SKAL man betale licens
Fra : Bob James

Dato : 20-09-04 10:38

Hej.

Jeg bliver mere og mere gal på DR efterhånden som de bliver mindre og mindre
objektive i deres udsendelser.

I den forbindelse har jeg et spørgsmål. Så vidt jeg ved går licensen til DR.
Hvis jeg nu kun ser TV2, TV3 og hører radio2 mv. kan jeg så undgå at betale
licens. Kan de kræve at jeg betaler til noget jeg ikke bruger???

Det kan godt være der findes en dansk lov der siger at det kan kræves. Men
hvad med EU??? Der må være en lov der siger at det ikke er nødvendigt, eller
hvad...?

Ser frem til at høre jeres svar.

Mvh.

Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-09-04 10:50

"Bob James" <bobjames686@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan godt være der findes en dansk lov der siger at det kan kræves. Men
> hvad med EU??? Der må være en lov der siger at det ikke er nødvendigt,
eller
> hvad...?

Se www.dr.dk/licens.
Her finder du regelgrundlaget.
EU har intet imod licens til public service-stationer (så længe de
overholder deres forpligtigelser).

/Per

Fra : mullerman

Dato : 20-09-04 10:48

> [...]
>
> Det kan godt være der findes en dansk lov der siger at det kan kræves. Men
> hvad med EU??? Der må være en lov der siger at det ikke er nødvendigt,

Se tråden "dr Licensinspektion" deraf fremgår det at du betaler licens for
at have en modtager, hvadenten du så bruger den eller ej. Du betaler for at
have muligheden for at høre radio og se tv...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-09-04 10:52

Bob James <bobjames686@hotmail.com> writes:
>Jeg bliver mere og mere gal på DR efterhånden som de bliver mindre og mindre
>objektive i deres udsendelser.

Det spørgsmål er oppe hele tiden.

Kort og kontant: Licens er en afgift på apparater, der kan modtage
radio- og/eller tv-signaler. Hvad man bruger apparaterne til, er
ligemeget i denne sammenhæng.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Søren

Dato : 20-09-04 11:01

"Bob James" <bobjames686@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Jeg bliver mere og mere gal på DR efterhånden som de bliver mindre og
mindre
> objektive i deres udsendelser.

Det er jo din ret.

> [...]
betale
> licens. Kan de kræve at jeg betaler til noget jeg ikke bruger???

Du bruger jo TV'et, og det er det du betaler licens for.

> Det kan godt være der findes en dansk lov der siger at det kan kræves. Men
> hvad med EU??? Der må være en lov der siger at det ikke er nødvendigt,
eller
> hvad...?

Igen...Det er en afgift for dit TV (eller mere præsict din tuner)...Ikke en
afgift for DR.

> Ser frem til at høre jeres svar.

Det har du så fået.

--
Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 11:36

> [...]

> Det kan godt være der findes en dansk lov der siger at det kan
> kræves. Men hvad med EU??? Der må være en lov der siger at det

Hvis du kan påvise, at DR ikke lever op til deres public service
forpligtelser vil du formentligt kunne slippe, men det bliver nok svært
selvom de danske definitioner af public service er for brede i forhold
til, hvad EF-domstolen accepterer.

TV2 har eksempelvis for nylig tabt ved EF-domstolen og er forpligtet
til at tilbagetale rundt regnet 1 mia til den danske stat fordi TV2
ikke har levet op til deres public service forpligtelser og såvidt
vides modtager TV2 ikke længere licensmidler men kun regionerne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Kaas

Dato : 20-09-04 11:38

> [...]
> ikke har levet op til deres public service forpligtelser og såvidt
> vides modtager TV2 ikke længere licensmidler men kun regionerne.

Har du et nr. på den dom? Den vil jeg da gerne læse.

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 11:47

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et nr. på den dom? Den vil jeg da gerne læse.

Du kan også læse det på Europa-kommissionens Hjemmeside her:

http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/noegleomraader/konkurrence_virksomhed/tv2/

Og Retssal.dk her:

http://www.retssal.dk/nyheder2.php3?side=703

--
Jesper Frandsen
http://www.9am.dk/

Fra : Peter Kaas

Dato : 20-09-04 12:53

> Du kan også læse det på Europa-kommissionens Hjemmeside her:

http://www.europa-kommissionen.dk/eu-politik/noegleomraader/konkurrence_virk
somhed/tv2/

OK. Så må jeg lige komme med en lille rettelse. Det er ikke en dom fra
EF-domstolen, men en afgørelse fra Kommissionen og jeg kan så også se, at
den danske stat har valgt at appelere afgørelsen til domstolen. Meget
interessant.

Mvh
Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 11:41

> Har du et nr. på den dom? Den vil jeg da gerne læse.

Nej desværre, men afgørelsen har været meget omtalt i medierne.
http://www.berlingske.dk/kultur/artikel:aid=442246/

Det mest morsomme er dog, at regeringen tror, at de kan afhjælpe TV2s
problem ved at give dem statsstøtte til at betale regningen for
ulovligt modtaget statsstøtte.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 13:03

> [...]

> fra EF-domstolen, men en afgørelse fra Kommissionen og jeg kan så
> også se, at den danske stat har valgt at appelere afgørelsen til

Jep. Jeg fik desværre blandet tingene sammen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 20-09-04 16:37

On 20 Sep 2004 10:35:55 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>forpligtelser vil du formentligt kunne slippe, men det bliver nok svært
>selvom de danske definitioner af public service er for brede i forhold

Hvem skulle lade ham slippe for licens uden at alle slipper ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 16:45

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> skrev:

> Hvem skulle lade ham slippe for licens uden at alle slipper ?

Alle ville selvfølgelig slippe i den tænkte situation.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-09-04 17:12

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
> Alle ville selvfølgelig slippe i den tænkte situation.

Hvorfor? Er der en kobling mellem licens for tv-modtagere og public
service-kanaler i loven?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-09-04 17:22

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
>
> Hvorfor? Er der en kobling mellem licens for tv-modtagere og public
> service-kanaler i loven?

Sagen skal nok en tur omkring kommissionen/EU-domstolen, og herefter retur
til Danmark, førend det bliver aktuelt.
Jeg kan ikke gennemskue den juridiske vandring af en sådan sag, men den må
gå på, at eftersom DR ikke leverer public service, så er licensbetalingen en
ulovlig erhvervsstøtte.
Umiddelbart vil jeg mene, at en sådan sag er dømt til at mislykkes, fordi
det bliver endog meget vanskeligt at dokumentere at DR ikke leverer public
service.

/Per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-09-04 18:21

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> [...]
> gå på, at eftersom DR ikke leverer public service, så er licensbetalingen

Men er det ikke kun aktuelt i forholdet stat-DR og ikke i forholdet
licensbetaler-stat?

Fra : Bo Ramsing

Dato : 20-09-04 19:07

Hej Gruppe,
så har jeg da et tillægsspg.: Jeg er bosiddende i tyskland og ejer også et
hus i Danmark. Det tv der står i det danske hus, er købt i Tyskland hvor jeg
også betaler tysk licens. Skal licensen så også betales i DK? Sikkert ja,
men det er noget bras

Mvh
Bo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 20-09-04 19:11

"Bo Ramsing" skrev 20.09.2004 20:06:

> [...]
> også betaler tysk licens. Skal licensen så også betales i DK? Sikkert ja,

Fra www.dr.dk/licens :

"Emne: Husstandslicens
Spørgsmål:

Når jeg er fastboende i udlandet, skal jeg så betale licens, når jeg har en
bolig i Danmark, hvor der er fjernsyn?
Svar:

Ja, du skal betale licens i Danmark, når der er licenspligtige apparater
opstillet i boligen. Du skal også betales licens i den periode, hvor du ikke
opholder dig her i landet, med mindre du fjerner apparaterne fra boligen, og
DR Licens får skriftlig meddelelse om, at apparaterne er fjernet."

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-09-04 19:13

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Men er det ikke kun aktuelt i forholdet stat-DR og ikke i forholdet
> licensbetaler-stat?

Det kan jeg ikke gennemskue.
Fejl i opkrævninger fra staten kan jo føre til tilbagebetalinger.
Lovgrundlaget er for så vidt i orden for opkrævningen, men hvis anvendelsen
ikke er det, så kan sagen jo stille sig anderledes.

/Per

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 14:35

On Mon, 20 Sep 2004 18:21:53 +0200, "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Umiddelbart vil jeg mene, at en sådan sag er dømt til at mislykkes, fordi
>det bliver endog meget vanskeligt at dokumentere at DR ikke leverer public
>service.

Hvordan svært ? Ved at sammenligne publc service kontrakten DR og TV2 har
underskrevet og se hvad der står er PS udsendelser og hvor mange % af sendetiden
der skal forekomme PS udsendelser, så kan man da let konstatere om og hvorlænge
der sendes PS. En programoversigt siger en del om arten af udsendelserne.
Mon ikke de kritiske seerklubber har gang i sådan en undersøgelse på daglig,
eller sådan, basis ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 20:34

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> Hvorfor? Er der en kobling mellem licens for tv-modtagere og public
> service-kanaler i loven?

Licensen er en form for statsstøtte. Licensen skal bruges til at dække
public service virksomhed og ikke til at konkurrere med private
virksomheder.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-09-04 22:59

> Licensen er en form for statsstøtte. Licensen skal bruges til at dække
> public service virksomhed og ikke til at konkurrere med private
> virksomheder.

Ja, men det betyder vel i så fald bare at statsstøtten skal tilbagebetales
til staten. Deraf følger vel ikke automatisk at licensen skal tilbage til de
oprindelige licensbetalere?

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 14:43

On 20 Sep 2004 19:33:35 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Licensen er en form for statsstøtte. Licensen skal bruges til at dække
>public service virksomhed og ikke til at konkurrere med private
>virksomheder.

Hvorfor skal de så have seertal og sammenligne sig med hinanden desangående ?
Hvorfor skal den ene have eneret til en udsendelse over den anden ?

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 20:36

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> Umiddelbart vil jeg mene, at en sådan sag er dømt til at
> mislykkes, fordi det bliver endog meget vanskeligt at dokumentere
> at DR ikke leverer public service.

Indtil videre er det netop det Kommissionen har konkluderet i forhold
til TV2.

DR vil skulle vurderes i forhold til nedenstående:
http://www.europa-kommissionen.dk/upload/application/95e10835/udl.pdf

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 08:30

> Indtil videre er det netop det Kommissionen har konkluderet i forhold
> til TV2.

Ja, og ?

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-09-04 23:06

> [...]

> tilbagebetales til staten. Deraf følger vel ikke automatisk at
> licensen skal tilbage til de oprindelige licensbetalere?

Nej det er rigtigt. Men jeg har heller ikke skrevet om tilbagebetaling
men om at slippe for licens.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-09-04 23:30

> Nej det er rigtigt. Men jeg har heller ikke skrevet om tilbagebetaling
> men om at slippe for licens.

De to ting kommer vel ud på et? Selvom staten får en masse penge fra DR og
TV2 vil der stadig være lovgrundlag til at opkræve licens...

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 06:41

> De to ting kommer vel ud på et?

Det kan jeg ikke se.

> Selvom staten får en masse penge
> fra DR og TV2 vil der stadig være lovgrundlag til at opkræve
> licens...

Nu er det forudsat i lov om radio og fjernsynsvirksomhed at licensen
bruges til de danske public service stationer så måske er der en formel
lovhjemmel til at opkræve pengene og bruge dem på, hvad politikerne har
lyst til men om den lovhjemmel ville være reel forstået på den måde om
den rent faktisk kunne bruges, hvis pengene ikke går til public service
virksomhed er nok tvivlsomt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 08:43

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og ?

Prøv at overvej hvem der er mest inde i juraen omkring dette. EU-
kommisionen og deres hav af medarbejdere eller dig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 08:55

> Prøv at overvej hvem der er mest inde i juraen omkring dette. EU-
> kommisionen og deres hav af medarbejdere eller dig.

Jeg snakker om DR. De to medieselskaber er endog meget forskellige.
Men hvis du har en henvisning til en konkret holdning fra Kommisionen ifht.
DR så kom bare med den.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-04 10:50

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message
(klip)
> Prøv at overvej hvem der er mest inde i juraen omkring dette. EU-
> kommisionen og deres hav af medarbejdere eller dig.

LOL! Ikke pænt sagt, men morsomt.

Mvh, Ulrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 11:32

"Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m> skrev:

> LOL! Ikke pænt sagt, men morsomt.

Hårdere sagt end det er ment. Men kategorisk at afvise at DR kan have
et problem kan man ikke. DR har mange programmer, der ikke falder ind
under de gængse public service begreber, og det kunne godt tænkes at
være et problem, hvis private selskaber klager over dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 13:13

> [...]
> under de gængse public service begreber, og det kunne godt tænkes at
> være et problem, hvis private selskaber klager over dette.

Skulle vi nu ikke lade kommissionens jurister om den vurdering. Så vidt jeg
har forstået er det alligevel dem der har mest forstand på disse sager.

/Per

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 14:01

> Skulle vi nu ikke lade kommissionens jurister om den vurdering. Så
> vidt jeg har forstået er det alligevel dem der har mest forstand
> på disse sager.

Jo netop. Jeg giver bare en grund til, at du ikke kategorisk kan
afvise, at der kunne være en sag mod DR. Hvis du bemærker, hvad jeg
skriver så bruger jeg meget vage formuleringer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-09-04 14:12

> Jo netop. Jeg giver bare en grund til, at du ikke kategorisk kan
> afvise, at der kunne være en sag mod DR. Hvis du bemærker, hvad jeg
> skriver så bruger jeg meget vage formuleringer.

