Stød fra computer
Fra : P.Plys

Dato : 20-09-04 17:12

Hej allesammen
Jeg har et problem, jeg får stød fra min bærbare computer. Jeg købte den d.
3/7-o4, og jeg har fra dag 1 fået småstød fra den, men det får jeg også fra
indkøbsvogne, så vi troede det bare var mig. Men her i fredags stødte jeg
foden ind i radiatoren mens jeg arbejdede med den, og jeg fik et stød så
stort, så vi kontaktede Bilka hvor den er købt. De siger at de kun vil
ombytte den inden for 14 dage, at vi skal tage imod et tilbud fra Hewitt
(producenten) om reperation og dermed en ventetid på 15 arbejdsdage før jeg
får den igen. Kan det være rigtigt. Kan man ikke kræve den ombyttet, da det
jo er en fejl der har været der fra starten?
Hilsen Heidi

Fra : ct

Dato : 20-09-04 19:05

Er der jord i stikket?

Har du sat jord i stik som du er forpligtet til ?

Carsten

Fra : Preben Jepsen

Dato : 20-09-04 19:20

Ja, jeg har haft en elektriker ude og se på det, det hele er sat rigtigt
til.
Heidi

Fra : Lars Jørgensen // 27~

Dato : 20-09-04 19:53

"Preben Jepsen" <roennevang@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg har haft en elektriker ude og se på det, det hele er sat rigtigt
> til.
> Heidi

Mit bud er også at der ikke er tilsluttet Jord på maskinen.

Havde der været det og du havde fået stød på din radiator, ville dit HPFI
være slået ud. og derved ville du kunne konstatere at der er en fejl i
maskinen. Men umidelbart en helt klar udlignings fejl

/ Lars (elektrikker)

Fra : Ove Pedersen

Dato : 21-09-04 19:21

> [...]
> være slået ud. og derved ville du kunne konstatere at der er en fejl
> maskinen. Men umidelbart en helt klar udlignings fejl

Jeg har lige målt en gang på min Acer, den har forbindelse direkte fra
fra jordbenet i 230V stikket og til chassiset på den bærbare PC.
Så vidt jeg lige kan regne ud, kan der kun opstå spændingsforskel
mellem PC'en og en radiator hvis forbindelsen er brudt undervejs fra
PC'en til jord, så elektrikeren må nok på den igen. Hvor god var
jordforbindelsen da elektrikeren målte den og hvor mange ohm var der
fra PC'ens chassis til jord.

Det er vel ikke bare statisk elektricitet der bliver afledt til jord
gennem en forøvrigt korrekt jordforbunden PC ???

Det var der vist ikke meget jura i men........

Ove Pedersen

Fra : Rasmus

Dato : 20-09-04 19:57

"Preben Jepsen" <roennevang@jensen.mail.dk> wrote in message
> Ja, jeg har haft en elektriker ude og se på det, det hele er sat rigtigt
> til.

Giver din bærbare også stød når den køre på batteri?

mvh
Rasmus

Fra : Repzak

Dato : 20-09-04 20:39

"Preben Jepsen" <roennevang@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, jeg har haft en elektriker ude og se på det, det hele er sat rigtigt
> til.
> Heidi

Hej

Jeg har lige lavet en kontrol måling på min egen psu til min bærbare...

og jeg tror som andre har nævn her i gruppen at den ikke har jord
forbindelse !!

OT OT OT OT OT OT OT OT.....
ligesom en alm PC har denne strømforsyning beskyttelses lederen ført med ud
på - til computerens ladekredsløb. Internt i strømforsynignen sidder der 2 Y
kondensatore (emc filteret) der dannen en spændingsdeler som er forbundet
til beskyttelses lederen, derved ligger der ca 115Vac på jordterminalen og
alle metal delene på selve computren HVIS ikke man har forbundet
beskyttelses lederen til gnd !

IKKE OT ...

Vi havde en diskusion i dag i emc timen om hvorvidt det er ulovligt at sælge
produkter i danmark med tysk "schuko" stik, som ikke er den danske standard.
Hvem skal egentlig levere den nye strømledning og hvem overtræder reglerne ?
Det er jo klart at man ikke må forbinde en pc til lysnettet uden den er
jordet (det kan man jo blive anklaget for drab etc hvis en går til ved det).
Men de gange jeg har købt computer og etc så har der altid været det tyske
stik med.. er det producenten, importøren,sælgeren,køberen der skal ofre
ekstra penge på at gøre apperattet lovligt i den indførte land ?

mvh Kasper

Fra : David T. Metz

Dato : 21-09-04 11:24

Repzak wrote:
> Det er jo klart at man ikke må forbinde en
> pc til lysnettet uden den er jordet

På hvilken måde er det klart?

