Troy - Fact eller Fantasi?
Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-11-04 19:34

Så fik jeg set Troja - jeg har hørt en masse dårligt om den film, men jeg
synes faktisk den var super god.

Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100% fiktive,
men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan
det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).

Hvor meget af filmen er "dokumentar"?

Jeg ved der er ændret på historien hist og her, men er den baseret på
virkelige hændelser?

Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags
skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?

Hvad er ægte og hvad er historie?

Vil nogen stille det op for mig - bare kort og firkantet, så jeg har de
vigtigste facts på plads... jeg tror alligevel ikke jeg kommer igang med at
læse Homers værker, men derfor er jeg lidt interesseret i Troy... i store
træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt om

på forhånd tak
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Søren

Dato : 02-11-04 20:22

> [...]
> træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt

Ifølge min kone, som er old-nørd, er den basseret på Homers 'Illiaden' som
igen er basseret på facts?

Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html

Søren

Fra : Morten DH

Dato : 03-11-04 10:28

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
> http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html

Den findes heldigvis skrevet om til letlæseligt dansk også og kan lånes på
biblioteket - den reddede mig gennem oldævl på gymnasiet

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-11-04 17:16

Søren wrote:

> Illiaden er skrevet på digtform og er ikke for alm. menesker at læse.
> http://darkwing.uoregon.edu/~joelja/iliad.html

Iliaden er skam særdeles læsværdig, også i dag, og den findes endda i to
eminente danske oversættelser, nemlig Christian Wilsters og Otto Steen
Dues.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-04 00:09

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Iliaden er skam særdeles læsværdig, også i dag, og den findes endda i
> to eminente danske oversættelser, nemlig Christian Wilsters og Otto
> Steen Dues.

Jaeh, joeh.

Det er afgjort smukt oversat, men forståelsen kræver MEGET, synes jeg.

"Vreden, gudinde besyng, som greb peleiden Achilleus."

Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge
om den vrede, der greb Achilleus.

Og det er bare første linie.

Smukt, jow, men altså...

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-04 01:13

Peter B. Juul wrote:

> [...]
>
> Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
> gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge

Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor
Achilleus var en peleide.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-11-04 01:19

David Rasmussen wrote:

> Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor
> Achilleus var en peleide.

Ja, men er det ikke også bare vidunderligt at en enkel verslinje som
denne kan rumme så meget?

Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-04 15:28

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?

Hæng mig ikke op på det, men... "Syng, gudinde, om vreden, som greb
<en omskrivning af peleiden Achilleus>"

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-11-04 09:04

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Hæng mig ikke op på det, men... "Syng, gudinde, om vreden, som greb
> <en omskrivning af peleiden Achilleus>"

Mener at der mere præcist står musa eller noget i den retning i en af
oversættelserne.

/Jacob

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-11-04 09:59

"Jacob Andersen" <duk@glem.det> writes:

> Mener at der mere præcist står musa eller noget i den retning i en af
> oversættelserne.

Det _er_ længe siden jeg læste den, men jeg mener, at "gudinde"
henviser til Athene. Og hun er sandelig ingen simpel muse.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-11-04 17:56

> Det _er_ længe siden jeg læste den, men jeg mener, at "gudinde"
> henviser til Athene. Og hun er sandelig ingen simpel muse.

Man kan sagtens forestille sig at jeg blander noget sammen her. For jeg kan
ikke umiddelbart finde belæg for det nogle steder.

/Jacob

Fra : Kasper Simonsen

Dato : 04-11-04 16:38

> Jeg kan desværre ikke huske, hvordan Otto Steen Due begynder... Rasmus?

Syng os, gudinde, om vreden der greb Peleïden Achilleus,
vreden, den fæle, som voldte Achaierne tusinde kvaler

Og så videre ...

//Kasper

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 04-11-04 10:29

On Thu, 04 Nov 2004 01:12:36 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Jeg kan også huske at der gik noget tid før jeg fattede hvorfor
>Achilleus var en peleide.

