Eksisterer der domm
Fra : ASKF

Dato : 16-09-04 13:46

Min nabo har lige købt en bærbar computer, med den følger en licens til
WinXP dk home edition incl SP1

Han har i midlertid kun modtaget en "genoprettelses cd". Dvs. en
ufulstændig version af den software han i følge regningen har betalt
for.

Således som jeg forstår licernsen og regningen fra butikken, har han ret
til en fuld version af WindowsXP DK Home edition, da regningen særskilt
nævner styresystemet og der ikke står anført at den er i reduceret eller
modificeret udgave endsige oem.

Er der nogen som har kendskab til danske domme der kan henvises til
overfor butikken med lignende sager?

Jeg har lovet ham at henvende mig i butikken og gøre dem opmærksom på
fejlen i morgen.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Dizz

Dato : 16-09-04 14:39

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message

> [...]
> modificeret udgave endsige oem.
>
> Er der nogen som har kendskab til danske domme der kan henvises til

Microsoft har en hotline til den slags ting, se:
http://www.microsoft.com/danmark/license/piracy/default.asp

De skulle kunne hjælpe dig med at finde ud af om du har fået det rigtige.

--
Morten Birkelund

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 16-09-04 15:52

> [...]
> overfor butikken med lignende sager?
>
> Jeg har lovet ham at henvende mig i butikken og gøre dem opmærksom på

Hej Allan. Uden at jeg vurderer lovlighed eller ulovlighed i ovenstående kan
jeg nævne at især bærbare PC'ere stort set altid inkluderer en særlig
genoprettelsesCD med det pågældende styresystem, istedet for en normal
Windows-CD. Det kan skyldes at fabrikanten f.eks. har inkluderet
strømstyringssoftware, diverse værktøjer osv. i selve installationen, så
brugeren ikke selv skal hente disse på internettet.

Hvis f.eks. man formaterer harddisken, bør man kunne isætte
genoprettelsesCD'en og styresystemet indlæses således igen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 16:00

"Jakob Houkjær" wrote
> (..) nævne at især bærbare PC'ere stort set altid inkluderer en særlig
> genoprettelsesCD med det pågældende styresystem, istedet for en normal
> Windows-CD.

Jeps, men her er der ligeledes typisk tale om en OEM version fremfor en fuld
version af styresystemet
Jeg ville kontakte MS som Dizz foreslår

- Peter

Fra : Dennis Davidsen

Dato : 16-09-04 16:08

At det er en OEM version betyder at den lever og dør med den bærbare pc, og
kan på ingen måde overdrages til en anden pc.
Det er normalt at notebook producenterne sender recovery cd'er med, som
installerer/formaterer/osv. forfra, og deri er "windows" installationen
også.
Jeg har faktist ikke oplevet nogen bærbar pc hvor at der var en windowsXP
hologram cd med, men det skal siges at jeg kun har arbejdet med en 5-6
forskellige mærker, så der skal sikkert nok være nogle fabrikater der ikke
har oprettet recovery cd'er, men blot leverer en alm. windows XP cd (OEM)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 19:12

"Dennis Davidsen" wrote

> Det er normalt at notebook producenterne sender recovery cd'er med, som
> installerer/formaterer/osv. forfra, og deri er "windows" installationen
> også.

Jeps, men hvis der er betalt for en fuld XP og fakturaen siger det samme, så
må man med rette forvente at det er leveres en fuld version

- Peter

Fra : Lars

Dato : 16-09-04 19:49

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> "Dennis Davidsen" wrote

> Jeps, men hvis der er betalt for en fuld XP og fakturaen siger det samme,
> så må man med rette forvente at det er leveres en fuld version

Jamen hvad er det der siger, at en OEM version ikke er en fuld version?

/Lars

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-09-04 20:08

Lars wrote:

> Jamen hvad er det der siger, at en OEM version ikke er en fuld version?

Hvis der er anvendt betegnelsen "fuld version", må man gå ud fra, at
den ikke er licensmæssigt bundet til noget bestemt hardware, som en
OEM-version er det.

- Men på den anden side kan man næppe gå ud fra, at der _er_ tale om
en fuld version bare fordi der _ikke_ står noget om OEM på fakturaen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-09-04 20:07

Jonathan Stein wrote:

> - Men på den anden side kan man næppe gå ud fra, at der _er_ tale om
> en fuld version bare fordi der _ikke_ står noget om OEM på fakturaen.

Og slet ikke, når sædvanen netop er, at det er en OEM-version, når den
sælges sammen med computeren - ikke mindst, når der er tale om en bærbar
computer.

Så med mindre naboen decideret har bedt om en fuld version, så er der
næppe noget at komme efter.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-09-04 21:29

"Kim Ludvigsen"

> Så med mindre naboen decideret har bedt om en fuld version, så er der
> næppe noget at komme efter.

Som jeg skrev tidligere
Hvis der er betalt for en fuld, ikke reduceret, hardwareuafhængig version af
XP Home
Så er der imho et issue

- Peter

Fra : Martin Callsen

Dato : 17-09-04 00:23

ASKF skrev:

[...]

det vil sige at naboen har købt en bærbar computer samt en licens til
Windows XP Home inkl. SP1. Ingen steder står der at han har betalt for en
fuld version. Alle notebooks som sælges, hvad enten det er med recovery cd
eller oem version har en licens til windows xp, så ud fra den ordlyd kan man
altså ikke bare konkludere, at der skal være en fuld version.

(I de fleste tilfælde er en recovery cd med windows xp ikke ufuldstændig,
men tilpasset det specifikke computer/notebook - for at hjælpe brugeren.)

Med Venlig Hilsen
Martin Callsen

Fra : Lars

Dato : 19-09-04 08:19

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> Hvis der er anvendt betegnelsen "fuld version", må man gå ud fra, at den
> ikke er licensmæssigt bundet til noget bestemt hardware, som en
> OEM-version er det.

Ahh, OK. Med "Fuld version" opfattede jeg det som om at OEM versionen var
begrænset funktionalitetsmæssigt ift. en fuld version - altså at der var
flere features i en fuld version.

/Lars

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-09-04 09:09

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
var
> begrænset funktionalitetsmæssigt ift. en fuld version - altså at der

Det er ikke tilfældet .- OEM står for Original Equipment Management
(eller noget lignende) og indikerer at det er forhandleren, der via en
licensordning, har fået retten til at installere versionen på nogle
computere. Men det kan godt betyde at der findes begrænsninger i disse
licenser. Fx kan man ikke med en oem-version i Windows uden videre
opgradere, og der kan være indbygget begrænsninger på af ren teknisk
art, men det er normalt blot en betegnelse for en forhandlerret til at
levere programmet sammen med et salg af hardware.
Nogle forhandlere mener at MS har forbudt dem at sælge det uden en hel
PC'er, medens andre mener at det er nok at sælge det med blot en mus, en
harddisk eller lignende, og alle påråber sig at MS har forbudt/tilladt
dem at gøre det, de gør.

--
ahw

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 19-09-04 09:28

"Arne H. Wilstrup" skrev 19.09.2004 10:08:

> Det er ikke tilfældet .- OEM står for Original Equipment Management

Det er vist nærmere "Other Equipment Manufacturer".

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 19-09-04 09:42

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BD730FB5.692D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Det er vist nærmere "Other Equipment Manufacturer".

forkert: "Original Equipment Manufacturer (OEM) er betegnelsen for den
software, som allerede er installeret på pc'en, når den leveres fra
forhandleren. Det er som oftest Windows, men kan også være andre
produkter. Fælles for disse softwareprodukter er, at de ikke kræver
nogen licensaftale med Microsoft. Softwaren "lever og dør" med pc'en og
må ikke kopieres til andre pc'er.
OEM-software benyttes af alle, lige fra private til store internationale
virksomheder, da det er den billigste måde at anskaffe Windows på.
Samtidig er det vigtigt at gøre opmærksom på, at Windows ikke kan købes,
men kun opgraderes under en licensaftale. Ønsker man at tegne en
licensaftale og benytte Windows som styresystem, er det derfor
nødvendigt at have installeret en ægte licenseret kopi af Windows på pc'
en. "

fra : http://www.microsoft.com/danmark/license/programmer/oem.asp

--
ahw

Fra : O-V R:nen

Dato : 20-09-04 13:09

"Arne H. Wilstrup" <karl@utroligsmart.dk> writes:

> [...]
> PC'er, medens andre mener at det er nok at sælge det med blot en mus, en
> harddisk eller lignende, og alle påråber sig at MS har forbudt/tilladt

I MS's gældende betingelser for forhandlere står der at OEM-programmel
bare må sælges sammen en hel computer eller et væsentligt *indre*
komponent. En harddisk eller hukommelse er altså ok (ligesom fx en
IDE-kabel; egentlig er det jo bare den første af slagsen der strengt
taget er væsentlig, resten er jo bare luksus...), en mus derimod ikke.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-09-04 17:04

ASKF wrote:

> Jeg har lovet ham at henvende mig i butikken og gøre dem opmærksom på
> fejlen i morgen.

Jeg tror ikke der er meget at komme efter. Når man køber Windows
sammen med en computer, er det almindeligvis en OEM-version med mindre
andet er specifikt aftalt.
Derfor er der næppe tale om en mangel.

Fra : David T. Metz

Dato : 17-09-04 10:23

ASKF wrote:
> [...]
>
> Han har i midlertid kun modtaget en "genoprettelses cd". Dvs. en
> ufulstændig version af den software han i følge regningen har betalt

Ufuldstændig hvordan? Hvordan påvirker mediet licensen?

Står der at det ikke er oem?

David

Fra : Snuden

Dato : 19-09-04 17:11

On Thu, 16 Sep 2004 14:46:06 +0200, ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
>til en fuld version af WindowsXP DK Home edition, da regningen særskilt
>nævner styresystemet og der ikke står anført at den er i reduceret eller

Hvad står der om prisen? En fuld licens på XP Home DK står i dag i
lige omkring 1.950 kr. (www.edbpriser.dk). Hvis prisen på regningen er
væsentligt lavere er der helt sikkert tale om en OEM-licens. En sådan
må kun installeres på den PC den blev købt sammen med, og de leveres
ikke direkte fra Microsoft, men kun af den producent der har leveret
det købte. Hvilket medie de vælger at levere på er helt op til dem,
men det er typisk netop som en recovery-CD.

Produktet er i øvrigt ikke forringet, modificeret eller mindre
funktionelt blot fordi der er tale om en OEM-"version". Den er blot
knyttet til den PC den blev leveret med og "dør" sammen med den.

>Er der nogen som har kendskab til danske domme der kan henvises til
>overfor butikken med lignende sager?
>
>Jeg har lovet ham at henvende mig i butikken og gøre dem opmærksom på
>fejlen i morgen.

Bliv nu lige sikker på det rent faktisk er en fejl først.
--
Snuden