/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Privat bilhandel - reklamation
Fra : Martin Petersen


Dato : 25-09-04 10:58

Hejsa.

A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur på
3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han stopper og
får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.

Vel hjemme ringer A til C der har solgt A bilen, og får at vide at "jeg er
da ligeglad... Du har jo købt bilen." ....

Vi snakker om at der skal en ombyttermotor i bilen. Det kan ikke betale sig
at lave den gamle.

Hvordan står A? Har han nogen rettigheder?

- Martin



 
 
Morten Fruergaard (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 25-09-04 10:57

Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:

> Hejsa.
>
> A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur
> på 3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han
> stopper og får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.

Trækker han ham 270-370 km i stedet for at tage de 30 km tilbage?

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/



Martin Petersen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 25-09-04 11:34

Morten Fruergaard (mit fornavn @ mit efternavn . com) skrev følgende:
> Martin Petersen telepaterede følgende til sin PC:
>
>> Hejsa.
>>
>> A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur
>> på 3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han
>> stopper og får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.
>
> Trækker han ham 270-370 km i stedet for at tage de 30 km tilbage?

Ja, jeg undrede mig også... Faktisk tror jeg at han ringede, lige efter han
kørte i stykker, og derfor opgav at køre tilbage... Så der skal lige
møbleres lidt på historien.

Men har han nogen rettigheder?

- Martin



Hans Kjaergaard (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 25-09-04 16:28

On Sat, 25 Sep 2004 11:57:50 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:

>Hejsa.
>
>A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur på
>3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han stopper og
>får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.
>
>Vel hjemme ringer A til C der har solgt A bilen, og får at vide at "jeg er
>da ligeglad... Du har jo købt bilen." ....
>
>Vi snakker om at der skal en ombyttermotor i bilen. Det kan ikke betale sig
>at lave den gamle.
Hvad stand havde bilen/motoren inden hjemturen, år/Km. ?
Der er lidt forskel på hvad man kan forvente af en 2 år gammel XXX med
10000 km på tælleren og på en 25 år gammel XXX med et ukendt antal km
på tælleren.

Hvad er der sket med den gamle motor ?

Hvis den er havareret fordi der ikke var vand/olie nok på og man ikke
havde kontrolleret disse ting inden køreturen, har man ikke meget at
komme efter.

Hvis den er havareret fordi der ikke var vand/olie nok på og man har
kontrolleret at olie/vand var iorden inden turen, og sælger har oplyst
at "den bruger hverken olie eller vand", har sælge et problem.

/Hans

Martin Petersen (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 25-09-04 16:57

Hans Kjaergaard (hans.k2teknik@post5.tele.dk) skrev følgende:
> On Sat, 25 Sep 2004 11:57:50 +0200, "Martin Petersen"
> <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote:
>
>> Hejsa.
>>
>> A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur
>> på 3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han
>> stopper og får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.
>>
>> Vel hjemme ringer A til C der har solgt A bilen, og får at vide at
>> "jeg er da ligeglad... Du har jo købt bilen." ....
>>
>> Vi snakker om at der skal en ombyttermotor i bilen. Det kan ikke
>> betale sig at lave den gamle.
> Hvad stand havde bilen/motoren inden hjemturen, år/Km. ?
> Der er lidt forskel på hvad man kan forvente af en 2 år gammel XXX med
> 10000 km på tælleren og på en 25 år gammel XXX med et ukendt antal km
> på tælleren.

Det er en 20-25 år gammel BMW 32?, km? (jeg har ikke snakket så meget med
ham. Syntes blot jeg ville gøre ham en tjeneste og spørge her. Han har vist
opgivet uden kamp). Prisen var 26000, hvilket burde være en fin indikation
på at bilen burde være i orden.

Men hvis mere info er nyttig kan jeg da finde ud af det.

> Hvad er der sket med den gamle motor ?

Der er gået et plejlleje...

> Hvis den er havareret fordi der ikke var vand/olie nok på og man ikke
> havde kontrolleret disse ting inden køreturen, har man ikke meget at
> komme efter.
>
> Hvis den er havareret fordi der ikke var vand/olie nok på og man har
> kontrolleret at olie/vand var iorden inden turen, og sælger har oplyst
> at "den bruger hverken olie eller vand", har sælge et problem.

Der var ingen varsler før havareringen.

- Martin

> /Hans



Heine Laursen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Heine Laursen


Dato : 26-09-04 01:39

Den Sat, 25 Sep 2004 11:57:50 +0200. skrev Martin Petersen:

> Hejsa.
>
> A købte den anden dag en bil. Efter 30 km på hjemvejen (ud af en tur
> på 3-400 km), begynder det at banke sindssygt meget i motoren. Han
> stopper og får sin B (som kørte A op til C) til at trække ham hjem.
>
> Vel hjemme ringer A til C der har solgt A bilen, og får at vide at "jeg
> er da ligeglad... Du har jo købt bilen." ....
>
> Vi snakker om at der skal en ombyttermotor i bilen. Det kan ikke betale
> sig at lave den gamle.
>
> Hvordan står A? Har han nogen rettigheder?

