Tvangs-arv
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-04 07:01

Hejsa i Gruppen
Kan en Mor og Far skrive testamente, hvor eksempelvis et barn ud af en
søskendeflok, bliver arveløs ?
Skal barnet ikke have "tvangs-arven" ?
/Bo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 07:34

Katrine og Bo telepaterede følgende til sin PC:

> Hejsa i Gruppen
> Kan en Mor og Far skrive testamente, hvor eksempelvis et barn ud af en
> søskendeflok, bliver arveløs ?

Ja. Men barnet kan gøre indsigelse mod testamentet og kan dermed få sin
tvangsarv...

> Skal barnet ikke have "tvangs-arven" ?

Nej. Den SKAL ikke. Forældre kan sagtens skrive testamente, der siger, at
barnet intet skal have. Men barnet kan gøre indsigelse mod testamentet.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-09-04 09:38

meddelelse news:4153bfcc$0$46886$14726298@news.sunsite.dk...

> Nej. Den SKAL ikke. Forældre kan sagtens skrive testamente, der siger, at
> barnet intet skal have. Men barnet kan gøre indsigelse mod testamentet.

Det behøver barnet vel ikke, - det er jo bobestyrerens ansvar at sørge for
at fordelingen sker efter reglerne.

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 09:50

Per Christoffersen telepaterede følgende til sin PC:

> Det behøver barnet vel ikke, - det er jo bobestyrerens ansvar at
> sørge for at fordelingen sker efter reglerne.

Kender et eksempel på en tidligere bekendt, som ikke ønskede at arve efter
sine forældre, da personen havde en kæmpe gæld. Personen og dennes forældre
ønskede ikke at pengene skulle i et hul. Derfor blev der lavet et
testamente, således personen blev gjort arveløs. Kreditorerne kunne derfor
ikke få deres penge. Derfor gik de med på en accord, og først da gjorde
personen indsigelse mod testamentet og fik sin arv. Hvis kreditorerne ikke
havde været villige til at indgå en accord, havde personen ikke arvet noget.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 24-09-04 16:16

hej,

> [...]
> personen indsigelse mod testamentet og fik sin arv. Hvis kreditorerne ikke
> havde været villige til at indgå en accord, havde personen ikke arvet

Der er vel nærmere tale om et 'arve-afkald'?

Mvh
Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 16:40

Lars L. Jensen telepaterede følgende til sin PC:
> Der er vel nærmere tale om et 'arve-afkald'?

I teorien ja, men i praksis var det forældrene, der gjorde personen arveløs.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter

Dato : 24-09-04 18:24

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse

[klip]

> Der er vel nærmere tale om et 'arve-afkald'?

Jep.

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 20:20

Peter telepaterede følgende til sin PC:

> Jep.

Jeg prøver lige igen...

Nej, der var ikke tale om arve-afkald...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-09-04 18:13

Scripsit "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>

> [...]
> ønskede ikke at pengene skulle i et hul. Derfor blev der lavet et
> testamente, således personen blev gjort arveløs. Kreditorerne kunne derfor

Det lyder som skyldnersvig. (§283 stk 1 nr 3).

.... måske. Hvis den bekendte er insolvent, ville kreditorerne vel
efter dødsgaldet kunne begære ham konkurs og forlange at konkursboet
gør indsigelse mod testamentet? Konkursloven §34:

§34. Arv, der tilfalder skyldneren, indgår i konkursmassen,
medmindre andet følger af arveladers gyldige bestemmelse, eller
konkursboet afstår fra arven.

Bemærk "gyldige". Stk 2. må handle om testamenter der begrænser arven
til tvangsarveloddet.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-09-04 18:17

Henning Makholm telepaterede følgende til sin PC:
> Det lyder som skyldnersvig. (§283 stk 1 nr 3).

Tja. Det virkede. Den ene kredittor var en større dansk bank, og mon ikke de
kender reglerne, således at de ikke var gået med til en accord, hvis de
kunne have fået det hele vha. rettens vej...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Rea721

Dato : 24-09-04 21:33

I news:4153bfcc$0$46886$14726298@news.sunsite.dk
skrev Morten Fruergaard følgende tekst:

> Nej. Den SKAL ikke.

Det må du lige prøve at argumentere for. Ordet "tvangs-arv" siger vel sig
selv?

