Dødsforsinkring, krav på hvad?
Fra : Ukendt

Dato : 25-09-04 21:43

Et separeret par jeg kender, som har mistet deres søn, er kommet i nogle
?-mål vedr. sønnens dødsforsikring.

Moren har/havde forældre myndighederne over sønnen. Sønnen var 20 år.

Der er nu kommet frem til at hver part for 35.000 kr i forsikring. Moren vil
gerne have alle pengene, da hun (og hendes nye mand) har betalt for
begravelsen. Der skal siges at faren til sønnen ikke har haft megen kontakt
med sønnen.

Kan hun forlange alle pengene? Kan faren blive tvunget til at betale noget
til begravelsen?

Hvad med evt. udestående gæld som sønnen har haft til banken? Er vidst ikke
tale om meget, men et par tusinde er det vidst? Er det bankens tab, eller er
det fra dødsforsinkringen?

/Kim

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-09-04 18:16

Kim Sørensen wrote:

> [...]
> gerne have alle pengene, da hun (og hendes nye mand) har betalt for
> begravelsen. Der skal siges at faren til sønnen ikke har haft megen kontakt

Og hvad så? Du skrever selv at det nu er kommet frem, at de hver får 35
kkr fra forsikringen. Jeg kender godt til den slags "åndssvage" måder at
hævne sig på hinanden på, ved at moderen betaler for begravelsen før
faderen bliver spurgt om de skal dele udgifterne. Man kan sige at det er
venligt af moderen at betale, men det er ikke venligt bagefter at
forsøge at få pengene ind (uden aftalegrundlag) fra begravelsen.

> Kan hun forlange alle pengene? Kan faren blive tvunget til at betale noget
> til begravelsen?

Jeg tror ikke at faderen kan blive tvunget til noget, men han var vel
med til begravelsen som moderen og hendes mand arrangerede?

> Hvad med evt. udestående gæld som sønnen har haft til banken? Er vidst ikke
> tale om meget, men et par tusinde er det vidst? Er det bankens tab, eller er
> det fra dødsforsinkringen?

Det må være bankens tab... Forsikringspengene har vel ikke noget med
banken at gøre.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 21:34

"Kim Sørensen" <Kim_s_dkSNAbelAhotmail.com> wrote in message
> Et separeret par jeg kender, som har mistet deres søn, er kommet i nogle
> ?-mål vedr. sønnens dødsforsikring.
>
> Moren har/havde forældre myndighederne over sønnen. Sønnen var 20 år.

Hvis sønnen var 20 år, var han myndig (jeg formoder ikke, at der var tale
om, at han var under værgemål). Moderen har/havde derfor ikke
forældremyndighed over han mere.

> [...]
> gerne have alle pengene, da hun (og hendes nye mand) har betalt for
> begravelsen. Der skal siges at faren til sønnen ikke har haft megen

Hvad står der i forsikringspolicen om, hvem der er begunstiget? Hvis der
ikke står noget andet end nærmere familie eller lign. er for forældrene, der
arver. Her har det ingen betydning, at faderen ikke har haft megen kontakt
med sønnen. Forældrene arver halvdelen hver.

Mvh Lisbeth

Fra : Padre

Dato : 26-09-04 21:34

In news 4155d831$0$219$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> [...]
> vidst ikke tale om meget, men et par tusinde er det vidst? Er det
> bankens tab, eller er det fra dødsforsinkringen?

Moderen kan, sådan som du oplyser sagen, ikke forlange alle pengene. Hvis
sønnen efterlader sig en forsikring og forsikringssummen, sådan som du
oplyser, skal deles ligeligt mellem forældrene, er det fordi forældrene er
begunstigede, eller fordi forældrene indsættes som begunstigede efter
forsikringsaftalelovens § 105. Begunstigedes ret har intet med afdødes bo at
gøre, da det slet ikke er hans penge. Du skal se sådan på det, at der står i
forsikringen, at når han er død, udbetales der til forældrene kr. 70.000.

Af samme årsag kan banken ikke henholde sig til forsikringssummen, da den
ikke var afdødes.

Og bare for at gå i detaljer, hedder det en "livsforsikring", selvom én, jeg
kender, som går endnu mere i detaljer, fortæller mig, at der også kan være
tale om en ulykkesforsikring med dødsfaldsdækning

--
Padre