/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
2 sprm. vedr. mine rettigheder.
Fra : Jesper


Dato : 25-09-04 16:01

Halløj.
Sprm.1.
Jeg har købt et Philips-tv i Tyskland, som nu kræver justering af en
fagmand. Der medfølger en garanti som kan bruges i hele verden og jeg har
således kontaktet Philips som har henvist mig til en række reparatører som
kan afhjælpe mig med problemet. Problemet er bare at de alle siger at jeg
selv skal komme med Tv'et. Det er et 32 tommers tv, og vejer 60 kg. Jeg bor
i etagebyggeri og har ingen bil, så ud over ondt i ryggen er det ret bøvlet
for mig. Kan man ikke argumentere for at det er til væsentlig ulempe for mig
selv at skulle bakse med tv'et og at sælger, hvad enten det er den tyske
forhandler eller Philips der så skal betale for transporten ?
Jeg har aftalt med en reparatør at vi i fællesskab (han pointerede iøvrigt
at det ikke er normal kotyme) at vi sammen skal bakse det ned i hans bil på
mandag. Nu har jeg sådan lidt fået kolde fødder, for hvad nu hvis vi taber
det ? (jeg er jo ikke det stærkeste dyr i skoven...)

Sprm. 2
Ja, jeg er åbenbart inde i en uheldig periode...
Efter at have fået lavet et hul ved tandlægen (1 mdr. siden) har jeg fået
smerter i tanden. Jeg er så igen blevet tilset af tandlægen som dog ikke
kunne finde ud af hvad der er i vejen. Men jeg har jo stadig ondt - kan jeg
kræve at hun laver fyldningen om ? Altså kan jeg hævde at der er en mangel
ved den første behandling, eller skal jeg igen betale 1200 for en fyldning.
Måske sagt på en anden måde, gælder reklamtionsretten overfor tandlæger ?

Håber der er én der kan skubbe mig i rigtig retning.
God weekend.
/Jesper



 
 
Hans Kjaergaard (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 26-09-04 13:58

On Sat, 25 Sep 2004 17:00:37 +0200, "Jesper" <mandarinen@e-mail.dk>
wrote:

>Halløj.
>Sprm.1.
>Jeg har købt et Philips-tv i Tyskland, som nu kræver justering af en
>fagmand. Der medfølger en garanti som kan bruges i hele verden og jeg har
>således kontaktet Philips som har henvist mig til en række reparatører som
>kan afhjælpe mig med problemet. Problemet er bare at de alle siger at jeg
>selv skal komme med Tv'et. Det er et 32 tommers tv, og vejer 60 kg. Jeg bor
>i etagebyggeri og har ingen bil, så ud over ondt i ryggen er det ret bøvlet
>for mig. Kan man ikke argumentere for at det er til væsentlig ulempe for mig
>selv at skulle bakse med tv'et og at sælger, hvad enten det er den tyske
>forhandler eller Philips der så skal betale for transporten ?
>Jeg har aftalt med en reparatør at vi i fællesskab (han pointerede iøvrigt
>at det ikke er normal kotyme) at vi sammen skal bakse det ned i hans bil på
>mandag. Nu har jeg sådan lidt fået kolde fødder, for hvad nu hvis vi taber
>det ? (jeg er jo ikke det stærkeste dyr i skoven...)
Hvad siger den tyske forhandler til sagen ?

/Hans

Jesper (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 26-09-04 15:01



> Hvad siger den tyske forhandler til sagen ?
>
> /Hans

Han siger at jeg skal kontakte Philips Danmark.