Er det:
"DR har mange programmer, der ikke falder ind under de gængse public service
begreber"
du tænker på?

For så har vi en lidt divergerende opfattelse af vag.

/Per

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-09-04 20:05

Per Christoffersen wrote:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle vi nu ikke lade kommissionens jurister om den vurdering. Så vidt jeg
> har forstået er det alligevel dem der har mest forstand på disse sager.

Ej, det passer altså ikke. Jeg ved ligeså meget som dem

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 16:53

On 21 Sep 2004 10:32:16 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>under de gængse public service begreber, og det kunne godt tænkes at
>være et problem, hvis private selskaber klager over dette.

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?sektion=omdr&subsektion=97
Vedrørende DR og public service.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-09-04 14:46

> Hvorfor skal de så have seertal og sammenligne sig med hinanden
> desangående ?

Det skal DR sådan set heller ikke.

> Hvorfor skal den ene have eneret til en udsendelse
> over den anden ?

Hvilken form for eneret? TV2 har selvfølgelig rettighederne til TV2s
egenproduktioner og DR tilsvarende for deres egenproduktioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Gerner

Dato : 21-09-04 16:59

On 21 Sep 2004 13:46:00 GMT, "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Det skal DR sådan set heller ikke.

Så er der absolut ingen grund for DR at købe og vise seertal.

>Hvilken form for eneret? TV2 har selvfølgelig rettighederne til TV2s
>egenproduktioner og DR tilsvarende for deres egenproduktioner.

Hvorfor lader du som om du ikke ved at det drejer sig om f.eks. sport og andre
udsendelser der kan købes visningsret til i udlandet med eneret for danmark ?

Det du snakker om er ophavsret.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-09-04 22:18

Gerner <nospamadressen@postkasse.org> wrote in

> Så er der absolut ingen grund for DR at købe og vise seertal.

Hvorfor ikke ?
Det er da vigtigt for planlægningen at vide om der overhovedet er
nogen der ser det de sender.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : ML-78

Dato : 21-09-04 22:27

Henrik Stidsen skrev:

> Hvorfor ikke ?
> Det er da vigtigt for planlægningen at vide om der overhovedet er
> nogen der ser det de sender.

At planlægge programfladen efter seertal er noget der hører de
kommercielle stationer til. Public service-kanalerne er bl.a. til for at
man kan lave tv, der ikke er underlagt disse kriterier.

ML-78

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-09-04 08:59

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> At planlægge programfladen efter seertal er noget der hører de
> kommercielle stationer til. Public service-kanalerne er bl.a. til for at
> man kan lave tv, der ikke er underlagt disse kriterier.

Det er i den nuværende konstruktion op til DRs bestyrelse hvilke kriterier
den vil inddrage i programevalueringen.
Der er ikke noget til hinder for at inddrage seertal også, selvom det efter
public service-aftalen med Kulturministeriet vil være svært at se det som
det eneste kriterie.

Diskussion om hvor meget vægt der skal lægges på hvilke kriterier hører nok
i virkeligheden til i en anden nyhedsgruppe.

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:44

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote in

> At planlægge programfladen efter seertal er noget der hører de
> kommercielle stationer til. Public service-kanalerne er bl.a.
> til for at man kan lave tv, der ikke er underlagt disse
> kriterier.

Public service handler jo ikke "bare" om at vise det alle andre ikke
gider vise. Seertallene kan jo f.eks. bruges til at vurdere om en
serie som "Krøniken" er en success og om den skal fortsætte eller om
man skal satse på noget andet.

Jeg håber ikke du er uenig i at det bedste er at bruge licenspengene
til noget folk gider se istedet for noget tilfældigt makværk ingen
gider vise eller se.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Gerner

Dato : 22-09-04 12:03

On 21 Sep 2004 21:18:28 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Gerner <nospamadressen@postkasse.org> wrote in

>Hvorfor ikke ?

Det er dig og mig (som licensbetalere) som betaler for noget der ikke er absolut
nødvendigt.

>Det er da vigtigt for planlægningen at vide om der overhovedet er
>nogen der ser det de sender.

Nej de behøver ikke den information, for programplanlægning, da seertal per
defination er et konkurranceprægende element. DR skal ikke være i konkurrance
med andre tvstationer om seerne.
DR og TV2 må end ikke sende populære programmer på samme tid.
De brød vist den aftale da DR viste "krøniken" ?
Bagefter pralede DR vidt og bredt om deres seertal på "krønikeaftener".

