Producent vil forbyde mig at "reklamere" m~
Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 21-09-04 15:00

Hej.

jeg har en hjemmeside hvor jeg sælger parrelel importeret bilstereo.

På siden har jeg et mærke kaldet Ground Zero.

jeg er lige blevet ringet op at Producenten fra tyskland der vil have at jeg
oplyser hvor jeg køber varerne (det vil jeg ikke da jeg så ved der bliver
lukket ned for den mulighed). han mener så at det er forbudt for mig at have
hans ting på min hjemmeside og jeg vil snarligt høre fra hans advokat.

Han snakkede om at den der sidst gjorde sådan kom af med 5000 euro han var
belgier ham der sidst blev dømt.

Men hans krav for at jeg måtte handle med hans produkter var at jeg købte
dem ved den registrerede importør i danmark og iøvrigt også satte mine
priser op!

mit spørgsmål er så : Kan han forlange at jeg fjerne hans mærke fra min
side? jeg ved og det vidste han også godt at han ikke kunne forbyde mig at
sælge hans produkter men han mente så at jeg ikke måtte bruge hans navn!

har han nogen sag? eller kan jeg tage det stille og roligt?

Skal ærligt indrømme jeg ikke har penge eller lignende til at kæmpe mod et
stort tysk firma...!

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.

Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : Qbic - \( 6400 \)

Dato : 21-09-04 15:45

Se priserne på http://www.sound-base.dk/

De er nu ikke særlig forskellig fra dine, så mon ikke
det er en skræmmekampange...

/ Qbic

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 21-09-04 15:52

jo men jeg ligger under og det kan de ikke li..! men om det er en skræmme
kampagne.. det vil de svar her jo kunne fortælle lidt om..!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 16:07

"Nikolai R. Jensen" <Nikolai@go-loud.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælge hans produkter men han mente så at jeg ikke måtte bruge hans navn!
>
> har han nogen sag? eller kan jeg tage det stille og roligt?

Der er forskel på paralleimport fra andre EU-lande, og fra lande uden for EU
(Altså hvor du køber dine varer, ikke hvor de er produceret så vidt jeg
husker).
Parallelimport indenfor EU er som udgangspunkt tilladt for at sikre den fri
konkurrence. Producentens krav er som udgangspunkt konkurrenceforvridende og
derfor ikke tilladelige.

Så vidt jeg husker er der mere information på enten
www.startguiden.dk
eller
www.ebst.dk (Erhvervs og boligstyrelsen)

Jeg har lige prøvet begge sites uden at kunne komme igennem, men det er nok
en fejl her hos mig.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 17:36

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg husker er der mere information på enten
> www.startguiden.dk

Så er den klar igen, - helt præcist:
http://www.startguiden.dk/drift_import_parallel/0/1/0

/Per

Fra : ct

Dato : 22-09-04 10:18

Nu spørger Nikolai ikke om det er lovligt at parallel-importere...

Han spørger hvorvidt mærkevareindehaveren kan nedlægge forbud mod at
Nikolai bruger varemærket på hans hjemmeside!

Det tror jeg godt han kan, s længe han ikke giver udtryk for at være aut.
forhandler.
Og i øvrigt "i markedsføringen" er loyal overfor varemærket!

Carsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 10:26

"ct" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> Nu spørger Nikolai ikke om det er lovligt at parallel-importere...

Nej, men det er afgørende at vide hvorfra parallelimporten sker.

> [...]
> forhandler.
> Og i øvrigt "i markedsføringen" er loyal overfor varemærket!

Det kommer jo så an på om importen sker fra EØS eller udenfor.

Læs linksene for dokumentation.

/Per

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 22-09-04 11:20

hmm sjovt svar:) kig dte lige igennem igen...!

du mener vel at han ikke kan nedlægge forbud mod at jeg bruger vare mærket.
ikke? så længe jeg ikke giver udtryk for at jeg er autoriseret forhandler.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-09-04 17:23

"Nikolai R. Jensen" wrote:

> har han nogen sag? eller kan jeg tage det stille og roligt?

A: Kontakt en advokat, så snart du har fået producentens advokats brev i
hånden.

B: Tjek Markedsføringslovens §5

---------
§ 5. Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lignende,
der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er
egnet til at fremkalde forveksling med andres.
---------

mvh

Carsten Riis

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 17:33

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn på en måde, der er
> egnet til at fremkalde forveksling med andres.

Men der er andre regler i Varemærkeloven, som skal ses i sammenhæng med
denne.
Man må godt benytte varemærker, som er benyttet andet steds i EU til
markedsføring af den samme vare.
Spørgsmålet skal derfor afklares ifht. reglerne for parallelimport, som
overordnet regulerer dette.

/Per

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-09-04 11:02

Per Christoffersen wrote:
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

Det er jo ikke tale om forveksling - det er jo originale vare der er tale
om.

