Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sammenligning at 300mm Zoom + TC
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-04 18:25

Vejret var godt nok lidt kedeligt da jeg kom hjem i dag, men
jeg lavede som lovet en test af:

Alle billeder taget i lav lys, ISO 800, Canon 300D. Afstand ca. 15-20 meter.
Anvendt Teleconverter er Kenko 300 Pro 1.4x

Jeg har slået alt sharpening og farveudglatnin/støjfjernelse fra
ved import i Phoptoshop, så billederne er så rå som muligt. Alle
billeder er 600x600 pånær det sidste, hvor jeg vil vise ca. samme
udsnit og har valgt 900x900.

Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 II @ f/5.6
Sigma EX 100-300mm f/4 @ f/5.6
Sigma EX 100-300mm f/4 @ f/4.0
Sigma EX 100-300mm f/4 + TC @ f/5.6 ved 291mm effektiv
Sigma EX 100-300mm f/4 + TC @ f/5.6 ved 420mm effektiv

Jeg laver en ny test på et senere tidspunkt. Hvad man ikke ser
her er, at en antenne der rager ud i luften har kraftigs CA på
75-300mm, meget mindre på 100-300mm med TC, og næsten ingenting
med 100-300mm uden TC.

Konklusion: Det rene EX objektiv er en del bedre end 75-300mm,
både ved f/4 + f/5.6. TC ødelægger en del ved 200+TC i forhold
til et rent billede, men ser ud til at hente lidt detaljer i den
lange ende, mod dog at få lidt mere CA.

Det er lettest at sammenligne billederne hvis man åbner billederne
i forskellige tabs i samme vindue (hvis du ikke har tabs, så opgrader
din browser til Mozilla :) og så skifter mellem dem.

Link: http://povlhp.spymac.net/tc-test.html

Fra : Anders F

Dato : 07-10-04 01:44

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> [...]
meter.
> Anvendt Teleconverter er Kenko 300 Pro 1.4x

Tusind tak for den!

> Konklusion: [...] TC ødelægger en del ved 200+TC i forhold
> til et rent billede,

Ja, fy føj da!
Tydeligvis kun noget man skal bruge når man har brug for ~400mm.... Ikke en
man (som jeg kunne ha' håbet) vil rende rundt med "default"....
Jeg kunne dog godt tænle mig at vide om Sigmas egen konverter skulle være
bedre

Mvh.
Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-10-04 05:17

"Anders F"
> [...]
> man (som jeg kunne ha' håbet) vil rende rundt med "default"....
> Jeg kunne dog godt tænle mig at vide om Sigmas egen konverter skulle være

Jeg kender ikke Sigma's TC'ere, men du skal ikke regne med
mirakler, det er mit indtryk at alle konvertere degraderer billed-
kvaliteten - en hel del. Jeg har testet Nikon TC201, TC301, TC16,
den her omtalte Kenko 300Pro 1,4X og 2X og her sidst Canon's
1,4X., ingen af dem ville jeg bruge som "default".. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 07-10-04 09:31

meddelelse news:slrncm8akf.1ms.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> både ved f/4 + f/5.6. TC ødelægger en del ved 200+TC i forhold
> til et rent billede, men ser ud til at hente lidt detaljer i den

Du skulle prøve at stoppe Sigma'en en blænde ned og teste igen.
Det vil nok hjælpe på alle billederne især dem med TC, men så havner vi jo
oxo på f:/8

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-04 18:25

In article <4164febf$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Frodo Nifinger wrote:
> Du skulle prøve at stoppe Sigma'en en blænde ned og teste igen.
> Det vil nok hjælpe på alle billederne især dem med TC, men så havner vi jo
> oxo på f:/8

Jeg har planer om gentest en dag med sol.

Fra : Anders F

Dato : 07-10-04 20:13

> Jeg har planer om gentest en dag med sol.

Den vil jeg glæde mig til!!! Både dagen og testen

Mvh.
Anders