"Claus Henriksen" <news@chipconsult.dk.nospam> skrev i en meddelelse
news:er82l0h5boaj40mejojeshaarnerpk6dd1@4ax.com...
>
> Baggrund:
> 1. For et sykke tid siden sendte jeg en router tilbage til CyberCity.
> De havde leveret en klisterseddel, så jeg ikke skulle betale portoen.
> Jeg spurgte postdamen om kvittering og fik at vide, at CyberCity selv
> havde valgt forsendelsesmetoden uden kvittering og derfor tog
> ansvaret.
> 2. En af de måder man kan betale underfrankerede breve på er at sætte
> frimærker bag på portoopkrævningen og sende opkrævningen som en
> portofri postsag. På denne måde modtager man heller ikke kvittering
> for "indbetalingen".
>
> Spørgsmål:
> Frasiger modtagerne (her CyberCity samt P&T) sig muligheden for at
> kræve dokumentation for henholdvis afsendelse og indbetaling ved
> positivt at give afsenderen mulighed for at anvende disse former for
> afsendelse/indbetaling.
>
Den blå "klisterseddel" består af 2 dele, een til pakken, samt
en kopi til afsender. Med mindre du smider din kopi væk,
har du således en kvittering for afsendelse. Dvs. en egentlig
indleverings/afsendelses kvittering er det ikke; du kunne f.eks.
også smide pakken i skraldespanden og stadig opbevare den
blå kopi, samt påstå at pakken var afleveret på posthuset..
øhh.. men med hvilket formål?.
Vha. pakkenummer på den blå kopi kan du via
www.post.dk
foretage en track&trace, og således se om pakken er
hhv. modtaget på posthuset, afsendt, samt modtaget af CC.
(et pakkenummer består som regel af 11 karakterer efterfulgt
af bogstaverne DK. F.eks. 12345678912DK)
Tilbage til dit spørgsmål; Jeg ved ikke om CC frasiger sig
muligheden for at kræve dokumentation, men måske
forventer CC at du/kunden/afsender opfører sig korrekt
og afleverer pakken der hvor det kan forventes; posthuset,
samt beholder den blå kopi i tilfælde af at pakken skulle
bortkomme, således parterne har en chance for at finde
ud af hvor pakken er blevet af.
R