DR's krav om CPR-nummer - opfølgning
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 09:52

Hej alle

Jeg skrev for nogen tid siden om at DR havde bedt om mit
CPR-nummer til trods for at der kun var tale om ren
rejsegodtgørelse og jeg på ingen måde er knyttet til firmaet.

Jeg skrev og brokkede mig - sidst med citat af lov om persondata.
Nu har jeg fået svar (citat af et par mails):

========
Kære XX
Jeg har sendt en kasseanvisning op til dig uden cpr. Nummer - vil
du så afvise den eller udbetale den ?
YY

Kære YY
Der er ikke lovhjemmel til at kræve cpr hvis det alene er udlæg
der refunderes. Så Bertel Lund Hansen har ret. Når vi foretrækker
cpr er det for at undgå for mange fiktive numre i systemet, med
de ulemper det medfører.
Med venlig hilsen XX
========

Min mistanke blev bekræftet: Systemdesignerne er nogle dovne
slamberter der kun har lavet én måde at oprette personer på
således at systembrugerne altid vil bede om CPR-numre uanset om
det er nødvendigt eller lovligt. Men det ser ud til at sagen går
i orden nu.

--
Bertel

Fra : ct

Dato : 21-09-04 20:13

Jeg har ikke fulgt sagen, men det ser ud som om at du har en modvilje mod at
oplyse CPR-nr.

Hvorfor egentlig?

Om systemer registrerer mig med navn eller nummer.....
I don't care

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-04 20:55

ct skrev:

>Jeg har ikke fulgt sagen, men det ser ud som om at du har en modvilje mod at
>oplyse CPR-nr.

Ja.

>Hvorfor egentlig?

Fordi CPR-nummeret er nøglen til at indhendte en mængde
oplysninger om mig samt misbruge mine oplysninger til nem svindel
i millionklassen.

Men jeg synes at det er et bagvendt spørgsmål. Spørgsmålet burde
retteligt være hvorfor folk i Danmark - også dem der burde rette
sig efter lovene - er så ufatteligt sløsede med CPR-numre. Der er
sågar dem der siger "CPR-nummer" når de mener "fødselsdato" - og
dem der bevidstløst svarer med 10 cifre på det spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-09-04 21:50

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Men jeg synes at det er et bagvendt spørgsmål. Spørgsmålet burde
> retteligt være hvorfor folk i Danmark - også dem der burde rette
> sig efter lovene - er så ufatteligt sløsede med CPR-numre.

Nej, spørgsmålet burde retteligt være hvorfor nogensomhelst arbejder
med en procedure om at en kunde (klient, borger, etc...) anses for at
være behørigt identificeret, bare fordi han kan rable "sit" CPR-nummer
af sig. Et CPR-nummer er en *registreringsnøgle*, ikke et *kodeord*.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-09-04 00:08

> [...]
> være behørigt identificeret, bare fordi han kan rable "sit" CPR-nummer
> af sig. Et CPR-nummer er en *registreringsnøgle*, ikke et *kodeord*.

Men når det forholder sig at man mange steder (offentlige heriblandt)
anvender CPR som et "kodeord".
Så er der vel fornuft i at man i nogen grad beskytter det som værende sådan?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 08:47

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev:

> Men når det forholder sig at man mange steder (offentlige
> heriblandt) anvender CPR som et "kodeord".
> Så er der vel fornuft i at man i nogen grad beskytter det som
> værende sådan?

Helt sikkert. Det er beklageligvis et meget udbredt problem at CPR-
nummeret bruges som en form for legitimation selvom det formelt set
ikke er en hemmelig oplysning.

I den aktuelle "sag" er det dog noget pjat at Bertel ikke vil udlevere
sit CPR-nummer til DR, da de allerede har det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : ct

Dato : 22-09-04 10:24

Hej!

Bertel har egentlig ret i at mit spm. var et bagvendt spørgsmål.

Jeg kan ikke rigitgt se, at man kan bruge det til at svindle.
Man hæfter sig jo ikke for noget ved blot at oplyse sit CPR-nummer!
Men jeg er da meget åben overfor at høre svindelsager.... og måske burde
også jeg ændre adfærd ?

I øvrigt er jeg enig i jeres betragtninger om, at CPR ikke skal være et
"kodeord".

Til gengld er der en anden ting som irriterer mig grænseløst.

På papirer til det offentlige skal man ofte udfylde BÅDE CPR-nr. og en masse
andre oplysninger osm de i forvejen har! ´

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-09-04 12:03

ct skrev:

>Jeg kan ikke rigitgt se, at man kan bruge det til at svindle.

Der var for nogle år siden en gut der kom hjem fra ferie til en
samlet gæld på cirka 2 mio. I hans fravær var der en der havde
fået oplyst hans CPR-nummer (jeg husker ikke hvordan), og så gik
han fra kontor til kontor og fik et nyt pas, kørekort, dankort og
sygesikringsbevis udstedt - pas og kørekort med sit eget billede
på. Derefter købte han ind på kredit og afbetaling og optog lån
til den store guldmedalje.

Det tog cirka to år for den hjemvendte at få overbevist alle
parter om at han ikke selv havde scoret kassen og nu ville smutte
fra regningen.

Hvis alle personerne i disse kontorer havde holdt sig til de
retningslinjer og love som de er underlagt, ville det ikke have
været muligt, men i praksis er folk så sløsede eller så
uforberedte på social engineering[1] at det ikke var noget
problem for svindleren at overtale dem.

>Men jeg er da meget åben overfor at høre svindelsager.... og måske burde
>også jeg ændre adfærd ?

Det vil jeg anbefale.

[1] "Social engineering" omfatter de måder hvorpå man kan charme,
overtale eller svindle folk til at give oplysninger som de ikke
burde udlevere.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:49

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> været muligt, men i praksis er folk så sløsede eller så
> uforberedte på social engineering[1] at det ikke var noget

Der skal *meget* veldefinerede retningslinier til før social
enginering er umulig - og samtlige medarbejdere skal være instrueret
i at de står til fyring hvis de bøje reglerne og samtidig skal de
have forklaret hvorfor reglerne er som de er.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Cubus

Dato : 22-09-04 22:43

"ct" <no@no.no> skrev

> [...]
> Man hæfter sig jo ikke for noget ved blot at oplyse sit CPR-nummer!
> Men jeg er da meget åben overfor at høre svindelsager.... og måske burde

Her er lidt inspiration:

http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=249833

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 23-09-04 11:46

In <415144a3$0$192$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "ct" <no@no.no> writes:

> [...]

>Man hæfter sig jo ikke for noget ved blot at oplyse sit CPR-nummer!
>Men jeg er da meget åben overfor at høre svindelsager.... og måske burde

Jeg fik for nogle dage siden et laanerkort til Alleroed bibliotek kun ved
at vise mit sygesikringsbevis selvom min adresse paa sygesikringsbeviset siger
Brabrand, hvilket jo er den anden ende af landet.

/Martin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 11:29

"ct" <no@no.no> skrev:

> Bertel har egentlig ret i at mit spm. var et bagvendt spørgsmål.
>
> Jeg kan ikke rigitgt se, at man kan bruge det til at svindle.

Det kan man i praksis fordi banker og myndigheder tror, at CPR-nummeret
kan bruges som legitimation.
Det er dog en markant misforståelse af formålet med CPR-nummeret, men
det er svært at ændre på 40 års praksis.

> Man hæfter sig jo ikke for noget ved blot at oplyse sit
> CPR-nummer! Men jeg er da meget åben overfor at høre
> svindelsager.... og måske burde også jeg ændre adfærd ?

Der har været dokumenteret flere svindelsager i medierne, hvor svindlen
er udført udelukkende med kendskab til CPR-nummeret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 12:26

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev:

> [...]
> kun ved at vise mit sygesikringsbevis selvom min adresse paa
> sygesikringsbeviset siger Brabrand, hvilket jo er den anden ende

Det er der som sådan ikke noget galt i udover, at det kun er
sygesikringsbeviset, der bruges som legitimation. Du kan låne bøger på
alle landets biblioteker uanset bopæl.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Johnny B 2000

Dato : 24-09-04 11:41

skal YY ikke udlevere det så DR kan trække deres udgift fra hos T&S ...
kunne forstille mig et regnskab hos DR hvori der stod rejsegodtgørelse 20
mill. og intet andet ... det skal vel dokumenteres med navn og adr. ... men
cpr. nr. er vel kun til det offentlige ?

--
Johnny [2000 Frb.]
fjern SLETDETTE i mailadr. for direkte mail

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-09-04 11:58

Johnny B 2000 skrev:

[om CPR-nummer]

>skal YY ikke udlevere det så DR kan trække deres udgift fra hos T&S ...

Nej. XX skrev jo "Så Bertel Lund Hansen har ret". Det ville
vedkommende ikke have skrevet hvis de skulle bruge nummeret.

>kunne forstille mig et regnskab hos DR hvori der stod rejsegodtgørelse 20
>mill. og intet andet ...

Jeg sendte naturligvis kvitteringer over til DR. Ellers kunne jeg
jo også have påstået at jeg havde rejst for flere tusind kroner.

Jeg skal jo ikke indgå i deres løn-, moms- eller skatteregnsskab.
De har intet at bruge mit CPR-nummer til. De sidder bare ved et
system som er låst indtil det modtager et CPR-nummer når de skal
skrive en udgift ind.

Jeg fik checken i dag. På regningsbilaget kan jeg ud fra det
angivne CPR-nummer se at jeg er født 98/16-1962.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 24-09-04 15:56

"Bertel Lund Hansen" skrev 24.09.2004 12:58:

> Jeg fik checken i dag. På regningsbilaget kan jeg ud fra det
> angivne CPR-nummer se at jeg er født 98/16-1962.

Sjovt - jeg troede egentlig du var ældre...

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-09-04 18:01

Kristian Storgaard wrote:

> Sjovt - jeg troede egentlig du var ældre...

Ja, jeg ville også skyde på at BLH er i 50´erne

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-09-04 18:21

"Kristian Storgaard" wrote

> Sjovt - jeg troede egentlig du var ældre...

Man skal blot trække overskydende dage/måneder fra årstallet så nærmer man
sig

- Peter