Fraflytning - hvordan står jeg?
Fra : Mikkel Skou

Dato : 20-09-04 18:40

Davs

Jeg er netop flyttet fra et kollegie, hvor jeg er blevet pålagt at betale
400 kr. for reparation af gulv. Jeg har dette skriftligt.

Landet ligger imidlertid således, at boligselskabet har det med åbenbart at
glemme hvad pengene er til, da der har været gentagne af disse episoder når
folk er flyttet, og der aldrig er sket noget - så mit første spørgsmål er;
Når en ny person flytter ind på værelset hvor jeg boede har jeg intention om
at kontakte vedkommende og spørge om det er blevet udbedret. Er dette IKKE
sket - hvordan står jeg så? Kan jeg gøre noget i forhold til boligselskabet?

Mit andet spørgsmål stilles for en kammerat som netop er flyttet fra
kollegiet. Da han flyttede godkendte viceværten lejligheden (/værelset). Han
har nu fået at vide at han ikke får sit depositum udbetalt, da det er brugt
til "diverse reparationer" i værelset - han kan ikke få at vide hvilke. Kan
han kræve at se kvitteringer eller lignende for dette arbejde?

Mvh.
Mikkel Skou

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 22:36

"Mikkel Skou" <mikkel@jebir.dk> skrev:

> [...]
> vedkommende og spørge om det er blevet udbedret. Er dette IKKE
> sket - hvordan står jeg så? Kan jeg gøre noget i forhold til

Du kræver regning for det udførte arbejde. Hvis der ikke foreligger en
regning så kræver du pengene tilbage. Hvis de ikke betaler frivilligt
så trækker du dem i Boligretten.

> [...]
> (/værelset). Han har nu fået at vide at han ikke får sit depositum
> udbetalt, da det er brugt til "diverse reparationer" i værelset -

Har han fået en opgørelse over, hvad boligselskabet vil udbedre senest
14 dage efter fraflytningen/synet? Hvis ikke skal din kammerat have
hele sit depositum tilbage.

> Kan han kræve at se kvitteringer
> eller lignende for dette arbejde?

Ja men spørgsmålet er om han overhovedet skal betale.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 14:50

On 20 Sep 2004 21:36:20 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Du kræver regning for det udførte arbejde. Hvis der ikke foreligger en
>regning så kræver du pengene tilbage. Hvis de ikke betaler frivilligt
>så trækker du dem i Boligretten.

Beboerklagenævn velsagtens for almene boliger hvorunder kolegieværelser
tilhører.
De udlejes almindeligvis af selvejende instutioner.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 16:39

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev:

> Beboerklagenævn velsagtens for almene boliger hvorunder
> kolegieværelser tilhører.

Det er vist rigtigt, at beboerklagenævnene er første instans.

> De udlejes almindeligvis af selvejende instutioner.

Ja.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 22:29

On 21 Sep 2004 15:39:27 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Det er vist rigtigt, at beboerklagenævnene er første instans.

Jeg skal have spurgt min advokat om man kan springe 1 instans over og gå direkte
til boligretten, fordi huslejenævn m.m. ikke har så mange beføjelser til at
behandle en kompliceret sag med aspekter de ikke må behandle.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto