaldt.
Tiltalefrafald med vilkår kommer også på straffeattesten.

> I hvilken grad er der formildende omstændigheder der giver basis for
> tiltalefrafald? er det alene alderen på lovbryderen?

Nej, der er vist flere forskellige elementer i afgørelsen.

> Hvad betyder det i praksis? Hvilke konsekvenser kan man drage ud af en
> ulovlig handling som ikke kan straffes?

Andre retsfølger, fx. konfiskation. Desuden kan andre dømmes for medvirken.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-04 11:22

Thomas skrev:

>I hvilken grad er der formildende omstændigheder der giver basis for
>tiltalefrafald? er det alene alderen på lovbryderen?

For ikke så længe siden var der en 31-årig mand der fik en måneds
betinget fængsel fordi han havde haft et forhold til en 14-årig
pige. Jeg har kun kendskab til sagen fra medierne.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 29-09-04 11:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> For ikke så længe siden var der en 31-årig mand der fik en måneds
> betinget fængsel fordi han havde haft et forhold til en 14-årig
> pige. Jeg har kun kendskab til sagen fra medierne.

Var det ikke den sag der først kom op da pigen var ældre og de to levede nu
sammen og havde et barn?

I den sag var det, iflg. pressen, netop formildende at de nu levede sammen.

Davod

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-04 12:12

David T. Metz skrev:

>Var det ikke den sag der først kom op da pigen var ældre og de to levede nu
>sammen og havde et barn?

Det kan godt være. Jeg læste ikke ret meget om den.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-04 21:51

Thomas wrote:
-snip-
> Så ét er hvad lovens bogstav siger, et andet er hvad man gør i praksis.
> Er det ulovligt for en under 15 at have samleje med en anden under 15?

Næ. Det hele står jo bl.a. i det link fra familieadvokaten du kommer med:

Bl.a.: Efter reglens ordlyd kan fx en 15-årig dreng straffes, såfremt
han går i seng med en pige på 14 år og ti måneder. Men sådan benyttes
reglen ikke, idet anklagemyndigheden aldrig vil rejse tiltale i sager,
hvor det er nogenlunde jævnaldrende, som har samleje med hinanden!

Derimod skal reglen beskytte unge og seksuelt uerfarne - eller mindre
erfarne - mod ældre og mere seksuelt modne personer. Eksempelvis at en
mand på 25 år har samleje med en pige på 14 år.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : bem

Dato : 27-09-04 21:57

Martin Jørgensen wrote:
> Thomas wrote:
> -snip-
>
> Næ. Det hele står jo bl.a. i det link fra familieadvokaten du kommer
> med:

Selv om der ikke (kan) rejses tiltale, er det stadig ulovligt. Det er også
ulovligt for 14-årige at stjæle selv om de ikke straffes. Desuden kan der
blive tale om andre foranstaltninger end egentlig straf.

/Bo

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-04 21:42

bem wrote:

> Selv om der ikke (kan) rejses tiltale, er det stadig ulovligt. Det er
> også ulovligt for 14-årige at stjæle selv om de ikke straffes. Desuden
> kan der blive tale om andre foranstaltninger end egentlig straf.

Jaja, derfor var der også 2 ekstra linjer du ikke læste (de hører med i
citatet):

Derimod skal reglen beskytte unge og seksuelt uerfarne - eller mindre
erfarne - mod ældre og mere seksuelt modne personer. Eksempelvis at en
mand på 25 år har samleje med en pige på 14 år.

--- citat slut ---

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Thomas

Dato : 27-09-04 23:51

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

> Næ. Det hele står jo bl.a. i det link fra familieadvokaten du kommer
> med:

Så det er lovligt at bryde en lov der gælder for alle såfremt man er
under den kriminelle lavalder? Er det det du mener?

> Derimod skal reglen beskytte unge og seksuelt uerfarne - eller
> mindre
> erfarne - mod ældre og mere seksuelt modne personer. Eksempelvis at en
> mand på 25 år har samleje med en pige på 14 år.