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:47

> Nej de behøver ikke den information, for programplanlægning, da
> seertal per defination er et konkurranceprægende element.

Pr. definition ? din definition måske, absolut ikke min.

> DR og TV2 må end ikke sende populære programmer på samme tid.

Er det noget der står på papir et sted ?

Fra : Gerner

Dato : 22-09-04 20:23

On 22 Sep 2004 18:46:42 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Gerner <nospamadressen@postkasse.org> wrote in

>Pr. definition ? din definition måske, absolut ikke min

I alle årerne har seertal i usa været en målestok for hvilken tv station der fik
flest sponser- og reklamepenge.
Sådan er det naturligvis også i danmark. Hvis du læser det brev jeg har fået fra
gallup og gengivet i tv gruppen, så ser du at seertal bruges til vurdering af
hvad tv stationerne skal sende. DR bruger seertal for at få flere seere end de
andre tv stationer, ved at kikke på hvordan seertallene fordeles på
udsendelseskategorier. Da DR ikke er en kommerciel tv station, skal de slet ikke
beskæftige sig med den slags. Det er dyrt, og pengene kan bruges på andet.

>Er det noget der står på papir et sted ?

Det står i de 2 tv stationers public service kontrakt.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-09-04 02:41

> [...]
> udsendelseskategorier. Da DR ikke er en kommerciel tv station,
> skal de slet ikke beskæftige sig med den slags. Det er dyrt, og

Som jeg har skrevet et par gange nu, DR bruger - ligesom andre -
tallene til at finde ud af om de programmer de sender bliver set af
et tilfredsstillende antal personer. At DR har nogle andre krav at
holde talle op imod end de kommercielle stationer gør dem ikke mindre
relevante.

Men det bliver vi nok aldrig enige om og det er OT i denne gruppe så
EOD herfra.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-09-04 08:00

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Hvorfor ikke ?
> Det er da vigtigt for planlægningen at vide om der overhovedet er
> nogen der ser det de sender.

En public service station skal ikke nødvendigvis have seere eller mange
seere. Formålet med en public service station er bla. at sende smalle
programmer, der ikke vil kunne sendes på en kommerciel station.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-04 19:46

> En public service station skal ikke nødvendigvis have seere
> eller mange seere.

Nej, men seertal er en god indikation af om en given produktion bør
fortsættes eller afbrydes, f.eks. Krøniken

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 07:18

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-09-04 08:25

> En public service station skal ikke nødvendigvis have seere eller
> mange seere.

Jeg forstår ikke hvad du har imod at DR hæver deres vidensniveau ang. deres
egenproduktioners succes. Seertal er da helt bestemt en parameter der skal
vægtes sammen med subjektive analyser, men man kan da ikke bare lukke øjnene
for sådanne fakta, der oveni er ganske nemme at måle. Men nu er vi vist ude
i noget politik?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 09:29

> Jeg forstår ikke hvad du har imod at DR hæver deres vidensniveau
> ang. deres egenproduktioners succes.

Et program der falder under public service behøver ikke at have succes
og DR behøver derfor formelt set ikke seertal til noget.

> Seertal er da helt bestemt en
> parameter der skal vægtes sammen med subjektive analyser, men man
> kan da ikke bare lukke øjnene for sådanne fakta, der oveni er
> ganske nemme at måle.

Hvad skal en public service station bruge det til? DR skal ikke og må
ikke konkurrere med private virksomheder.

> Men nu er vi vist ude i noget politik?

Det har vi været hele tiden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-09-04 13:33

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> En public service station skal ikke nødvendigvis have seere
> eller mange seere.

Men hvis de sender noget *ingen* gider se så brokker du dig over
det...

"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at
blive virkelighed. Man kan ikke lave omelet af hårdkogte æg."
[Charles De Gaulle]

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-09-04 13:42

> Men hvis de sender noget *ingen* gider se så brokker du dig over
> det...

Gør jeg det?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-09-04 22:24

> Gør jeg det?

Jeg kan ikke forestille mig du ikke gør - og hvis du ikke gør så skal
der nok være rigeligt andre der gør.

Pointen er, at selvom DR skal sende brede uinteressante (lidt sat på
spidsen) programmer så er der intet i vejen for at de stiller nogen
krav til hvor mange der ser programmerne.

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
"The only true currency in this bankrupt world is what you

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-04 21:44

"Bob James" <bobjames686@hotmail.com> wrote in

> Kan de kræve at jeg betaler til noget jeg ikke bruger???

Du bruger din tv/radio tuner - og det er den du betaler for.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898