Kontakt fra inkasso ?
Fra : Frederik GS

Dato : 17-09-04 22:35

Hejsa NG,

Jeg gør en lang historie kort : har et stykke tid haft en sag kørende vedr.
skyld på ca. 10.000,-
Da jeg så mig selv i stand til betale en god del af gælden, rettede jeg
henvendelse til inkassofirmaet via mail. (som ifølge deres brevpapir er en
måde at kontakte dem på)

Som svar kommer min underbo - som jeg kun kender ved navn - op og siger at
"en eller anden fra [inkassofirmas navn] har haft ringet og spurgt efter
dig - jeg sagde jeg nok skulle give besked."

Jeg skrev både min postadresse, mailadresse samt telefonnummer på mailen jeg
sendte til dem. De har sikkert slået min adresse op i telefonbogen og
eftersom vi er 4 lejemål som deler postkasse / fordør (intet ulovligt, kan
bare ikke huske hvad det hedder) har hun blot ringet til en med samme
adresse. Det kan dog på ingen måde være samme NAVN der er blevet set i
telefonbogen.

Til spørgsmålet :

Jeg mener at have set i et TV program engang, at dette ikke er korrekt
procedure, da det jo ikke vedkommer min underbo at jeg skylder penge. Som
eksempel blev brugt inkassofirmaer som skrev "inkasso" på deres kuverter,
hvorved deres debitors sag frafaldt (da disse kuverter kunne ses af alle i
eksemplets boligblok).

At få sagen frafaldt er dog ikke mit mål, men ikke desto mindre ... passer
ovenstående - at de må "de" ikke ? Og hvordan er situationen helt nøjagtig ?
I kan vel allesammen forestille jer ydmygelsen, som *sagtens* kunne være
undgået ...

Mange tak.

Vh, Frederik

Fra : Gerner

Dato : 18-09-04 11:38

On 17 Sep 2004 23:35:17 +0200, "Frederik GS" <frederik@darksun.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]

>I kan vel allesammen forestille jer ydmygelsen, som *sagtens* kunne være

Lov nr. 319 af 14. maj 1997 om inkassovirksomhed.

God inkassoskik

§ 9. Inkassovirksomhed skal udøves i overensstemmelse med god inkassoskik. Det
er i strid med god inkassoskik at anvende metoder, der udsætter nogen for
urimelig pression, skade eller ulempe.

§ 12. Der må ikke uden skyldnerens forudgående anmodning herom rettes personlig
henvendelse til skyldneren på steder, hvortil der ikke er almindelig adgang,
medmindre et skriftligt varsel forinden er kommet frem til skyldneren. I
varselsskrivelsen skal tydeligt være angivet stedet og det omtrentlige tidspunkt
på dagen, hvor henvendelsen vil finde sted, samt autorisationsindehaverens
telefonnummer og adresse. Varselsskrivelsen må ikke afsendes, før den i § 10,
stk. 3, nævnte frist er udløbet. Har den varslede henvendelse fundet sted, uden
at skyldneren er blevet truffet, må personlige henvendelser herefter foretages
uden yderligere varsler, såfremt dette er anført tydeligt i varselsskrivelsen.

Stk. 2. Personlig henvendelse til skyldneren uden forudgående anmodning herom,
jf. stk. 1, må kun ske på hverdage herunder lørdage, bortset fra juleaftensdag,
nytårsaftensdag og grundlovsdag og må kun ske i tidsrummet mellem kl. 8.00 og
kl. 21.00, lørdage dog kun i tidsrummet mellem kl. 8.00 og kl. 16.00.

Stk. 3. Er skyldneren en fysisk person, må personlig henvendelse til skyldneren
uden forudgående anmodning herom, jf. stk. 1, kun ske på skyldnerens bopæl.
Driver den pågældende skyldner egen erhvervsvirksomhed, kan sådan henvendelse
dog tillige ske på virksomhedens adresse.

Stk. 4. Den, der foretager personlig henvendelse til skyldneren, skal over for
skyldneren straks legitimere sig ved et legitimationskort, som udstedes af
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil.

