Arbejdsløshedsunderstøttelse v. andelseje?
Fra : Jakob Munck

Dato : 17-09-04 11:58

Det er - så vidt jeg ved - ikke tilladt at modtage
arbejdsløshedsunderstøttelse samtidig med at man ejer aktier i et
aktieselskab. Men er det heller ikke tilladt at modtage understøttelse
samtidig med at man ejer andele i et erhvervsdrivende andelsselskab
(a.m.b.a.)? Jeg ville tro at det var noget andet, da det ellers vil være
svært for en del andelsejere i boligsektoren at modtage understøttelse, og
det mener jeg ikke at det er.

- Hvad er lovgivning omkring dette?

- skelner man evt. mellem det at eje en andel og at sidde i bestyrelsen for
et erhvervsdrivende andelsselskab, sådan at forstå at man kan modtage
understøttelse hvis man har en andel, men ikke hvis man sidder i
bestyrelsen?

Hvis det sidste er tilfældet, så kan arbejdsløse ikke sidde i bestyrelsen
for en andelsboligforening....? I landbruget??

Hvad er lov og praksis på disse områder?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-04 12:22

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Det er - så vidt jeg ved - ikke tilladt at modtage
> arbejdsløshedsunderstøttelse samtidig med at man ejer aktier i et
> aktieselskab. Men er det heller ikke tilladt at modtage understøttelse

Man kan godt eje aktier i et A/S og samtidig modtage understøttelse.
Det afgørende er om man er aktiv i selskabet. En aktie i et stort selskab
gør ikke en til aktiv, men et betydende medejerskab (evt. med en tilhørende
bestyrelsespost) vil gøre det.

Det er dog mulighed for

> [...]
>
> Hvis det sidste er tilfældet, så kan arbejdsløse ikke sidde i bestyrelsen
> for en andelsboligforening....? I landbruget??

En andelsboligforening er ikke et selskab, og er som sådan ikke interessant
i den forbindelse.
Aps-er hedder anpartsselskaber, og er erhvervsdrivende.

/Per

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-09-04 12:41

> En andelsboligforening er ikke et selskab, og er som sådan ikke
> interessant i den forbindelse.
> Aps-er hedder anpartsselskaber, og er erhvervsdrivende.

hvad så med et a.m.b.a. der driver et vikarbureau? Jeg har hørt, at hvis der
er mere end 15 andele, så må en person gerne være medejer uden at miste
understøttelse, men jeg ved ikke om det er lovgivning, lovpraksis eller bare
et usandt rygte?

v.h.
Jakob

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-04 12:49

> [...]
> er mere end 15 andele, så må en person gerne være medejer uden at miste
> understøttelse, men jeg ved ikke om det er lovgivning, lovpraksis eller

Så vidt jeg ved, så er det en konkret vurdering fra gang til gang ud fra
nogle generelle retningslinjer.
Hvis det er en konkret situation du står i, så vil jeg stærkt anbefale, at
få a-kassens skriftlige samtykke inden det sættes i værk.
Der er også muligheden for at få supplerende dagpenge i det omfang man ikke
kan fylde sin dag ud. Perioden hvor man kan få dette er begrænset, og man
skal samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Spørg i a-kassen om
dette også.

/Per

Fra : ct

Dato : 17-09-04 18:41

> Så vidt jeg ved, så er det en konkret vurdering fra gang til gang ud fra
> nogle generelle retningslinjer.

Hej Per og Jakob!

Per har helt ret. Det afhænger af en konkret vurdering. Ved vurderingen
skæver A-kassen til om det er et erhverv som normalt er lønnet!

Hvis du sidder i bestyrelsen for et andelsboligselskab er sådanne
fritidsjobs _normalt_ ulønnet. Derfor må du godt det. Du må også godt sidde
i bestyrelsen i et amatørteater, men ikke et stort prof. teater. Derfor er
det en helt konkret vurdering.

Jeg tror det bliver problematisk at du ejer en andel i et a.m.b.a. -. med
mindre der er mange andelshavere og at du IKKE sidder i bestyrelsen!

Selv om reglerne for A-kasserne er ens, bliver A-kasse-lovgivningen tolket
forskelligt i forskellige A-kasse!

