Foto - fartbøde
Fra : F. Skytte

Dato : 21-09-04 22:07

Hej
Jeg har fået en fartbøde, det i sig selv er ikke noget nyt og dog!

Jeg er "snuppet" i en fotofælde, på mortorvejen.
Der må på strækningen køres 130, der er dog et meget midlertidigt vejarbejde
igang, der arbejdes på at skifte et defekt autoværn i midterrabatten. Det drejer
som om ca. små 200 meter.

Efter min bedste overbevisning er der skiltet med indsnævring til højre bane samt
max 90 km/t.

Jeg er målt til 92 km/t, dog påståes det, at der kun må køres 70 km/t.

Mit spørgsmål går altså på, om jeg på nogen måde kan få ret i, at skiltningen ikke
var korrekt eller mangelfuld?

Mvh.
F. Skytte

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:80.196.164.216)

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 22-09-04 07:09

> [...]
>
> Jeg er målt til 92 km/t, dog påståes det, at der kun må køres 70 km/t.
>
> Mit spørgsmål går altså på, om jeg på nogen måde kan få ret i, at

Hvis vejarbejdet og den mangelfulde/ukorrekte vejarbejde stadig er der, så
tag ud og få taget et foto som dokumenterer at der står 90 km/t og ikke 70!
Hvad der så skal gøres, kan juristerne herinde sikkert forklare.

Mvh

Emil

Fra : F. Skytte

Dato : 22-09-04 22:01

"Emil Jensen [2100]" <mailto:lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Foto - fartbøde"

> [...]
> tag ud og få taget et foto som dokumenterer at der står 90 km/t og ikke 70!
> Hvad der så skal gøres, kan juristerne herinde sikkert forklare.

Hej Emil.
Tak for dit svar.
Som jeg nævnte var det et "midlertidigt" vejarbejde, som højst sandsynligt
kun har varet et par timer.
Derfor har jeg ikke den mulighed som du nævner i dit svar.
Så spørgsmålet er stadigvæk, om jeg har nogen sag, kan det være rigtigt at
det er mig der står med "bevis" byrden?

Fra : NFL

Dato : 23-09-04 00:08

"F. Skytte" <Fskytte50@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Derfor har jeg ikke den mulighed som du nævner i dit svar.
> Så spørgsmålet er stadigvæk, om jeg har nogen sag, kan det være rigtigt at

Kan man ikke gøre, som man altid har kunnet gøre med fartbøder, at skrive at
du ikke vedkender dig overtrædelsen. Dette vil bringe sagen i retten, og der
skal politiet så bevise hvad der skal bevises og dommeren dømmer dig så til
at betale bøden eller hvis du er heldig, ikke at betale. Sådan har det i
hvert fald været, for det har jeg prøvet.

> Mvh.
> / F. Skytte

Nicolai

Fra : Frederik GS

Dato : 23-09-04 16:04

> [...]
> at betale bøden eller hvis du er heldig, ikke at betale. Sådan har det i
> hvert fald været, for det har jeg prøvet.

Man kan vel også rette henvendelse til kommune e.l og få et stykke papir der
dokumenterer vejarbejdet - hvor midlertidigt det så end var. Derefter
beskrive situationen i brev og vedlægge kopi af førnævnte.

?

Jeg ved så ikke lige hvordan et vejarbejde skulle dokumenteres ... men
ovenstående er nok hvad jeg ville have gjort.

VH Frederik

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-09-04 11:28

"F. Skytte" <Fskytte50@hotmail.com> skrev et indlæg
> [...]

>Derfor har jeg ikke den mulighed som du nævner i dit svar.
>Så spørgsmålet er stadigvæk, om jeg har nogen sag, kan det være rigtigt at

Får man ikke på stedet at vide hvad man kan forvente at få en bøde for
- altså noget i stil med at politibetjenten siger "vi har målt din
hastighed til 92 km/t på et sted hvor du kun må køre 70 km/t". Derved
man man vel få debateret det - og måske få syn for sagn - på stedet?

Om ikke andet vil betjenten jo nok - hvis der på stedet bliver rejst
tvivl om påstanden - tjekke/sikre at der er grund til at bruge
notesblokken, f.eks. tage et foto af skiltningen til brug ved en evt.
retssag eller til at sende ud med bødeforlægget.

Underskriver man egentlig noget på stedet (jeg kan ikke huske det fra
den gang jeg gik i fælden i 1976) - og får man i givet fald en kopi?
Og/eller kan man forlange at der bliver lavet et notat ("referat") af
snakken (indvendingerne) med betjenten og i givet fald få en kopi af
det?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Søren

Dato : 28-09-04 12:07

"Jørgen Linde Sørensen" <NOSPAMng1@linde-sorensen.dk> wrote in message
> [...]
> Og/eller kan man forlange at der bliver lavet et notat ("referat") af
> snakken (indvendingerne) med betjenten og i givet fald få en kopi af

Øhhhhh...Du har godt lagt mærke til at der er snakke om en fotofælde ikk' ?

--
Søren

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 29-09-04 07:22

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev et indlæg
<415945c2$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

>Øhhhhh...Du har godt lagt mærke til at der er snakke om en fotofælde ikk' ?

Ups, havde læst men glemt det da jeg var kommet gennem alle indlæg i
tråden og skrev mit eget -
så der gik jeg vist i fælden på grund af for høj hastighed ...

Fra : SoftMan Brian

Dato : 23-09-04 21:58

"F. Skytte" <fskytte@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er målt til 92 km/t, dog påståes det, at der kun må køres 70 km/t.
>
> Mit spørgsmål går altså på, om jeg på nogen måde kan få ret i, at

Kørte forbi et lignende i dag (hillerødmotorvejen, kort før farum). Ca. 300m
før var der et 90 skilt, men så ca. 50 m før var der et 70 skilt, så din
hjernen har måske bare set det som en gentagelse af 90 skiltet (hjernen ser
ikke altid hvad øjnene ser, men hvad den forventer at se).

Fik min fartbøde på en lignende måde. På vej ind ad frederikssundvej (mod
kbh.) går den først ned i 70, og så 100-200m senere ned i 60 .... overså
fuldstændigt det andet skilt.