> [...]
> markedsføring af den samme vare.
> Spørgsmålet skal derfor afklares ifht. reglerne for parallelimport,

Varemærkeloven:
§ 6. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde brugen af mærket for
varer, som af indehaveren selv eller med dennes samtykke er markedsført
inden for De Europæiske Fællesskaber under dette mærke.

--
/carsten

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 22-09-04 11:19

hej igen.

det det drejer sig om er kun at de siger jeg ikke må bruge navnet på min
side...!

så vidt jeg har fået oplyst var det fuldt ud lovligt!

altså når man går ind på min side klikker man på ground zero for at se de
ground zero produkter jeg har.

kan fortælle at alt ground zero bliver købt indenfor EU.

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-04 11:33

Carsten Holck wrote:

> Det er jo ikke tale om forveksling - det er jo originale vare der er tale
> om.

Nu skal du lige læse ordentligt!

Der er to forbud i §5

A: Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og lignende,
der ikke tilkommer dem.
B: Erhvervsdrivende må ikke benytte egne kendetegn på en måde, der er
egnet til at fremkalde forveksling med andres.

Det er A som den oprindelige skribent skal være opmærksom på.

B'eren er beregnet på fx, at du ikke må lave en mærsk-stjerne der bare
ligner en mærsk-stjerne og så sige, at det er din egen.
Du må tilgengæld gerne lave en 7takket-stjerne, men bare ikke en som
ligner logo'et fra Mærsk.

> [...]
> varer, som af indehaveren selv eller med dennes samtykke er markedsført
> inden for De Europæiske Fællesskaber under dette mærke.

Tja, så er der jo to love, som er i "konflikt" med hinanden.

mvh

Carsten Riis

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 11:40

> Tja, så er der jo to love, som er i "konflikt" med hinanden.

Nej det er der ikke.
Varemærkeloven giver ret til at bruge varemærker.
Altså er brugen tilladt også efter MFL, fordi det nu tilkommer forhandleren
at anvende forretningskendetegnet.

'Tilkomsten' kunne også være givet på anden måde, feks. gennem aftale.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-04 11:49

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> at anvende forretningskendetegnet.
>
> 'Tilkomsten' kunne også være givet på anden måde, feks. gennem aftale.

Hvad så med §4 i varemærkeloven?

-------
§ 4. Indehaveren af en varemærkeret kan forbyde andre, der ikke har
dennes samtykke, at gøre erhvervsmæssig brug af tegn, hvis

1) tegnet er identisk med varemærket, og de varer eller tjenesteydelser,
for hvilke tegnet er taget i brug, er af samme art som de varer eller
tjenesteydelser, for hvilke varemærket er beskyttet, eller

2) tegnet er identisk med eller ligner varemærket, og varerne eller
tjenesteydelserne er af samme eller lignende art, såfremt der er risiko
for forveksling, herunder at det antages, at der er en forbindelse med
varemærket.

Stk. 2. Uanset begrænsningen i stk. 1 til varer eller tjenesteydelser af
samme eller lignende art kan varemærkeindehaveren dog forbyde brugen
også for varer eller tjenesteydelser af anden art, hvis varemærket er
velkendt her i landet, og brugen ville medføre en utilbørlig udnyttelse
af varemærkets særpræg eller renommé eller skade særpræget eller
renommeet.

Stk. 3. Som erhvervsmæssig brug skal navnlig anses

1) at anbringe tegnet på varerne eller på deres emballage,
2) at udbyde varerne til salg, at markedsføre dem eller oplagre dem med
dette formål eller at tilbyde eller præstere tjenesteydelser under det
pågældende tegn,
3) at importere eller eksportere varerne under det pågældende tegn,
eller
4) at anvende tegnet på forretningspapirer og i reklameøjemed.

-------
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010078229-REGL

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-09-04 12:15

Carsten Riis <cr@carben.dk> writes:

> Hvad så med §4 i varemærkeloven?

Varemærkelovens § 6. Varemærkeretten til lovlige varer købt inden for
EU/EØS er konsumeret. Og det omfatter (loyal) brug af varemærket i det
omfang der er nødvendig for salg af sådanne varer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-09-04 12:28

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> wrote in message

> Varemærkelovens § 6. Varemærkeretten til lovlige varer købt inden for
> EU/EØS er konsumeret. Og det omfatter (loyal) brug af varemærket i det
> omfang der er nødvendig for salg af sådanne varer.

Så hvis nu jeg lovligt har købt fx. Weber grille i et EU land, så må jeg
gerne lave en side med salg af Weber grille, hvor jeg både bruger navnet og
logoet ?
Må man også kalde butikken Webergrills.dk ?

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-09-04 12:59

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> writes:
> [...]

> logoet ?
> Må man også kalde butikken Webergrills.dk ?

