/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Produkt ansvar?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-09-04 13:17

Hej

Jeg sad og så tv for leden dag (man skal nok ikke tro på alt man ser i tv
hehe) men der hørte jeg en fra (mener det var forbruger styrelsen) nævne:

Hvis nu at firma A (som er personligt ejet eller f.eks. I/S) laver et
produkt A+ dette produkt sælger firma A så til private danmark igennem i
mange tusinde styk hvis så firmaet opdager at deres fantastiske produkt A+
egentligt ikke virker efter hensigten hvilket betyder at de f.eks. må
tilbagekalde det hele kan de bare vælge at lukke firmaet og starte igen med
et nyt navn og CVR på denne måde har alle kunder der har købt A+ ikke deres
2 års reklamation osv. fordi firma A er "lukket" og hedder nu Firma B og der
kan derfor ikke rejses ansvar overfor Firma B da det var Firma A som solgte
A+

Kan det virkelig passe rent juridisk (jeg kan måske godt se logikken i at
det ikke længere er samme firma men ?)

Med Venlig hilsen
Lasse Madsen




 
 
Peter (24-09-2004)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 24-09-04 13:50

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
news:cj1398$jfj$1@news.cybercity.dk...

[klip]

> Kan det virkelig passe rent juridisk (jeg kan måske godt se logikken i at
> det ikke længere er samme firma men ?)

Nej, ikke når det er et personselskab - altså et enkeltmandsfirma eller et
I/S eller andre kombinationer.

Det drejer sig juridisk set ikke om produktansvar (som er ansvar for farlige
egenskaber ved et produkt) men om et mangelsansvar efter købeloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Lasse Madsen (24-09-2004)
Kommentar
Fra : Lasse Madsen


Dato : 24-09-04 13:51

Hej Peter.

> Nej, ikke når det er et personselskab - altså et enkeltmandsfirma eller et
> I/S eller andre kombinationer.

Det vil sige at hvis jeg nu f.eks. havde købt A+ fra Børge & Birger I/S og
de lukkede deres firma kunne jeg efterfølgende fordi produktet f.eks. ikke
virker efter hensigten kunne drage Børge og eller Birger til personlig
ansvar efter de er lukket fordi I/S er et personligt firma ?

> Det drejer sig juridisk set ikke om produktansvar (som er ansvar for
> farlige
> egenskaber ved et produkt) men om et mangelsansvar efter købeloven.

Dvs. at købe loven tillader rets forfølgelse og reklamation (evt.) på trods
af firmaet er lukket som sådan ?

Med venlig hilsen
Lasse



Henning Makholm (24-09-2004)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 24-09-04 18:02

Scripsit "Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk>

> Dvs. at købe loven tillader rets forfølgelse og reklamation (evt.) på trods
> af firmaet er lukket som sådan ?

I en personligt ejet virksomhed (eller et I/S) er der ikke [1] nogen
juridisk forskel på virksomheden og dens ejer. At "lukke" virksomheden
har ingen [1] juridisk effekt - det betyder blot at ejeren holder op
med at indgå nye aftaler om salg af varer eller tjenesteydelser. Alle
de forpligtelser han pådrog sig mens han drev virksomheden, hænger han
stadig på.

[1] Bortset fra skattemæssigt.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Jonathan Stein (25-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 25-09-04 14:21

Lasse Madsen wrote:

> Hvis nu at firma A (som er personligt ejet eller f.eks. I/S) laver et
> produkt A+ dette produkt sælger firma A så til private danmark igennem i
> mange tusinde styk hvis så firmaet opdager at deres fantastiske produkt A+
> egentligt ikke virker efter hensigten hvilket betyder at de f.eks. må
> tilbagekalde det hele kan de bare vælge at lukke firmaet og starte igen med
> et nyt navn og CVR på denne måde har alle kunder der har købt A+ ikke deres
> 2 års reklamation osv. fordi firma A er "lukket" og hedder nu Firma B og der
> kan derfor ikke rejses ansvar overfor Firma B da det var Firma A som solgte
> A+

Det skal måske tilføjes, at hvis du køber din A+ gennem firma C, så
er det firma C, du skal reklamere til, og det er dig ligegyldigt, om
firma A er lukket.
Det betyder også, at hvis firma C lukker, kan du ikke bare gå til
firma A. (I praksis er der dog mange producenter, som stadig hjælper
kunderne, selv om forhandleren lukker).

Dette gælder for den almindelige reklamationsret. Evt. garantier
afhænger af den aktuelle garanti-aftale og produktansvaret kan så vidt
jeg husker rettes mod både forhandler og producent?

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Henrik Nielsen (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 27-09-04 21:14

Foreløbigt er der intet i din beskrivelse,der skulle gøre tilfældet til et
produktansvarstilfælde.
Du skriver,at produktet ikke "virker"- det gør kun,at der er tale om en
mangelssag efter de køberetlige regler.
Produktansvar kræver,at der er sket en fysisk skade på personer eller på
andre ting end selve det "mangelfulde " produkt-prøv at læse om forskellen
mellem de køberetlige regler og produktansvarsreglerne i min bog "
Produktansvar og forsikring" udgivet af Erhvervs-baldet i 1987.
Venlig hilsen

Henrik Nielsen
"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:41556f59$0$46883$14726298@news.sunsite.dk...
> Lasse Madsen wrote:
>
> > Hvis nu at firma A (som er personligt ejet eller f.eks. I/S) laver et
> > produkt A+ dette produkt sælger firma A så til private danmark igennem i
> > mange tusinde styk hvis så firmaet opdager at deres fantastiske produkt
A+
> > egentligt ikke virker efter hensigten hvilket betyder at de f.eks. må
> > tilbagekalde det hele kan de bare vælge at lukke firmaet og starte igen
med
> > et nyt navn og CVR på denne måde har alle kunder der har købt A+ ikke
deres
> > 2 års reklamation osv. fordi firma A er "lukket" og hedder nu Firma B og
der
> > kan derfor ikke rejses ansvar overfor Firma B da det var Firma A som
solgte
> > A+
>
> Det skal måske tilføjes, at hvis du køber din A+ gennem firma C, så
> er det firma C, du skal reklamere til, og det er dig ligegyldigt, om
> firma A er lukket.
> Det betyder også, at hvis firma C lukker, kan du ikke bare gå til
> firma A. (I praksis er der dog mange producenter, som stadig hjælper
> kunderne, selv om forhandleren lukker).
>
> Dette gælder for den almindelige reklamationsret. Evt. garantier
> afhænger af den aktuelle garanti-aftale og produktansvaret kan så vidt
> jeg husker rettes mod både forhandler og producent?
>
> M.v.h.
>
> Jonathan
>
> --
> Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
> Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
> mail-setup med daglig backup.
> http://www.jsp-hotel.dk/



Jonathan Stein (27-09-2004)
Kommentar
Fra : Jonathan Stein


Dato : 27-09-04 21:30

Henrik Nielsen wrote:

> Du skriver,at produktet ikke "virker"-

Nej, det gør jeg nu ikke. (Læg lige mærke til hvilket indlæg, du
svarer på).
Hvis du også citerer som beskrevet på
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html, bliver det også nemmere at
følge tråden.

M.v.h.

Jonathan

--
Er din e-mail vigtig? Er du træt af virus og spam i mailen?
Virus-scanning og spam-filtrering på alle mail-konti. På redundant
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste