La Mala Educación og Almodóvar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-10-04 15:04

Hejsa gruppe

(Tag jer i agt - denne besked bliver gradvist mere og mere spoilerfyldt.
Læs på eget ansvar)

Har lige været inde at se "La Mala Educación" af Pedro Almodóvar -
rigtig, rigtig fed film. Er der andre her, der har set den?

Jeg kom til at spekulere på, i hvor høj grad den mon er selvbiografisk.
Almodóvar har i hvert fald selv gået på en sådan katolsk skole, og han
har også givet visse antydninger af, at den skulle være selvbiografisk.

MULIG SPOILER:

Dertil pirrede det min nysgerrighed, at vi til sidst i filmen fortælles
noget sådant som "Enrique lever endnu og producerer stadig film med stor
passion". Er Enrique (bygget over) Almodóvar selv? Og har der mon så
også været en Ignacio og en Juan?

Det passer godt med de forskellige narrative lag, der allerede er i
filmen, hvoraf ingen er helt identiske. Som jeg husker dem:

I hovedfortællingen kommer Ángel, en ung skuespiller med ambitioner om
at spille drag, til Enrique, en etableret producer, med en historie
kaldet "La Visita", der er baseret på og beretter om deres opvækst, hvor
Padre Manolo misbrugte Ignacio, der var forelsket i Enrique.

*I* denne historie møder Ignacio, der med årene er blevet Zahara, en
aldeles nydelig drag, i sin voksne alder ved et tilfælde sin barndoms
forelskelse, Enrique, der nu er en fattig motorcykelfløs, og opsøger -
ansporet heraf - Padre Manolo, der misbrugte ham, da han var dreng. Hun
afpresser ham med trusler om at publicere en novelle, La Visita, hvori
hun afslører hans overgreb. En af Padre Manolos kolleger gør en ende på
miseren ved at ombringe hende.

Denne "La Visita" indeholder også en beretning om de to drenge, deres
forelskelse og Padre Manolos overgreb. Men dertil husker jeg ikke meget
af den.

ALVORLIG SPOILER:

Der er dog yderligere det twist, at den første historie med Enrique og
Ángel viser sig ikke at holde vand, og en anden historie udruller sig.
Ángel er ikke Ignacio, men hans broder Juan. Ignacio *blev* drag (og gik
under navnet Zahara) og stofmisbruger, og skrev en novelle, "La Visita",
som han forsøgte at få udgivet på et forlag, hvor en gammel Padre
Manolo, nu kaldet Sr. Berenguer, sad som redaktør. Denne novelle svarer
efter alt at dømme i indhold til den historie, hvormed Zahara i Ángels
"La Visita" ovenfor afpresser Padre Manolo, og her forsøger Ignacio da
også med denne novelle at afpresse Sr. Berenguer, der imidlertid
forelsker sig i Jose. Hvor det ovenfor var Manolos præstekollega, der
ombragte Zahara/Ignacio, bliver det her Jose selv, i samarbejde med
Manolo.

Jeg forestiller mig, at tanken er, at Jose efterfølgende skriver sin "La
Visita" for at fjerne skylden fra sig selv og lægge den på Padre Manolo.
Og ved at insistere på at spille rollen som Zahara, kan han både
fortælle broderens historie og yderligere sikre sig, at folk ikke
mistænker ham for mordet.

Men tilbage til overvejelserne angående det autobiografiske ovenfor.
Alle disse fortællinger synes at være små variationer over samme tema,
lejret i forskellige lag i forhold til hinanden. Hvor mange af
elementerne har Almodóvar mon taget fra sit eget liv. Er filmen en
variation over hans liv, ganske som de forskellige historier i filmen er
variationer over hinanden?

Jeg tror vist, at jeg skal ind at se den film én gang til, inden den
helt kan falde på plads. I er meget velkomne til at kommentere, hvis der
er noget, I opfatter anderledes.

