Hus leje.
Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-09-04 07:00

Hej

Jeg vil lige hører jer eksperter, om dette er fuld lovligt.

Jeg modtog igår et brev fra min boligforening, at fra 1/1-05 stiger min
husleje med 12% hvilket svarer til 500kr.

Jeg syntes 12% virker som utroligt meget, derud over syntes jeg at de 9 dage
jeg har til at bestemme mig for om jeg vil flytte er lidt. (3 måneders
opsigelse).

Er der noget at komme efter her?

Mvh Michael Thomsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 07:45

"Michael Thomsen" <michaelFJERN@hunters.dk> wrote in message
> [...]
dage
> jeg har til at bestemme mig for om jeg vil flytte er lidt. (3 måneders

Næppe, i den afdeling hvor vi bor i steg huslejen for et par år siden med 12
% pga nye tage og 2 % pga andre stigninger så det var 14 %, og så længe det
er varslet i god nok tid og der er grundlag for stigningen så er det i
orden.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-09-04 07:56

> [...]
det
> er varslet i god nok tid og der er grundlag for stigningen så er det i

Det kan jeg også godt forstå, men det er ikke som om, at der bliver lavet
noget for de ekstra 12%. Jeg ville gladligt betale hvis det bare var noget
jeg fik noget ud af. I brevet står der bare at det er pga. forhøjede
udgifter.

Mvh Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 07:59

> [...]
> noget for de ekstra 12%. Jeg ville gladligt betale hvis det bare var noget
> jeg fik noget ud af. I brevet står der bare at det er pga. forhøjede

Hvordan ser budgettet ud ?
Har du talt med afdelingsbestyrelsen / administrationen ?

Fra : Michael Thomsen

Dato : 21-09-04 08:05

> Hvordan ser budgettet ud ?
> Har du talt med afdelingsbestyrelsen / administrationen ?

Jeg har endnu ikke taget kontakt til nogen.

For ca. en måned siden fik jeg en kopi af budget'et, og det er ikke lige til
at regne ud. Det er meget uoverskueligt. Men hvad jeg kom frem til er at det
alle år enten har været minus, eller været 0 (præcis 0).
Bla. november sidste år hvor der var 180kkr i overskud, og i december blev
der lige brugt 180kkr på "Andet".

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor denne stidning kommer så hurtigt. Jeg ville
da tro at man lavede sådan en stigning over flere år (3-4). Jeg kunne
selvfølgelig godt forstå det hvis det var fordi der kom nyt køkken, men jeg
kommer jo aldrig til at se en krone af de penge jeg giver ekstra.

Mvh Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-09-04 09:01

> [...]
det
> alle år enten har været minus, eller været 0 (præcis 0).

Så er det måske større henlæggelser til:
- istandsættelse
- vedligehold
- tab ved fraflytninger etc.

> Bla. november sidste år hvor der var 180kkr i overskud, og i december blev
> der lige brugt 180kkr på "Andet".

Få det specificeret hvad "Andet" er.

> [...]
jeg
> kommer jo aldrig til at se en krone af de penge jeg giver ekstra.

Da ikke hvis der i lang tid ikke har været nogen stigninger eller meget små.
Når man bor i en boligforening skal der jo betales til mange andre ting end
øjet lige ser:

- viseværtens løn
- hans værktøj og maskiner
- vaskehuse
- beboeraktiviteter
- vedligehold
- lys på fællesarealer etc.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-09-04 09:02

> [...]
små.
> Når man bor i en boligforening skal der jo betales til mange andre ting

I større byer indbringer man spørgsmål om for høj husleje for
beboerklagenævnet / huslejenævnet.
Noget andet er at budgettet jo er til gennemsyn inden det beboermøde hvor
forhøjelsen / budgettet vedtages og der kan man så gøre sine indsigelser.
Forsømmer amn denne mulighed står man jo ikke så stærkt da boligforeninger /
almennyttige. er demokratiske organer hvor beboermødet / afdelingsmødet er
det forum hvor den slags skal diskuteres og vedtages med simple flertal.
Mindretallet kan så indordne sig eller flytte og kun i grove sager klage til
huslejenævn hvis der er tale om udokumenterede huslejestigninger.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-04 09:23

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> I større byer indbringer man spørgsmål om for høj husleje for
> beboerklagenævnet / huslejenævnet.

Det er jo ikke sikkert at huslejen er for høj, alle udgifter skal jo betales
af en ting, nemlig huslejen.

> Noget andet er at budgettet jo er til gennemsyn inden det beboermøde hvor
> forhøjelsen / budgettet vedtages og der kan man så gøre sine indsigelser.

Netop.

> [...]
> det forum hvor den slags skal diskuteres og vedtages med simple flertal.

Sådan er det, og det er vel også meget rimeligt.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-09-04 21:22

"Michael Thomsen" <michaelFJERN@hunters.dk> skrev...
> Jeg har endnu ikke taget kontakt til nogen.

SNIP

Var det ikke en idé at møde op til jeres afdelingsmøde, så du kunne få svar
på dine spørgsmål og få af vide, hvorfor I skal stige så meget i husleje?
Budgettet er godkendt på afdelingsmødet af de tilstedeværende beboere, så de
må have ment at det var i orden med stigningen...

Mvh. Camilla