David

Fra : ct

Dato : 21-09-04 06:31

Du har haft en elekriker ude. MEn svar os lige åp en ting:

Det stik der sidder i computeren: Er der 2 eller tre ben i ???

Carsten

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-09-04 19:56

"ct" wrote

> Er der jord i stikket?
> Har du sat jord i stik som du er forpligtet til ?

På en bærbar computer (laptop) med ekstern strømforsyning der er indkapslet
i plast?

- Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 20:39

"ct" <no@no.no> skrev:

> Er der jord i stikket?
>
> Har du sat jord i stik som du er forpligtet til ?

Man er aldrig forpligtet til at bruge jordforbindelse.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-09-04 22:31

> Man er aldrig forpligtet til at bruge jordforbindelse.

Jo hvis man er professionel og beskæftiger folk....de er beskyttet af
lovgivningen...men private er ikke.
Det er også pissedyrt at få lagt jord ind i et almindeligt lejemål hvis det
ikke er der i forvejen....så 9 ud af 10 har ikke jordforbundet deres
pc.....men det er sandelig en god ide da en lille fejl i strømforsyningen
kan slå en ihjel da pcéns chassis tit er af metal. Noget andet er at
kondensatorerne i netstøjfilteret kan lede en mindre strøm og der kan derfor
opstå en betragtelig spænding på PCéns chassis...hvilket er lig med stel og
så kan man smadre andet tilsluttet udstyr...og her kommer problemer med
garanti på det udstyr man slutter til PCén.........
Producenter af udstyr man slutter til en pc kan godt fordre i deres garanti
forpligtigelser at pcén er tilsluttet jord.....er dette så ikke tilfældet og
dette udstyr brænder af...tja....så kan de legalt sige at deres garanti er
bortfaldet....men forhandleren kan sikkert ikke så han sidder så med aben de
første 6 mdr. efter købet :)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 20-09-04 22:55

On Mon, 20 Sep 2004 23:30:55 +0200, Jan Pedersen wrote:

> [...]
> pc.....men det er sandelig en god ide da en lille fejl i strømforsyningen
> kan slå en ihjel da pcéns chassis tit er af metal.

Du lagde mærke til at det er en bærbar PC i det aktuelle tilfælde, ikke?
--
MVH
osv...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-09-04 07:31

"Frank E. N. Stein" wrote

> Du lagde mærke til at det er en bærbar PC i det aktuelle tilfælde, ikke?

Jeg ved ikke
Der er da nogen der slæber desktoppen frem og tilbage i stationcar'en

- Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 22:41

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev:

> [...]
> jordforbundet deres pc.....men det er sandelig en god ide da en
> lille fejl i strømforsyningen kan slå en ihjel da pcéns chassis

De fleste har heldigvis HFI eller HPFI og så er risikoen meget lille
selvom 30mA i sjældne tilfælde kan være dræbende, hvis det går direkte
gennem hjertet.
De gamle lejligheder, hvor der fortsat ikke er installeret
fejlstrømsrelæ er der dog tale om en risiko, men det er der i det hele
taget med elektriske apparater.

> Noget andet er at kondensatorerne i
> netstøjfilteret kan lede en mindre strøm og der kan derfor opstå
> en betragtelig spænding på PCéns chassis...

Ja omkring halv netspænding. Det kan godt give et smæk over fingrene.

> hvilket er lig med stel
> og så kan man smadre andet tilsluttet udstyr...og her kommer
> problemer med garanti på det udstyr man slutter til PCén.........

Uanset om man har jordforbindelse eller ej skal der altid være slukket
for strømmen når der til- og frasluttes udstyr, da en jordforbindelse
ikke er ensbetydende med, at apparaterne, der sættes til hinanden har
samme potentiale.

> Producenter af udstyr man slutter til en pc kan godt fordre i
> deres garanti forpligtigelser at pcén er tilsluttet jord.....

Måske men det er ikke givet, at det vil blive anerkendt som et rimeligt
vilkår.

> [...]
> de legalt sige at deres garanti er bortfaldet....men forhandleren
> kan sikkert ikke så han sidder så med aben de første 6 mdr. efter

Der er to års reklamationsret. Men den dækker nu ikke, hvis folk har
til- og frakoblet enheder med strøm på medmindre enhederne er beregnet
på det som USB og Firewire.

--
Morten http://miljokemi.dk