Og så er der vist endda noget om, at det skal udtales pelejden for at
passe i fødderne. Og de fleste siger peleïden.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-04 22:57

Niels Søndergaard <ns@post.cybercitypunktumdk> mælte sligt:

[...]

>Og så er der vist endda noget om, at det skal udtales pelejden for at
>passe i fødderne. Og de fleste siger peleïden.

Nejda?

VREden gudINDe beSYNG | som GREB peleÏden aCHILleus

På græsk: »mê:nin áeide theà Pe:le:ïádeo: Akhilê:o:s«.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-11-04 23:38

Så fik vi det på plads.
Jeg bøjer mig ydmygt for sagkundskaben.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Jacob Andersen

Dato : 06-11-04 09:03

> [...]
>
> Der gik mere end lang tid, før jeg fattede, at det ikke var en vred
> gudinde, der havde grebet Achilleus, men en gudinde, der skulle synge

Og det er endda i den nye og mere letlæselige oversættelse hvis jeg ikke
tager meget fejl, ikke sandt?

Jeg synes nu ikke den er slem at læse. Det tager ganske vist noget længere
tid end at læse Leif Davidsen eller den slags, men specielt utilgængeligt
synes jeg ikke det er.

/Jacob

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 06-11-04 10:34

Jacob Andersen wrote:

> Og det er endda i den nye og mere letlæselige oversættelse hvis jeg
> ikke tager meget fejl, ikke sandt?

Nej, du tager fejl.

> Jeg synes nu ikke den er slem at læse. Det tager ganske vist noget
> længere tid end at læse Leif Davidsen eller den slags, men specielt
> utilgængeligt synes jeg ikke det er.

Nej, du har ret.

mvh,
Mikkel

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-11-04 20:24

sniper_Nolight wrote:

> [...]
> fiktive, men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja
> engang - kan det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det

Man ved det faktisk ikke. Der har været bred enighed om at Homers
historier byggede på enkelte virkelige hændelser, men at de
selvfølgelig var stærkt "fiktioniserede".

Mange historier fra det gamle Grækenland er skrevet med en stærk humor
iblandet - måske ville de le af os, hvis de vidste hvor meget alvor
mange idag tillægger hvad der måske blot var tænkt som en god historie
dengang

Enkelte lokationer menes at have været virkelige, men Troja var ikke
iblandt dem - dette kan dog vise sig at ændres over de næste år, da man
har fundet ruiner der stammer fra en by der måske kunne have været
Troja.

Figurerne i Homers historier menes ikke at have været virkelige -
enkelte kunne være bygget op omkring virkelige personer, men igen
omskrevet så de passede med den historie der skulle fortælles. Dette er
faktisk ganske almindeligt helt op til middelalderen (eksempelvis
hælder mange historikere til at Kong Arthur fandtes, men en sådan figur
red i hvert fald aldrig Europa tyndt for at fjerne Romerne). Mit eget
gæt er, at historierne hænger så løst sammen med virkeligheden, fordi
det var mundtlige overleveringer.

Mvh
Steen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-04 20:31

"Steen Schmidt" <ssc01@newmail.dk> wrote in message

> (eksempelvis
> hælder mange historikere til at Kong Arthur fandtes, men en sådan
> figur red i hvert fald aldrig Europa tyndt for at fjerne Romerne).

Hvor har du læst, at (en sandsynligvis fiktiv) Kong Athur skulle have reddet
Europa tyndt for at fjerne romerne? Dén version af Arthur-myterne har jeg
ligegodt aldrig hørt.

--
-Jens B.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-11-04 21:29

Jens Bruun wrote:

> Hvor har du læst, at (en sandsynligvis fiktiv) Kong Athur skulle have
> reddet Europa tyndt for at fjerne romerne? Dén version af
> Arthur-myterne har jeg ligegodt aldrig hørt.

Det er nok også en overdrivelse ligefrem at sige "han red Europa tyndt"
- jeg kan ikke huske hvor jeg hørte det første gang, men her er det
nævnt kort:

http://www.kingarthursknights.com/arthur/legendary.asp

Mvh
Steen

Fra : Søren

Dato : 02-11-04 20:27

> [...]
> men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan
> det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).

Hun siger at 'de' - hun mener nok nogen arkæologer - har fundet byen, dér
hvor det er beskrevet.

Hun siger osse at 'Illiaden' er basseret på er sagn og ikke facts.

Så det er vist et spørgsmål om tro!

Søren

Fra : No Humor Man

Dato : 02-11-04 20:35

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> træk anyways... lige netop Homer og den græske mytologi ved jeg kun lidt om

Groft sagt så er Troja, krigen, grækernes belejring samt eventuelle sejr
anset som fakta, mens resten næppe kan kaldes for ret meget andet end
fiktivt eller mere eller mindre baseret på virkelige hændelser. Homer
nedskrev ældre fortællinger der var overleveret fra mund til mund - ting
er lagt til og trukket fra i disse fortællinger efterhånden og Homer
selv har sikkert også redigeret og tilføjet til historien, da han skrev
den ned, for at gøre den mere interessant.

Selvfølgelig kan en der har mere forstand på græsk mytologi og Homer
præcisere endnu mere hvad der er fiktion og hvad der er fakta - mht
hændelsesforløb og små detaljer, samt personerne. Men håber at jeg ikke
ramte helt forbi. ,-)

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
ICQ: 67778624

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-11-04 20:56

Det var hurtigt!
Tak til jer alle, jeg har allerede nu dannet mig et indtryk af hvad jeg bør
regne med.

Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde eksisteret
, men som alle andre historier baseret på virkelige hændelser, skal STORE
dele af historien altså tages med et gran salt

Jeg tror faktisk jeg vil se den igen inden længe - det er rart at se en film
med lave forventninger og den så viser sig at være skide underholdende og
ret interessant.

Takker!

Fra : Brian

Dato : 02-11-04 21:09

Hejsa

sniper_Nolight skrev:

> Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde
> eksisteret , men som alle andre historier baseret på virkelige
> hændelser, skal STORE dele af historien altså tages med et gran salt

Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-04 21:10

Brian wrote:

> Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
> Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling

Tænk, jeg synes nu mere, han ligner legolas

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-11-04 13:31

> Om ikke andet fik vi bekræftet at hobitter virkelig findes.
> Paris figuren ligner da ihvertfald Frodo til forveksling

hehe - min knægt på 5 udbrød "Der er Frodo!" og jeg svarede "Er det nogen,
er det Legolas" og han svarede "Far, se dog håret!"

Fra : Jim Andersen

Dato : 03-11-04 11:16

sniper_Nolight wrote:
> Sad næsten her og troede at Achilles, en halvgud, stort set havde
> eksisteret ,

Han er nok det man i dag kalder "en komposit karakter".

"Vi kan ikke forvente folk kan holde rede i alle de forskellige personer, så
vi klasker dem sammen til én, og så får han navn efter ham med det mest
coole navn."

/jim

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-11-04 13:31

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-11-04 02:38

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> mælte sligt:

>Jeg har altid troet at de gamle græske historier af Homer var 100% fiktive,
>men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja engang - kan
>det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det virkelig ikke).

Ja, der har været et Troja og man har også udgravet det. Byen er blevet
ødelagt og genopbygget mange gange og udgravningerne inddeles derfor i
en række historiske "lag". Det såkaldte "Troja VIIa"-lag dateres til ca.
1200 fvt. og byen synes at være blevet ødelagt i en krig, hvor også en
del af byen brændte. Dette kunne teknisk set godt være den krig, som er
beskrevet i Homers Iliade (som filmen er inspireret af), men meget lidt
kan siges med sikkerhed, og der er også dem, der blankt afviser, at
Homers fortælling har nogen historisk gyldighed. Læs mere på
<http://en.wikipedia.org/wiki/Troy#Homeric_Ilion_and_historical_Wilusa>.

>Hvor meget af filmen er "dokumentar"?

Meget lidt. Der har givetvis været en by, der hed Troja (eller Ilion,
egentlig), som blev ødelagt i en stor krig, hvor dele af byen
nedbrændte. Det er endda også muligt, at denne krig kæmpedes med folk
fra det græske fastland, men derudover kan man ikke sige meget om
filmens (eller Iliadens) historicitet.

>Har Troja eksisteret og ikke mindst, har Achilles (og Hector for den sags
>skyld) eksisteret, eller er han (de) et produkt af Homers fantasi?

Troja har helt klart eksisteret, men Akhilleus og Hektor er sværere at
belægge. Begivenhederne skal have fundet sted omkring 1200 fvt., og vi
har *ingen* kilder til begivenhederne fra den tid. Den tidligste kilde
er Iliaden, og den er affattet mindst 400 år efter begivenhederne.

Iliaden kan i øvrigt læses her:
<http://www.kb.dk/elib/lit/dan/wilster/il.kml/index.htm>

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Det kræver en ikke ubetydelig opmærksomhed at opdage, hvornår Nyhederne
slutter og krimien begynder, og opmærksomhed er ikke en evne, tv i

Fra : sniper_Nolight

Dato : 03-11-04 13:38

> [...]
> har *ingen* kilder til begivenhederne fra den tid. Den tidligste kilde
> er Iliaden, og den er affattet mindst 400 år efter begivenhederne.

Tak skal du have.... jeg rødmer næsten over hvor lidt jeg ved (vidste) om
Homer - min græske mytologi kender jeg fra Hercules af Disney *Rødme!* - jeg
finder dog historien om grækerne og deres mytologi spændende - lissom jeg
finder vores nordiske mytologi spændende... men det er nok mest på film som
Troy og de gamle Harryhausen film jeg virkelig gider det

> Iliaden kan i øvrigt læses her:
> <http://www.kb.dk/elib/lit/dan/wilster/il.kml/index.htm>

yikes - det må være det Søren beskriver som "ikke for alm. mennesker"

Fra : Martin T.

Dato : 05-11-04 20:03

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> [...]
som
> Troy og de gamle Harryhausen film jeg virkelig gider det

Så vidt jeg husker stakker Herkules ikke fra græsk mytologi, eller det gør
han. Herkules er det navn han fik i romersk mytologi mens hans navn i græsk
mytologi er Herakles. bare lige en tilføjelse

Mvh
Martin T.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-11-04 23:24

> [...]
> græsk
> mytologi er Herakles. bare lige en tilføjelse

der kan du bare se - jeg ved intet stort set
denne tråd har dog været lærerig efterhånden

Fra : Lyrik

Dato : 05-11-04 12:57

sniper_Nolight wrote:
> [...]
> fiktive, men som jeg forstår det, mener man at der har været et Troja
> engang - kan det passe? (måske er jeg ignorant, men jeg ved det
+++++++++++++++++++++++++++

Troja var en by i det rige som var kendt som "Mitanni"
Det var samtidigt med "Hetitterriget".
Mitanni gik sin undergang i møde i magtkampene mellem hetitterne og Ægypten.
Det græske folk bestod kun af stammer som ikke var samlet til et græsk rige
endnu. I samlingsbestræbelserne mødtes stammerne og indtog dt svækkede
Troja, hvilket gav starten på det græske folk.

Hilsen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-11-04 23:25

> Det græske folk bestod kun af stammer som ikke var samlet til et græsk
> rige endnu. I samlingsbestræbelserne mødtes stammerne og indtog dt
> svækkede Troja, hvilket gav starten på det græske folk.

og det er så det vi ser i filmen - Agamemnon der overtager alle de græske
kongers "dele" - korrekt opfattet?

Fra : Lyrik

Dato : 07-11-04 11:51

sniper_Nolight wrote:

> og det er så det vi ser i filmen - Agamemnon der overtager alle de
> græske kongers "dele" - korrekt opfattet?
++++++++++++++++++++
Desværre ikke så enkelt. Agamemnon var upopulær og blev myrdet kort efter at
være returneret fra troja.
Grækenland havde en periode af høvdingedømmer og tumulter inden det blev
samlet.
Det var den mytiske tid hvor legenderne blev skrevet,.
Vi har tilsvarende. Roar og Helge, Rolf Krake og hans sønner, Dan og Angel,
der går en rum tid inden vi når frem til Gorm den Gamle.

Hilsen
Jens

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-11-04 18:37

> [...]
> Vi har tilsvarende. Roar og Helge, Rolf Krake og hans sønner, Dan og
> Angel, der går en rum tid inden vi når frem til Gorm den Gamle.

jeg tror jeg har rigeligt info nu til at nyde filmen en gang mere med lidt
god baggrundsviden, hvilket altid er dejligt når man skal se en film baseret
på bøger eller sande historier

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:54

sniper_Nolight wrote:

> jeg tror jeg har rigeligt info nu til at nyde filmen en gang mere med lidt
> god baggrundsviden, hvilket altid er dejligt når man skal se en film baseret
> på bøger eller sande historier

Se hellere tv-filmatiseringen "Helen of Troy". Den er udmærket, i
modsætning til "Troy".

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 07-11-04 20:01

> Se hellere tv-filmatiseringen "Helen of Troy". Den er udmærket, i
> modsætning til "Troy".

ja, den dukkede godt nok op da jeg søgte på Troy, men jeg har dog ikke
kigget nærmere på den - men det er noteret - takker

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-04 23:25

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> mælte sligt:

>Troja var en by i det rige som var kendt som "Mitanni"

Er du sikker? Mitanni-riget var da nede i det nordlige Mesopotamien og
strakte sig så vidt jeg ved aldrig til Lilleasien og slet ikke til Troja
på Lilleasiens vestkyst.

>Det var samtidigt med "Hetitterriget".

Som på dette tidspunkt havde sit centrum i det centrale Anatolien og
altså lå mellem Troja og Mitanni.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Helvede er gentagelsen. Træt af pis?"

Fra : Lyrik

Dato : 08-11-04 18:14

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> [...]
> Troja på Lilleasiens vestkyst.

> Som på dette tidspunkt havde sit centrum i det centrale Anatolien og

++++++++++++++++++++++++
Nu gør du mig jo usikker, men læs:
http://www.atamanhotel.com/history/troy-6.html

Troja nævnes her sammen med Mitanni, men betragtes måske som en selvstændig
bystat. Det er fra arkæologen og ægyptologen David Rohl jeg har oplysningen.
Men jeg har lånt bogen ud, så jeg kan ikke checke lige nu.
Bemærkelsesværdigt er det at der på den henviste side oplyses at der ikke
findes nogle hettittiske artifacts i byen.
Mitanni alierede sig med ægypten hvilket ansporede hettitterne til angreb og
hurtig svækkelse af riget.
Vi ser jo også ved grækernes angreb på Troya at byen er svækket, idet ingen
kommer til assistance.

"At its peak, the empire stretched from Kirkuk (ancient Arrapkha) and the
Zagros mountains in western Iran in the east, through Assyria to the
Mediterranean sea in the west. "
Taget fra en af deres "tidligere allieredes" sider:
http://touregypt.net/support/mitanni.htm

Hilsen
Jens

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 09-11-04 00:18

>Nu gør du mig jo usikker, men læs:
>http://www.atamanhotel.com/history/troy-6.html

>Troja nævnes her sammen med Mitanni, men betragtes måske som en
>selvstændig bystat.

Det er rigtigt - eller i hvert fald på samme tekstside som. Men der står
også, at Mitanni lå i den sydøstlige del af Anatolien, hvorimod Troja jo
som bekendt lå i den nordvestlige del.

>Det er fra arkæologen og ægyptologen David Rohl jeg har oplysningen.
>Men jeg har lånt bogen ud, så jeg kan ikke checke lige nu.

Rohl har vi jo diskuteret før ;) Alle de beskrivelser, jeg kan finde af
Mitanni-riget, placerer det i det nordlige Mesopotamien og nævner ikke
med et ord, at det nogensinde skulle have bredt sig til det vestlige
Anatolien.

> [...]
>Mediterranean sea in the west. "
>Taget fra en af deres "tidligere allieredes" sider:

Ja, de nåede til Middelhavet, men det var ved Syriens kyst - ikke
Lilleasiens vestkyst. Et par kort, der viser Mitanni-rigets udbredelse
og placering i forhold til hittitterne og det nordvestlige Lilleasien:

http://www.satrapa1.archez.com/articulos/antiguedad/oriente/IIIperiodo/mitanni.htm
http://www.satrapa1.archez.com/articulos/antiguedad/oriente/IIIperiodo/imperiohitita.htm
http://kitalaltkozepkor.hu/gh_parhuzamokmitanniesmediatorteneteben/terkep1.jpg
http://www.touregypt.net/featurestories/hittite3.jpg
http://www.uv.es/~ivorra/Historia/Historia_Antigua/Hititas.gif

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"»Han har hånet mig, han har slået mig,
han har overvundet mig, han har udplyndret mig.«

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 12-11-04 02:43

Prøv at forestille jer dette:
Om ca. 3000 år finder arkæologer en kæmpe samling sølv-dvd'er fra omkring år
2000 evt. og begynder at se dem igennem. En af dem er James Camerons
'Titanic'. Arkæologerne læser andetsteds om dette skib der gik ned med en
helvedes masse mus og mand, de gamle passagerlister er stadig bevarede.
Arkæologerne er dybt fascinerede af denne fantastiske oldgamle
kærlighedshistorie på et døende vandskib, men kan simpelthen ikke fatte
hvorfor de ikke kan finde navnet Jack Dawson eller Rosario
et-eller-andet-fransk i nogen af passagerlisterne...

Jeg tror det lidt er sådan med Homer's Illiaden. En samling blodtørstige
hellenere (altså grækere) har med stor sandsynlighed lavet en Bush ovre i
Bosporus omkring år 1200 fvt., men jeg tvivler sgu på at baggrunden herfor
har været at en eller anden prins og prinsesse har været stangliderlige
efter hinanden, med en pissed-off gammel pædofil gris på sidelinien.

Det betyder så bare at Homer vitterlig var en genial historiefortæller, for
for helvede hvor er det dog en fed røverhistorie! Filmen Troy er i øvrigt
efter min hukommelse ekstremt meget anderledes end Illiaden, hvori grækerne
er meget mere nogen helvedes karle, prinsen bliver slagtet og prinsessen
bliver selvfølgelig hevet med hjem til manden igen. At de har lavet meget af
det om synes jeg så af en eller anden pudsig grund gør det til en bedre
film...

Prøv så at forestil jer arkæologernes reaktion, når de finder 'Den 13.
Kriger'!!!
"Årh fedt, eksisterede neanderthalerne virkelig helt op til vikingetiden?"

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-11-04 10:26

C. H. Engelbrecht wrote:

> Prøv så at forestil jer arkæologernes reaktion, når de finder 'Den 13.
> Kriger'!!!
> "Årh fedt, eksisterede neanderthalerne virkelig helt op til vikingetiden?"

Jeg tror mere de vil undre sig over hvordan man kan lave så elendig en
film som Troy, når de ser budgettet og indser at filmen bruger en masse
af tidens største stjerne og så videre. Det vil være et mysterium i
mange, mange år for dem hvordan filmen kunne blive så fascinerende elendig.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-11-04 11:04

On Fri, 12 Nov 2004 10:26:13 +0100, David Rasmussen

Jeg er ganske enig.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-11-04 15:31

> Jeg er ganske enig.

jeg synes den er god - måske ikke fantastisk, men jeg var fuldt ud
underholdt *rødme*

desuden er jeg enig med C.H. Engelbrecht om at den omskrevne Hollywood
historie gør den rigtig god - det havde næsten ikke været til at bære, at
jeg skulle håndtere en slutning der ikke var 100% lykkelig - well næsten
anyways

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-11-04 17:44

> [...]
> jeg skulle håndtere en slutning der ikke var 100% lykkelig - well næsten

Let time tell on the damn thing...
Lad os se hvor mange af os der stadig ser den om ti år.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-11-04 17:54

C. H. Engelbrecht wrote:
> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Let time tell on the damn thing...
> Lad os se hvor mange af os der stadig ser den om ti år.

