Hej Steen
Følgende svar er under forudsætning af, at det vedrører almene boliger, som
er det jeg kender til via mit arbejde.
>Ejendommen er 15 år gammel, og jeg har boet der i de sidste 7 år. Dvs at
>alt, køkken, døre, gulve osv er 15 år gammelt. Jeg mener at den er blevet
>vedligeholdt som den skal, vi har for nyligt fået malet, men nu fik jeg så
>at vide at det ikke var den rigtige glans som panelerne er blevet malet
med,
>så den skal males igen.
Som udgangspunkt har lejer pligt til at vedligeholde gulv, loft og væg. Der
kan være vedtaget andet i afdelingens vedligeholdelseskatalog. Det normale
er at udlejer har ansvaret for indvendigt træværk.
Se § 26 & 27
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/vokaten.dk/lovsamling/le
jeloven.html
>Desuden fik jeg at vide at køkkenlågerne, som ellers
>ikke fejler andet end at de er 15 år gamle, også skulle skiftes, eller
>"ordnes" af en snedker.
Udlejer kan ikke pålægge fraflytter at udbedre slid og ælde. Udlejer kan kun
komme efter dig hvis det er nødvendigt at udskifte låger grundet
misligholdelse. Dette skal du gøre viceværten opmærksom på.
> Det normale er, at alle udgifter til normalistandsættelse overgår til
> boligselskabet efter 10 år.
De fleste boligselskaber har regler om at de overtager vedligeholdelsen 100%
efter 100 måneder (8 år og 4 måneder) det vil sige, har du boet der 2 år
skal du betale 76% af istandsættelsen og udlejer 24%.
> Når så den endelige opgørelse kommer, inden der er gået 14 dage efter du
er
> endeligt fraflyttet, så skal du ikke betale regningen hvis du ikke er
enig.
> Så skal udlejer slæbe dig i retten og her er det så en advokat er nyttig.
Ikke korrekt:
Endelig opgørelse skal fremsendes til fraflytter senest mellem 30 og 37 dage
fra modtagelse af sidste håndværker regning. Der er en dom der siger at 30
dage er ok og 37 dage er for lang tid. Du skal dog inden 14 dage fra
fraflytning have et overslag på opgørelsen, der maksimum må være +10% større
ved endelig opgørelse.
§94 Stk. 2. Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet lejeren
skriftligt om istandsættelsesarbejdernes omfang, den anslåede udgift og
lejerens andel heraf, bortfalder udlejerens krav mod lejeren, medmindre
denne er fraflyttet uden at give udlejeren oplysning om den fremtidige
adresse. Overskridelser, der forhøjer lejerens samlede andel af den anslåede
udgift med mere end 10 pct., er lejeren uvedkommende.
>Gulvafslibning er givet vis unødvendigt og aldeles uhensigtsmæssigt. Hvis
>man sliber et gulv hvor der måske er 3 mm slidlag hver gang der er nogle
der
>flytter skal man jo ret snart til at skifte gulv. Det kan selv en udlejer
>vel se det urimelige i.
Nu har du jo ikke set gulvet. Du skal skele mellem at slibe og høvle gulve.
Hvis der er små ridser i overfladen er det nok, at finslibe og påfører lak.
Er lakken slidt igennem fordi lejer ikke har vedligehold som han skal i
henhold til lovgivningen, er det nødvendigt at høvle gulvet, hvor der ryger
1-3 mm.
>Når så den endelige opgørelse kommer, inden der er gået 14 dage efter du er
>endeligt fraflyttet, så skal du ikke betale regningen hvis du ikke er enig.
>Så skal udlejer slæbe dig i retten og her er det så en advokat er nyttig.
Ualmindeligt dårligt råd.
Som lejer har du ikke krav på en endelig opgørelse efter 14 dage men, du
skal dog inden 14 dage fra fraflytning have et overslag på opgørelsen , og
der kan udgifterne ved istandsættelsen, maks. være +10% større ved endelig
opgørelse.
Du vil altid stå bedre hvis du skriftlig gør indsigelser mod en fraflytnings
regning. Kan du og boligselskabet ikke blive enig (hvilket faktisk ofte sker
når folk gør indsigelser) skal du skriftligt indbringe sagen for
beboerklagenævnet i din kommune. Beboerklagenævnet er første led i den
videre sagsgang.
Se § 96 - 108 hvor der er beskrevet hvad beboerklagenævnet har kompetence
til.
http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/vokaten.dk/lovsamling/le
jeloven.html
Håber du kunne bruge dette, ellers spørg igen
Peter