Jeg har dog fundet dette på deres hjemmeside:
Taget fra http://www.schnaepp.de/
citat start: "Die Rücksendung zum Verkäufer bei einem berechtigten
Gewährleistungsfall ist für den Käufer in den ersten sechs Monaten ab
Rechnungsdatum kostenfrei. Nach sechs Monaten hat der Käufer die
Versandkosten zu tragen.Der Käufer erhält vom Verkäufer nach Anmeldung eines
Gewährleistungsfalles einen kostenfreien Rücksendeaufkleber per Post
zugesandt. Für Rücksendungen, die vom Käufer eigenmächtig und nicht mit
unserem Rücksendeaufkleber durchgeführt werden, übernimmt der Verkäufer
keinerlei Haftung bei Verlust oder Beschädigung. Ebenso werden in diesem
Fall keinerlei Frachtkosten erstattet, da der Rücksendeaufkleber des
Verkäufers für den Käufer gänzlich kostenlos ist. Unfrei-Sendungen werden
annahmeverweigert." citat slut.

Som jeg forstår det betaler tyskerne porto hvis jeg sender tv'et til
reparation i Tyskland såfremt pakken er påklæbet med nogle returmærker.



David T. Metz (27-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 27-09-04 11:15

Jesper wrote:
>> Hvad siger den tyske forhandler til sagen ?

>
> Han siger at jeg skal kontakte Philips Danmark.

Det skal du sikkert også, hvis du vil gøre brug af garantien. Næste
spørgsmål er hvad garantien består i (herunder bestemmelser om
aflevering/transport).

> Jeg har dog fundet dette på deres hjemmeside:
> Taget fra http://www.schnaepp.de/

Ja, det er de almindelige reklamationsbestemmelser. Stort set de samme som i
DK pga. EU-regler. Det har ikke noget med garantien at gøre. Men det korte
af det lange er at du kan kræve at sælger "henter det" (sørger for
transport) - hvis det er mindre en 6 mdr. gammelt.

David




Maria Frederiksen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 26-09-04 20:44

> Ja, jeg er åbenbart inde i en uheldig periode...
> Efter at have fået lavet et hul ved tandlægen (1 mdr. siden) har jeg fået
> smerter i tanden. Jeg er så igen blevet tilset af tandlægen som dog ikke
> kunne finde ud af hvad der er i vejen. Men jeg har jo stadig ondt -

Holder mig til et ikke-jurisk svar
Har du haft ondt hele tiden eller er det kommet til siden? Hvis du har haft
ondt hele tiden, så kan fyldningen være for høj. Hvis det er kommet til, og
tandlægen ikke mener at der er noget galt, så kan det være bihulebetændelse.

Mvh Maria



Jesper (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-09-04 10:26


>
> Holder mig til et ikke-jurisk svar
> Har du haft ondt hele tiden eller er det kommet til siden? Hvis du har
> haft
> ondt hele tiden, så kan fyldningen være for høj. Hvis det er kommet til,
> og
> tandlægen ikke mener at der er noget galt, så kan det være
> bihulebetændelse.
>
> Mvh Maria
>
Okay. Tandlægen har sagt at næste skridt er at bore fyldningen ud og prøve
igen og sidste skridt er rodbehandling.
Spørgsmålet var egentlig også mere rettet på om man skal betale for at hun
laver sit arbejde om.
Men tak for svaret alligevel.
/Jesper



David T. Metz (27-09-2004)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 27-09-04 11:09

Jesper wrote:
> Måske sagt på en anden måde, gælder
> reklamtionsretten overfor tandlæger ?

Du kan altid reklamere. Det har ikke så meget med
forbrugerkøbsbestemmelserne at gøre. Hvis du klager og din tandlæge ikke vil
gøre noget ved det så se her:

http://www.fbr.dk/klager/sundh/tand/

David



Jesper (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-09-04 11:26


"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4157e6d6$0$162$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper wrote:
>> Måske sagt på en anden måde, gælder
>> reklamtionsretten overfor tandlæger ?
>
> Du kan altid reklamere. Det har ikke så meget med
> forbrugerkøbsbestemmelserne at gøre. Hvis du klager og din tandlæge ikke
> vil gøre noget ved det så se her:
>
> http://www.fbr.dk/klager/sundh/tand/
>
> David
>Super. Tak for hjælpen.
/Jesper



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste