Ring 2
Fra : bb

Dato : 14-10-04 20:05

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-10-04 02:28

On Thu, 14 Oct 2004 21:04:45 +0200, bb
<vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> wrote:

>http://www.dreamworks.com/trailers/ring2/ring2_tsr_qt_480.mov
>det lover godt..
Tja den første remake var jo ikke noget særligt

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-10-04 11:00

> Tja den første remake var jo ikke noget særligt

Jeg synes, den var røvfed og røvuhyggelig.

Mark

Fra : Morbid Angel

Dato : 15-10-04 11:45

Ja den orginale japanske var :)

Mvh

MA

///
My Dvd collection http://www.dvdprofiler.com/mc.asp?alias=MorbidAngel

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 15-10-04 12:08

"Morbid Angel" <morbid_angel@hotmail.com> wrote in message

> Ja den orginale japanske var :)

smag og behag...

Nu så jeg godt nok først den japanske udgave efter at have set den
amerikanske, men jeg syntes den amerikanske er langt mere overlegen i
stemning, effekter, veltilrettelagte shock og generel uhygge...

Mvh. Martin

Fra : J.O.H

Dato : 15-10-04 23:40

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> smag og behag...

Jeg har kun set US versionen, men har hørt at "den amerikanske var federe,
men den japanske havde en federe slutning"..

JOH

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-10-04 11:45

"J.O.H" <johaarup@@hotmail.com> wrote in message

> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har kun set US versionen, men har hørt at "den amerikanske var federe,
> men den japanske havde en federe slutning"..
>
> JOH

*SPOILER FOR THE RING 1*

Tjah, eneste plus i den japanske er slutningen hvor, pigen kommer kravlende
ud af fjernsynet og ind i værelset hos ham fyren. Man har igennem hele
filmen kunne høre små "ridse" lyde, der viser sig at være pigens negle der
skraber mod de bare sten i brønden. Da hun da kommer kravlende på gulvet får
du et nærbillede af hendes fingre ude negle der bøjer som var de lavet af
vingummi, og det er visuelt (taget i betragtning af budgettet) ret godt
lavet og gav et godt indtryk på mig.

Ellers har den japanske slet ikke samme gennemslagskraft, og f.eks
stilbillederne af den døde pige i huset i starten virkede næsten komisk,
sammenlignet med den amerikanske.

Desuden syntes jeg hele ideen med det dersens dæmon/djævle "not from this
world" halløj i den japanske slet ikke har samme virkning som det mere
mystiske uforklarelige fænomen man er tilskuer til i den amerikanske.

Mvh. Martin

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-10-04 00:05

> Nu så jeg godt nok først den japanske udgave efter at have set den
> amerikanske, men jeg syntes den amerikanske er langt mere overlegen i
> stemning, effekter, veltilrettelagte shock og generel uhygge...

Jeg er enig. Ked af sige det, men US'eren er bare bedre håndværk. Det sker
bestemt ikke hver gang de amerikaniserer en udenlansk film, men i dette
tilfælde gjorde det.

Mark

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-10-04 11:27

Morbid Angel wrote:

> Tja den første remake var jo ikke noget særligt

Jeg synes faktisk netop at den var noget særligt. Nemlig et remake som
var en ret god film "in it's own right". Om den er lige så god eller
bedre end originalen synes jeg er meget svært, nærmest meningsløst at
diskutere. Det vigtige er at den virker som en god, selvstændig film.

/David

Fra : ML-78

Dato : 15-10-04 11:37

David Rasmussen skrev:

> [...]
> bedre end originalen synes jeg er meget svært, nærmest meningsløst at
> diskutere. Det vigtige er at den virker som en god, selvstændig film.

Jeg var også positivt overrasket. Den formåede at undgå at falde helt
igennem og tilføjede endda et par originale idéer til historien. Det er
ikke fordi den er særligt god. Den er faktisk under middel i forhold til
hvad genren ellers kan byde på. Alligevel er det noget af det bedste
amerikanerne har disket op med i årevis.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 16-10-04 20:32

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
´
> [...]
> hvad genren ellers kan byde på. Alligevel er det noget af det bedste
> amerikanerne har disket op med i årevis.

Enig. Men altså ikke bedre end originalen, vel?

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 16-10-04 22:21

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message

> "ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> ´
>
> Enig. Men altså ikke bedre end originalen, vel?

Det mener jeg bestemt den er, klart originalen overlegen imo.

Mvh. Martin

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-10-04 12:38

Brian P wrote:

> Enig. Men altså ikke bedre end originalen, vel?

Det synes jeg.
<http://groups.google.dk/groups?q=zedeler+%22the+ring%22&hl=da&lr=&selm=b7br4d%24oba%241%40news.net.uni-c.dk&rnum=1>

-Rune

Fra : Brian P

Dato : 19-10-04 18:00

Generelt fandt jeg at den amerikanske version var alt for godt belyst og
viste for meget. Det ER altså langt mere uhyggeligt, at vi IKKE ser
Sadakos/Samaras ansigt, men, som i den japanske version, kun hendes
opspillede, himmelvendte øje gennem hårtotter. I den amerikanske ser vi
hendes ansigttræk og alt lyset er tændt hele tiden. Ingen mørke, grønne
vandkrusninger osv., men vandpytter uden om en stol på et fuldt belyst
stuegulv.

Den amerikanske version er mere mainstreamet. Du behøver som tilskuer ikke
at gøre dig nogen anstrengelse for at forstå historien, hvorimod der i den
japanske stadig er lidt gåde tilbage.

Scenen med hesten på færgen var okay, men jeg synes, at til sammenligning
med den japanske version, hvor Sadaka dræbte MENNESKER gennem telekinese og
moderens forudsigelse af et jordskælv, som historisk havde dræbt MENNESKER
(var det ikke sådan det var?), så er det altså noget tamt med suicidale
heste med roterende mund-, klov og kuppelkatar. Det japanske ledemotiv
passede ligesom bedre til filmens univers af sindssyge, clairvoyance og
drømmeland.

Desuden var scenen i den amerikanske version, hvor Samaras (næppe
biologiske) fader (Brian Cox) begår selvmord med et tv og strøm i badekarret
i mine øjne temmelig plat og overflødig.

Selve videosekvensen finder jeg langt mere uhyggelig og, øh, troværdig i den
japanske version, bl.a. fordi den er kornet, utydelig og præget af sne samt
slidt og dårlig billedkvalitet. Den amerikanske video ligner en pretentiøs,
symbolladet kunstvideo lavet af studerende på UCLAs filmlinie, mens den
japanske er mystisk og faktisk KUNNE ligne et mareridt, der var blevet
overført til video ved tankens kraft.

Desuden er de skingre og skrattende lyde i den japanske udgave ganske
uhyggelige, inklusive den TONE, der kommer ud af telefonen, da hovedpersonen
har set videoen. I den amerikanske version er det EN STEMME (hvis? Samaras?
En ny Scream-seriemorder?), der siger: "seven days". MUHAHAHA... Scary? Nej,
vel...

Fra : AJC

Dato : 19-10-04 18:53

Brian P wrote:

> Den amerikanske version er mere mainstreamet. Du behøver som tilskuer ikke
> at gøre dig nogen anstrengelse for at forstå historien, hvorimod der i den
> japanske stadig er lidt gåde tilbage.

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstod slutningen på den amerikanske
udgave af Ring 1. Jeg har ikke set den japanske).

SPOILER
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Var moderen og sønnen blevet onde og ville de begynde at sende videoen
videre til folk for at få dem dræbt?

Fra : ML-78

Dato : 20-10-04 00:13

Brian P skrev:

> Generelt fandt jeg at den amerikanske version var alt for godt belyst
og
> viste for meget.

Det ser man et eksempel på (minimal SPOILER følger) i starten af
filmene, hvor fjernsynet går i gang af sig selv. I den japanske befinder
fjernsynet sig i det fjerne hjørne af et dunkelt rum, og der er gjort
noget ud af stemningen da pigen skal bevæge sig hele vejen igennem
rummet for at slukke det. I den amerikanske er det bare et fjernsyn i et
halvmørkt rum, og der spilles kun på det mystiske i, at det går i gang.

> [...]
> heste med roterende mund-, klov og kuppelkatar. Det japanske ledemotiv
> passede ligesom bedre til filmens univers af sindssyge, clairvoyance

En ting der dog fungerede rimeligt godt i den amerikanske var grunden
til moderens angst for pigen. Så vidt jeg husker får vi ikke nogen
præcise detaljer om grunden, kun antydninger.

> Desuden var scenen i den amerikanske version, hvor Samaras (næppe
> biologiske) fader (Brian Cox) begår selvmord med et tv og strøm i
badekarret
> i mine øjne temmelig plat og overflødig.

Helt enig. Den virker påklistret og bryder filmens flow. Tilsyneladende
et kalkuleret forsøg på at indpresse en lidt mere grafisk scene.

> [...]
Samaras?
> En ny Scream-seriemorder?), der siger: "seven days". MUHAHAHA...

Gode betragtninger som jeg er ganske enig i.

ML-78

Fra : ML-78

Dato : 17-10-04 19:42

Brian P skrev:

> Enig. Men altså ikke bedre end originalen, vel?

Nej. Hvis vi bruger Maltins system vil jeg give den amerikanske ** og
den japanske **½.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 19-10-04 13:37

> Nej. Hvis vi bruger Maltins system vil jeg give den amerikanske ** og
> den japanske **½.

Ok. Jeg ville nok bruge det samme antal point, men fordele dem således: ***
til den japanske og *½ til den amerikanske. Den er flot og har bedre
effekter, men er ganske enkelt kun halvt så god - og noget nær drænet for
uhygge, synes jeg. Historien er jo i bund og grund ikke videre ophidsende.
Der er præcis kun lige nok historieskelet til at fortælle en lille
spøgelseshistorie med, og den bliver altså bare ikke bedre af, at den
amerikanske film skærer tingene ud i pap og digter lidt til, hvor de synes
der mangler noget.