Netop, men derfor må en handling der går imod en gældende lov da være
ulovlig i alle tilfælde? - Derimod er strafbarheden af handlingen en
diskussion som kan diskuteres?

Det samme gælder vel straffe-imuniteten for Diplomater og kongelige. Det
er vel i princippet stadig ulovlige handlinger der bliver udført, at man
så har en retsplejelov der beskytter visse personer gør vel ikke
handlingen lovlig?

--
/Thomas

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-09-04 07:28

"Thomas" skrev 28.09.2004 0:51:

> Så det er lovligt at bryde en lov der gælder for alle såfremt man er
> under den kriminelle lavalder?

Det er ikke lovligt at bryde loven, når man er under 15, men man kan ikke
straffes for det.

> Netop, men derfor må en handling der går imod en gældende lov da være
> ulovlig i alle tilfælde? - Derimod er strafbarheden af handlingen en
> diskussion som kan diskuteres?

Enig.

> [...]
> er vel i princippet stadig ulovlige handlinger der bliver udført, at man
> så har en retsplejelov der beskytter visse personer gør vel ikke

Præcist. (Men det er nu ikke retsplejeloven, der beskytter dem)

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-09-04 21:50

Thomas wrote:

> Så det er lovligt at bryde en lov der gælder for alle såfremt man er
> under den kriminelle lavalder? Er det det du mener?

Nu har Kristian jo svaret, men jeg skal da gerne indrømme at jeg kun
citerede det fordi jeg *godt* kunne huske at to under 15 år ikke blev
straffet for samleje, men jeg kunne ikke huske hvordan det helt præcist
hang sammen. Og forklaringen er jo givet, at loven kun er beregnet til
at beskytte én mindreårig som har samleje med en der er ældre (det kunne
jeg huske).

> Netop, men derfor må en handling der går imod en gældende lov da være
> ulovlig i alle tilfælde? - Derimod er strafbarheden af handlingen en
> diskussion som kan diskuteres?

Ja, det er glimrende og klogt spørgsmål. Som jeg tidligere har læst
nogen skrive herinde, så skal man vist bare læse lov-teksten som den
står og så har du jo egentligt ret i at en handling der går imod
gældende lov er ulovlig (men som familieadvokaten skriver: man straffes
ikke for det fordi det ikke er formålet med paragraffen).

> Det samme gælder vel straffe-imuniteten for Diplomater og kongelige. Det
> er vel i princippet stadig ulovlige handlinger der bliver udført, at man

Ja, det må være nøjagtigt det samme (når man læser lovteksten, så ligger
det jo fast, hvad der defineres som en "overtrædelse" af loven).

> så har en retsplejelov der beskytter visse personer gør vel ikke
> handlingen lovlig?

Det har jeg ihvertfald aldrig hørt om. (Noget ala: "For kongelige og
diplomater er alt "lovligt"). Lovteksterne/paragrafferne ligger jo fast.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : David T. Metz

Dato : 27-09-04 23:32

Thomas wrote:
> [...]
> tvunget til at have samleje med den anden, eller hvis det ikke var
> med begges 100% accept, kunne rejses tiltale i en eller anden form

Nej, men de sociale myndigheder vil temmelig sikkert gå ind i sagen. Det kan
føre til mange tiltag, der vil kunne opleves som straf.

David

Fra : Thomas

Dato : 27-09-04 23:53

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote:

> Nej, men de sociale myndigheder vil temmelig sikkert gå ind i sagen.
> Det kan føre til mange tiltag, der vil kunne opleves som straf.

Hvilke regler findes der på det område? - Nu ikke blot i forhold til § 222,
men generelt - og hvor er hjemmelen til disse tiltag?

--
/Thomas

Fra : David T. Metz

Dato : 28-09-04 01:57

Thomas wrote:

> Hvilke regler findes der på det område? - Nu ikke blot i forhold til
> § 222, men generelt - og hvor er hjemmelen til disse tiltag?

Svaret på begge spørgsmål er "sociallovgivningen" og det er et omfattende
område.

david