Jeg er i øvrigt blevet tændt på at se nogle flere film af Almodóvar - er
der nogen, I kan anbefale?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Homo sum: humani nil a me alienum puto"

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-10-04 15:26

On Fri, 15 Oct 2004 16:04:03 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Venlig hilsen,
>Rasmus Underbjerg Pinnerup

Uden at skulle fornærme nogen men er det ikke en homo-film, ment på
den gode måde selvfølgelig :)
Jeg ved ikke men jeg har det ikke så godt med at se bøsse film, det er
måske noget de fleste mænd ikke kan lide, hvad ved jeg ( vi er måske
lidt homofober) og al respekt for disse film, der er sikkert mange som
er røv-gode, men det er ikke lige mig.

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 15-10-04 15:34

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> mælte sligt:

>Uden at skulle fornærme nogen men er det ikke en homo-film, ment på
>den gode måde selvfølgelig :)

Æhmm... jo, nu handler den jo om mænd, der er forelskede i mænd, so I
guess you could call it that ;)

> [...]
>måske noget de fleste mænd ikke kan lide, hvad ved jeg ( vi er måske
>lidt homofober) og al respekt for disse film, der er sikkert mange som

Det er ok. Du behøver ikke se den for min skyld ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-11-04 13:08

Morbid Angel <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message news:<kanvm01nved5t31u6hjhfnuic25aplgm7a@4ax.com>...

> [...]
> måske noget de fleste mænd ikke kan lide, hvad ved jeg ( vi er måske
> lidt homofober) og al respekt for disse film, der er sikkert mange som

Mala Educacion (Dårlig dannelse) er lige saa lidt en homofilm, som Alt
om min mor er en film for transseksuelle og aidssyge nonner, eller
Kærlighedens matadorer er en film for nekrofile tyrefaegtere... Prøv
bare at forestille dig, hvor mange billetter Almodovars film ville
kunne saelge, hvis den havde valgt disse minoriteter som maalgrupper.

Det store ved Almodovar er netop, at han goer os i stand til - hvis vi
vil - at acceptere de mest bizarre personligheder, paa deres egne
praemisser, for saa til gengaeld at faa en medrivende og engagerende
historie tilbage i koebet.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 15-10-04 20:02

"Rasmus Underbjerg Pinnerup"
> Jeg er i øvrigt blevet tændt på at se nogle flere film af Almodóvar - er
> der nogen, I kan anbefale?

Alt om min mor (1999) + Tal til hende (2002) er absolutte mesterværker.
Kvinder på randen at et nervøst sammenbrud (1988), Kærlighedens matadorer
(1986) og Begærets lov (1987) er også særligt anbefalelsesværdige i
Almodovars produktion. De sidste to er temmelig homoerotiske...

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 00:04

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> Hejsa gruppe
>
> (Tag jer i agt - denne besked bliver gradvist mere og mere spoilerfyldt.
> Læs på eget ansvar)

Hvis man _har_ hørt al den hype om Áĺmódóváŕ som der har været i de
senere år, men stadig ikke var imponeret af "Tal til hende", skal man så
holde sig væk?

Jeg føler en irriteret næsten søndergaardsk kedsomhed trænge sig på når
jeg ser hans film. Jeg kan se at det næsten er mesterværker. Men
samtidig insisterer de på at være kedelige og uunderholdende på en
(efter fordommende) typisk europæisk måde. Her er Hollywood altid bedre.
Her er Jean-Pierre Jeunet altid bedre.

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-04 09:45

David Rasmussen wrote:

> Hvis man _har_ hørt al den hype om Áĺmódóváŕ som der har været i de
> senere år, men stadig ikke var imponeret af "Tal til hende", skal man så
> holde sig væk?

Ja det vil jeg tro. Tal til hende er en af han bedre film og IMHO langt bedre
en la mala educación, der lukker sig for meget inde i sit bøsse miljø og for
mig ender som en trivialromantisk fortælling i en alternativ omgivelse.

Måske du skulle give nogle af de ældre Almodovar film en chance, der er lidt
mere kød på dem.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Mads Holmsgaard Erik~

Dato : 16-10-04 09:55

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> langt bedre en la mala educación, der lukker sig for meget inde i sit
> bøsse miljø og for mig ender som en trivialromantisk fortælling i en

Jeg vil være lidt mere kontant end Lars. Ja, hvis du ikke kan lide Hable Con
Ella/Tal til hende, så hold dig væk! Da jeg så La Mala Educación i Spanien,
var det uden nogen som helst forudgående viden om den, og jeg skal da gerne
indrømme, at jeg dels følte mig ubehageligt tilpas ved mandescenerne, og jeg
dels følte, at den ikke var nær så god som Tal til hende.

> Måske du skulle give nogle af de ældre Almodovar film en chance, der
> er lidt mere kød på dem.

Enig. Todo sobre mi madre/ Alt om min mor (?) kan her varmt anbefales.

> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann

Venligst,
Mads

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 15:59

Mads Holmsgaard Eriksen wrote:

> [...]
> indrømme, at jeg dels følte mig ubehageligt tilpas ved mandescenerne, og jeg
> dels følte, at den ikke var nær så god som Tal til hende.

Okay.

Jeg så en eller anden åndssvag en med en mand der brød ind og holdt en
kvinde som gidsel og truede med at voldtage hende eller noget i den
stil. Alt for overgearet og overspillet og usjovt (som den vist nok
forsøgte at være).

> Enig. Todo sobre mi madre/ Alt om min mor (?) kan her varmt anbefales.

Den har jeg faktisk stående i min dvd-samling (jeg har fået den i gave),
men har ikke fået den set.

/David

Fra : Morten Bowman

Dato : 17-10-04 15:51

Bind mig, elsk mig.
Også en glimrende film af Pedro imo.

--
Morten Bowman
newssnabelabowmanpunktumdk

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-10-04 16:35

Morten Bowman wrote:

> Bind mig, elsk mig.

Er du sikker på at det er den?

> Også en glimrende film af Pedro imo.

Hmm. Hvori består det glimrende?

/David

Fra : Morten Bowman

Dato : 18-10-04 10:42

On Sun, 17 Oct 2004 17:34:30 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Er du sikker på at det er den?

Det vil jeg mene

>Hmm. Hvori består det glimrende?

Igen i persongalleriet og skildringen af deres følelesesliv. Det er jo ikke
kidnapnigen der er interessant, men hvor ekstreme ting i menneskers liv,
kan bringe dem hen. Men uden de interessant personligheder ville filmen ikke
være særlig interessant.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-10-04 11:45

Morten Bowman wrote:

> [...]
> kan bringe dem hen. Men uden de interessant personligheder ville filmen ikke

Hmm. Jeg synes at de var flade karikaturer.

/David

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-11-04 13:11

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote in message news:<2tc4t5F1uj4nrU1@uni-berlin.de>...
> Måske du skulle give nogle af de ældre Almodovar film en chance, der er lidt
> mere kød på dem.

Koed?

Jeg tror ikke det var mangel paa "koed", der var Davids anke...

Mikkel

Fra : -V-

Dato : 16-10-04 11:54

David Rasmussen wrote:
> Jeg føler en irriteret næsten søndergaardsk kedsomhed trænge sig på

LOL!!!

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 16:07

-V- wrote:

> LOL!!!

Kan du forestille dig Niels hygge sig til en Áĺdómóváŕ-film?

/David

Fra : -V-

Dato : 16-10-04 22:51

David Rasmussen wrote:
> Kan du forestille dig Niels hygge sig til en Áldómóvár-film?

When Hell freezes over

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 23:52

-V- wrote:

> When Hell freezes over

Hov! I min iver efter at få fleste mulige mærkværdige accenter ovenpå
bogstaverne i Almodóvars navn, så mange at jeg blev nødt til at sende
mailen som UTF-8, er jeg kommet til at skrive "Aldomovar" ovenfor.
Hvilken dødssynd! Nå, hva' fa'en, han er jo spansker...

