Brugsvandscirkulation: billig luksus?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-11-04 10:56

Jeg har glødende diskussioner med flere bekendte om fordele og ulemper
ved brug af cirkulation af det varme brugsvand.

De er enige om at det er bedst, rent økonomisk, at begrænse
cirkulationen tidsmæssigt, da der ellers tabes for megen energi.

Derfor er det bedst hvis brugerne kun bruger varmt vand morgen og aften.

Desværre er familien her ikke den slags familie. Den ene går hjemme
(selvstændig) og den anden har skiftende vagter.

Andre siger at moderne installationer med PEXrør i lille diameter er
lige så godt som cirkulation, fordi der er meget lidt vand i rørene
(8cl/m i et 15mm rør), der er lavt tryktab pga. glatheden og fordi at
plasten leder varmen meget dårligt. Dertil kommer at en PEXløsning ikke
vil brænde varme af som cirkulationsløsningen vil.

Umiddelbart hælder jeg mest til en ren PEXløsning, da miljøøkonomi
ligger mig meget på sinde.

Hvad sættes der op idag?
Hvad har I af erfaringer?
Hvad er jeres tanker og anbefalinger?

--
Steen Suder

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-11-04 16:50

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidsmæssigt, da der ellers tabes for megen energi.
> Derfor er det bedst hvis brugerne kun bruger varmt vand morgen og aften.

Energiøkonomisk er det en dårlig ide med konstant cirkulation af
brugsvandet.
Omløbspumpen ca. 1000 kWh årligt, og der forsvinder en ikke ubetydelig
varmemængde
til undergunden.
Den varme vand, der cirkulerer i rørene vil endvidere opløse en del flere
stoffer fra rørene når det cirkulerer - og forøge risikoen for udvikling af
Legionella, hvis temperaturen er mellem 40-55 gr. C.

Fordelen er der ingen grund til at pege på, de er velkendte.

Per A. Hansen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 03-11-04 18:30

Per A. Hansen wrote:
> Omløbspumpen ca. 1000 kWh årligt, og der forsvinder en ikke ubetydelig
> varmemængde
> til undergunden.

Bruger sådan en virkelig mere end 100W?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 04-11-04 10:12

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> wrote in message

> Bruger sådan en virkelig mere end 100W?

Nej da!!! En gammel svend fra midt-80'erne bruger ca. 40W ved fuld skrue.
Dvs. 0,04*24*365 = 350 kWh/år (~525 kr/år.)

Det er selvfølgelig også en slags penge, så vi har sat et tænd/sluk ur på,
så pumpen kun kører ca 10 timer/døgn. Dvs. 0,04*10*365 = 146 kWh (~220
kr/år). Og så kører den kun halv skrue, hvilket reducerer elforbruget noget.

Mvh
Michael.

Fra : Jørgen

Dato : 03-11-04 17:10

Vi slukkede vores, med det resultat at vi mistede en masse varmt vand når
vi skulle have vand uden for tiderne, vi skulle tømme begge strenge. Så
skar jeg rørerne over og satte an stophane å den længste streng (lukkede
den) og vi sparede vi en maser at vand og strøm
Vi skal selfølgelig tømme den ene streng når vi vil have varmt vand, men
det holder sig faktisk varmt rigtig længe så det er for os en god løsning
I forbindelse med en vandskade valte vi at fjerne strengen helt

Hilsen Jørgen+

Wed, 03 Nov 2004 10:55:58 +0100, Steen Suder, privat
<sfs_news_spam@suder.dk> skrev:

> [...]
> vil brænde varme af som cirkulationsløsningen vil.
>
> Umiddelbart hælder jeg mest til en ren PEXløsning, da miljøøkonomi

Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/