Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativ
Fra : Henrik

Dato : 05-10-04 22:57

Hej NG

Jeg er på udkig efter et stativ, der kan følgende:

- Lav minimumshøjde - nogle få centimeter - mhp. makro
- Stabil i min øjenhøjde på ca. 1,76
- Lav vægt
- Generelt stabilt - også i råt vejr

Som et alternativ har jeg overvejet to stativer.

Nogen gode ideer?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-04 00:04

Henrik wrote:
> Hej NG
>
> Jeg er på udkig efter et stativ, der kan følgende:
>
> - Lav minimumshøjde - nogle få centimeter - mhp. makro
> [...]

Vanguar's MT Series kan det du efterlyser, især hvis du lige gør dig
klart, at stabilitet og vægt er to ting, der uadskilligt hænger
sammen http://www.vanguardusa.com/

Et billigt stativ fremstillet i aluminiumsprofiler med plastik
beslag og plastik kamerahoved, er meget let, men det er ikke stabilt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 06-10-04 07:21

"Henrik" <henriktorp2@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> - Lav vægt
> - Generelt stabilt - også i råt vejr
>
> Som et alternativ har jeg overvejet to stativer.

Hej Henrik

Jeg har et Manfrotto 055 Pro, der kan de ting du efterlyser, på nær vægt.
Prøv evt. at kigge på www.manfrotto.com

VH
Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-10-04 07:46

"Henrik" <henriktorp2@yahoo.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg er på udkig efter et stativ, der kan følgende:
>
> - Lav minimumshøjde - nogle få centimeter - mhp. makro

På mange stativer med midtersøjle kan denne vendes, eller hovedet monteres
under den. Dermed kan den lave højde opfyldes.

> - Stabil i min øjenhøjde på ca. 1,76

Det var værre. Hvis det er et stativ med midtersøjle, skal du regne
midtersøjlsen som et eenbenet stativ med hensyn til stabilitet. Du skriver
ikke noget om vægt af kamera/tele, eller forventede lukkertider. Til tunge
ting foretrækker jeg at have søjlen nede og evt benene kortet ind til 2 led.
Medbring en klapstol til at sænke øjenhøjden.

> - Lav vægt

-kulfiber == MANGE penge

> - Generelt stabilt - også i råt vejr
spikes på benene. Stativet bliver bare vådt og beskidt, og kan vaskes af med
en blød børste og lidt mild sæbe. Hvis kameraet kan holde til vejret, så kan
stativet som regel også.

> Som et alternativ har jeg overvejet to stativer.

også min konklusion: et stort tungt stativ til det store grej, og et mindre
til "hverdagsopgaver/macro i lav højde.

> Nogen gode ideer?

Manfrotto eller Gitzo
www.manfrotto.com
www.gitzo.com

Bo //

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-04 20:14

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> writes:

> "Henrik" <henriktorp2@yahoo.dk> wrote in message
>
> Manfrotto eller Gitzo
> www.manfrotto.com
> www.gitzo.com

Bemærk at bestemte Gitzo modeller kan være svære at få fat i. Ifølge
Photografica har Gitzo opsagt deres importør i Danmark, og "glemt" at
udpege en ny. Photografica måtte skaffe mig et G1564L fra fjernøsten,
efter at have forsøgt i næste 9 måneder i Europa. Så tog det til
gengæld også blot 14 dage fra at de bestilte det til jeg havde det i
hånden.

Kai