Pas
Fra : Jan Pedersen

Dato : 17-09-04 05:39

I Schengen samarbejdslandene er der ikke længere paskontrol ved alm.
grænseovergange f.eks. mellem Danmark og Tyskland. Jeg har ikke et gyldigt
pas men et uløbent pas. Hvis jeg tager på indkøbstur til Tyskland bliver jeg
således under normale vilkår ikke stoppet af en betjent ved grænsen....men
en tysk betjent kunne jo ske at stoppe mig på den tyske side af
grænsen....hvad gør jeg så? Viser mit udløbne pas....evt. også et
sygesikringsbevis...mv. I flg. reglerne skal man have gyldigt
billedlegimitation og det er i Danmark kun kørekort og Pas. Jeg har ingen af
delene...hvad er så det værste jeg kan risikere ?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 17-09-04 07:08

"Jan Pedersen" skrev 17.09.2004 6:38:

> [...]
> billedlegimitation og det er i Danmark kun kørekort og Pas. Jeg har ingen af
> delene...hvad er så det værste jeg kan risikere ?

Ifølge både politiet og Justitsministeriet, skal du stadig medbringe dit
pas. Politiet skriver fx:
"Danske statsborgere skal i dag medbringe pas ved rejse til lande uden for
Norden, herunder til de eksisterende Schengen-lande. Dette ændres der ikke
ved, når Danmark indtræder i det praktiske Schengen-samarbejde den 25.
marts 2001."

Jeg vil skyde på at du får en bøde af det tyske politi, hvis du ikke har pas
med - evt. lader de de slippe med en advarsel.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 28-09-04 13:34

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev et
indlæg
<BD704BF2.63F4%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>:

>Jeg vil skyde på at du får en bøde af det tyske politi, hvis du ikke har pas
>med - evt. lader de de slippe med en advarsel.

Det kommer vel an på lovgivningen i Tyskland - hvis de nu ikke
forlanger pas sker der nok ikke noget hvis man kan vise fornøden
legitimation (efter de regler de tyske myndigheder har og som jeg ikke
kender).

Men man kan da få et problem med indrejse i DK - i hvert fald som jeg
læser BEK nr 958 af 21/09/2004 (Gældende) [1]

"§ 1. Danske statsborgere kan udrejse til og indrejse fra Finland,
Island, Norge og Sverige uden at være i besiddelse af pas eller anden
rejselegitimation.

§ 2. I øvrigt skal danske statsborgere ved udrejse fra og ankomst til
landet være i besiddelse af pas.

Stk. 2. Børn under 15 år kan dog udrejse af landet og indrejse hertil
uden at være i besiddelse af eget pas, såfremt de rejser sammen med
deres forældre, plejeforældre eller andre dem nærstående personer,
hvis pas de inden den 1. oktober 2004 er optaget i. Endvidere kan
Rigspolitichefen i særlige tilfælde tillade ud- og indrejse for danske
statsborgere, uanset at vedkommende ikke kan legitimere sig ved pas."

Konsekvens af manglende pas:

"§ 31. Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 3, stk. 1, 1. pkt., og § 30,
stk. 1 og 2, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På Færøerne og i Grønland straffes overtrædelse af § 2, stk.
1, § 3, stk. 1, 1. pkt., og § 30, stk. 1 og 2, med bøde, hæfte eller
under skærpende omstændigheder fængsel indtil 6 måneder."

Jeg ved så ikke rigtigt om besiddelse er opfyldt hvis man ejer et pas
og det ligger hjemme i skuffen, eller om man rent faktisk skal have
det med og kunne vise det - sidstnævnte vil jeg mene er det korrekte
hvis man ser på § 4 i LBK nr 586 af 01/09/1986 (Gældende) [2] selv om
man jo ikke har egentlige (faste) paskontroller mellem lande der er
med i Schengenkonventionen. Jeg kan dog ikke lige få øje på noget
andet der afklarer det.

[1]
Pasbekendtgørelsen kan findes her
<http://makeashorterlink.com/?C66F52469>

eller den lange version af linket
<http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/B20040095805-REGL>

{2]
Pasloven kan findes her
<http://makeashorterlink.com/?J5FE11469>
eller den lange version af linket
<http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19860058629-REGL>
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Søren

Dato : 17-09-04 09:07

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> således under normale vilkår ikke stoppet af en betjent ved grænsen....men
> en tysk betjent kunne jo ske at stoppe mig på den tyske side af

Håber på det bedste, for du skal stadigvæk have et gyldigt pas med ved rejse
udenfor norden, selvom du ikke skal vise det ved grænsen.

> Viser mit udløbne pas....evt. også et
> sygesikringsbevis...mv. I flg. reglerne skal man have gyldigt
> billedlegimitation og det er i Danmark kun kørekort og Pas.

Du skal have et gyldigt pas ved rejse udenfor norden. Det har ikke ændret
sig.

> Jeg har ingen af
> delene...hvad er så det værste jeg kan risikere ?

En bøde, og muligvis en udlevering til dansk politi ved grænsen.

--
Søren

Fra : BB

Dato : 17-09-04 16:51

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
af
> delene...hvad er så det værste jeg kan risikere ?

At du får politisk asyl i Tyskland med flygtningestatus!!

BB

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-09-04 19:05

"BB" wrote

> "Jan Pedersen" skrev

> At du får politisk asyl i Tyskland med flygtningestatus!!

Hmm hvordan skulle Jan kunne opnå denne status?

- Peter

Fra : Jan Pedersen

Dato : 19-09-04 09:00

> Hmm hvordan skulle Jan kunne opnå denne status?
>
> - Peter

Tja jeg flygter fra de høje danske afgifter ? :)
Kan vel være lige så godt som de undskyldninger mange flygtninge kommer med
hertil lands :)