Helt så langtidsholdbar som Homérs (eller hvem forfatterne nu er) epos
er den jo i hvert fald ikke.

Det behøver den vel heller ikke være

Det er vel fair nok at foretage en nutidig fortolkning af det gamle
epos.

Men jeg tror at dét der mangler i filmen er nogle ærefrygtindgydende
guder.

Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun
menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har
betydning - er særligt vellykket.

Dermed ikke sagt noget om, hvordan gudernes opfattes i det gamle
heltedigt.

Mikkel

Fra : sniper_Nolight

Dato : 13-11-04 18:09

> Det behøver den vel heller ikke være

nej - det er en god popcorn film

> [...]
>
> Jeg synes ikke at filmens tolkning - guderne eksisterer ikke, kun
> menneskenes egen "guddommeliggørelse" af dets eget eftermæle har

tror du ikke filmen ville have virket latterlig, hvis guderne havde været
med som karakterer eller lign.? - så var der vel nærmest gået rent disney /
hercules i den

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 13-11-04 18:22

sniper_Nolight wrote:

> tror du ikke filmen ville have virket latterlig, hvis guderne havde
> været med som karakterer eller lign.? - så var der vel nærmest gået
> rent disney / hercules i den

Jo, det er rigtignok et dilemma. Men når man så vælger at løse det ved
helt at udelukke guderne fra historien, men alligevel lader deres
dyrkelse være et af temaerne i filmen, kommer de troende" (som Apollons
præstinde) til at virke fjollede og ubegavede. Det er uheldigt for
historien, bortset fra at Achilleus' ateisme er ret anakronistisk.

Set i det lys kommer filmens overdrevne dyrkelse af heltegerninger og
helteberetninger til at virke lidt latterlig. Når nu guderne er skudt
ned, skal vi tilbede det stærke menneske eller hvad?

Mikkel

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 13-11-04 20:46

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helteberetninger til at virke lidt latterlig. Når nu guderne er skudt
> ned, skal vi tilbede det stærke menneske eller hvad?

Menneske...
Du har lige her formuleret noget faens eksistentielt omkring hele balladen
omkring religion som fænomen.
Du har jo så fantastisk ret, præsterne og præstinderne kommer netop til at
blive efterladt fuldstændigt latterlige med slutningen af denne fortælling.
Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er at det netop ikke handler
om guders vilje og uvilje, men mere om menneskers opfattelse og brug af
guderne, og hvad det afstedkommer. Og det tror jeg holdet bag har været
fuldt ud klar over hele vejen.

I den sammenhæng glæder jeg mig usigeligt til Alexander...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-11-04 01:44

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> mælte sligt:

> [...]
>Det som jeg synes netop funker ved filmen Troy, er at det netop ikke handler

Det gjorde "originalen" bare ...

>men mere om menneskers opfattelse og brug af guderne, og hvad det
>afstedkommer. Og det tror jeg holdet bag har været fuldt ud klar over
>hele vejen.

Det tror jeg nu også.

>I den sammenhæng glæder jeg mig usigeligt til Alexander...

Ja, det skal nok blive spændende.

Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte homoerotiske
scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere - er der nogen
her, der kan bekræfte det?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Is it too fast? Not for normal people!"

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 14-11-04 13:24

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:9gadp014etn75356dgoa8bdq53hvi6ik1c@4ax.com...

> Det gjorde "originalen" bare ...

Ja, og det synes var et rigtigt træk, det gør det til en bedre film. På godt
og ondt må man tilpasse et projekt til et moderne publikum (indenfor en vis
aristotelisk middelvej).

> Ja, det skal nok blive spændende.
>
> Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte homoerotiske
> scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere - er der nogen
> her, der kan bekræfte det?

