tænkt eksempel lidt langt ude OT?
Fra : Per

Dato : 24-09-04 16:13

Hej NG!

Faldt lige over en tråd i en anden gruppe og kom til at tænke på en
retsproblematik vedr. siametiske tvillinger.

Hvis den ene af et par sammenvoksede tvillinger beslutter sig for at gøre
selvmord, men kikser forsøget, vil denne så ikke teoretisk skulle sigtes
forsøg på manddrab.

Jeg tænker her på at hvis forsøget lykkedes - ja så ville den anden
overlevende tvilling jo dø pga. manglende kropsfunktioner. Ja groft sagt
råddenskab vil indtræde i organerne og brede sig hvilket vil medføre døden
for den tilbageværende.

Og lige en far-out ting mere. Hvis den ene laver noget kriminelt og skal i
fængsel - hvad så med den anden?

Hmm noget af en problemstilling - gad vide hvad Vagn Greve, Waaben og hvad
de ellers hedder vil mene om dette.

Mvh. Per!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-04 18:31

Per skrev:

>Hvis den ene af et par sammenvoksede tvillinger beslutter sig for at gøre
>selvmord, men kikser forsøget, vil denne så ikke teoretisk skulle sigtes
>forsøg på manddrab.

Det er ikke indlysende. Der er jo tale om én organisme.

>Og lige en far-out ting mere. Hvis den ene laver noget kriminelt og skal i
>fængsel - hvad så med den anden?

Hvis den ene lægger sig ned på jorden, kan den anden ikke lave
ret meget kriminelt.

--
Bertel

Fra : Gevaldi

Dato : 24-09-04 18:47

Bertel Lund Hansen skriblede:

> Det er ikke indlysende. Der er jo tale om én organisme.

Og det er du sikker på er videnskabelig.

Er der to hjerter og to hjerner så er det
to organismer.

--
/Gevaldi

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-04 18:38

Per wrote:

> [...]
> selvmord, men kikser forsøget, vil denne så ikke teoretisk skulle sigtes

Den anden kan så sigtes for medvirken til forsøg på manddrab på sig
selv, eller hvad havde du tænkt dig? Dommen burde være at de skulle
opereres fri fra hinanden, IMO og så er det vist ikke ulovligt at begå
selvmord... Jeg ville ikke mene at et selvmord på nogen måde kan betyde
"forsøg på manddrab" på den anden, fordi man forsøger ikke at slå andre
ihjel når man har selvmord i tankerne. Der må det være selvmordet, der
er det vigtigste og når de skilles ad, kan han idømmes en
behandlingsdom. Hvis ikke en dommer kan dømme dem til at blive skilt ad,
så burde han kunne idømme dem en behandlingsdom, men det er jo også på
en måde "unfair" for ham der ikke har gjort noget (Ja, du sagde selv at
det var *teoretisk*)

> [...]
> råddenskab vil indtræde i organerne og brede sig hvilket vil medføre døden

Nej, iltmangel til hjernen og de livsvigtige organer, hjertet osv. -
ikke råddenskab.

> Og lige en far-out ting mere. Hvis den ene laver noget kriminelt og skal i
> fængsel - hvad så med den anden?

Så er han nok medskyldig/sammensvoren og skal med.

> Hmm noget af en problemstilling - gad vide hvad Vagn Greve, Waaben og hvad
> de ellers hedder vil mene om dette.

Det er ikke noget at mene. I praksis ville situationen normalt ikke
opstå og hvis den alligevel gjorde det, var/er de ligegode om det...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : PH

Dato : 24-09-04 20:57

Per wrote:
[snip]
> Og lige en far-out ting mere. Hvis den ene laver noget kriminelt og
> skal i fængsel - hvad så med den anden?

(endnu mere OT):

Eller (tyvstjålet fra Mandrillen) hvad hvis den ene tager den sproglige mens
den anden tager den matematiske linje i gymnasiet? Det må jo gi et forbandet
høj fravær til mindst én af dem - kan man så smide begge ud af gymnasiet?

PH

Fra : Tjinca

Dato : 25-09-04 06:33

"PH" <Ingen_Spam@til_mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forbandet
> høj fravær til mindst én af dem - kan man så smide begge ud af gymnasiet?

Husker ikke lige hvor jeg så det, tror det var på Discovery, hvor den ene
siamesisk tvilling vist nok startede på universitetet, og den anden rent
faktisk havde indvilliget i at følge undervisningen. Gad vide om de begge
får diplomet?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-09-04 18:19

Tjinca wrote:

> [...]
> faktisk havde indvilliget i at følge undervisningen. Gad vide om de begge

Det kunne se *vildt* sjovt ud, når den ene ikke gider at stå op om
morgenen og den anden så begynder at ruske i ham for at de kan komme ud
af døren og afsted på uni, så det hele ender i en slåskamp mellem de to
De skal vist være ret gode til at kunne blive enige om tingene.....

Men jeg forstår det ikke helt: Tænker de 100% fuldstændigt uafhængigt af
hinanden og styrer hver deres krop, uafhængigt af den anden?

Det må sku´ da være enormt besværligt bare at gå, når man sådan skal
synkronisere sine bevægelser med den anden "halvdel" man ikke kan styre?
Jeg har overhovedet ikke en kæft forstand på det - hvem har det?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-09-04 01:00

> Hej NG!
>
> Faldt lige over en tråd i en anden gruppe og kom til at tænke på en
> retsproblematik vedr. siametiske tvillinger.

- hvad nu hvis den ene havde lyst til at ´være luder eller være med i en
pornofilm ... skulle den anden så lukke øjnene og ørerne imens?

ras

Fra : Frederik GS

Dato : 26-09-04 00:18

> - hvad nu hvis den ene havde lyst til at ´være luder eller være med i en
> pornofilm ... skulle den anden så lukke øjnene og ørerne imens?

Hold da helt ...

Man må jo tyde alle de her "svar" til at ingen tør tage udfordringen op. Jeg
synes ellers nok det er en temmelig interessant problemstilling. I ved,
tænkt eksempel som emnet siger ...

Og nej - jeg kan ikke bidrage med en hatfis - har slet ikke erfaringen eller
kompetencerne til det. Så misforstå mig ikke - jeg synes bare det er blevet
en grim tendens at rette hypotetiske spørgsmål tilbage mod forfatteren - og
derved omgå postens egentlige pointe, nemlig at høre hvad vores system ville
gøre i "den-og-den" situation.

(Frederik gaber)

Puha, det er blevet sent. Hygge.

VH, Frederik