> Hvis det er en konkret situation du står i, så vil jeg stærkt anbefale, at
> få a-kassens skriftlige samtykke inden det sættes i værk.

Det vil jeg også anbefale!

> [...]
> kan fylde sin dag ud. Perioden hvor man kan få dette er begrænset, og man
> skal samtidig stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Her er der dét krav at virksomheden skal kunen drives i fritiden - altså en
hobbyvirksomhed!
Du må gerne bruge dagtimerne på selvstændigt bierhverv, men man skal kunne
sansynliggøre at det er et erhverv som normalt drives udenfor sit normale
erhverv (aften / weekend)

Eksempel: Hvis du vil lave et vikarbureau eller en bank eller sælge
tryksager, vil sådan et job normalt foregå i dagtimerne, derfor godkendes
det ikke som selvstændigt bierhverv.

Hvis du vil sælge noget over en webshop eller drive homeparties for private,
er det normalt noget som foregår om aftenen. Derfor må du godt det!
Men du skal kunne sandsynliggøre at et sådan bierhverv UDELUKKENDE KAN
DRIVES I FRITIDEN. Du skal kunne sandsynliggøre at f.eks. korrespondance med
leverandører foregår udelukkende pr. mail og om aftnenen ved at kommunikere
via mail s (kun et eksempel).

Når du har sandsynliggjort det, må du sjovt nok gerne udføre arbejdet i
dagtimerne, men det hovedsalige er jo at du står til rådighed for
arbejdsmarkedet! Og selvfølgelig får du fradrag for de timer du bruger på
dit erhverv.

Hvilken type forretning vil du starte?
Hvilken A-kasse har du?
(Jeg kender lidt til A-kasser)

Carsten

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-09-04 20:11

> Hvilken type forretning vil du starte?
> Hvilken A-kasse har du?
> (Jeg kender lidt til A-kasser)

Jeg er i magistrenes A-kasse og min idé er den at lave et webbaseret
udlejnings/formidlingsbureau for undervisere til private husstande. Altså 2
timers undervisning/underholdning for 2-10 mennesker for f.eks. 600 kr. Det
specifikt forretningsmæssige vil jeg ikke gennemgå her, da det næppe er
relevant.

Men det er relevant om jeg kan kører det videre ud over de 18 måneder, hvor
jeg må være selstændig "udenfor arbejdstid". Man kan jo ikke skaffe
undervisere og oparbejde en kundekreds, hvis alle véd at det hele lukker om
max. 18 måneder, så jeg vil have sikkerhed for at initiativet kan fortsætte,
også ud over denne tid. Og jeg regner ikke med at det kan give mig en fuld
løn som webmaster/administrator, men at det måske giver en omsætning på
10.000 kr. til den tid.

Derfor ville det være interessant om man kunne lægge en sådan
erhvervsaktivitet ind i f.eks. et andelsselskab a.m.b.a. og sidde i en
bestyrelse for dette selskab. Men da jeg max. regner med at kunne tjene
10.000 kr. årligt på dette, må jeg altså have supplerende understøttelse.

Det er problemet.

v.h.
Jakob

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-09-04 11:28

"ct" <no@no.no> skrev et indlæg
<414b21b1$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
>
>Eksempel: Hvis du vil lave et vikarbureau eller en bank eller sælge
>tryksager, vil sådan et job normalt foregå i dagtimerne, derfor godkendes

Skelner man virkelig så striks mellem dag/aften - og hvad med nat? Er
det noget der er direkte nedfældet i nogle love?

Efterhånden har vi jo en del fleksible arbejdsordninger - jeg tænker
på flere jobs, hjemmearbejdspladser (en oversætter kan jo i princippet
godt lave sit arbejde arbejde mandag aften hjemme hvor han normalt
ville lave det om dagtimerne mandag hvis han var på kontoret),
flekstid, skiftehol osv.

Hvis man fører din argumenteren ovenfor (bemærk - jeg siger ikke den
er forkert) kunne man jo forestille sig at en vagt i et indkøbscenter
bliver arbejdsløs, får dagpenge og kort tid efter får arbejde som
aften/nattevagt - det vil sige i fritiden - og dermed OK ved siden af
understøttelse fra a-kassen :-?

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet