Hjælp til paragraf:
Fra : Daniel

Dato : 23-09-04 14:22

Hej med jer,

I forbindelse med din kones død i slutningen af februar, modtager jeg
noget praktisk pædagogisk hjemmehjælp. Dette sker i henhold til "SEL §
40,2,2" .. er der nogen af jer, der kan guide mig hen til dette stykke
juridisk stof?

På forhånd tak,

Daniel

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-04 14:46

Daniel wrote:

> [...]
> noget praktisk pædagogisk hjemmehjælp. Dette sker i henhold til "SEL §
> 40,2,2" .. er der nogen af jer, der kan guide mig hen til dette stykke

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040070829-REGL

-------------
§ 40. Kommunen kan træffe afgørelse om foranstaltninger efter stk. 2,
når det må anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et
barns eller en ungs særlige behov for støtte. Blandt de i stk. 2 nævnte
foranstaltninger vælges den eller de mindst indgribende formålstjenlige
foranstaltninger. Afgørelsen træffes med samtykke fra
forældremyndighedens indehaver, jf. dog § 41. En afgørelse efter stk. 2,
nr. 11, kræver tillige samtykke fra den unge, der er fyldt 15 år.

Stk. 2. Kommunen kan beslutte

1) at yde konsulentbistand med hensyn til barnets eller den unges
forhold og kan herunder bestemme, at barnet eller den unge skal søge et
dagtilbud, en ungdomsklub, et uddannelsessted eller lignende,

2) at yde praktisk, pædagogisk eller anden støtte i hjemmet,

3) at yde familiebehandling eller lignende støtte,

4) at tilbyde døgnophold, jf. § 40 b, for både forældremyndighedens
indehaver, barnet eller den unge og andre medlemmer af familien på en
døgninstitution, i en plejefamilie, på et andet godkendt opholdssted, i
et kommunalt døgntilbud eller i et botilbud godkendt af amtskommunen
efter reglerne i § 94 a,

5) at tilbyde en aflastningsordning, jf. § 40 b, på en
døgninstitution, i en plejefamilie, i et kommunalt døgntilbud eller på
et godkendt opholdssted,

6) at udpege en personlig rådgiver for barnet eller den unge,

7) at udpege en fast kontaktperson for barnet eller den unge og for
hele familien,

8) at yde økonomisk støtte til udgifter, der følger af
foranstaltninger nævnt i nr. 1-5, når forældremyndighedsindehaveren ikke
selv har midler dertil,

9) at yde økonomisk støtte til udgifter, der bevirker, at en
anbringelse uden for hjemmet kan undgås, at en hjemgivelse kan
fremskyndes, eller at støtten i væsentlig grad kan bidrage til en stabil
kontakt mellem forældre og børn under et eller flere børns anbringelse
uden for hjemmet,

10) at yde økonomisk støtte til ophold på kost- eller efterskole, når
forældremyndighedsindehaveren ikke selv har midler dertil,

11) at anbringe barnet eller den unge uden for hjemmet, på en
døgninstitution, i en plejefamilie, i et kommunalt døgntilbud eller på
et godkendt opholdssted, som må anses for egnet til at imødekomme
barnets eller den unges særlige behov, jf. §§ 40 b, 49, 49 a og 51, og

12) at formidle et praktiktilbud hos en offentlig eller privat
arbejdsgiver for den unge og i den forbindelse udbetale en godtgørelse
til den unge.

Stk. 3. Hvis kommunen ønsker, at amtskommunen efter § 131 a
medfinansierer udgifter ved foranstaltninger efter § 40, stk. 2, skal
kommunen følge fremgangsmåden i § 131 b.

--------------

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Daniel

Dato : 23-09-04 14:56

> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040070829-REGL

[snip]

Tak for hjælpen. Værdsat.

Daniel

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-04 15:03

Daniel wrote:

> [snip]
>
> Tak for hjælpen. Værdsat.

Jamen det var endda så lidt, men jeg er glad for, at det var en stor
hjælp for dig.

mvh

Carsten Riis