> Forældre kan sagtens skrive testamente, der siger, at barnet intet skal
> have.

Sagtens??

> Men barnet kan gøre indsigelse mod
> testamentet.

Man kan vel altid gøre indsigelser.

Et andet sted i tråde gir du et eksempel, (hvor vi ikke kender detaljerne)
men jeg syntes da at arveloven er ganske klar på det område, medmindre at
der findes en _særlig lovhjemmel_

***************
Arveloven

Tvangsarv

§ 25. Halvdelen af den arvelod, som tilkommer arveladerens livsarvinger og
ægtefælle, er tvangsarv.

§ 26. Over tvangsarv kan arveladeren ikke råde ved testamente, medmindre
undtagelse har særlig lovhjemmel.

Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating
Multi Engine -Instrument Rating. http://www.ikaros.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-09-04 08:30

Rea721 telepaterede følgende til sin PC:

> Det må du lige prøve at argumentere for. Ordet "tvangs-arv" siger vel
> sig selv?

Og hvis forældrene har en negativ formue på 1.000.000 kr. SKAL barnet så
også have sin tvangs-arv? Nej, vel...

> Sagtens??

Ja, man kan da skrive alt i et testamente...

> Et andet sted i tråde gir du et eksempel, (hvor vi ikke kender
> detaljerne) men jeg syntes da at arveloven er ganske klar på det
> område, medmindre at der findes en _særlig lovhjemmel_

Det eksempel, som jeg giver, er fra den virkelige verden, og det var sådan
det hang sammen. Jeg er ikke jurist, så jeg kan ikke henvise til diverse §.
Det eneste jeg ved var at det hjalp. Jeg snakker ikke med personen længere,
og selvom jeg gjorde tror jeg ikke at personen har lyst til at få detaljeret
personlige oplysninger ud i denne NG.

Så EOD.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-09-04 09:57

Scripsit "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>
> Rea721 telepaterede følgende til sin PC:

> Og hvis forældrene har en negativ formue på 1.000.000 kr. SKAL barnet så
> også have sin tvangs-arv? Nej, vel...

Hvis boets formue er negativ, er der ikke noget at arve, og reglerne
om tvangsarv er således uvedkommende. Er der i den situation nogen
aktiver af betydning, bliver boet behandlet ved bobestyrer, og det er
ikke arvingerne men kreditorerne der har stemmeret i det.

--
Henning Makholm "Detta, sade de, vore rena sanningen;
ty de kunde tala sanning lika väl som någon

Fra : Rea721

Dato : 25-09-04 21:27

I news:41551e8d$0$46885$14726298@news.sunsite.dk

> Og hvis forældrene har en negativ formue på 1.000.000 kr. SKAL barnet
> så også have sin tvangs-arv? Nej, vel...

Arv og gæld er to forskellige størelser.

> Ja, man kan da skrive alt i et testamente...

Nej, ikke hvis det skal være gyldigt.

> Så EOD.

Du kommer med et svar, kan ikke argumenterer juridisk for dine
udsagn...kommer med et "eksempel" uden at kende forholdene...og siger "
Sådan er det bare" Gået på klingen..kommer EOD. *suk*

Så dit EOD er 100% gensidigt...og for fremtiden, hold dine useriøse svar i
en anden gruppe.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-09-04 00:34

Rea721 telepaterede følgende til sin PC:

> Nej, ikke hvis det skal være gyldigt.

Det er jo så noget helt andet...

> Du kommer med et svar, kan ikke argumenterer juridisk for dine
> udsagn...kommer med et "eksempel" uden at kende forholdene...og siger
> " Sådan er det bare" Gået på klingen..kommer EOD. *suk*

Jeg kender forholdene godt nok til, at kunne sige, at det blev gjort, som
jeg har skrevet - og det virkede. Mon ikke bankens jurister havde underkendt
testamentet, hvis de kunne? Ellers havde de vel ikke gået med til en accord
på over 1 mio. under, hvad der blev skyldt, når den fulde arv kunne have
betalt hele gælden, vel...

> Så dit EOD er 100% gensidigt...og for fremtiden, hold dine useriøse
> svar i en anden gruppe.

Fordi jeg tillader mig at fortælle en historie for den virkelige verden uden
at være jurist?
Våg dog op "mand"...

--
Mvh. Morten Fruergaard