Stk. 5. For udstedelse af legitimationskort betales 300 kr.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-09-04 12:08

Frederik GS wrote:

> [...]
> hvorved deres debitors sag frafaldt (da disse kuverter kunne ses af alle i

"God inkassoskik" er lidt som elastik i metermål, men jeg mener ikke
inkasso-firmaet har handlet korrekt, og du kan klage til
Rigspolitichefen (se email på http://politi.dk/kontakt/e-post_adresser.htm)
Send den beskrivelse, du har postet her i gruppen, men suppler gerne
med så mange detaljer som muligt. (Tidspunkt, email-adresser, sagsnumre,
navne på personer o.s.v.).

Du skal dog ikke regne med, at du slipper for at betale gælden, men
forhåbentlig kan det være med til, at firmaet er lidt mere omhyggelige
fremover.

M.v.h.

Jonathan
mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Frederik GS

Dato : 18-09-04 13:43

Rigtig mange tak for jeres indlæg.

> Du skal dog ikke regne med, at du slipper for at betale gælden, men
> forhåbentlig kan det være med til, at firmaet er lidt mere omhyggelige
> fremover.

Det lyder lidt helligt, men det faktisk mit eneste mål. Hvis man har været
skyldner, så ved man hvor meget pres, stress og uro en sådan sag kan være
grund til og korrekt procedure skulle være et minimumskrav - selvom man,
hvis du spørger mig, altid står dårligt i forhold til den anden part.

Er der ikke en ... hvad hedder det på dansk ... "preliminary" forespørgsel
man kan udføre hos Rigspolitichefen ? Det virker for mig meget drastisk at
indlevere en anmeldelse - men det er måske måden at gøre det på ?

Igen, rigtig mange tak.

Vh, Frederik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-09-04 14:49

Frederik GS wrote:

> Det lyder lidt helligt, men det faktisk mit eneste mål.

Jeg synes ikke det er spor "helligt". Hvis man ikke reagerer, kan de
jo blive ved med at gøre det.

> Er der ikke en ... hvad hedder det på dansk ... "preliminary" forespørgsel
> man kan udføre hos Rigspolitichefen ? Det virker for mig meget drastisk at
> indlevere en anmeldelse - men det er måske måden at gøre det på ?

Du kan kalde det en "klage". Men uanset hvad, så undersøger politiet
sagen (typisk ved at indhente en udtalelse fra firmaet) - og derefter
beslutter de, om der skal ske yderligere.
Jeg vil tro de finder, at god inkasso-skik er overtrådt, men ikke så
groft, så det umiddelbart får konsekvenser for firmaet. - Men det vil
indgå i fremtidige sager, hvis der kommer flere klager.

Fra : Gerner

Dato : 18-09-04 15:53

On Sat, 18 Sep 2004 15:49:09 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>groft, så det umiddelbart får konsekvenser for firmaet. - Men det vil
>indgå i fremtidige sager, hvis der kommer flere klager.

De kan også i henhold til vinkelskriverloven fratage firmaet/ejer den
autorisation de har pligt til at have.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-09-04 11:33

Gerner wrote:

> De kan også i henhold til vinkelskriverloven fratage firmaet/ejer den
> autorisation de har pligt til at have.

Det er nok nærmere inkassoloven - eller "Lov om inkassovirksomhed",
som den helt officielt hedder.
- Men som nævnt tror jeg ikke, at den aktuelle sag vil få en så
drastisk konsekvens for firmaet.

Fra : Gerner

Dato : 19-09-04 18:19

On Sun, 19 Sep 2004 12:32:46 +0200, Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> Det er nok nærmere inkassoloven - eller "Lov om inkassovirksomhed",
>som den helt officielt hedder.
> - Men som nævnt tror jeg ikke, at den aktuelle sag vil få en så
>drastisk konsekvens for firmaet.

Det kommer an på hvor mange klager politiet har fået. § 21.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-09-04 20:28

Gerner wrote:

> Det kommer an på hvor mange klager politiet har fået. § 21.

Som jeg skrev (med lidt andre ord): Den aktuelle sag er næppe nok,
men den vil indgå i en samlet vurdering.