Gåsen afløser endelig anden
Fra : Robert Hansen

Dato : 02-11-04 23:34

Hej alle

Nu har jeg endelig fået overtalt min mor til at prøve gås til jul i stedet
for and. Jeg har fundet en opskrift fra frk. Jensen på stegt gås, så det kan
jo kun blive en succes!

Men hvad er godt tilbehør (evt. lidt alternativt) til en gås?
Vi er jo vant til brune kartofler, rødkål, æbler og svesker samt franske
kartofler.

Venlig hilsen
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-04 07:45

"Robert Hansen" <dsl72550@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for and. Jeg har fundet en opskrift fra frk. Jensen på stegt gås, så det

Hej, her knækker min film så!!?? Hvorfor i al verden vil du have gås fremfor
and? (anden er selvfølgelig federe, men det er jo kun jul én gang om året)
Køber i en frostand i Getto? Prøv i stedet at købe en dansk landand hos en
lokal producent - gerne en der har gået frit og snadret i et vandhul. Det er
en ganske anden oplevelse. Her i Aalborg, er der flere supermarkeder, der
sælger ferske ænder af en framragende kvalitet - fx. Salling.

> Men hvad er godt tilbehør (evt. lidt alternativt) til en gås?
> Vi er jo vant til brune kartofler, rødkål, æbler og svesker samt franske
> kartofler.

Hvis i alligevel ødelægger det med en gås, så kan i jo bare få almindelige
kartofler til...
De fleste bruger vel nøjagtig det samme tiol behør, hvadenten det er
flæskesteg, and eller gås?!

Mvh Tommy

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-11-04 08:17

Robert Hansen's utterance expressed in

> Nu har jeg endelig fået overtalt min mor til at prøve gås til jul i
> stedet for and. Jeg har fundet en opskrift fra frk. Jensen på stegt
> gås, så det kan jo kun blive en succes!

Ja jeg må da også bryde ind - har du kun smagt tamænder?
Prøv en vildand der har levet frit. Det slår efter min
mening enhver gås. Indrømmet - kiloprisen er højere, men
det er sjældent argumentet til jul ;)

> Men hvad er godt tilbehør (evt. lidt alternativt) til en gås?
> Vi er jo vant til brune kartofler, rødkål, æbler og svesker samt
> franske kartofler.

De samme ting er udemærkede til gås. Men for mere
inspiration prøv google: opskrift gåsesteg. Her er
der adskillige hits - i øvrigt også mange med enten
æbler eller svesker.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Nette

Dato : 03-11-04 08:51

"Robert Hansen" skrev

> [...]
> for and. Jeg har fundet en opskrift fra frk. Jensen på stegt gås, så det

Jeg gider heller ikke and med en god måneds mellemrum. And hører sig jo til
d. 10. november. - Vi plejer at få kalkun eller gås juleaften.

> Men hvad er godt tilbehør (evt. lidt alternativt) til en gås?
> Vi er jo vant til brune kartofler, rødkål, æbler og svesker samt franske
> kartofler.

Det får vi også + hvide kartofler.
Men jeg laver også altid noget friskt rødkålssalat af et halvt fintsnittet
rødkål blandet med en dressing af cremefraiche og tyttebærmarmelade.
Rysteribs har vi også fået til nogle gange.
Og så skal de franske kartofler naturligvis lige lunes i ovnens eftervarme
eller i den åbne pose på radiatoren.

Jeg ved at waldorfsalat er meget brugt. Ligeledes har jeg hørt om nogle, der
altid får broccolisalat til.

Held og lykke med gåsen.

Nette

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-11-04 23:30

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg gider heller ikke and med en god måneds mellemrum. And hører sig jo til
> d. 10. november. - Vi plejer at få kalkun eller gås juleaften.
>

> Nette

Ja - altså: Hvis man skal være krakilsk så hedder det jo Mortens aften.
Morten bisb ønskede ikke at være biskop og gemte sig i gåsestien for forfølgerne
der ville udnævne ham. Gæsene skrappede op og afslørede Morten bisb for sine
forfølgere. Herefter er gåsen blevet "straffet" ved at blive spist på Mortens
aften.
Man kan så spise alt andet til juleaften, f.eks. suppe (Bruges visse steder på
Vestlolland).
mvh
Jørgen