Hejsa.

Jeg kender indtet til jura, men jeg har tidligere idag kigget på
reklamation fra forbruger.dk Her står der blandt andet
Citat:"
Reklamation i de første 2 år: En reklamationsret er - som navnet siger -
retten til at reklamere (klage) over mangler ved varen. Ved forbrugerkøb
er der altid en reklamationsret på 2 år - det gælder også for brugte
varer. Køber og sælger kan ikke aftale, at der skal være en kortere
reklamationsfrist. Sådan en aftale er ugyldig."
Citat slut!

Og lengere nede står der
Citat:"
Hvis en fejl viser sig inden for de første 6 måneder efter leveringen,
formodes fejlen at have været til stede på leveringstidspunktet. Det
betyder, at køberen som udgangspunkt ikke behøver at bevise, at fejlen
var til stede på leveringstidspunktet. Denne særlige regel kaldes
formodningsreglen. Hvis sælger sandsynliggør, at fejlen ikke har været
til stede på leveringstidspunktet, bortfalder formodningsreglen."
Citat slut!

Disse brudstykker er taget fra:
http://www.forbrug.dk/erhverv/gode-kundeforhold/kunderne/links/reklamationsret-og-garanti/

Som sagt, jeg kender indtet til jura, eller om dette holder på nogen
måder!

--
Mvh
Heine Laursen


Peter Hansson (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 26-09-04 08:53


"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
news:pan.2004.09.26.00.39.14.236069@myrealbox.com...
> Den Sat, 25 Sep 2004 11:57:50 +0200. skrev Martin Petersen:
>
>
> Som sagt, jeg kender indtet til jura, eller om dette holder på nogen
> måder!
>
Forbrugerkøbsreglerne kan ikke ummiddelbart anvendes ved civilkøb.

PH



D@by (26-09-2004)
Kommentar
Fra : D@by


Dato : 26-09-04 10:25





> Forbrugerkøbsreglerne kan ikke ummiddelbart anvendes ved civilkøb.
>
> PH
>

Enig, en privat handel er ikke et forbrugerkøb, derfor ikke inden under
købeloven.
--
mvh

Lars D@lby>



Kristian Storgaard (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 26-09-04 10:25

"D@by" skrev 26.09.2004 11:25:

> Enig, en privat handel er ikke et forbrugerkøb, derfor ikke inden under
> købeloven.

Jo, købeloven gælder alle køb. Men det hører ikke under forbrugerreglerne.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


D@by (26-09-2004)
Kommentar
Fra : D@by


Dato : 26-09-04 10:31




+ mit eget tilfælde "reklamation ved privathandel" længere nede....
--
mvh

D@lby



D@by (26-09-2004)
Kommentar
Fra : D@by


Dato : 26-09-04 10:30




"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD7C578C.7DC5%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> "D@by" skrev 26.09.2004 11:25:
>
> > Enig, en privat handel er ikke et forbrugerkøb, derfor ikke inden under
> > købeloven.
>
> Jo, købeloven gælder alle køb. Men det hører ikke under forbrugerreglerne.
>

ok så... men hvad siger købeloven så i dette tilfælde?

--
mvh

Lars D@lby



Kristian Storgaard (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 26-09-04 11:07

"D@by" skrev 26.09.2004 11:29:

> ok så... men hvad siger købeloven så i dette tilfælde?

I (meget) store træk det samme, men der er en videre adgang til at aftale
sig til noget andet.

Hvis der en mangel, så skal køber reklamere uden ugrundet ophold. Den
absolutte frist er 2 år - ligesom i forbrugerkøb.

Med hensyn til mangelsbeføjelser, så er det § 42, der er aktuel:

"§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må
manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses
tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens
forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
skadeserstatning."

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!


Martin Petersen (26-09-2004)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 26-09-04 11:24

Kristian Storgaard (kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk) skrev
følgende:
> "D@by" skrev 26.09.2004 11:29:
>
>> ok så... men hvad siger købeloven så i dette tilfælde?
>
> I (meget) store træk det samme, men der er en videre adgang til at
> aftale sig til noget andet.
>
> Hvis der en mangel, så skal køber reklamere uden ugrundet ophold. Den
> absolutte frist er 2 år - ligesom i forbrugerkøb.
>
> Med hensyn til mangelsbeføjelser, så er det § 42, der er aktuel:
>
> "§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel,
> kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i
> købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke
> berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet
> svigagtigt.
> Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må
> anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget
> ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan
> køberen kræve skadeserstatning."

På mig lyder det som om han godt kan gå vídere med det her... Men hvad er
næste skridt?

- Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste