Hvor længe er en livsttidsstraf
Fra : Mus

Dato : 23-09-04 08:41

I dagens Danmark?

Jeg mener ikke en bhenadlingsdom.

Kan man få flere livstidsstraffe i DK? Og sker der det?

LN

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-09-04 08:44

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> I dagens Danmark?
>
> Jeg mener ikke en bhenadlingsdom.
>
> Kan man få flere livstidsstraffe i DK? Og sker der det?
>
> LN

Livstid er livstid og man kan kun få max en livstidsdom i samme retssag.
MEN...... typisk benådes folk efter mange års afsoning.... f.eks. 16 år.
Efter man så er løsladt kan man så igen idømmes livstid for nye kriminelle
forhold.
Behandlingsdomme er heller ikke livstidsdomme. Der holdes man indespærret
indtil man vurderes rask nok til ikke at udgøre nogen fare for samfundet
igen...dette kan så vare et helt liv - det er det op til lægerne at vurdere
, det er ikke en juridisk vurdering men en rent lægefaglig (retslægerådet).

Fra : Mus

Dato : 23-09-04 09:16

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41527ea7$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
vurdere
> , det er ikke en juridisk vurdering men en rent lægefaglig

Ok det var det med de 16 år jeg ønskede at få bekræftet. Mente nok det var
således.

Mener netop der i Lundinsagen netop var en debat om dette. At nogle var
fortaler for en behandlingsdom, idet genemsnitstiden for livstidsdom var 16
år.

Tak for hjælpen.

LN

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-04 09:59

Mus skrev:

>Ok det var det med de 16 år jeg ønskede at få bekræftet. Mente nok det var
>således.

Det er forkert at hænge sig i de 16 år. Det eneste en
livstidsfange kan være sikker på, er at han vil være i fængsel i
lang tid (hvis han ikke dør efter kort tid).

Det er en midforståelse at tro at livstid i Danmark er 16 år.

>Mener netop der i Lundinsagen netop var en debat om dette. At nogle var
>fortaler for en behandlingsdom, idet genemsnitstiden for livstidsdom var 16
>år.

Det forhindrer jo ikke at man afslår PL's ansøgning om tidlig
løsladelse. Palle Sørensen sad i almindeligt fængsel, og han fik
lov at sidde i over 30 år.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-04 10:17

> Det er forkert at hænge sig i de 16 år. Det eneste en
> livstidsfange kan være sikker på, er at han vil være i fængsel i
> lang tid (hvis han ikke dør efter kort tid).

Det korrekte er nok at sige mindst 12 år, iht. Straffeloven:
§ 41. Når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået, afgør
justitsministeren, om den dømte skal løslades på prøve.

Stk. 2. Løsladelse på prøve forudsætter, at den dømtes forhold ikke gør
løsladelse utilrådelig, at der er sikret den pågældende passende ophold og
arbejde eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at ville
overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes efter stk. 3, 3. pkt.

Stk. 3. Løsladelse betinges af, at den dømte ikke i prøvetiden begår
strafbart forhold, og at den pågældende overholder de vilkår, som måtte være
fastsat. Prøvetiden kan ikke overstige 5 år. § 57 finder tilsvarende
anvendelse.

(§57 angår tilsyn og særlige krav til den prøveløsladte)

/Per

Fra : NFL

Dato : 23-09-04 10:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Det forhindrer jo ikke at man afslår PL's ansøgning om tidlig
> løsladelse. Palle Sørensen sad i almindeligt fængsel, og han fik
> lov at sidde i over 30 år.

Nu synes jeg altid, at det i min omgangskreds har været almindelig kendt, at
grunden til Palle Sørensen sad så længe, var fordi det netop var betjente, 2
eller 4, han havde dræbt. Så det er vel ikke umiddelbart sammenligneligt for
en livstidsstraf.

Men gad vide hvor mange af de livstidsdomme "vi" har kendskab til, som går
ud over de 16 år?

> --
> Bertel

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-09-04 12:23

NFL skrev:

>Nu synes jeg altid, at det i min omgangskreds har været almindelig kendt, at
>grunden til Palle Sørensen sad så længe, var fordi det netop var betjente, 2
>eller 4, han havde dræbt.

Der står intet i loven om at det er værre at skyde betjente end
andre, så det kan ikke blive en officiel begrundelse. Den må have
været baseret på en vurdering af om det var risikabelt at lukke
ham tidligt ud, og samme slags vurdering foretager man ved alle
andre fanger.

>Så det er vel ikke umiddelbart sammenligneligt for en livstidsstraf.

Øh ... det *var* en livstidsstraf.

>Men gad vide hvor mange af de livstidsdomme "vi" har kendskab til, som går
>ud over de 16 år?

Jeg kender kun Palle Sørensens eksempel.

--
Bertel

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-09-04 21:37

On Thu, 23 Sep 2004 13:22:30 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> været baseret på en vurdering af om det var risikabelt at lukke
> ham tidligt ud, og samme slags vurdering foretager man ved alle

Den oficielle begrundelse var vist nok at han begik en masse kriminalitet
mens han sad i fængsel.

--
MVH
osv...

Fra : Ove Kristensen

Dato : 23-09-04 21:40

> Jeg kender kun Palle Sørensens eksempel.

På nedenstående link kan du læse om en anden kendt sag.

http://www.hypnose.dk/hypnolinks_pages/mord.htm

Med venlig hilsen
fra
OveK.

Fra : NFL

Dato : 24-09-04 12:18

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Øh ... det *var* en livstidsstraf.

Ja, det jeg mente var, at det ikke umiddelbart var sammenligneligt med en
gennemsnits-livstidsstraf. Det er sjældent, at folk sidder 30 år, når de er
idømt livstid, så Palle Sørensens eksempel er mere reglen end undtagelsen og
er derfor ikke det rette til at sammeligne almindelige livstidsdomme.

> Jeg kender kun Palle Sørensens eksempel.

Du kender vel minimum én mere? Tror da at de fleste kender Jønke's sag. Den
har han vist turneret rigeligt med. Men ja, ellers bliver de fleste
drabsmænd løsladt i stilhed efter 12-16 år.

> --
> Bertel

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-04 13:11

NFL skrev:

>Ja, det jeg mente var, at det ikke umiddelbart var sammenligneligt med en
>gennemsnits-livstidsstraf.

Enig. Det var jo en meget speciel forbrydelse. Men jeg trak hans
eksempel frem for at understrege at man ikke kan vappe i fængsel
med en livstidsdom i den sikre forvisning at man ikke kommer til
at sidde mere end 16 (12) år.

Det kan endda tænkes at praksis ændrer sig efter at man er blevet
buret inde.

>Du kender vel minimum én mere? Tror da at de fleste kender Jønke's sag.

Nok sagen, men ikke længden af hans straf.

>Den har han vist turneret rigeligt med.

Mere end rigeligt - men jeg ville ikke høre på ham om jeg så blev
betalt for det.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-09-04 16:26

"NFL" skrev 24.09.2004 13:18:

> Du kender vel minimum én mere? Tror da at de fleste kender Jønke's sag. Den
> har han vist turneret rigeligt med. Men ja, ellers bliver de fleste
> drabsmænd løsladt i stilhed efter 12-16 år.

Der er lidt forskellige udlægninger på nettet, men den overvejende del af
historierne melder om 16 års fængsel - altså en tidsbegrænset dom. En af de
kilder, der nævner dette er nogle pressemeddelelser på Danmarks Domstoles
hjemmeside, og den vurderer jeg til at være rimelig troværdig.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : bem

Dato : 25-09-04 00:06

Kristian Storgaard wrote:

> Der er lidt forskellige udlægninger på nettet, men den overvejende
> del af historierne melder om 16 års fængsel - altså en tidsbegrænset
> dom.

Det forhold at de fleste benådes efter 12-16 år, gør ikke selve dommen
tidsbegrænset (bare for at præcisere).

/Bo

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-09-04 00:51

Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>

> Det forhold at de fleste benådes efter 12-16 år,

Det bliver de ikke længere. Nu bruger man prøveløsladelser i stedet.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 25-09-04 08:46

"bem" skrev 25.09.2004 1:06:

> Det forhold at de fleste benådes efter 12-16 år, gør ikke selve dommen
> tidsbegrænset (bare for at præcisere).

Det er jeg godt klar over.

Men han fik altså 16 år - tidsbegrænset:

"U 1989.687/2H Fængsel i 16 år for planlagt drab.
T, født i 1960, var fundet skyldig i den 25. maj 1984 at have dræbt
jævnaldrende leder af Bull Shits, idet han med en maskinpistol affyrede ca.
30 skud mod ofret. Fællesstraffen, der omfattede en reststraf på 255 dage,
blev fastsat til fængsel i 16 år."

Fra : bem

Dato : 25-09-04 12:59

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> affyrede ca. 30 skud mod ofret. Fællesstraffen, der omfattede en
> reststraf på 255 dage, blev fastsat til fængsel i 16 år."

Okay, du talte om Jønkes dom - det misforstod jeg.

/Bo

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 09:51

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev:

> Mener netop der i Lundinsagen netop var en debat om dette. At
> nogle var fortaler for en behandlingsdom, idet genemsnitstiden for
> livstidsdom var 16 år.

De 16 år er et gennemsnit. Dvs. nogen sidder væsentligt længere. Nogen
sidder væsentligt kortere.

Den almindelige opfattelse hvad angår Lundin er, at han efter alt at
dømme ikke bliver løsladt før tid. Men det er rigtigt, at nogen gerne
så, at han var blevet idømt en behandlingsdøm så han kun kunne løslades
på baggrund af en lægefaglig vurdering.

--
Morten http://miljokemi.dk