aflysniing af flytning
Fra : v

Dato : 16-09-04 20:03

Hej Gruppe

Min søn havde bestilt flytning til England (3 kubikmeter plads i en
flyttebil).
Flyttebilsn skal derover med 2 andre flytninger.
30 timer før afgang ringer han og afbestiller.
Flytningen ville koste ham 4000 kr, og nu forlanger flyttemanden 1200 kr for
tabt arbejdsfortjeneste.
Er der nogen regler for om han kan forlange dette, der er ikke oplyst noget
herom i aftalen, eller er han bare sur over at det ikke blev til noget.

Hvem ved noget om det ?

mvh
Vibeke

Fra : HKJ

Dato : 16-09-04 20:13

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
noget
> herom i aftalen, eller er han bare sur over at det ikke blev til noget.

Her er lidt fra forbrugerklagenævnet (Det er dog ikke en flytning det
handler om):
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/forbrugerneshus/juridiske-publikatio
ner/jb98/afgoerelser-fra-forbrugerklagenaevnet/1/#6166

Et citat:
Afbestilling kan herefter næppe i almindelighed finde sted, blot fordi
ydelsen på grund af ændringer i bestillerens forhold har mistet bestillerens
interesse.

Fra : Rune Wold

Dato : 16-09-04 20:22

v wrote:

[klip]

> Er der nogen regler for om han kan forlange dette, der er ikke oplyst noget
> herom i aftalen, eller er han bare sur over at det ikke blev til noget.

Der er tale om annullation af en bindende fragtaftale, hvilket altid er
ansvarspådragende misligholdelse, medmindre der er *aftalt* fortrydelsesret.

Da annullationen er sket så sent, har det næppe været muligt for
fragtmanden at begrænse tabet. Fragtmanden har derfor krav på
erstatning, der kan opgøres til bruttoavancen (tabt arbejdsfortjeneste).
Men din søn er heldig, for fragtmanden kunne kræve fragten på 4000 kr.
betalt, selvom der ikke udført nogen faktisk transport

Ingen af disse omstændigheder behøver at være aftalt for at være
gældende. Der er tale om udfyldende retsregler.

/Rune Wold

Fra : v

Dato : 16-09-04 22:31

> [...]
> Men din søn er heldig, for fragtmanden kunne kræve fragten på 4000 kr.
> betalt, selvom der ikke udført nogen faktisk transport

Pu ha hvor skal man passe på derude.

mvh
Vibeke

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-09-04 07:23

v telepaterede følgende til sin PC:
> Pu ha hvor skal man passe på derude.

IRONI ON
---
Ja, hvor er det uretfærdigt at man skal betale en flyttemand, hvor man har
bestilt plads i hans bil og afbestilt så sent, at han ikke kan nå at finde
en anden. Flyttemanden burde da tage dette tab - selvom det kan resulterer
i, at han skal køre til England flere gange med fx 2 papkasser, fordi alle
andre bare har aflyst 30 timer før...
---
IRONI OFF

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-09-04 11:00

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Pu ha hvor skal man passe på derude.

Man skal bare huske på, at en aftale er en aftale, og at den er bindende.
Man kan så aftale visse opsigelsesbetingelser, hvis begge parter er med på
det.
Det er faktisk ganske normalt at det er sådan, selvom de fleste nok ikke til
daglig går og gør sig det klart.

/Per