Mener du Troy eller Alexander?
Mht. Troy kan jeg huske at bl.a. Brad Pitt blev spurgt om filmens manglende
homofile referencer som var i originalen, jeg mener at han svarede at de
havde valgt hverken at be- eller afkræfte det mulige seksuelle forhold
mellem Achilleus og hans fætter. Og deeeet .... mener jeg fungerer ok i
filmen. For selvfølgelig ligger de her to gutter og hygger sig ind imellem,
det gjorde de gamle hellenere åbenbart.
Mht. Alexander har jeg læst her og der at onkel Olli har inkluderet og
filmet bifile scener med Colin Farrell og Jared Leto, som han vist har haft
et værre hyr med at få lov til at beholde i filmen. Jeg mener han pt. har
fået sin vilje, men aner det ikke.

At sådanne detaljer omkring sex er et problem i moderne storproduktioner
irriterer mig som fan af fede røverhistorier, for det bifile var åbenbart en
integreret del hos den gamle hellenske elite, så selvfølgelig bør det være
med. Men igen, det er det med at tilpasse projektet til et moderne publikum,
på godt og ondt. Og selv i det moderne Vest er majoriteten (og dermed dem
der har pengene) tilsyneladende stadig ikke helt klar til den slags ...
eller det mener i hvert fald de her pissenervøse pengemennesker bag der ikke
tør tage alt for store chancer. Og hvad faen kan man sige til dem, det er
satenraseme mange penge der er i spil her.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 14-11-04 15:22

> [...]
> mellem Achilleus og hans fætter. Og deeeet .... mener jeg fungerer ok i
> filmen. For selvfølgelig ligger de her to gutter og hygger sig ind

jeg har egentlig ikke tænkt så meget på det forhold som seksuelt, men man
kan jo faktisk lægge i det hvad man vil - de er jo ret tæt - på den anden
side ser man achilleus ligge side om side med en kvinde - men er de bifile
holder den del af historien jo osse fint - personligt er jeg ligeglad med,
om vi direkte skal se, at han ikke er til mænd, men det er rart de ikke gør
noget ud af, at fortælle han ikke er.. så at sige.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 14-11-04 13:49

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
[om Alexander]

> Jeg har hørt, at de har skåret nogle oprindeligt planlagte
> homoerotiske scener ud, fordi de ville forarge de pæne amerikanere -
> er der nogen her, der kan bekræfte det?

Jeg har læst et interview med Colin Farell, hvor han fortæller, at denne
del af historien ikke er med, "fordi det ikke er det som er det vigtige
at fortælle" om Alexander.

Det synes jeg ikke er en god forklaring, når filmen ifølge traileren
netop også vil beskrive Alexander som "lover", men skønt usympatisk er
pragmatismen vel forståelig, når man tager det amerikanske publikums
fordomme i betragtning.

Ærgerligt at Oliver Stones tidligere mod tilsyneladende har svigtet ham
denne gang.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 14-11-04 14:08

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> menneskers opfattelse og brug af guderne, og hvad det afstedkommer.
> Og det tror jeg holdet bag har været fuldt ud klar over hele vejen.

Bestemt. Men filmens skildring af menneskenes forhold til guderne virker
rigtigt anakronistisk og utroværdig. Det bliver til en billig
latterliggørelse af gudsdyrkelse helt ned på mumbo-jumboniveauet, som i
Indiana Jones og Templets Forbandelse. Indie-filmen var et eventyr, og
derfor virkede det fint, men det forekommer åndssvagt med sådanne
moderne kommentarer i en episk film i en oldhistorisk kontekst (*)

Når så filmen har desavoueret gudsdyrkelsen virker dens selvhøjtidelige
heltedyrkelse bare latterlig. Scenerne mellem Achilleus og hans moder er
nærmest pinlige, synes jeg.

Mikkel
*) Ateismens oldhistoriske rødder er rigtignok et interessant spørgsmål.
Man kan med henvisning til oldgræske filosoffer og forfattere hævde, at
der har fandtes ateister til alle (historiske) tider. Men jeg Achilleus'
holdning i filmen forekommer alligevel som en moderne religionskritik,
der ikke hører hjemme i det gamle Hellas.