/David

Fra : -V-

Dato : 17-10-04 00:18

David Rasmussen wrote:

> [...]
> mailen som UTF-8, er jeg kommet til at skrive "Aldomovar" ovenfor.
> Hvilken dødssynd! Nå, hva' fa'en, han er jo spansker...

Du ved jo godt, at det ikke drejer sig om læsning af de enkelte bogstaver,
men derimod mønstergenkendelse. Hvis bare starten og slutningen af ordte er
korrekt, så kan det forstås.

Du kunne derfor have skrevet Almrmxyzptlkvar, og jeg ville stadig have
kunnet læse og forstå det.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-10-04 08:06

-V- wrote:

> [...]
> korrekt, så kan det forstås.
>
> Du kunne derfor have skrevet Almrmxyzptlkvar, og jeg ville stadig have

Yeah. Men det undrer mig stadig lidt at jeg skrev det :)

/David

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-11-04 13:10

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message news:<4170575e$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Hvis man _har_ hørt al den hype om Áĺmódóváŕ som der har været i de
> senere år, men stadig ikke var imponeret af "Tal til hende", skal man så
> holde sig væk?

Hvis man ikke kan lide Tal til hende, boer man efter min mening
naermest bare holde sig vaek fra biografen i det hele taget, ind til
man har laert noget mere om film (no offense intended)

> [...]
> samtidig insisterer de på at være kedelige og uunderholdende på en
> (efter fordommende) typisk europæisk måde. Her er Hollywood altid bedre.

Jeg har det lige omvendt. Almodovars film er nogle af de mest
spaendende og engagerende, jeg har set overhovedet. Hvorfor har jeg
forsoegt at forklare i andre indlaeg i dag.

Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-11-04 13:20

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Hvis man ikke kan lide Tal til hende, boer man efter min mening
> naermest bare holde sig vaek fra biografen i det hele taget, ind til
> man har laert noget mere om film (no offense intended)

Hvis man kan lide Almodóvars film, bør man efter min mening nærmest bare
holde sig væk fra biografen i det hele taget, ind til man har lært noget
mere om film (no effense intended)

/David

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 02-11-04 14:15

On 02/11/04 13:19, in article 41877b54$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> Hvis man kan lide Almodóvars film, bør man efter min mening nærmest bare
> holde sig væk fra biografen i det hele taget, ind til man har lært noget
> mere om film (no effense intended)
>
> /David

Og hvis man skriver sådan noget pladder i nyhedsgrupper skulle man måske
lære noget....any offence possible intended
--
Venlig Hilsen
Kevin

Fra : David Rasmussen

Dato : 02-11-04 14:49

Kevin Vilhelmsen wrote:

> Og hvis man skriver sådan noget pladder i nyhedsgrupper skulle man måske
> lære noget....any offence possible intended

Nu parafraserede jeg bare Mikkel. Jeg kan ikke se hvordan det ene udsagn
skulle være værre end det andet.

/David

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 02-11-04 15:18

On 02/11/04 14:49, in article 41879067$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,

> Nu parafraserede jeg bare Mikkel. Jeg kan ikke se hvordan det ene udsagn
> skulle være værre end det andet.
>
> /David

Det er en joke, og bagges indlæg var rent faktisk citeret i mit oprindelige
indlæg,

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-11-04 23:27

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message news:<41877b54$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Hvis man kan lide Almodóvars film, bør man efter min mening nærmest bare
> holde sig væk fra biografen i det hele taget, ind til man har lært noget
> mere om film (no effense intended)
>
> /David

Fair nok, at du ikke kan saette pris paa Almodovars guddommelige film
skal naturligvis ikke betyde at du skal fratages fornoejelsen af de
film, du forstaar at saette pris paa.

Jeg har saa bare svaert ved at forstaa, hvorfor du ikke kan nye
Almodovars film.

Du skrev at hans film var overdrevne. MÃ¥ske du kan uddybe?

Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-11-04 18:58

> [...]
> Almodovars film.
>
> Du skrev at hans film var overdrevne. MÃ¥ske du kan uddybe?

Hvor skrev jeg det?

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakj~

Dato : 07-11-04 22:27

David Rasmussen wrote:

> Hvor skrev jeg det?

Jeg tænkte på:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&selm=41713746%240%24158%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk

Nu synes jeg faktisk også at netop "Bind mig, elsk mig" (som du taler om
her) er en af de mindre vellykkede film jeg har set fra Almodovars hånd.
Men jeg var heller ikke så gammel da jeg så den. Så jeg tror jeg vil
prøve igen.

Og så må jeg sige, efter at have set La Mala Educación for anden gang,
at det er dog en fremragende film. Jeg er virkeligt imponeret over
Almodovars filmkunst, og særligt over Gael Garcia Bernal præstation. Han
er fuldstændig fænomenal i alle de mange forvandlinger og roller han
spiller i filmen. Han er blevet kaldt Mexicos Brad Pitt, men han overgår
efter min mening Brad Pitt med flere længder.

Mikkel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-11-04 13:03

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in message news:<j5mvm05h94l2gknkrearv1gsn2jtl3l6oh@4ax.com>...

> Har lige været inde at se "La Mala Educación" af Pedro Almodóvar -
> rigtig, rigtig fed film. Er der andre her, der har set den?

Ja, nu har jeg endelig set den, og hold da op, den var ventetiden
vaerd! Det fede ved Almodovars film er, at de er saa totalt
uforudsigelige. En Hollywoodfilm kan ogsaa vaere spaendende, men altid
inden for visse rammer, der begraenser fantasien og spaendingen. De
rammer eksisterer ikke, eller er anderledes, i europaeiske film.

Tal til hende (Habla con ella) er den bedste film jeg har set i mange
aar, saa jeg var meget spaendt paa at se Almodovars nye film. Og selv
om den ikke naar helt paa hoejde med Habla con ella, saa er den lige
saa spaendende og medrivende i sin historie.

Naar talen er paa Almodovar kan mange ikke se historien, dramaet,
skuespillet for de mange ekstreme personligheder og bizarre
eksistenser. Men det virkeligt store ved Almodovar er, at hans film er
befolkede af disse bizarre eksistenser, uden at det er deres bizarre
karakter, filmene handler om. De bizarre personligheder er lige som et
grundvilkaar for Almodovars verden, men netop derfor bliver de aldrig
det centrale, det vigtige; de bliver tvaertimod naesten normale efter
det foerste lille chok; naar man bliver i stand til at koncentrere sig
om historien glemmer man hurtigt hvor maerkelige personerne egentligt
er. Og det er derfor, Almodovar slipper saa godt fra at bruge saa
bizarre personer i sine film, synes jeg.

> Jeg kom til at spekulere på, i hvor høj grad den mon er selvbiografisk.
> Almodóvar har i hvert fald selv gået på en sådan katolsk skole, og han
> har også givet visse antydninger af, at den skulle være selvbiografisk.

Jeg har laest, at filmen er baseret paa en novelle skrevet af
Almodovar for 30 aar siden. Om den novelle saa svarer til "La visita"
paa "realplanet" - eller om der i novellen ogsaa optraeder en "novelle
i novellen", ved jeg ikke.

> [...]
> forelsker sig i Jose. Hvor det ovenfor var Manolos præstekollega, der
> ombragte Zahara/Ignacio, bliver det her Jose selv, i samarbejde med

Jose? Mener du ikke Juan? Ellers glimrende bud paa en udredning af
traadene! Det er en af de mere indviklede film, jeg har set
laenge.

> Jeg er i øvrigt blevet tændt på at se nogle flere film af Almodóvar - er
> der nogen, I kan anbefale?

Som sagt: Habla con ella, derefter boer du se: Alt om min mor (Todo
sobre mi madre), og du kan fortsaette med de aeldre og mere
stiliserede Matador (Kaerlighedens matadorer) eller Bind mig, elsk mig
(Atame, Amame). Kvinder paa randen af nervoest sammenbrud var vist nok
Almodovars verdensomspaendende gennembrud, men den har jeg aldrig
faaet set! (endnu).

Med venlig hilsen,
Mikkel