Det er nok normalt kun brugen af navnet (som beskrivelse af varens art
i produktkataloger og lignende præsentationer) der strengt taget er
nødvendigt, ikke brug af logoet eller navnet i firma eller domænenavn.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 22-09-04 11:41

hej.

men det at jeg bruger selve navnet... kan det blive et problem?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 11:52

> hej.
>
> men det at jeg bruger selve navnet... kan det blive et problem?

Hvis det er et produktnavn er det at sammenstille med et varemærke (og
dermed tilladt).
Men jeg tror du vil have stor gavn af, at få en konsultation med en advokat,
for at gennemgå det hele konkret.
Der kan gemme sig masser af detaljer, der kan ændre på tingene, og en
nyhedsgruppe (hvor kloge vi end selv tror vi er) er ikke det rigtige at
basere en forretningsmæssig beslutning på.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 14:53

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev:

> Så hvis nu jeg lovligt har købt fx. Weber grille i et EU land, så
> må jeg gerne lave en side med salg af Weber grille, hvor jeg både
> bruger navnet og logoet ?
> Må man også kalde butikken Webergrills.dk ?

Du skal bare finde en partner til projektet der hedder Weber til
efternavn. Dem er der 897 af i Danmark pr. 2004 og 6 mænd der hedder
Weber til fornavn.

§ 5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af

1) eget navn og egen adresse,

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-04 07:25

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Du skal bare finde en partner til projektet der hedder Weber til
> efternavn. Dem er der 897 af i Danmark pr. 2004 og 6 mænd der hedder
> Weber til fornavn.

Smart, men det var nu hypotetisk.

Fra : O-V R:nen

Dato : 23-09-04 12:11

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]

> § 5. Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i
> overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af

Men der er grænser for hvad man må gøre med sit eget navn i kraft af
vml § 5 nr 1, brugen får fx ikke være vildledende (og til grafiske
mærker får man jo ingen ret dermed).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 07:28

> Smart, men det var nu hypotetisk.

Det var mit eksempel nu også

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 22-09-04 11:26

hej igen.

lige endnu en ting... billederne på min side er nogen jeg har hentet fra
ground zeros hjemme side... kan dette blive et problem? der ligger også
spredt ud over nettet og er på mange andre hjemmesider men om de har fået
lov til at bruge dem eller ej ved jeg ikke.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 11:37

> [...]
>
> lige endnu en ting... billederne på min side er nogen jeg har hentet fra
> ground zeros hjemme side... kan dette blive et problem?

Ja, det er et problem.
Nogen har ophavsret på de billeder, og du skal have tilladelse af dem til at
bruge billederne.
Det får du formodentlig ikke, fordi det nok er producenten der har
brugsretten

Du må tage dine egne billeder, eller undvære.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-09-04 11:36

"Nikolai R. Jensen" wrote:

> hej igen.
>
> lige endnu en ting... billederne på min side er nogen jeg har hentet fra
> ground zeros hjemme side... kan dette blive et problem?

Ja, det er et brud på ophavsretten!

Du må nok hellere se at få dem fjernet.
Eller selv tage de billeder af varerne som der skal tages.

> der ligger også
> spredt ud over nettet og er på mange andre hjemmesider men om de har fået
> lov til at bruge dem eller ej ved jeg ikke.

Nej, og så længe du ikke ved det, så hold hellere fingrene fra det.

Som udgangspunkt skal man have lov til at bruge andres "værker", når
brugen er til kommerciel brug.

mvh

Carsten Riis

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 11:45

> Som udgangspunkt skal man have lov til at bruge andres "værker", når
> brugen er til kommerciel brug.

Eller anden brug som ikke er privat, dvs. til en selv og den nærmeste
omgangskreds.
Brug på en hjemmeside vil altid være et brud på ophavsretten fordi det ikke
er privat brug, men offentliggørelse.

/Per

Fra : O-V R:nen

Dato : 22-09-04 11:54

"Nikolai R. Jensen" <Nikolai@go-loud.dk> writes:

> [...]
> spredt ud over nettet og er på mange andre hjemmesider men om de har fået
> lov til at bruge dem eller ej ved jeg ikke.

Ja, det krænker fotografens (eller mere sandsynligvis firmaets) ret til
billederne i henhold til ophavsretslovens § 70:

# § 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har
# eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af
# det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.

# Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er
# forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

# Stk. 3. Bestemmelserne i § 2, stk. 2-4, §§ 3, 7, 9, 11 og 11 a, § 12, stk. 1
# og stk. 2, nr. 5, §§ 13-16, § 17, stk. 1, 3 og 5, § 18, stk. 1 og 2, § 19,
# stk. 1 og 2, §§ 20, 21 og 23, § 24, stk. 1 og 2, og §§ 25, 27, 28, 30-31,
# 33-35, 39-47, 49-58 og 60-62 finder tilsvarende anvendelse på fotografiske
# billeder. Er et fotografisk billede genstand for ophavsret efter § 1, kan
# denne også gøres gældende.